Kannattaako vauvalle ottaa vakuutus?? Mielipiteitä!

  • Viestiketjun aloittaja kiitti
  • Ensimmäinen viesti
kiitti
Vaihtoehtoina on Pohjola ja Tapiola. Päädytään varmaan Pohjolaan, kun olen ymmärtänyt, että heillä se omavastuu maksetaan vain kerran vuodessa, vaikka käyntejä olisi enemmänkin? Onko vakuutus tarpeellinen?
 
Samalla laillahan Tapiolassakin maksetaan, vaan kerran omavastuu vaikka kävisit sata kertaa vuoden aikana lekurilla.

Ja kyllä, kannattaa ottaa vakuutus. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja milloin sitä tarvitsee. Lisäksi joissain paikoissa julkiseen terveydenhoitoon voi olla vaikea/hidas päästä ja helpottaa jos voi mennä yksityiselle ilman, että menee kuppi nurin.

 
Meille on ollut kyllä ihan pelastus ja on maksanut itsensä jo useamman kerran takaisin! Meidän vakuutus on Lähivakuutuksessa ja siinä on sairauskohtainen omavastuu eli esim. ekasta korvatulehduksesta omavastuu on 50 ? ja siitä eteenpäin korvahommat korvataan ilman omavastuuta. Korvauksen saa haettua joka lääkärireissun jälkeen heti.

Jos nyt ottaisin vakuutusta, harkitsisin Pohjantähteä, joka ilmeisesti korvaa myös erityiskorvikkeet ja ravintolisät :wave:
 
Meillä ei oo vakuutusta, enkä koe että sille olisi mitenkään tarvetta. Ne vakuutusmaksut on kuitenkin niin pirun kalliita, että saa sairastella tosi paljon ennen kuin siitä on mitään "hyötyä". Oon käyttäny ite tosi monta kertaa lasta julkisella päivystyksessä, pisimmillään on jouduttu jonottamaan 30min. Ja sairaalamaksuissakin on se katto, että ei tarvii maksaa kuin 7pv/vuosi alle 18-vuotiaalta.
Mut tää on mun kokemus asiasta, monilla voi olla erilaisia kokemuksia :)
 
-
No ensimmäinen vuosi vauvalla takana ja täytyy sanoa että kyllä on kannattanut!
Eli melkein vuoden ajan keräsin kuitteja käynneistä milloin flunssan takia yksityisellä, maitoallergiatestien, verikokeiden yms. yms.... (vakuutus Pohjolassa), ja kyllä korvauksia saatiin yli 300? takaisinpäin vaikka omavastuuosuus poistettiinkin. Sanoisin että kyllä kannattaa. Jos tulee jotain isompaa niin oikeesti tuo on hyvä.
 
Tapaturmavakuutus on hyvä olla .
Sairausvakuutusta ei ole ollut kummallakaan 6v pojan kanssa ollaan jouduttu käymään yksityisellä tasan kerran ja 3v kanssa ei vielä ollenkaan eli paljon ollaan säästety kun ei otettu sellaista.
 
tp
Sehän riippuu ihan siitä, että paljonko lapsi tulee sairastamaan. Meidän lapsia ei ole kovin paljoa tarvinnut viedä lääkäriin ja ei niillä ole sitä vakuutustakaan. Hukkaanpa olis mennyt nekin rahat. Mutta jos haluaa varautua ns. pahimpaan niin silloinhan sen voi ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiitti:
Vaihtoehtoina on Pohjola ja Tapiola. Päädytään varmaan Pohjolaan, kun olen ymmärtänyt, että heillä se omavastuu maksetaan vain kerran vuodessa, vaikka käyntejä olisi enemmänkin? Onko vakuutus tarpeellinen?
Tapiolalla on hakukertakohtainen omavastuu, eli jos haet kerran vuodessa niin menee vaan se 1 omavastuu - Pohjolalta en tiiä. Vakuutuksen tarpeellisuuttahan on paha mennä arvioimaan etukäteen. Onko Pohjolalla vaatimus että myös kotivakuutus oltava heiltä että vakuutuksen saa? Tapiolalla ainakin on näin ja sieltä tulee tälle masuasukille vakuutus aikanaan tapaturmavakuutuksella "rikastettuna".
 
vieras
Suosittelen vakuutusta ehdottomasti! Etenkin, jos asuu sellaisella paikkakunnalla, jossa pääsee helposti yksityiselle lääkäriasemalle. Meillä ei niin kovin helposti pääse, mutta on silti kummankin lapsen kohdalla maksanut itsensä takaisin.
 
