Kannattaa hankkia niin monta lasta kuin uskoo kykenevänsä elättämään ongelmitta.

  • Viestiketjun aloittaja niin väärin
  • Ensimmäinen viesti
piipaa
ootteko te aatelleet, millasia lapsia tulee kenties niistä, jotka saavat paljon ja suunnilleen kaiken haluamansa? mä en oo tiennykään, että mun pitäs olla jotenkin katkera lapsuudestani, jolloin pidin siskojeni entisiä vaatteita enkä saanut aina uutta. ymmärtäisinköhän mä nyt paremmin, kun tää palsta valaisi taas asiaa :D
 
töihin lähdössä
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Ei olla kertaakaan sossun pussilla käyty ja lapsia enemmän kuin neljä. Ollaan kylläkin molemmat töissä ja opiskeluaikoina oli vain 0-2 lasta. Ei ne tulot, vaan pienet menot... Esimerkiksi vaunuja tai autoja ei ole hankittu uusina, vaatteet kierrätetty, ruokamenoissa säästetty aina tekemällä itse mahdollisimman paljon, jokaiseen viimeiseen villitykseen ei mennä mukana ja niin edelleen. Lasten harrastuksiin yritetään laittaa enemmän rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliina:
Eikös se jutun ydin ole jo tossa otsikossa, eli "kuin USKOO kykenevänsä elättämään ongelmitta". Aina ei asiat mene niin kuin on alunperin uskonut ja suunnitellut, voi tulla yllätyksiä ja sairastuminen, työttömyys, ero tms., mikä sotkee ne suunnitelmat.
mutta jos elämässään ei oikeasti koskaan ole ollut työelämässä kiinni, niin minusta ei kannattaisi ajatella enää kolmatta, neljättä jne lasta, mutta toisaalta jos ei työnteko kiinnosta niin eipä ne lapset sitä oletettua työtä ainakaan häiritse
Mutta vaikka elämä ei ole huvipuistoista kiinni, niin kyllä minun mielestä pitää lastakin ajatella eikä vain omaa halua hankkia lapsia, ajatella sitä että miltä lapsesta tuntuu. lapsella ei kuitenkaan aina se pelkkä vanhempien rakkaus riitä ja sisarusten lukumäärä korvaa kaikkea.
aika raa'asti sen sanon, mutta jokainen jo kahdessa lapsessa täyttää sen että oma perimä menee eteenpäin ja lapsella on myös sisarus. Sen jälkeen voikin oikeasti miettiä onko varaa ja mitä voi lapselle antaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mä voisin kyl elättää enempi kun kolme lasta,mutta ei mun pääni kestäis.

onhan vähävaraisillakin oikeus saada lapsia monta,itse en niin tekisi. en tahdo liikaa kituuttaa.
ja on kiva että lapsille voi tarjota hyviä harratuksia tms.

sitä en kumminkaan hyväksy että lapsia tehdään saadakseen rahaa. ja tunnen kaksi tälläistä perhettä. ei käydä töissä,eikä tarvi kun on aina alle 3v.
en vaan ymmärrä miten ne rahat riittää kun on 4 pientä elätettävänä tuilla. vai saako niitä tukia oikeesti niinpaljon?
Mäkin tiiän tällaisia perheitä. Äidit vääntänyt ekat kersat jo alaikäisinä ja loppua ei näy. En usko että tuilla elätetään kunnolla lapsia. Ehkä voidaan ruoka tarjota ja vaatteet muttei mitään elämyksiä tms. Esim kaverilla neljä lasta, on kotona ja mies töissä,. Ei puhettakaan että lähtisivät edes kerran vuodessa huvipuistoon.
Meillä mie oon kotona, ja mies töissä.
Sossussa emme ole käyneet, ja kyllä ollaan lapset puettu ja ruokittu... ja käyty huvipuistossa ainakin kerran kesässä niin, että kaikki lapset ovat päässeet sinne käymään.
Ja ollaan reissattu muutenkin, tai reissutettu lapsia.

Mie tiiän, että tää on vaan virtuaalipalsta, mutta kyllä se satuttaa lukea kommentteja, että kaikki perheet joissa on enemmän lapsia kun se normaali maks. 3, ois muka sossun rahalla eläviä tai muuten vaan "epäonnistunutta sakkia", joidenka lapset eivät koe koskaan mitään... tai saa nauttia lapsuudestaan kuten "normaaliperheen" lapset saavat. :|
Mulla tuli kans ihan hemmetin paha mieli. Jos meitä katotaankin niin, että sossupummeja. Ku nei olla ja parhaamme tehdään. En usko, että meidän lapset on jääneet mistään paitsi. Sisaruksetkin on iso rikkaus. Hitto että voi tullakki paha mieli.
:| eipä tässä oikeen mitään voi sanoa. Hiljaa vaan tätä ketjua luen.
 
