Kantasi alkoholin käyttöön lasten aikaan, saako kotona rentoutua?

  • Viestiketjun aloittaja käsi sydämelle
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras.";29621820]Itse huomasin isästäni kyllä yhdenkin kaljan vaikutuksen, pelkästä äänensävystä. Ja se oli lapsena ahdistavaa. Tuskin hän itse muutosta huomasi, tai ainakaan olisi myöntänyt sen vaikuttavan negatiivisesti lapseen. Ja ei ehkä olisi vaikuttanutkaan, jos alkoholilla ei koskaan olisi ollut muuta vaikutusta kuin äänensävyn muutos, mutta kyllä siitä joskus ikävämpääkin seurasi, kun isä otti enemmän. Mutta isän pienikin hiprakka oli siis ahdistavaa, vaikka yleensä se jäi siihen.[/QUOTE]

Niin, joidenkin kohdalla voi tietysti käydä niin. Jonkun toisen kohdalla ainoa muutos on ehkä, että haluaa kuunnella enemmän musiikkia kuin tavallisesti. Suurimman osan kohdalla ei vielä yhdestä tai kahdesta huomaa mitään muutosta.
 
Ajattelin rentoutua tänään. Sihauttaa auki pullon tai kaksi ( siideriä ). Ja juoda ne, vaikka lapset ovat kotona ja olemme keskenämme.

En usko lasteni tästä oleellisesti kärsivän. En aio örveltää, en laittaa musiikkia kovalle, en tanssia, enkä olla edes viehättävä.


:xmas:
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621553:
Miksi pitäisi olla ajokunnossa? Taksit on keksitty. Itse en ole muuten koskaan ajokunnossa - minulla ei nimittäin ole ajokorttia.

Meillä juodaan alkoholia lasten läsnäollessa, ja siinäkin on ideana mallioppiminen. Mieluummin niin, että lapsi tottuu alkoholinkäyttöön, jota näkee kotona (eli ei humalahakuista sellaista) kuin että alkoholiin tutustuttaisiin vasta teinikavereiden kanssa sitten kaupungilla ja mielikuva alkoholinkäytöstä muodostettaisiin sen perusteella. Plus kaupungilla väistämättä joskus nähtyjen "spurgujen".
kiva mennä sinne päivystykseen viinalta haisevana?
 
"sara"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29621553:
Miksi pitäisi olla ajokunnossa? Taksit on keksitty. Itse en ole muuten koskaan ajokunnossa - minulla ei nimittäin ole ajokorttia.

Meillä juodaan alkoholia lasten läsnäollessa, ja siinäkin on ideana mallioppiminen. Mieluummin niin, että lapsi tottuu alkoholinkäyttöön, jota näkee kotona (eli ei humalahakuista sellaista) kuin että alkoholiin tutustuttaisiin vasta teinikavereiden kanssa sitten kaupungilla ja mielikuva alkoholinkäytöstä muodostettaisiin sen perusteella. Plus kaupungilla väistämättä joskus nähtyjen "spurgujen".
niin no,mun perheessä ei koskaan juotu alkoholia ja tutustuin kyseisiin juomiin vasta täysi-ikäisenä.Kohtuudella sitä silloinkin,nykyään en enää ollenkaan.Miehen perheessä käytettiin taas alkoholia kohtuudella ja mies on kyllä käyttänyt alkoholia runsaammin ja käyttää yhä,tosi ei lastemme läsnäollessa.Kyllä se sotii un ajatiusmaailmaa vastaan,että istuisin olutpullo kädessä sohvalla...sama sen tupakan kanssa jos vahemmat polttaa tupakkaa kohtuudella niin sekö on ok?
 
kahvikirahvi
Ajattelin rentoutua tänään. Sihauttaa auki pullon tai kaksi ( siideriä ). Ja juoda ne, vaikka lapset ovat kotona ja olemme keskenämme.

En usko lasteni tästä oleellisesti kärsivän. En aio örveltää, en laittaa musiikkia kovalle, en tanssia, enkä olla edes viehättävä.


:xmas:
Älkäähän nyt höpöttäkö teidän armonne, ainahan te olette viehättävä :kiss:
 
kiva mennä sinne päivystykseen viinalta haisevana?
minä en aio senvuoksi, että mahdolllisesti pitäisi lähteä päivystykseen jättää juomatta paria illaksi varmaani siideriä. Autolla en pääsisi kuitenkaan, koska olen ajokortion ja taloutemme kuski on poissa.

Hänen ollessaan kotona en myöskään velvoita häntä olemaan raitis. Päivystykseen pääsee taksilla.

