Kantorinkoista?

Vai millä nimellä niitä rinkkoja nyt kutsutaankin joissa voi kantaa lasta.Poika on ensi kesänä noin puolitoista vuotias ja on ajateltu että jos rinkan kanssa voisi vähän tehdä pieniä metsäretkiä tai muuten ulkoilla.
Onko kellään kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin? Tai ERGO-repusta kokemuksia? Ja mistä rinkkoja saa ostaa? Onko esim. Partiokaupassa? Tai laita y-viestiä jos sinulla olisi myytävänä
Kuinka kauan lasta voi pitää siinä? Minulla ja miehellä on jonkin verran pituuseroa, olisi hyvä olla sellainen mikä käy molemmille. Millaisia säätömahdollisuuksia on? Rasittuuko selkä? Onko jossain lehdessä ollut testejä? Kokemuksia kaivataan.
 
Meillä on ollut käytössä deuterin kantorinkka siitä asti kun poika 9kk, partioaitasta hommattu. On ollut tosi hyvä, hyvät säätömahdollisuudet ja helpot. Säädöt voi tehdä kun lapsi istuu rinkassa eli esim kesken retkeä helppo vaihtaa kantajaa. Poika tykkää istua ja katsella 30-45min maksimi aika riippuen tietysti onko kesä tai pakkaskeli.
 
hyviä rinkkoja saa esim. Partiokaupasta ja vastaavista tai joistakin urheiluliikkeistä. Lastentarvikeliikkeiden rinkat on yleensä ns. kauppakeskus käyttöön ihan OK, mutta kunnon retkeilyyn huonoja. Hyviä merkkejä on just toi Deuter ja sitten myös Savotta. Molemmat merkit valmistaa muutenkin retkeily-/vaellustarvikkeita. Toki ovat sitten myös aika arvokkaita merkkejä... Vaunuaitta tosin myy tuota Deuteria myös:
http://www.vaunuaitta.fi/sisalto/index.php?group=00000361&mag_nr=4

Rinkkaa kannattaa aina sovittaa paino (lapsi) päällä ennen ostamista. Se, mikä on yhden selkään hyvä, ei välttämättä ole toiselle sopiva. Toki noissa hyvissä rinkoissa on myös hyvät säätömahdollisuudet erikokoiselle ja malliselle selälle. Kuitenkin, jos rinkka tuntuu yhtään kehnolta sovittaessa, se tuntuu vartin kantamisen jälkeen monta kertaa kehnommalta. Vaikka ostaisistte käytetyn rinkan, kannattaa käydä liikkeissä tutkimassa, vertailemassa ja sovittamassa, jotta tiedätte, mitä rinkalta haluatte.

Ergo-repusta minulla ei ole kokemusta, mutta olen kuullut, että se on etenkin pienen lapsen kanssa ihan oiva peli. Rinkassa kun pitää osata edes jotenkuten itse istua. Yläraja painolle rinkoissa on yleensä 10-20kg, mutta kestävät painavemmankin lapsen kantamisen, jos oma selkä kestää... Takuu ei vain kata painavamman lapsen kantamista. Kysy toki lisää, jos tuli vielä jotain mieleen! :)
 

Yhteistyössä