'Normaali ihminen ei pysty elättään kuin korkeintaan 2 lasta'

WTF :eek:

Mun tuttavapiiriin taitaa kuulua sitten paljon epänormaaleja ihmisiä, mikä ei minut tuntien tietenkään mikään ihme ole :whistle:

Lapset harrastaa tai on harrastamatta yms ja ihan 'normaalia' elämää ja työtä, tavallisia perheitä. Joista yksikään ei sossusta rahaa elämiseensä hae.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsia on monta, saa jo sossusta niin paljon raha, että töihinmeno ei kertakaikkiaan kannata, paitsi jos molemmilla hyväpalkkaiset työt. Ja tuohan on suomessa nykyään harvinaista.
Ei normaali ihminen pysty itse tällä hetkellä elättää kuin tuon 2 lasta. Stakesin virallinen tilaston mukan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 500 euroa kk.
ohhoh ja etävanhemman ei tarvi maksaa elareita kuin n.130? eli reilusti alle puolet tuon mukaan menoista. Ja he saavat viel vähentää veroktuksessakin ne, on se niin väärin.
 
putkarin kotirouva
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Ai, no meil on 4 lasta ja viides tulossa. Sossusta ei olla latiakaan saatu. Eikä vuokralla asuessa asumistukeakaan.

Minä kohta 9v. ollu kotona ja ukko ihan vaan duunari.
 
MINÄ
Paljonko on hyvät tulot?Meillä 4lasta ja tulot on 4000e netto,siinä siis myös lapsilisä.On varaa joka vuosi matkustella,lapset on saaneet harrastaa,aina on rahaa tilillä,ja maksetaan omakotitaloa,kallista sellaista.Tarkoitan että paljon pienemmilläkin tuloilla voisimme neljää lasta kasvattaa,asuttaisiin halvemmin ja reissattais ehkä joka toinen vuosi,ei osteltais turhaa tavaraa niin paljon.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ei ole täälläkään kuin kaksi lasta. En usko, että mikään perhe, jossa yli neljä lasta, elää ilman sossun tuloja.Ainakaan jos äiti kotona ja isäkin tavallisessa duunissa.
Viides tulossa ja KOSKAAN ei olla saatu sossusta rahaa. Ei olla kyllä haettukaan!

Ja itse olen kotona, mies saa palkkaa käteen 2000?.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja niin väärin:
pikkasen ottaa päähän suoraan sanottuna kun naapurin nelilapsinen perhe saa kaikki rahansa sossusta ja kelasta ja itse joutuu käymään töissä eikä pystytä hankkimaan rahapulan takia kolmatta lasta. Kun molemmat matalapalkka-alalla niin ei voida tehdä enempää lapsia. Lapsille tulee taata tarpeeksi hyvä elintaso. Naapurinperhe saa rahansa yhteiskunnalta ja jopa lasten harrastukset maksetaan. Jos me tekisimme lisää lapsia niin maksaisimme itse menot. Epäreilua?

Ei. Samat tuet tekin saatte, jos on tarve hakea. "Oma valinta" miten haluaa elää. Jos haluat jäädä tuille, niin eiköhän se järjesty?
 
Mä oon sitä mieltä, jos ei pimeitä hommia tee lisäksi, niin ei niillä yhteiskunnan rahoillakaan kovin leppoisasti elele, joten en jaksa alkaa kadehtimaan niitä perheitä, jotka tukien piirissä on.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä oon sitä mieltä, jos ei pimeitä hommia tee lisäksi, niin ei niillä yhteiskunnan rahoillakaan kovin leppoisasti elele, joten en jaksa alkaa kadehtimaan niitä perheitä, jotka tukien piirissä on.

Samaa mieltä. En jaksa uskoa, että niillä kovin leveästi elelee.
 
Joku kirjoitti että kun tekee lapsia niin ei tarvi töissä olla? Kun on monen lapsen äiti niin vieruksuu töitä? :eek: :eek: :eek:
Kuka niille lapsille hommaa ruuat, vaatteet ja kengät? Pesee pyykin? Tekee ruuan? Siivoaa? :snotty: :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei normaali ihminen pysty itse tällä hetkellä elättää kuin tuon 2 lasta. Stakesin virallinen tilaston mukan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 500 euroa kk.
Huvittava :D Sitten tunnen mahdottoman paljon epänormaaleja ihmisiä jotka eivät edes asioi sossussa, äiti voi olla kotiäiti ja miehellä keskiverto duuni/palkka.

Olisi kiva tietää miten tuo 500 euroa on määritelty? Esim jos on 2kk, 2v, 4v, 5v ja 6v lapset niin heidän pitäisi kuluttaa siis 2500 euroa per kuukausi? Vaatteita saa käytettynä, vauvan voi kestovaipattaa ja imettää, kotiruoka on edullista jne. Silti eivät elä sossun rahoilla eikä kituuttavasti ja lapset saavat harrastaa jne.
 