Ja vaikka vähän alkoholilta tuoksuvanakin
 
[QUOTE="sara";29621971]niin no,mun perheessä ei koskaan juotu alkoholia ja tutustuin kyseisiin juomiin vasta täysi-ikäisenä.Kohtuudella sitä silloinkin,nykyään en enää ollenkaan.Miehen perheessä käytettiin taas alkoholia kohtuudella ja mies on kyllä käyttänyt alkoholia runsaammin ja käyttää yhä,tosi ei lastemme läsnäollessa.Kyllä se sotii un ajatiusmaailmaa vastaan,että istuisin olutpullo kädessä sohvalla...sama sen tupakan kanssa jos vahemmat polttaa tupakkaa kohtuudella niin sekö on ok?[/QUOTE]

No on se sikäli ok, että aikuinen ihminen päättää itse polttamisestaan. Tosin se ei varmaan ole ok, jos on nikotiinikoukussa, koska silloinhan moni polttaa, vaikkei haluaisikaan. Mutta joku satunnainen polttaminen kai sitten on ok. Mutta ei tietenkään sisällä, jos sitä nyt mietit, eikä kannata siinä lasten vieressä polttaa. Mutta sekin on taas eri asia, koska passiivinen tupakointi on haitallista, kuten tiedämme.

Minusta on ihan ok istua olutpullo kädessä sohvalla. Melkein enemmän mietin onko ok antaa lapsille malli, että jatkuvasti vetää jotain limua tai karkkia - satunnaisesti tulee tehtyä sitäkin, ja kyllä mä sitä huonompana roolimallina pidän.
 
kiva mennä sinne päivystykseen viinalta haisevana?
Hengityksen hajussa ei ole eroa, jos on juonut puoli lasia (=ajokunnossa, mistä tässä oli kyse) tai neljä pulloa. Ja mitään vanhan viinan hajua ei noista pienistä määristä tulekaan. Sinänsä joku pari siideriä juonut ei mitenkään "haise" viinalta. Hyvänen aika! Mitä te oikein kuvittelette?!
 
vvitr
Minä en osaa yhdistää alkoholia rentoutumiseen. Yhdistän alkoholin juhlimiseen :D

Mutta joo. Eipä pahemmin käytetä alkoholia. Joskus juodaan oluet illalla, kun lapset on nukkumassa. Olen kyllä miettinyt, että ehkä olisi syytä jo liki keski-ikäisen ihmisen vähän paneutua viinikulttuuriin ja opetella nyt vaikka ensin laittamaan sellaista ruokaa, jonka kanssa voisi kuvitella juovansa viiniä ;) Meillä ei siis ole viiniä aterioilla siitä syystä, että meillä syödään arkista ruokaa aina, eikä esim linssimureke tai tofunugetit nyt tunnu ruualta, jonka kanssa sopisi yhtään mikään viini.
 
"sara"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29622033:
No on se sikäli ok, että aikuinen ihminen päättää itse polttamisestaan. Tosin se ei varmaan ole ok, jos on nikotiinikoukussa, koska silloinhan moni polttaa, vaikkei haluaisikaan. Mutta joku satunnainen polttaminen kai sitten on ok. Mutta ei tietenkään sisällä, jos sitä nyt mietit, eikä kannata siinä lasten vieressä polttaa. Mutta sekin on taas eri asia, koska passiivinen tupakointi on haitallista, kuten tiedämme.

Minusta on ihan ok istua olutpullo kädessä sohvalla. Melkein enemmän mietin onko ok antaa lapsille malli, että jatkuvasti vetää jotain limua tai karkkia - satunnaisesti tulee tehtyä sitäkin, ja kyllä mä sitä huonompana roolimallina pidän.
tarkoitinkin nyt sitä,että lapsi näkee kun vanhemmat polttaa tupakkaa.Siinä on turha sanoa,että se on hyi pahaa ja vaarallista(miksi mun vanhemmat siitä sitten niin kovin tykkää?)Helpommin siihen tupakkaan tarttuu nuori,jonka vanhemmatkin polttaa.Valistukset tupakan haitoista ikäänkuin vesittyy.
 
[QUOTE="sara";29622114]tarkoitinkin nyt sitä,että lapsi näkee kun vanhemmat polttaa tupakkaa.Siinä on turha sanoa,että se on hyi pahaa ja vaarallista(miksi mun vanhemmat siitä sitten niin kovin tykkää?)Helpommin siihen tupakkaan tarttuu nuori,jonka vanhemmatkin polttaa.Valistukset tupakan haitoista ikäänkuin vesittyy.[/QUOTE]

Voihan sitä kertoa, että "haluaisin lopettaa, mutta en pysty, tupakka on paha juuri siksi että se tekee riippuvaiseksi". Tosin noissa on se ero, että suurin osa varmaan toivoo, ettei lapsi polttelisi satunnaisestikaan, ja lisäksi tupakkariippuvuus tulee ihan eri tavalla kuin alkoholiriippuvuus. Alkoholista ei normaali ihminen tule riippuvaiseksi, vaikka käyttäisi useamminkin.

