Kannattaa hankkia niin monta lasta kuin uskoo kykenevänsä elättämään ongelmitta.

  • Viestiketjun aloittaja niin väärin
  • Ensimmäinen viesti
"Normaali" määrä?
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miksi noille suurperheille muuten järjestetään tuettuja lomia?
Saako sellasia ne joilla on lapsia ihan normaali määrä 1-2?
En tiedä, mut sä voisit varmaan hakea jotain mielenterveysperusteista kuntoutuslomaa ton "normaalin" kokoisen lapsikatraas kanssa. Uskon kirjoitustesi perusteella, että edellytyksiä on!
 
Korkeasti kouluttautunut
Meillä 3 lapsi tulossa ja molemmat hyvissä töissä (keskivertoa korkeampi palkka molemmilla). Ja olen kyllä sitä mieltä että niin monta lasta voi tehdä kuin pystyy itse elättämään!!!
En ymmärrä tuota tuilla elämisen tapaa ollenkaan, varsinkaan kun suomessa hyvät / erinomaiset kouluttautumisen mahdollisuudet ja sitä kautta mahdollisuus vaikuttaa omiin tuloihinsa.
Ja kyllä vanhempien täytyy ottaa vastuu lastensa elintasosta! Ei onnellisia ja tasapainoisia lapsia rahalla kasvateta, mutta tosiasia on että harrastukset yms. maksaa ja jokaisen vanhemman tulisi taata lapsilleen hyvä elintaso! Ei se pelkkä rakkaus ja hoiva riitä, kyllä lasten elämästä täytyy taloudellisestikkin huolehtia!
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Meillä on kuusi lasta. Äiti kotona, isä matalapalkkaisessa työssä, saadaan kelan tuet mutta ei muuta. Ihan hyvin pärjätään, on auto, harrastuksia, siistit vaatteet, asumisasiat ja raha-asiat kunnossa. Riippuu paljon siitä mihin rahansa käyttää, tiettyä suunnitelmallisuutta tarvitaan.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Korkeasti kouluttautunut:
Meillä 3 lapsi tulossa ja molemmat hyvissä töissä (keskivertoa korkeampi palkka molemmilla). Ja olen kyllä sitä mieltä että niin monta lasta voi tehdä kuin pystyy itse elättämään!!!
En ymmärrä tuota tuilla elämisen tapaa ollenkaan, varsinkaan kun suomessa hyvät / erinomaiset kouluttautumisen mahdollisuudet ja sitä kautta mahdollisuus vaikuttaa omiin tuloihinsa.
Ja kyllä vanhempien täytyy ottaa vastuu lastensa elintasosta! Ei onnellisia ja tasapainoisia lapsia rahalla kasvateta, mutta tosiasia on että harrastukset yms. maksaa ja jokaisen vanhemman tulisi taata lapsilleen hyvä elintaso! Ei se pelkkä rakkaus ja hoiva riitä, kyllä lasten elämästä täytyy taloudellisestikkin huolehtia!
Kyllä ja kaikilla on mahdollisuus kouluttautua, jos vaan rahkeet riittää!!
 
pesii
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Korkeasti kouluttautunut:
Meillä 3 lapsi tulossa ja molemmat hyvissä töissä (keskivertoa korkeampi palkka molemmilla). Ja olen kyllä sitä mieltä että niin monta lasta voi tehdä kuin pystyy itse elättämään!!!
En ymmärrä tuota tuilla elämisen tapaa ollenkaan, varsinkaan kun suomessa hyvät / erinomaiset kouluttautumisen mahdollisuudet ja sitä kautta mahdollisuus vaikuttaa omiin tuloihinsa.
Ja kyllä vanhempien täytyy ottaa vastuu lastensa elintasosta! Ei onnellisia ja tasapainoisia lapsia rahalla kasvateta, mutta tosiasia on että harrastukset yms. maksaa ja jokaisen vanhemman tulisi taata lapsilleen hyvä elintaso! Ei se pelkkä rakkaus ja hoiva riitä, kyllä lasten elämästä täytyy taloudellisestikkin huolehtia!
Kyllä ja kaikilla on mahdollisuus kouluttautua, jos vaan rahkeet riittää!!

Täysin samaa mieltä!!!
 
no eipä tuo koulutuskaan paljoa houkuta,jos ei sit työkkärin järjestämälle mene...itse jos mieleisen koulutuspaikan hankkii,niin etpä saa edes työttömyyskorvauksia vaan huiman 190e/kk.mul jäi parin vuoden koulu just tuon takia kesken,kun tavallaan kiinni siin koulutukses vaik viikko/kk siel paikanpäällä...eipä paljoa töitä tarjottu tämmöselle ns.osa-aikaselle...
 
cc
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
no eipä tuo koulutuskaan paljoa houkuta,jos ei sit työkkärin järjestämälle mene...itse jos mieleisen koulutuspaikan hankkii,niin etpä saa edes työttömyyskorvauksia vaan huiman 190e/kk.mul jäi parin vuoden koulu just tuon takia kesken,kun tavallaan kiinni siin koulutukses vaik viikko/kk siel paikanpäällä...eipä paljoa töitä tarjottu tämmöselle ns.osa-aikaselle...
Jaa no, minä saan ainakin opiskellessa enemmän kuin 190e/kk.
Laina, opintotuki... Tekevät enemmän kuin 190e/kk, minulla.