ETTÄ NÄIN
Alkuperäinen kirjoittaja niin väärin:
pikkasen ottaa päähän suoraan sanottuna kun naapurin nelilapsinen perhe saa kaikki rahansa sossusta ja kelasta ja itse joutuu käymään töissä eikä pystytä hankkimaan rahapulan takia kolmatta lasta. Kun molemmat matalapalkka-alalla niin ei voida tehdä enempää lapsia. Lapsille tulee taata tarpeeksi hyvä elintaso. Naapurinperhe saa rahansa yhteiskunnalta ja jopa lasten harrastukset maksetaan. Jos me tekisimme lisää lapsia niin maksaisimme itse menot. Epäreilua?
KATEELLISIA AINA LÖYTYY =)

ITSELLÄ 9 LASTA JA SOSSUSTA EI SAADA YHTÄÄN MITÄÄN EIKÄ HAETA ! MIES TÖISSÄ JA ITSE KOTIÄITINÄ =) VOITHAN SINÄKIN PYRKIÄ SIIHEN ET OLET KOTONA HOITAMASSA LAPSIA!!!!!!!! KYLLÄ LAPSIA ON VARAA SAADA!!! EN YMMÄRRÄ ALKUUNKAAN MIKS EI OLIS VARAA!!!!!!!
 
että näin
Asunto taitaa olla se suurin yksittäinen kulu lapsissa. Meillä on kolme lasta ja kaksi tyhjää huonetta...

Viisi menee vielä hyvin meidän maakaasu touraniin. Jos on tarvetta enemmälle, niin isäntä voi mennä hajapusalla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei normaali ihminen pysty itse tällä hetkellä elättää kuin tuon 2 lasta. Stakesin virallinen tilaston mukan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 500 euroa kk.
Huvittava :D Sitten tunnen mahdottoman paljon epänormaaleja ihmisiä jotka eivät edes asioi sossussa, äiti voi olla kotiäiti ja miehellä keskiverto duuni/palkka.

Olisi kiva tietää miten tuo 500 euroa on määritelty? Esim jos on 2kk, 2v, 4v, 5v ja 6v lapset niin heidän pitäisi kuluttaa siis 2500 euroa per kuukausi? Vaatteita saa käytettynä, vauvan voi kestovaipattaa ja imettää, kotiruoka on edullista jne. Silti eivät elä sossun rahoilla eikä kituuttavasti ja lapset saavat harrastaa jne.


Juu itsellänikin jo 4 lasta ja viides tulossa, eikä koskaan olla sossussa käyty. Tuetulla lomalla kylläkin ja joku joulurahakin saatu, joten en nyt ihan 100% pääse leuhkimaan kuitenkaan.

Mutta juu suurin menoerä noissa lapsissa on ruoan lisäksi asumienen ja kulkeminen. Urheiluvälineisiin ja vastaaviin menee jonkun verran, mutta vaatteita ja vastaavia saa hyvinkin edullisesti jos vain haluaa, joten ei nyt sentään 500e/muksu. Ja jostain taasen luin, että yksinelävähän se suhteessa eniten rahaa tarvitsee, pariskunnalle ei tullut lisämaksua yksinelävää nähden kuin n. 100e ja sen laskeman mukaan ei lapsillekaan juuri sitä satasta enempää
:/
 
jääkää työttömiks ja alkakaa olla kimpassa naapurin kans niin näät kuinka ruusuilla tansimmista se on.. olla monen vanhempi ja vähillä rahoilla.. ja meill on ainakin ollut suojelus mukana kun lapset, jopa teini, on tottuneet tyytymään halvempiin asioihin..ei kalliiisiin merkkeihin ja sen semmoiseen.. hjalvemmallakin pääsee ja mitään maallista ei kuitenkaan mukaansa saa jos se viimenen lähtö tulee....ei sitä kuitenkaan toitoteta meillä lapsille :ashamed: vaan eletään päivä kerrallaan ja harrastetaan siinä sivussa ja toivotaan että jos ei suomesta saa töitä niin sitten saudeista tai emiraateista mikäli ei sitten ranskanmaalta...
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja niin väärin:
pikkasen ottaa päähän suoraan sanottuna kun naapurin nelilapsinen perhe saa kaikki rahansa sossusta ja kelasta ja itse joutuu käymään töissä eikä pystytä hankkimaan rahapulan takia kolmatta lasta. Kun molemmat matalapalkka-alalla niin ei voida tehdä enempää lapsia. Lapsille tulee taata tarpeeksi hyvä elintaso. Naapurinperhe saa rahansa yhteiskunnalta ja jopa lasten harrastukset maksetaan. Jos me tekisimme lisää lapsia niin maksaisimme itse menot. Epäreilua?
Te teette kuten on oikein!! Nostan hattua! Eikö ole mahtava, ku saa itse perheensä elätettyä!! Itsehän en pidä sossuntuilla eläviä minään, jos se on omavalinta. Ja se yleensä on.
 

Yhteistyössä