Onhan se totta, että vanhempien tupakointi saattaa lisätä mahdollisuutta, että nuorikin alkaa polttaa. Alkoholin suhteen moni kuitenkin ajatteleekin, että on ihan ok, että lapsetkin isompana käyttävät alkoholia - kohtuudella. Ja siksi heille on ok antaa malli kohtuukäytöstä. Sen sijaan, jos alkoholi nähdään pahana ja kotona ajatellaan, että se on paha, koska se on aina ongelma, niin silloinhan lapset oppivat sen tavan käyttää alkoholia, siis sen ja absolutismin. Enkä nyt tiedä onko noin mustavalkoinenkaan ajattelu hyvä. Voisi ajatella, että helpommin sen järkevän käytön omaksuu, kun näkee vanhempienkin käyttävän alkoholia järkevästi.
 
iu
Minä en osaa yhdistää alkoholia rentoutumiseen. Yhdistän alkoholin juhlimiseen :D

Mutta joo. Eipä pahemmin käytetä alkoholia. Joskus juodaan oluet illalla, kun lapset on nukkumassa. Olen kyllä miettinyt, että ehkä olisi syytä jo liki keski-ikäisen ihmisen vähän paneutua viinikulttuuriin ja opetella nyt vaikka ensin laittamaan sellaista ruokaa, jonka kanssa voisi kuvitella juovansa viiniä ;) Meillä ei siis ole viiniä aterioilla siitä syystä, että meillä syödään arkista ruokaa aina, eikä esim linssimureke tai tofunugetit nyt tunnu ruualta, jonka kanssa sopisi yhtään mikään viini.
Ei kai ne siellä Välimeren maissakaan, joissa juodaan viiniä ruokajuomana, aika syö pelkkää gourmet-ruokaa. Ihan arkiruokaa se on. Viini sopii yllättävän hyvin moneen suomalaiseen arkiruokaankin, ja olut vielä paremmin. :)
 
"tiitus"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29622144:
Voihan sitä kertoa, että "haluaisin lopettaa, mutta en pysty, tupakka on paha juuri siksi että se tekee riippuvaiseksi". Tosin noissa on se ero, että suurin osa varmaan toivoo, ettei lapsi polttelisi satunnaisestikaan, ja lisäksi tupakkariippuvuus tulee ihan eri tavalla kuin alkoholiriippuvuus. Alkoholista ei normaali ihminen tule riippuvaiseksi, vaikka käyttäisi useamminkin.

Onhan se totta, että vanhempien tupakointi saattaa lisätä mahdollisuutta, että nuorikin alkaa polttaa. Alkoholin suhteen moni kuitenkin ajatteleekin, että on ihan ok, että lapsetkin isompana käyttävät alkoholia - kohtuudella. Ja siksi heille on ok antaa malli kohtuukäytöstä. Sen sijaan, jos alkoholi nähdään pahana ja kotona ajatellaan, että se on paha, koska se on aina ongelma, niin silloinhan lapset oppivat sen tavan käyttää alkoholia, siis sen ja absolutismin. Enkä nyt tiedä onko noin mustavalkoinenkaan ajattelu hyvä. Voisi ajatella, että helpommin sen järkevän käytön omaksuu, kun näkee vanhempienkin käyttävän alkoholia järkevästi.
eiköhän jokainen meistä hae sen oman rajan siinä alkoholin käytössä.Jokainen vetää varmaan ne kännit,oli sitten perheessä käytetty sitä alkoholia kohtuudella tai ei kohtuudella.
 
"juu"
minä en aio senvuoksi, että mahdolllisesti pitäisi lähteä päivystykseen jättää juomatta paria illaksi varmaani siideriä. Autolla en pääsisi kuitenkaan, koska olen ajokortion ja taloutemme kuski on poissa.

Hänen ollessaan kotona en myöskään velvoita häntä olemaan raitis. Päivystykseen pääsee taksilla.

Ja vaikka vähän alkoholilta tuoksuvanakin
entä jos lapsi alkaa yöllä oksentaa ja"tuokust vähän alkoholille"?Mielestäni nollatoleranssi jommallakummalla.
 
vjlk
[QUOTE="juu";29622179]entä jos lapsi alkaa yöllä oksentaa ja"tuokust vähän alkoholille"?Mielestäni nollatoleranssi jommallakummalla.[/QUOTE]

No höpö höpö. Kyllä ne siellä päivystyksessä ja ensiavussa näkee niin paljon humalaisia ja juoppoja, että näkevät kyllä, jos kyseessä on satunnainen saunakaljoittelija :D sitä paitsi, miksi pitäisi olla ongelma, jos "tuoksuu alkoholille", jos ei ole päihtynyt?
 
