Kannustatko lastasi opiskelemaan mahdollisimman paljon ja pitkälle?

  • Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti
en, mutta ammattipaperit pitää olla kädessä ennenkö koulun lopettaa eli lukion jälkeen koulun lopettamista en hyvällä katso, mutta jos ammattikoulun jälkeen hakeutuu työelämään niin hyvä niin...
 
t ä t i
Tuota...Tottakai kannustan opiskelemaan. Mutta valehtelisin, jos sanoisin, että juu, kunhan opiskelee ihan mitä vain mikä kiinnostaa. En ole ihan varma joidenkin elämäntapa-alojen työllisyydestä ja toisaalta en halua kannustaa matalapalkka-aloille. Eli yritän kertoa eri aloista oman näkemykseni jos lapsi kyselee.
Koulunkäyntiin kannustan sillä, että mitä ahkerammin nyt opiskelee, sitä paremmat valmiudet on peruskoulun jälkeen.
 
Miä
Kunhan on onnellinen niin opiskelkoon mitä haluaa. Kannustan etsimään oman alansa, vaikka jäisi joku koulu keskenkin niin ei maailma siihen kaadu. En siihen kannusta enkä siitä pidä mutta ei se oma ala heti ehkä löydy. Itsekkin nyt 25-vuotiaana löysin vasta koulun jossa rakastan jokaista päivää, tää on miun ala :D
 
Opiskelee mitä opiskelee. Tärkeintä on että saavat töitä, vaikka sitten duunarina. Kunhan hyvin pärjäävät. Koulutus ei takaa pärjäämistä joten en aio sitä painottaa. Toki toivon että ammatin lukevat itselleen peruskoulun jälkeen. mutta kuten sanottu niin tekevät omat ratkasunsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Opiskelee mitä opiskelee. Tärkeintä on että saavat töitä, vaikka sitten duunarina. Kunhan hyvin pärjäävät. Koulutus ei takaa pärjäämistä joten en aio sitä painottaa. Toki toivon että ammatin lukevat itselleen peruskoulun jälkeen. mutta kuten sanottu niin tekevät omat ratkasunsa.
Totta joka sana :D näin siis meilläkin ;)
 
amis tienaa eniten
Putki miehet, kirves miehet yms vetää kauheita liksoja ja viikon loput pimeänä. Turha siinä on 10 v kouluja käydä, amis on tienannut jo satoja tuhansia sinä aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja amis tienaa eniten:
Putki miehet, kirves miehet yms vetää kauheita liksoja ja viikon loput pimeänä. Turha siinä on 10 v kouluja käydä, amis on tienannut jo satoja tuhansia sinä aikana.
ei kaikki mene korkeakouluun saadakseen ammatin missà tienaa tàhtitieteellisià summia. kysymys on muistakin arvoista ja mielenkiinnon kohteista
 
Non compos mentis
Ei se opiskelu ole itseisarvo. Jos lapsi on onnellinen ja löytänyt paikkansa työelämässä ilman pitkää koulutusta, hyvä niin. Itse tuskin koskaan lopetan opiskelua, mutta "minun lapseni eivät ole minun". Tämä jousi pyrkii vain taipumaan saadakseen nuo pienet nuolet oikealle lentoradalle, kohteen ei tarvitse olla sama kuin minulla aikoinaan.

En ole hankkinut lapsia saadakseni kääpiökokoisia vastineita itsestäni toteuttamaan omia unelmiani. Heillä on omat tavoitteensa, omat keinonsa päästä niihin.
 
Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En, kannustan häntä opiskelemaan ammatin josta itse tykkää. Minulle kelpaa rekkakuski siinä missä lääkärikin, kunhan lapseni on itse tyytyväinen valintaansa ja nykyään voi opiskella montakin ammattia että ensimmäisen ei tarvitse olla se unelma vaan paremminkin kokeilu josta lähdetään liikkeelle.
Peesi tähän. Itselläni useampi ammatti ja turhia vuosien opiskeluja korkeakoulussa ja oikeasti haluan vaan tehdä töitä käsilläni eli onni ei löytynyt hyvällä koulutuksella. Tärkeämpää on se että löytää alan jossa oikeasti viihtyy ja mikä kiinnostaa niin että siinä voi tulla hyväksi ja siten ansaita elantonsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja amis tienaa eniten:
Putki miehet, kirves miehet yms vetää kauheita liksoja ja viikon loput pimeänä. Turha siinä on 10 v kouluja käydä, amis on tienannut jo satoja tuhansia sinä aikana.
ei kaikki mene korkeakouluun saadakseen ammatin missà tienaa tàhtitieteellisià summia. kysymys on muistakin arvoista ja mielenkiinnon kohteista
Näin juuri!!
 
maisteri
Totta kai.Mutta itse päättää mitä opiskelee. Ja minä kun olen tälläinen ikuinen opiskelija (6 tutkintoa) ja mieheni myös, luultavasti ovat elämäntapa-oppineita tähän.
 
anni*
jos nyt ihan ekaks menis luokka kerrallaan, katotaan sitten miten on laita kun yöäastekkin on loppu, kannustan ja tuen opiskelua, en sitä että jättäis esim. koulun käynnin peruskoulun jälkeen,joku ammatti tarvitaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja amis tienaa eniten:
Putki miehet, kirves miehet yms vetää kauheita liksoja ja viikon loput pimeänä. Turha siinä on 10 v kouluja käydä, amis on tienannut jo satoja tuhansia sinä aikana.
ei kaikki mene korkeakouluun saadakseen ammatin missà tienaa tàhtitieteellisià summia. kysymys on muistakin arvoista ja mielenkiinnon kohteista
Näin juuri!!
kiva kun joku on samaa mieltà :)

minusta elàmàssà ehtii olla vuositolkulla tòissà, joten lukion ja jonkun yliopistotutkinnon suorittaminen olisi ihan ok. en aio lastani ikinà pakottaa enkà tee mitààn sellaista aivopesua ettà pitàà tehdà nàin kun àiti on opiskellut sità tai tàtà. siellà suomessa teillà on vielà niin hieno systeemi opintotukineen jne.
 
nnn
en tiedä, mulla oli jo pienenä haave ammatti ja menin ja opiskelin sen, mutta nyt joudun siitä luopumaan erinäisistä syistä, joten en tiedä, sellasen jossa viihtyvät, ja josta jotain maksetaankin
 
Non compos mentis
Sen olen itse huomioinut, että sellaisilla "vähemmän älykkäillä" on yleensä nautinnollisempi elämä ja pääsevät helpommin onnellisuuteen käsiksi. Toisaalta kouluttamatonkin ihminen voi olla yllättävän älykäs, eikä se yleissivistyskään kaikkiin luentopenkillä tartu. Monihaarainen kysymys, mutta edelleenkään en pidä pitkää opintoputkea järkevänä tavoitteena sen itsensä tähden. Jos lapsi haluaa, olen toki kannustamassa häntä.
 

Yhteistyössä