Kannattaako tradenomiksi opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä yksi tradenomi joka tehnyt asiakaspalvelutyötä kaupassa ja kahvilassa, toimistossa. Kirjanpidossa. Palkka ei ollut merkonomin palkkaa kummempaa :0

Nyt olen sairaseläkkeellä toistaiseksi, liikaakin tullut tehtyä töitä lapsen hoidon lisäksi.

Minä olen tradenomi ja työskentelen puhelinmyyjänä! Meidän vuosikurssi valmistui muutama kuukausi sitten ja luokkalaisistani vain neljä on päässyt oman alan hommiin, loput 17 tekee samankaltaisia hanttihommia kuin minäkin.. En voi suositella, minun näkemykseni on, että kokemus painaa enemmän kuin tradenomin koulutus.

Täällä yksi tradenomi, joka opiskelee yliopistossa täysin toista alaa. Koskaan en saanut tradenomina "koulutusta vastaavaa työtä". Tosin valmistuin pahimman taantuman keskelle. Sama juttu monilla muillakin samaan aikaan valmistuneilla. Kannattaa miettiä tarkasti kannattaako. Parempiakin vaihtoehtoja on työllistymistä ajatellen.

Mitksi ihneessä lukisit Tradenomiksi AMK:ssa, kun voit lukea joustavammin kauppatieteitten maisteriksi tai ekonomiksi yliopistossa. Yliopisto-oposkelu voi onnistua työnnohessakin, AMK-opiskelu on selvästi ohjatumpaa ja lukujärjestystä pitää noudattaa.

Ei tradenomin papereilla yksin mitään hyvää työpaikkaa saa, eikä todellakaan hyvää palkkaa. Kyllä se vaatii muutakin kun ne paperit. Tradenomiksi lukeminenhan oli "vitsi" takavuosina, niitä kun tuli joka tuutista ja tulee edelleenkin. Eri asia ehkä joskus 90-luvulla.

Mikähän mahtaa olla oikeushallinnon tradenomien työtilanne?
En osaa sen laajemmin sanoa, mutta itse olen opiskellut oik.hall. tradenomiksi vasta vähän yli vuoden ja sain nyt jo oman alan töitä (opiskelen siis työn ohella, mutta olin aivan eri alalla aiemmin). Ensimmäinen työhakemus ja haastattelu toivat vakkaripaikan.

Palkka ei päätä huimaa, aloituspalkka ilman kokemus- ja muita lisiä vähän päälle pari tonnia, mutta toisaalta sain entisellä alallani saman, vaikka se oli vuorotyötä ja sain olla vain kerran kuussa viikonlopun vapaalla. Nyt on kaikki illat ja viikonloput sun muut pyhät aina vapaana :)

Yhteistyössä