Kannattaako opettaa tuttipullon käyttö 7kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pullosta vai mukista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pullosta vai mukista?

Vieras
Sain palautetta neuvolalääkäriltä, kun en ole opettanut vauvaani tuttipullolle (rintamaidolla vielä)! Eikös vellejä ja korvikkeita (sitten kun niiden aika tulee) voi juottaa nokkamukista? Vai onko pullo niin paljon helpompi, että kannattaa vielä aloittaa tuttipullon opettelu?

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että nokkamukia vaan kehiin ja tavallisesta mukista hörpyttämään!
Ei mitään järkeä enää opettaa tuttipulloon, kun kerran noin hyvällä mallilla on asiat nyt...sitten joudut siitä vierottamaan yms.
Meillä tyttö oppi puolivuotiaana nokkamukiin ja nyt vuoden ikäisenä juo tavallisesta mukista jo kiitettävän hyvin.

Makuasia.
Miks yli puolivuotias on vielä täysimetyksellä? Meen neuvolassa sut olis jo kivitetty ainakin puolikuoliaaksi. Meillä likka oli neuvolassa päivän yli ½-vuotiaana ja heti tuli noottia, et ei se saa rautaansa enää mun maidosta.

mm. nukilla on sellainen nokkamuki, että siinä se nokka on pehmoinen, eikä siitä tarvitse imeä - sellainen meillä on toiminut. Ja sitten mm. ainulla taas on sellaisia pehmeäkärkisiä nokkamukeja, joista on imettävä että tulee. Kokeile jollain tuollaisella ja jos lähtee toimimaan niin miksi turhaan opettaa pullolle välillä. Pullosta voi olla vaikea vierottaa.. Tosin, joskus vierottaminen käy aivan naurettavan helpostikkin, mutta ei aina.

Ei kannata aloittaa enää tuttipullolle opettelua. Meillä tyttö nyt 11,5kk eikä ole koskaan juonut muusta kuin rinnasta ja tavallisesta mukista/lasista. Ns "taika"nokkamukia kokeiltiin muttei osannut siitä imeä. Hyvin näkyy piimä maistuvan ihan lasistakin ruoan yhteydessä. Niin ja ilman vellejä ja korvikkeita ollaa myös päästy kun ollaan annatteu hapanmaitotuotteita noin 10kk iästä rintamaidon ohella ja kohta voi alkaa antaa tavallista maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Makuasia.
Miks yli puolivuotias on vielä täysimetyksellä? Meen neuvolassa sut olis jo kivitetty ainakin puolikuoliaaksi. Meillä likka oli neuvolassa päivän yli ½-vuotiaana ja heti tuli noottia, et ei se saa rautaansa enää mun maidosta.

eihän aloituksessa puhuttu mitään täysimetyksestä??

Makuasia.

Mistä päättelit, että on täysimetyksellä? Tokihan pottua ja muuta syödään, mutta maidot tulee vielä rinnasta :D Meillä päin taas kannustetaan imettämään niin pitkään kuin mahdollista, eikä ole tullut noottia, muuta kuin tuolta yhdeltä lääkäriltä, joka epäili, ettei opi syömään iltavelliä, kun ei osaa juoda tuttipullosta...

kukin tavallaan. Minä lopetin imettämisen kun vauva oli 8kk, annoin pari kk pelkästään pullosta (ei tarvinut opettaa, koska osasi imeä siitäkin) ja sen jälkeen aloin pikkuhiljaa nokkamukia kaveriksi antaan. Nyt vauva 1v ja pullo vielä kerran päivässä käytössä, muuten juo mukista. Eli makuasia.

Juu, nokkamukia vaan. Meillä poika 6kk juo nokkamukista ruan kanssa vettä, kovasti jo haluaa ihan itse homman hoitaa. :) Vellä en ole edes antanut, vaan syö iltapuuron lautaselta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Makuasia.

Mistä päättelit, että on täysimetyksellä? Tokihan pottua ja muuta syödään, mutta maidot tulee vielä rinnasta :D Meillä päin taas kannustetaan imettämään niin pitkään kuin mahdollista, eikä ole tullut noottia, muuta kuin tuolta yhdeltä lääkäriltä, joka epäili, ettei opi syömään iltavelliä, kun ei osaa juoda tuttipullosta...

Ai sori. :ashamed:
Meilläkin oli vasta ihan vähän maisteltu kiinteitä kun oltiin (silloin päivää yli ½-vuotiaana) neuvolassa ja sain kauheen palopuheen niskaani, että lihaa lapselle, ei se enää saa tarvitsemaansa rautaa äidinmaidosta.
Meilläkin maito tulee vielä tissistä ja illalla menee puuroa.

Eipä meillä ole kumpikaan koskaan vellejä syöneetkään, puurolla ollaan pärjätty. En keksi syytä miksi niitä pitäisi väkisin antaakaan(?) Korkeintaan vettä taikamukissa annettu sänkyyn mukaan, maitoakaan ei koskaan.

Joku muu kuin ap sanoi että täysimettää vauvaa. Ei ehkä tiedä että jos imettää ja antaa kiinteitä, niin silloin ei täysimetä.
Mä olin unohtanut koko nokka mukin. Meillä meinaan on opetettu pulloon ihan vauvasta asti, vaikka imetän. Nyt ei jostain syystä ota enää pulloa. 8kk imetän edelleen ja saa kiinteitä. Mutta ei suostu isän kanssa ottamaan pullosta. Taidetaan alkaa opettamaan nokkamukia.