kannattaako tyytyä kelan elatustukea pienempään elatusmaksuun

  • Viestiketjun aloittaja "xxxxx"
  • Ensimmäinen viesti
"xxxxx"
[QUOTE="vieraana";29874499]Viet lapselta isän rahan vuoksi. Mitä selität lapselle, kun hän tätä sulta myöhemmin kysyy?[/QUOTE]

En tiedä. Ehkä sanon, että isä ei ollut valmis. Ehkä näytän hänelle aikuisena isän kirjoittaman kirjeen, jossa hän perustelee useamman sivun verran, miksi ei koe olevansa lapsesta vastuussa.
 
Kannattaa varmaan selvittää seuraukset ennen lopullisia päätöksiä. Tehän nyt kuitenkin olette aikeissa huijata kelalta huomattavat summat rahaa, mistä itse olisin aika huolissani toki juridisesti mutta myös ennen kaikkea oman henkisen hyvinvointini kannalta. Sanot, että ei tarvitse valehdella kun laittaa vaan nimen paperiin. Se on ihan yhtä lailla valehtelua, ja se tulee kulkemaan mukanasi ja vaikuttamaan sinun ja lapsesi elämään ikuisesti halusit tai et.

Aika paljon olet valmis uhraamaan yhden lapsellisen kiukuttelijan pelossa. Lupaudut elämään valheessa koko loppuikäsi ja uhraamaan sille vielä lapsesikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
"xxxxx"
Moraalisesti tämä on varmaan väärin, mutta ei juridisesti. Ei lastenvalvoja ainakaan sanonut mitään juridisesta puolesta, vaikka kerroin, että isä on kyllä tiedossa mutta ei halua maksaa. Varmisti toki että tiedän, että isyys voidaan selvittää ja maksut periä. En myöskään näe, missä kohtaa tässä olisi valehdeltu.

Todella ikävää tämä on lapsen kannalta. Isyyden vahvistamista voi hakea tosin myöhemminkin eli jos alkaa tuntua siltä että oli väärä päätös, isyyden voi vielä hakea.
 
"hotmama"
Mä en kyllä ymmärrä sua ap yhtään. Tiedät kuka lapsen isä on, mutta et halua sitä papereihin.

Onhan se lapsen oikeus ennen kaikkea että isän tiedot jäävät kirjoihin ja kansiin. Jos itse kuolet kun lapsi on pieni, niin on biologisesta isästä sitten varmuus. Samoin lapsen omat jälkeläiset voivat joskus vuosien kuluttua selvittää omaa sukuaan, ihan silkasta uteliaisuudesta tai esim jonkun myöhemmin havaitun perinnöllisen sairauden vuoksi.

Mä en edes ajattele tätä rahakysymyksenä, vaan lapsen ja lasten lasten oikeutena tietää biologinen alkuperänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
"xxxxx"
[QUOTE="hotmama";29875515]Mä en kyllä ymmärrä sua ap yhtään. Tiedät kuka lapsen isä on, mutta et halua sitä papereihin.

Onhan se lapsen oikeus ennen kaikkea että isän tiedot jäävät kirjoihin ja kansiin. Jos itse kuolet kun lapsi on pieni, niin on biologisesta isästä sitten varmuus. Samoin lapsen omat jälkeläiset voivat joskus vuosien kuluttua selvittää omaa sukuaan, ihan silkasta uteliaisuudesta tai esim jonkun myöhemmin havaitun perinnöllisen sairauden vuoksi.

Mä en edes ajattele tätä rahakysymyksenä, vaan lapsen ja lasten lasten oikeutena tietää biologinen alkuperänsä.[/QUOTE]

No rahakysymys siitä tuli, kun kumpikaan ei kokenut voivansa tulla vastaan tuossa summassa. En minä siten, että olisin tyytynyt Kelan tukea vähempään eikä mies niin, että olisi maksanut vähintään Kelan tuen. Kuulostaa säälittävältä itsellenikin.
 
