Kannattaako ostaa asunto ja riittääkö rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma ja 1vee pikkumies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma ja 1vee pikkumies

Vieras
Oon kotihoidontuella ja mies töissä. Tulot on vaihtelevat hänellä välillä tulee enemmän 3000-5000 e välillä vaan n. 1500 euroa (+ mun 300 euroa ja lapsilisä)

Mietitään kannattaako ostaa rivari 130 000. Nyt asutaan vuokrakaksiossa (600 e/kk) 1 lapsen kanssa ja menee kyllä järki tähän asuntoon. Omaan olis kova hinku, mutta riittäkö rahat kuinka pitkälle ja meneekö kaikki sitten elämiseen ja mitään ylimääräistä ei saa ostaa. Mullekin pitäis hankkia sitten auto jos muutetaan ns. kauemmas keskustasta.
Tietääkö kukaan miten menee "käytännössä", kun budjetoida voi aina, mutta miten homma toimii oikeesti?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä noilla tuloilla jo tuollaista lainaa makselee! Meillä lainaa saman verran ja tulot myös tuota luokkaa. Laina+korot+vastike reilu 1000?/kk.

ok, mites sitten jos tulot onkin jossain kuussa olemattomat, miten sitten käy? vastike olis vaan 95 euroa, joka on kyllä aika vähän mielestäni.

järjestäkää siten, että lyhennätte lainaa samanverran kuin vuokra nyt. Viisaampaahan se on omaa maksaa kuin ns. turhaa. Joka kuukausi voit omaa maksaessa ajatella, että taas yksi neliö omaa :) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä noilla tuloilla jo tuollaista lainaa makselee! Meillä lainaa saman verran ja tulot myös tuota luokkaa. Laina+korot+vastike reilu 1000?/kk.

ok, mites sitten jos tulot onkin jossain kuussa olemattomat, miten sitten käy? vastike olis vaan 95 euroa, joka on kyllä aika vähän mielestäni.

No, meillä on vastike 300?, että etteköhän pärjäisi, paatte säästöön parempina kuukausina.

kyllä te noilla tuloilla saatte jo ihan hyvin rahaa ilmeisesti säästöönkin niinä kuukausina kun sitä enemmän tulee? Että sitten vaan kun tulee vähemmän, otatte sieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja bibsa:
Saathan pankin kanssa sovittua, että maksatte vain korot jos tiukka kuukausi tulee.

silti pelottaa ottaa niin suuri laina. Väkisin tulee mietittyä sitä, että kun ostetaan asunto niin siinä sitten ollaan ja pysytään. Happi loppuu ja ollaan jumissa. :/ Ehkä oon lievästi hassutapaus...a

Saathan pankin kanssa sovittua, että maksatte vain korot jos tiukka kuukausi tulee.

silti pelottaa ottaa niin suuri laina. Väkisin tulee mietittyä sitä, että kun ostetaan asunto niin siinä sitten ollaan ja pysytään. Happi loppuu ja ollaan jumissa. :/ Ehkä oon lievästi hassutapaus...a

Kyllähän kaikista asioista saa stressaamalla maailman loppua hivelevän asian ;) Henk. koht voin kertoo, ett meillä on jokusen kymppitonnin suurempi laina kuin tuo mainitsemasi. Tällä hetkellä oon äitiyslomalla ja jäämässä hoitovapaalle. Mies ei tienaa läheskään noin paljon kuin sinun ja ollaan 800,- lyhennetty joka kuukausi. Tähän asti ollaan pärjätty ihan ok. Ei hirveesti ylimääräistä, mutta elossa olaan vielä. Saa nähdä miten lähtee luistaa kun hoitovapaalle jään, mutta sen näkee sitten. Ja painotan, että meillä mies tienaa huomattavasti vahemmän kuin teillä.

Kyllähän kaikista asioista saa stressaamalla maailman loppua hivelevän asian ;) Henk. koht voin kertoo, ett meillä on jokusen kymppitonnin suurempi laina kuin tuo mainitsemasi. Tällä hetkellä oon äitiyslomalla ja jäämässä hoitovapaalle. Mies ei tienaa läheskään noin paljon kuin sinun ja ollaan 800,- lyhennetty joka kuukausi. Tähän asti ollaan pärjätty ihan ok. Ei hirveesti ylimääräistä, mutta elossa olaan vielä. Saa nähdä miten lähtee luistaa kun hoitovapaalle jään, mutta sen näkee sitten. Ja painotan, että meillä mies tienaa huomattavasti vahemmän kuin teillä.

Te ootte varmaan pinnistäneet sitten hieman :) Voihan olla että sitten kun se asunto tosiaan on oma, niin sitä arvostaa ja se motivoi maksamaan.
Ruokakin kun kallistuu koko ajan niin menee entistä enemmän rahaa ruokakauppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Te ootte varmaan pinnistäneet sitten hieman :) Voihan olla että sitten kun se asunto tosiaan on oma, niin sitä arvostaa ja se motivoi maksamaan.
Ruokakin kun kallistuu koko ajan niin menee entistä enemmän rahaa ruokakauppaan.

En nyt sanois, että ollaan mitenkään tajuttomasti pinnistelleet. Ainoa missä vähän katotaan tarkemmin niin ruoan ostossa. Tehdään vähän halvempia ruokia eikä syödä niin paljon herkkuja kuin ennen eikä osteta limua ollenkaan. Aika hurjia herkkupeitä kun ollaan :) Vesselimme suhteen emme ole tinkineet. Niin ja tällä hetkellä 3 autoa ajossa, joka turhaa, josta tullaan yksi puottamaan pois.

Yhteistyössä