"sara"
No höpö höpö. Kyllä ne siellä päivystyksessä ja ensiavussa näkee niin paljon humalaisia ja juoppoja, että näkevät kyllä, jos kyseessä on satunnainen saunakaljoittelija :D sitä paitsi, miksi pitäisi olla ongelma, jos "tuoksuu alkoholille", jos ei ole päihtynyt?
kaikista ei kuulle nää päälleppäin kekä ovat alkoholisteja,kaikki eivät näytä laitapuolenkulkijoilta.Eivätkä he tunne sinua.
 
viekkis
kyllä mua ainakin lapsena kovasti kiinnosti,että mitä ne aikuiset juo ja mis mä en saa.kaikki kiellettyhän lapsia kiinnostaa.
Meidän lapsia ei näytä kiinnostavan. Lapset on jo tottuneet, että kahvia eivät saa, eivätkä light-limuja. Luulen, että jos tuosta oluen nappaisin, niin kyllähän nuo kyselisivät, mutta kun ovat tottuneet jo tähän "lapset eivät saa juoda kaikkea mitä aikuiset" -selitykseen, niin tuskin noita pahemmin kiinnostaisi. Minä olen selittänyt, että lasten elimistö ei kestä kaikkea mitä aikuisten ja se on riittänyt noille syyksi.
 
"sara"
miksi alkoholia ei saa mainostaa näibn vastaa MLL:
"Päihteiden esiintyminen mediassa muokkaa helposti asenteita päihdemyönteiseksi. Mainonta välittää mielikuvia siitä, että alkoholi on seurustelujuoma, juhlajuoma ja sopii moneen menoon. Harvemmin mainokset osoittavat alkoholinkäytön varjopuolia. Niitä tuovat esiin päihteettömyyttä edistävät kampanjat."

Näinhän vanhemmatkin täällä tuntuvat tekevän: Alkoholi on seurustelujuoma,juhlajuoma ja sopii moneen menoon
 
[QUOTE="juu";29622179]entä jos lapsi alkaa yöllä oksentaa ja"tuokust vähän alkoholille"?Mielestäni nollatoleranssi jommallakummalla.[/QUOTE]

Lapset oksentelevat toisinaan, mutta ei kai se välitöntä päivystyskäyntiä vaadi.
Olen kyllä ollut päivystyksessä yöllä ja kyllä ne viinalta tuoksuvat ihmiset, ovat nauttineet enemmän kuin sen pari siideriä.

Meillä ei ole nollatoleranssia, jos menisimme jonnekin saariolosuhteisiin, jonne ei taksia saisi, sitten voisi ollakin.
 
bisseh
Meidän lapsia ei näytä kiinnostavan. Lapset on jo tottuneet, että kahvia eivät saa, eivätkä light-limuja. Luulen, että jos tuosta oluen nappaisin, niin kyllähän nuo kyselisivät, mutta kun ovat tottuneet jo tähän "lapset eivät saa juoda kaikkea mitä aikuiset" -selitykseen, niin tuskin noita pahemmin kiinnostaisi. Minä olen selittänyt, että lasten elimistö ei kestä kaikkea mitä aikuisten ja se on riittänyt noille syyksi.
meidän muksut ovat saaneet maistaa light limua ja kahvia ja todenneet ne pahaksi.
 
"juu"
Lapset oksentelevat toisinaan, mutta ei kai se välitöntä päivystyskäyntiä vaadi.
Olen kyllä ollut päivystyksessä yöllä ja kyllä ne viinalta tuoksuvat ihmiset, ovat nauttineet enemmän kuin sen pari siideriä.

Meillä ei ole nollatoleranssia, jos menisimme jonnekin saariolosuhteisiin, jonne ei taksia saisi, sitten voisi ollakin.
Meillä toimitaan toisella tavalla,toinen meistä on aina vesiselvä,ihan siltä varalta jos lapset sairastuvat tai muuten tarvitsevat meitä yöllä.Tarvittaessa pääsee autolla lähtemään jos tarvis kun molemmilla on kortti.Mutta kukin tyylillään.
 
[QUOTE="juu";29622247]Meillä toimitaan toisella tavalla,toinen meistä on aina vesiselvä,ihan siltä varalta jos lapset sairastuvat tai muuten tarvitsevat meitä yöllä.Tarvittaessa pääsee autolla lähtemään jos tarvis kun molemmilla on kortti.Mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

Jos juon kaksi siideriä, en katso olevani siinä kunnossa, etten olisi lasten käytettävissä, jos he sairastuvat tai muuten tarvitsevat minua.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Yhteistyössä