Luin
Vo hyvät hyssykät aloittaja. Ne elarit saa vaikka viimeistään käräjillä vastaamaan isän todellista tulotasoa. En oikein ymmärrä, mitä sinä tällä aloituksellasi oikein olet alunperin hakenut kun sinulle ei neuvot kelpaa? Tässä on jo kuuden sivun verran ihmiset kertoneet miten sinun kannattaa toimia (lapsen edun mukaisesti) ja sinä vaan sitkeästi aiot toimia lapsen edun vastaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
viera.s
Kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta lapsen kannalta. :) Ei lapsi siitä välitä tai pienenä edes tiedä, mistä rahat elämiseen tulee, vaan pääasia että sitä on riittävästi, jotta voit tarjota lapselle kaiken tarpeellisen. Ja tällä tavalla on todennäköisesti paremmat mahdollisuudet siihen, että isä on läsnä lapsensa elämässä, verinen riita käräjillä tuskin olisi luonut hyvää pohjaa suhteen kehittymiselle.

Älä ole katkera tai syytä isää lapselle, sillä viime kädessä ratkaisu oli sinun. Jos tulet katumapäälle, niin voit muuttaa mielesi ja vaatia isyyden vahvistamista sekä asianmukaista elatusapua. Myös lapsi voi sen tehdä itse 15 vuotta täytettyään.

Nämä jotka väittävät, että sinä olet valehdellut tai huijaat tukia eivät ilmeisesti tiedä ollenkaan, miten isyyden selvittäminen menee. Ennen kuin siihen edes ryhdytään, lastenvalvoja keskustelee äidin kanssa, haluaako hän että lastenvalvoja ryhtyy asiaa selvittämään. Ja siitä voi kieltäytyä ihan ilman valehtelua, voi jopa kertoa isän nimen. Silti asia jää siihen, jos äiti ei isyyden selvitystä toivo eikä isä itsekään halua isyyttä tunnustaa. Onko tämä sitten veronmaksajien kannalta oikein, siitä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta näin asia kuitenkin nykyisen isyyslain mukaisesti on. Ja äitinä sitä luonnollisesti ajattelee ensi sijassa lapsensa etua. Mahdollisimman hyvä suhde isään ja riittävä elintaso ovat tietysti tärkeitä asioita lapselle ja niiden valossa tosiaan ratkaisusi ymmärrän hyvin. Mutta toistan vielä, ratkaisu oli sinun, joten älä tuhoa sillä saatuja etuja haukkumalla isää lapselle saati näyttämällä jotain kirjeitä, joissa isä yrittää pestä kätensä lapsesta. Toivottavasti se ei kuitenkaan muussa mielessä kuin rahallisesti tule olemaan totuus.
 
täh
Mikä ihmeen suhde isään? Eihän se kolli aikonut olla missään tekemisissä lapsen kanssa ja halusi vielä maksaa pienempiä elareitakin mitä kelalta saa. Lapsen isä on sanellut aloittajalle mitä hän tekee ja mitä ei tee ja aloittaja vaan nyökyttelee orjallisesti että kyllä kyllä, kaikki käy mitä haluat.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja täh;29875965:
Mikä ihmeen suhde isään? Eihän se kolli aikonut olla missään tekemisissä lapsen kanssa ja halusi vielä maksaa pienempiä elareitakin mitä kelalta saa. Lapsen isä on sanellut aloittajalle mitä hän tekee ja mitä ei tee ja aloittaja vaan nyökyttelee orjallisesti että kyllä kyllä, kaikki käy mitä haluat.
Täh itsellesi vaan. Aloittaja kertoi, että mies on tavannut lasta 1-2 kertaa viikossa, välittää lapsesta ja on muutenkin auttanut. Se on lapselle huomattavasti tärkeämpää kuin se, mistä elatusrahat tulee ja tuleeko niitä muutama kymppi enemmän tai vähemmän. Harva tuollaisessa tilanteessa syntyneen pienen vauvan isä haluaa noinkin paljon vauvaa tavata/hoitaa.