Kolmen korvakierteisen äiti
Kyllä meille ainakin on todellakin olleet tarpeen kaikilla kolmella. Ei todellakaan kaduta että olen ne joskus ottanut. Meillä on Tapiolassa kaikilla vakuutukset. Omavastuu maksetaan kerran kalenterivuodessa. Korvauksen voi hakea joka lääkärireissun jälkeen ja rahat on tilillä muutamassa päivässä. Kuitit lähetetään sitten perään.

Sitten löytyy tietenkin kaveripiiristä näitä joilla lapset eivät ole sairastaneet ja kokevat "turhaan" maksaneensa maksuja. Saahan sen vakuutuksen irtisanottua jos kokee sen turhaksi.
 
Riippuu ihan siitä onko lapsi altis sairauksille. Meillä ei olla toisen lapsen vakuutuksesta kertaakaan haettu korvausta, kun ei ole ollut mitään. Mutta toisen kohdalla vakuutus on jo hyvin maksanut itsensä takaisin. Ei siihen tarvita kuin korvakierre - kunnallisella puolella putkitusta saisi odotella aika pitkään.
 
vieras
keskimääriin. Lapsi on nyt 3v ja esim viime vuonna meillä oli 12 keuhkoputkentulehdusta, keuhokuume, 3 korvatulehdusta, 3 angiinaa ja 2 yrjötautia. Eli meillä on siis astma lapsi joten jo ne sumutteet maksaa aika lailla.
 
Ammattilainen
Meilläkin olis menneet vakuutukset hukkaan. Tytöillä on molemilla ollut 1 korvatulehdus ja silloin olen käyttänyt yksityisellä ja maksanut itse. Julkisella ei oo tarvinnut käyttää kertaakaan. Tuurista kiinni, et sattuuko tulemaan sairasteleva vai terveempi vauva.
 
vieras
Meillä on kaksoset 2v ja jos olisi ollut vakuutus, olisi rahat menneet hukkaan. Tavalliset räkätaudit ja yksi pieni tapaturma on takana, toivottavasti ei mitään isompaa tule myöhemminkään. Pitkään pohdin vakuutuksen ottamista ennen lasten syntymää, enkä sitten ottanut. Hyvä näin.
 
huono äitikö
Minä irtisanoin lapseni (1v) vakuutuksen ja tunnen olevani sen takia vähän huono äiti, mutta kun oikeesti aloin ynnäilemään vakuutuksen kuluja niin minusta vaan tuntui, ettei siinä vakuutuksessa ole mitään järkeä.

Vakuutus maksaa vuodessa 300 euroa, lisäksi on omavastuu 100 e ja sen lisäksi 10 % omavastuu kaikista kuluista. Jos vuoden aikana lääkärikulut ovat vaikka 500 e (mikä minusta on aika paljon), hyöty vakuutuksesta olisi ihan olematon eli 50 euroa. (maksaisin siis vakuutusmaksun 300e, omavastuun 100 euroa ja omavastuun kaikista kuluista (10% 500 eurosta eli 50e) eli minusta siinä ei ole mitään järkeä.

