Kannustatko lastasi opiskelemaan mahdollisimman paljon ja pitkälle?

• Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti
emmi
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Toivoisin lapsieni suorittavan YO-tutkinnon (yleissivistyksen vuoksi) ennen muita opintoja. Kannustan, en painosta.
yo-tutkinto on minusta aivan turha jos et todellakin ole hakeutumassa yliopisto opintoihin.
mun molemmat sisaret on yo, ja vähän koko serkus parvi, vain minä en! ja kukaan niistä ei ole sen jälkeen käynyt muita kun opisto asteen kouluja enintään. ja mä olen ne samat käynyt peruskoulu pohjalta.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Toivoisin lapsieni suorittavan YO-tutkinnon (yleissivistyksen vuoksi) ennen muita opintoja. Kannustan, en painosta.
yo-tutkinto on minusta aivan turha jos et todellakin ole hakeutumassa yliopisto opintoihin.
mun molemmat sisaret on yo, ja vähän koko serkus parvi, vain minä en! ja kukaan niistä ei ole sen jälkeen käynyt muita kun opisto asteen kouluja enintään. ja mä olen ne samat käynyt peruskoulu pohjalta.
Pointtini on tummennettu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Sen olen itse huomioinut, että sellaisilla "vähemmän älykkäillä" on yleensä nautinnollisempi elämä ja pääsevät helpommin onnellisuuteen käsiksi. Toisaalta kouluttamatonkin ihminen voi olla yllättävän älykäs, eikä se yleissivistyskään kaikkiin luentopenkillä tartu. Monihaarainen kysymys, mutta edelleenkään en pidä pitkää opintoputkea järkevänä tavoitteena sen itsensä tähden. Jos lapsi haluaa, olen toki kannustamassa häntä.
Muistan lukeneeni jostain, en valitettavasti muista mistä, että paras äo elämässä pärjäämiseen olisi noin 124, ei siis mitään mensa-tasoa. Ei ihan aiheeseen

Kyllä
Kyllä kannustan. Elämä on paljon helpompaa ja saa todennäköisemmin työskennellä mukavammissa työoloissa ja kiinnostavammissa töissä jos opiskelee. On enemmän valinnan varaa ja paremmat mahdollisuudet hyville palkoille. Ellei käy kouluja, sulkee monta ovea edestään. Ainakin puhun järkeä lapsille, jos laiskuuden tai jonkun teiniangstin vuoksi antavat koulun mennä huonosti. Ettei sitten aikuisena kaduta. Ei välttämättä akateemisia opintoja tarvitse mutta melkein duuniin kuin duuniin vaaditaan joku tutkinto. Ilman kouluja ei oikein saa mitään hommia. Ainakaan sellaisia jotka elättäisivät ja joita jaksaisi koko ikänsä tehdä.

Wilmuska
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Kannusta etsimään sellaisen ammatin jossa hän viihtyy ja joka hänelle sopii. Kannustan vaikka tohtorin tutkintoon asti, tai kokin. Kumpikin on yhtä arvokkaita.
Hienosti kiteytetty. Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi.

meillä
Kannustamme, mutta emme aio pakottaa. Lapset näkevät kyllä ihan suoraan meillä, että hyvä koulutus ( kummallakin yliopistotutkinto ) korreloi suoraan työpaikkojemme ja taloudellisen tilanteemme kanssa. Aiomme antaa lapsillemme mahdollisuudet ja tukea, mutta päätökset tulevat olemaan heidän.

työäiti
en siinä mielessä että ei ole tarpeen olla väitellyt tohtori. Kannustan valitsemaan sellaisen koulutuksen jolla pysyy hyvin leivänsyrjässä kiinni. Sen ei aina tarvitse olla yliopisto, mutta tässä suvussa on kyllä teknisesti korkeammin koulutettuja suurin osa. Jos poika haluaa lastenhoitajaksi niin suljen hänet viikonlopuksi kuuntelemaan mummunsa valitusta omasta alastaan, eiköhän ymmärrä yskän sen jälkeen.

Noppis
Jos tulee minuun ja isäänsä niin haluaa varmaan oma-aloitteisesti... Itse olen aina pitänyt itsestäänselvänä että haluan yliopistoon, ihan ilman mitään kannustuksia. Naapurin lapset sai hyvistä numeroista rahaa, meillä siihen ei kiinnitetty mitään huomiota, itseltä tuli se motivaatio.

Itse en oikeastaan voi sanoa, että korkea koulutus välttämättä kannattaisi... toivon, että lapsi löytäisi oman alansa, jossa saisi toteuttaa itseään. Ennemmin ehkä voin kannustaa siihen, että miettisi myös mitä vaihtoehtoja voisi löytyä muualta kuin yliopistosta, koska itselleni sellaiset vaihtoehdot eivät tulleet edes mieleen. Toki lukio on varmaan hyvä käydä joka tapauksessa, niin on laajemmat mahdollisuudet, ja onhan se lukio mukavaa aikaa elämässä.

Yhteistyössä