Mies on ilmeisesti vaan todella pihi ja siinä mielessä hän on oikeassakin, ettei pieneen täysimetyksellä olevaan vauvaan kyllä paljon rahaa mene. Ainoastaan alkuhankinnat, jotka aloittaja on saanut kertomansa mukaan pääosin lahjaksi ja sen jälkeen jonkin aikaa vaan vaipat ja vähäiset vaatehankinnat, joita niitäkään ei välttämättä tarvitse tehdä, jos on paljon innokkaita vaatteita ostelevia läheisiä. Mutta en minäkään silti toki miehen ehdotusta kannattaisi, koska tuo vähäisen kulutuksen vaihe on niin hetkellinen eikä elatusapua vähän väliä muutella saati jotain peliä kuittien kanssa jaksa kukaan. Ja jossain vaiheessa lapsi tarvitsee myös oman huoneen, elatusavulla on tarkoitus kattaa myös lapsen takia suurentuneita asumis- ja muita yleiskuluja.

Mutta asia on aloittajan käsissä oikeasti, se kannattaa muistaa.
 
mä...
[QUOTE="tepa";29875489]Kelasta saa myös sen 50 e lisää jos maksaa vain 100 e eli yht. 150e mutta eipä kannata suostua jos isällä paremmat tulot ja summa ois enemmän ku tuo[/QUOTE]

Eihän saa jos isän osuutta ei olla pienennetty maksukyvyttömyyden vuoksi.

Mutta on tää koko juttu semmonen farssi, ettei paremmasta väliä...
 
vieras_
Ihan ehdottomasti isä maksamaan elatuskykynsä mukaista elatusta. Jos elatuskyky jää alle Kelan maksaman elatustuen, Kela maksaa erotuksen. Mutta ei niin, että automaattisesti kaikki Kelasta sillä keinolla, ettei isyyttä tunnusteta. Veronmaksajana en halua olla maksamassa kenenkään sellaisen lapsen elatusta, jonka vanhempien elatuskyky siihen itsellään riittää.

Toisekseen lapsen etu on se, että isä on virallisestikin isä. En ymmärrä ap:n ajatuksenjuoksua yhtään.
 
"xxxxx"
Kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta lapsen kannalta. :) Ei lapsi siitä välitä tai pienenä edes tiedä, mistä rahat elämiseen tulee, vaan pääasia että sitä on riittävästi, jotta voit tarjota lapselle kaiken tarpeellisen. Ja tällä tavalla on todennäköisesti paremmat mahdollisuudet siihen, että isä on läsnä lapsensa elämässä, verinen riita käräjillä tuskin olisi luonut hyvää pohjaa suhteen kehittymiselle.

Älä ole katkera tai syytä isää lapselle, sillä viime kädessä ratkaisu oli sinun. Jos tulet katumapäälle, niin voit muuttaa mielesi ja vaatia isyyden vahvistamista sekä asianmukaista elatusapua. Myös lapsi voi sen tehdä itse 15 vuotta täytettyään.

Nämä jotka väittävät, että sinä olet valehdellut tai huijaat tukia eivät ilmeisesti tiedä ollenkaan, miten isyyden selvittäminen menee. Ennen kuin siihen edes ryhdytään, lastenvalvoja keskustelee äidin kanssa, haluaako hän että lastenvalvoja ryhtyy asiaa selvittämään. Ja siitä voi kieltäytyä ihan ilman valehtelua, voi jopa kertoa isän nimen. Silti asia jää siihen, jos äiti ei isyyden selvitystä toivo eikä isä itsekään halua isyyttä tunnustaa. Onko tämä sitten veronmaksajien kannalta oikein, siitä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta näin asia kuitenkin nykyisen isyyslain mukaisesti on. Ja äitinä sitä luonnollisesti ajattelee ensi sijassa lapsensa etua. Mahdollisimman hyvä suhde isään ja riittävä elintaso ovat tietysti tärkeitä asioita lapselle ja niiden valossa tosiaan ratkaisusi ymmärrän hyvin. Mutta toistan vielä, ratkaisu oli sinun, joten älä tuhoa sillä saatuja etuja haukkumalla isää lapselle saati näyttämällä jotain kirjeitä, joissa isä yrittää pestä kätensä lapsesta. Toivottavasti se ei kuitenkaan muussa mielessä kuin rahallisesti tule olemaan totuus.
Kiitos tästä, kiva että edes yksi ymmärtää ratkaisuni! Tavoitteena oli tosiaan optimoida lapsen saama elatus ja meidän molempien suhde lapsen isään. Maksimielarien vaatiminen olisi todennäköisesti tuhonnut minun ja isän keskusteluyhteyden ja sitä myötä huonontanut lapsen ja isän suhdetta merkittävästi. Yllättävän moni kannatti silti tätä vaihtoehtoa.