Eka vuosi on menny lapsen kanssa ilman sairasteluja. En voi tietää, miten seuraava vuosi menee, mutta siis todella paljon saa käydä yksityisellä lääkärillä ennen kuin vakuutus olisi maksanut itsensä takaisin.
 
meillä vakuutus on ollut pelastus , kaikki mahdolliset allergiat.. ihanaa omavastuu on jo poistunut , lapsen liian löysät käsivarren nivelet kaikki mahdollinen ultraäänikuvista lähtien tullut takaisin vakuutuksesta, lapsen pissatulehdus viikko sairaalassa yksityisen kautta kaikki takaisin omasvastuuta lukuunottamatta, joten meillä on todellakin kannattanut vauvavakuutus ja mikä onni aina on voinut mennä yksityiseen ei ole tarvinnut yölläkään mennä kunnalliseen jonottamaan sairaan lapsen kanssa.( kerran mentiin pihiyttämme korvien takia yöllä ja voin vannoa että ei koskaan enään ... niintä humalaisten määrää ja sitten joku konitohtori joka puhui auttavasti suomea ja sanoi että suolatippoja vaan.. niitä han omallekkin lapselleen antaa heh heh jos on jostain piiip maasta niin ei kai ole koskaan särky/antibioooteista kuullutkaan.. joten ei kiitos koskaan kunnalista hoitoa kun voi viedä oikealle lääkärille)
 
sandra
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
keskimääriin. Lapsi on nyt 3v ja esim viime vuonna meillä oli 12 keuhkoputkentulehdusta, keuhokuume, 3 korvatulehdusta, 3 angiinaa ja 2 yrjötautia. Eli meillä on siis astma lapsi joten jo ne sumutteet maksaa aika lailla.
Itse en ole raskinnut lapsilleni ottaa, vakuutusmaksut kuitenkin omavastuineen niin kalliit että kestää käyttää monesti yksityisellä ja ostella lääkkeitä ilman vakuutustakin. Meillä myös lapsella ollut erittäin vaikea astma, mutta ollaan saatu sairaanlapsen hoitotukea ja kelan erikoiskorvaus, jo´ka kattaa yli 70%lääkkeiden hinnasta.Eli vaikka meillä on sairasteltukin astmaa ja korvia ja keuhkotulehduksia ei niihin ole mennyt omaa rahaa kolmen vuoden aikana varmaan kuin noin 400Euroa.
Lisäksi kunnalliseltakin avun saa hyvin, varsinkin kun vaatiipi:)

Tapaturmavakuutus (maksaa vain 12E/vuosi eikä oo omavastuuta)on sen sijaan oikea pelastus. Lapsen lonkan murtuma, leikkaukset, hoidot ja fysioterapia sekä hampaan proteesi on maksettu siltä(4000Eois noihin palanut omaa raha)

 
Meillä myös ollu ihan pelastus, että likalla on vakuutus.. On ollu pari kertaa sairaalassa mahataudin ja pissatulehduksen takia, ni ollaa saatu sitte sairaalamaksut takaisin.. Muutenkin alko 2vuoden iässä sairastelemaan, ja oon käyttäny ihan suoraan aina hemossa lääkärissä... JA tapiolaa nyt tuli se, että maksaa omavastuun kerran vuodessa vain, ja rahat saa heti takasin, kun laittaa reseptit ja maksut... Yleensä kerrytän niitä sen vuoden ja laitan kaikki samalla kerralla..
 
Meillä myös tapiolan vakuutus. Eka vuosi oli n. 250e, ei sairasteluja. Toka vuosi n.230e ja just hain ton vuoden korvaukset joita tuli miltei 1000e. Meille on ollut helpotus että vakuutus oli ja ajan saa lääkäriltä milloin haluaa ilman jonotteluja. Miehen työmatkojen aikana en olisi varmaan millään jaksanut jonottaa hoitopaikoissa. Musta bonusta on myös se, että voidaan käydä samalla tutulla lastenlääkärillä eikä sillä joka milloinkin on meidän "omalääkäri" tai päivystysvuorossa.
 
Kippuravarvas
Mä haluaisin että yhteiskunta hoitaisi mun lapseni, jos sairaaksi tulisi. Meillä ollut onnea, että lapsi on terve. Eli ei siis olla otettu vakuutusta, ennenkuin nyt 1,5-vuotiaalle tapaturmavakuutus.
 

Yhteistyössä