Ei niitä töitä TARJOTA paljon muillekaan, vaan itse pitää niihin itseään tarjota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Meillä on kuusi lasta. Äiti kotona, isä matalapalkkaisessa työssä, saadaan kelan tuet mutta ei muuta. Ihan hyvin pärjätään, on auto, harrastuksia, siistit vaatteet, asumisasiat ja raha-asiat kunnossa. Riippuu paljon siitä mihin rahansa käyttää, tiettyä suunnitelmallisuutta tarvitaan.
Täällä myös 6 lasta,oon ollut kotona jo tosi kauan,mies on kyllä hyväpalkkainen,oma firma hällä.
Mitään ylimääräisiä tukia ei saada,eikä olla haettu ees.

Oma talo,autoja 3 ja mopoa jamönkkäriä,poreallas,ym luksustakin löytyy.
Uima-allas ja pihasauna...
Eikä todella ole sossu mitään maksanut.
Me tykätään panostaa tähän arkeen,ei käydä etelänlomilla joka vuosi ees,lomaillaan suomessa mutta koskaan ei olla tuetuilla lomilla oltu.

Mut en tajua miks se on joku hävettävä juttu,että sais tukia tms.
Musta on hyvä että joku ees saa jotain sillä veroja maksetaan pirusti ja joka asiasta.
Jos todella jollain on tarve niin sille annetaan!

Lapset harrastaa paljon,rummut ja muu bändikama löytyy piharakennuksessa on harrastehuone jossa nä ja pingispöytä tilattuna sinne kevääks.
Diskoa suunnitelllaan siihen,kolmoset murkkuikään tulossa ja oma disko olis kuulemma kiva.
Savukonetta yms...

Ja siinä aikuiset elää nuoruuttaa uusiks samalla!!! ;)
 
Noh,mää en ole ennustaja :whistle:
Meillä 5 lasta,mää kotona ja mies tavan duunari.Mistään ei saada mitään tukia,koska miehellä oli yritys mikä tän lamanmyötä meni..
Kukkaronnyörejä jouduttu kiristään,mutta elämä on! ;)
Mutta en todellakaan ole katkera naapurille,jos hän sossusta jotain saa,mitä se mulle kuuluu.
Ite olin joskus kahdenlapsen yh,ja en kyllä mitään huimia tukia saanut,opiskelin vielä niin siinä joutu itte syömään kaurapuuroo,että sai mukuloille kunnon ruokaa ja koska olin yh niin ei ollut ketään kenen kanssa puhua päivän tapahtumista jne. Naapurin Sirkka-Liisaa ei tod.näk. kiinnostanu mun läksyt tai paskavaipat! =)
Siltikin vaikka olen elänyt yh-sossupummina 15vuotta sitten about,en kyllä tätä meidän tämän hetkistä elämäämme vaihtais yh:na olemiseen vaikka tiukkaa meilläkin on!!On se kuitenkin kiva,kun voi jollekkin purkaa päivän tapahtumia miehen työpäivän jälkeen ja hoitaa kotia yhdessä jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Meillä on kuusi lasta. Äiti kotona, isä matalapalkkaisessa työssä, saadaan kelan tuet mutta ei muuta. Ihan hyvin pärjätään, on auto, harrastuksia, siistit vaatteet, asumisasiat ja raha-asiat kunnossa. Riippuu paljon siitä mihin rahansa käyttää, tiettyä suunnitelmallisuutta tarvitaan.
Meillä 4 lasta, minä hoidan päivisin lapset ja iltaisin opiskelen. Mies on duunari. Mitään sossun rahoja ei olla koskaan tarvittu! Olen tosin jokaisen lapsen välissä ollut töissä niin etten milään minimirahalla koko aikaa ole ollut! Mutta ei siis huippupalkkoja minullakaan. Me emme ryyppää tai polta tai muutenkaan tuhlaa turhuuksiin. Saamme rahaa aina säästöön niin että etelän matkoilla käydään joka toinen talvi. Rikkaita sukulaisiakaan ei ole :) Mutta hyvin siis pärjää isokin perhe ja elintaso pysyy hyvänä! Kallis asunto on se joka syö paljon varoista. Meillä on halpa iso talo joka ostettu juuri oikeaan aikaan niin ettei velkaa ole paljon.

 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heee:
Kaikkihan sen tajuaa että mitä enemmän lapsia, sitä enemmän he yhteiskuntaa hyödyntää. Tavalla tai toisella. itsekästä.
Miten sä kuvittelisit, että yhteiskunta kehittyisi sanotaan nyt vaikka 50 vuotta eteenpäin, jos vain rikkailla olisi oikeus saada lapsia? Jos siis niillä ketkä ei pärjää ilman tukia (ainakin jossain vaiheessa niitä tarvitsisivat) ei olisi oikeutta hankkia lapsia ollenkaan? Niitä varakkaita perheitä on kuitenkin aika vähän ja niitä sellaisia vielä vähemmän, joilla heistä on halua hankkia enemmän kuin yksi tai kaksi lasta. Pieni- ja keskituloisia on paaaljon.

En tiedä mistä muumilaaksosta jotkut elämää katselevat mutta totuus on se, että syntyvyys on jo nyt liian alhainen. Eikä kaikki voi mitenkään olla rikkaita, ei mitenkään.

Mistä se yhteiskunta rakentuu, mitä hyödynnetään? Ja millainen se mahtaisi hetken päästä olla, jos näitä sun kuvaamiasi "hyödyntäjiä" ei olisi? Sä kun tunnut käsittävän sillä hiton ison osan lapsiperheistä. Kotihoidontuella olevat, päivärahoja saavat, lapsilisätkin(kö). Mietipä sitä.
 

Yhteistyössä