Isä on todella ollut merkittävä apu raskausaikana, hän oli mukana synnytyksessä, on auttanut monella tavalla (joskaan ei taloudellisesti) myös synnytyksen jälkeen sekä tapaa lastaan viikottain. Tämä apu ja hyvät suhteet on mielestäni verrattomasti arvokkaampaa kuin maksimielatusmaksu.

Olemme molemmat ihan hyvin palkatussa vakityössä eli ei tämä lapsi kummankaan taloutta kaada, mutta nyt äitiyslomalla tulot ovat paljon pienemmät, ja kun asumiskustannukset ovat ennallaan ja vauvasta aiheutuu lisäkuluja, elatustuki tulee tarpeeseen.

Kyllä tuntui tosi pahalta jättää isyys vahvistamatta, mutta ei tämä välttämättä ole lopullinen ratkaisu, ja ehkä isäkin muuttaa mieltään, kun side lapseen vahvistuu. Pikkuvauvahan on imetyksen takia äidissä niin kiinni, että isä jää siinä väkisinkin vähän sivuosaan ja ymmärtääkseni isillä kestää muutenkin pitemmän aikaa tuntea vauva omakseen.

Mitä yhteiskunnan tukien väärinkäyttöön tulee, verorahoja käytetään moneen muuhunkin enkä minäkään kaikkia käyttökohteita haluaisi tukea. Verojen käyttökohteita ei vaan saa itse valita, ja parempi niin :)
 
vieras_
[QUOTE="xxxxx";29876944]
Mitä yhteiskunnan tukien väärinkäyttöön tulee, verorahoja käytetään moneen muuhunkin enkä minäkään kaikkia käyttökohteita haluaisi tukea. Verojen käyttökohteita ei vaan saa itse valita, ja parempi niin :)[/QUOTE]

Tottakai verorahoja käytetään moniin asioihin, jotka eivät itseä koske. Näin pitää ollakin ja sen hyväksyn. Sitä en hyväksy, että järjestelmää käytetään väärin hyväksi. Jos vanhemmilla on elatuskykyä elättää lapsensa itse, miksi yhteiskunnan pitäisi toimia maksumiehenä? Sama kuin minulle maksettaisiin asumistukea vaikka aivan hyvin pystyn maksamaan asumiseni itse.
 
"sari"
[QUOTE="xxxxx";29874524]En tiedä. Ehkä sanon, että isä ei ollut valmis. Ehkä näytän hänelle aikuisena isän kirjoittaman kirjeen, jossa hän perustelee useamman sivun verran, miksi ei koe olevansa lapsesta vastuussa.[/QUOTE]


Eikö kukaan kiinnitä huomiota tähän kohtaan? Isä on kirjoittanut kirjeen, jossa kertoo miksi ei ole vastuussa lapsesta. Älä nyt ap missään vaiheessa ala sitä lapselle näyttämään. Voitko edes kuvitella miltä lapsesta tuntuu lukea kirje, jossa isä kertoo miksi oma lapsi ei kiinnosta?!?

Ilman muuta sun pitäää hakea isyyttä, ota itsellesi yksinhuoltajuus. Ihan sairasta maksattaa tämä kelalla. Voitte sopia keskenään elatuksesta, jos rahasta et halua tapella. Mitäs meinaat tehdä sitten, kun vanheimpaanvapaa loppuu? Tulot pienenevät huomattavasti?
 
"vieras."
[QUOTE="tepa";29875489]Kelasta saa myös sen 50 e lisää jos maksaa vain 100 e eli yht. 150e mutta eipä kannata suostua jos isällä paremmat tulot ja summa ois enemmän ku tuo[/QUOTE]

Ei saa jos isän maksukyky katsotaan isommaksi kuin tuo 100e ja tällainen sopimus hyväksytään.
Tai oli se sovittu summa mikä tahansa alle tuon kelan 150e niin kelasta ei saa erotusta jos toisen maksukyky on suurempi kuin tuo 150e.
 
"xxxxx"
Ei kyllä ymmärtäneet omat vanhempanikaan, kun kerroin tänään heille tästä meidän järjestelystä. He oli sitä mieltä, että isän tulisi ehdottomasti maksaa osuutensa. Ja kieltämättä tunsin itseni idiootiksi kun kerroin miksi tein niin kuin tein.
 
"xxxxx"
Oon vaan oikeasti pahoillani miehen puolesta, jos ei lapsen elatuksen takia pysty toteuttamaan unelmiaan enkä siksi halunnut vaatia häntä maksamaan isoja elatusmaksuja.

Jos mies maksaisi elareita, hän joutuisi vaihtamaan halvempaan autoon tai pienentämään asuntolainan kk-erää eikä olisi varaa matkustella kuten haluaa. Onko tää ihan sairasta tuntea näin? Tai luopua omista tai ennen kaikkea lapsen eduista siksi ettei toinen suuttuisi?
 
Io
[QUOTE="xxxxx";29884353]Oon vaan oikeasti pahoillani miehen puolesta, jos ei lapsen elatuksen takia pysty toteuttamaan unelmiaan enkä siksi halunnut vaatia häntä maksamaan isoja elatusmaksuja.

Jos mies maksaisi elareita, hän joutuisi vaihtamaan halvempaan autoon tai pienentämään asuntolainan kk-erää eikä olisi varaa matkustella kuten haluaa. Onko tää ihan sairasta tuntea näin? Tai luopua omista tai ennen kaikkea lapsen eduista siksi ettei toinen suuttuisi?[/QUOTE]

No "sairasta" on kyllä aika vahva sana, mutta olen samaa mieltä kuin enemmistö tässä ketjussa. En todellakaan ymmärrä päätöstäsi ja käytöstäsi, enkä nyt haluaisi loukata, mutta jotenkin todella tossukalta vaikutat.

Jostain kumman syystä mietit aivan liikaa miestä ja miehen haluja ja tarpeita, vaikka lapsen pitäisi olla ykkössijalla. Mikä tarve sulla on miellyttää noin hankalaa ja itsekästä, aikuista miestä, joka ei tässä tilanteessa todellakaan ole mikään uhri? Eikö nämä muiden kommentit ole yhtään vaikuttaneet sun ajatuksiin?
 
jestas sentään
[QUOTE="xxxxx";29876944]Kiitos tästä, kiva että edes yksi ymmärtää ratkaisuni! Tavoitteena oli tosiaan optimoida lapsen saama elatus ja meidän molempien suhde lapsen isään. Maksimielarien vaatiminen olisi todennäköisesti tuhonnut minun ja isän keskusteluyhteyden ja sitä myötä huonontanut lapsen ja isän suhdetta merkittävästi. Yllättävän moni kannatti silti tätä vaihtoehtoa.

Isä on todella ollut merkittävä apu raskausaikana, hän oli mukana synnytyksessä, on auttanut monella tavalla (joskaan ei taloudellisesti) myös synnytyksen jälkeen sekä tapaa lastaan viikottain. Tämä apu ja hyvät suhteet on mielestäni verrattomasti arvokkaampaa kuin maksimielatusmaksu.

Olemme molemmat ihan hyvin palkatussa vakityössä eli ei tämä lapsi kummankaan taloutta kaada, mutta nyt äitiyslomalla tulot ovat paljon pienemmät, ja kun asumiskustannukset ovat ennallaan ja vauvasta aiheutuu lisäkuluja, elatustuki tulee tarpeeseen.

Kyllä tuntui tosi pahalta jättää isyys vahvistamatta, mutta ei tämä välttämättä ole lopullinen ratkaisu, ja ehkä isäkin muuttaa mieltään, kun side lapseen vahvistuu. Pikkuvauvahan on imetyksen takia äidissä niin kiinni, että isä jää siinä väkisinkin vähän sivuosaan ja ymmärtääkseni isillä kestää muutenkin pitemmän aikaa tuntea vauva omakseen.

Mitä yhteiskunnan tukien väärinkäyttöön tulee, verorahoja käytetään moneen muuhunkin enkä minäkään kaikkia käyttökohteita haluaisi tukea. Verojen käyttökohteita ei vaan saa itse valita, ja parempi niin :)[/QUOTE]

Nyt on pakko todeta, että jollain on nyt puurot ja vellit sekaisin! Onkohan sinulla vielä hormonit sekaisin imetyksestä, vai mitä ihmettä? TODELLA itsekkäästi ajateltu, että pelkästään RAHAN TAKIA et laita papereihin lapsen isää. Ymmärrätkö yhtään mikä sen lapsen etu on? Ei se ole muutamista senteistä tai euroista kyse, vaan siitä että onko lapsella VIRALLISESTI isää vai ei . Haluat siis että lapsesi on virallisesti isätön, mutta sitten salaa viranomaisten selän takana isä kuitenkin hoitaa ja tapaa lasta???Mitä vitt...?Laitonta mun tietääkseni tuollainen valehtelu.

Mikset muka voi suostua siihen ,että isä maksaisi esim 100e?Pennejä laskemalla ja rahaa vaatimalla pilaat lapsen mahdollisuuden saada virallisesti oma isä, se ei ehkä merkitse nyt kun lapsi on pieni, mutta merkitsee paljon lapsen aikuistuessa. Ajattelet ainoastaan itseäsi, kun toteat että koska äitiysvapaalla tulosi ovat pienemmät joten elatustuki tulee tarpeeseen. Onko toi nyt ihan oikein? Itse olet päättänyt pitää lapsen, ilman isän suostumusta. Etkö silloin miettinyt onko sinulla varaa lapseen? Suomessa on monia totaaliyksinhuoltajia, ja kummasti hekin pärjäävät. Jos tekee lapsen omalla vastuullaan, on myös ajateltava että siihen lapseen menee rahaa, eikä alkaa sitten vaatia vastuuta mieheltä, joka ei ole halunnut lasta, eikä halunnut suhdetta kanssasi. Sinun päätös ja sinun velvollisuus pystyä kasvattamaan se lapsi. Suomessa tosin Kela maksaa sellaisille elatusapua, joilla oikeasti ei ole isää, tai isä on todettu maksukyvyttömäksi, mutta kyllä silti ilman sitä Kelan apua pitäisi tulla toimeen. Jos ei tule, niin ei olisi kannattanut tehdä lasta. Juuri tän takia Suomi on menossa konkurssiin, kun kaikkia tukia käytetään väärin. Eikö kaksi aikuista ihmistä voi löytää kompromissia elatustuen suuruudesta, ilman että pitää huijata Kelalle että lapsella ei ole isää???????Kyllä ihmetyttää suuresti tämmöinen kädettömyys!
 
"niin"
[QUOTE="xxxxx";29884353]Oon vaan oikeasti pahoillani miehen puolesta, jos ei lapsen elatuksen takia pysty toteuttamaan unelmiaan enkä siksi halunnut vaatia häntä maksamaan isoja elatusmaksuja.

Jos mies maksaisi elareita, hän joutuisi vaihtamaan halvempaan autoon tai pienentämään asuntolainan kk-erää eikä olisi varaa matkustella kuten haluaa. Onko tää ihan sairasta tuntea näin? Tai luopua omista tai ennen kaikkea lapsen eduista siksi ettei toinen suuttuisi?[/QUOTE]

Eli sinusta on ok, että vanhempi toteuttaa kaikki unelmansa OMAN lapsensa kustannuksella? En ymmärrä ollenkaan, en siis yhtään!
 

Yhteistyössä