Kannattaa hankkia niin monta lasta kuin uskoo kykenevänsä elättämään ongelmitta.

  • Viestiketjun aloittaja niin väärin
  • Ensimmäinen viesti
laskinkin paremmin..saisin 2200? rahaa jos jäisin nyt kotiin yksinhuoltajana. vuokranjälkeen jäis vielä rahaa 1600?
pitäs oikeesti vakavasti miettiä tuossa tilanteessa että menenkö töihin. palkasta tarhamaksujen jälkeen ei varmasti jäis noin paljoo käteen.
onneks ei tarvi oikeesti miettiä tätä..mutta taidan nyt ymmärtää kotona oleilevia hieman paremmin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On olemassa lapsirakkaita ihmisiä, ja ei tämä ketju varmasti sinua koske. Jos toinenkaan vanhemmista on töissä, eipä suomessa mitään sossun tukia saa.
No joo ei saa... ja eihän missään tätä minua kohtaan osoitettukaan - mutta taas se yleistys vaan, tai ennakkoluulo, tai olettamus.

Ajattelin vaan, kun juuri tuota loma-asiaa äsken tuossa mietin... ja siinä jotkut ehdottivat niitä tuettuja lomiakin... mutta en taida kiusallanikaan edes harkita sellaista.
Kai sitä on lapset saatava lomalle omalla kustannuksella kokonaan, kun kerran on lapsia halunnutkin.
 
duunari
Ja ps. sossupummina olosta on kokemusta eikä se niin auvosta ole. Nyt teen osa-aikasia töitä duunarin palkalla. Enkä saa sen enempää kuin sossupumminakaan, mutta nautin elämästä enempi kun on rutiinia. Ei edes vapaaehtoinen työttömyys ole välttis merkki laiskuudesta, se voi myös olla merkki mielenterveysongelmista, epävarmuudesta, alkavasta masennuksesta tms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On olemassa lapsirakkaita ihmisiä, ja ei tämä ketju varmasti sinua koske. Jos toinenkaan vanhemmista on töissä, eipä suomessa mitään sossun tukia saa.
No joo ei saa... ja eihän missään tätä minua kohtaan osoitettukaan - mutta taas se yleistys vaan, tai ennakkoluulo, tai olettamus.

Ajattelin vaan, kun juuri tuota loma-asiaa äsken tuossa mietin... ja siinä jotkut ehdottivat niitä tuettuja lomiakin... mutta en taida kiusallanikaan edes harkita sellaista.
Kai sitä on lapset saatava lomalle omalla kustannuksella kokonaan, kun kerran on lapsia halunnutkin.
haet vain lomatukia. ILman muuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On olemassa lapsirakkaita ihmisiä, ja ei tämä ketju varmasti sinua koske. Jos toinenkaan vanhemmista on töissä, eipä suomessa mitään sossun tukia saa.
No joo ei saa... ja eihän missään tätä minua kohtaan osoitettukaan - mutta taas se yleistys vaan, tai ennakkoluulo, tai olettamus.

Ajattelin vaan, kun juuri tuota loma-asiaa äsken tuossa mietin... ja siinä jotkut ehdottivat niitä tuettuja lomiakin... mutta en taida kiusallanikaan edes harkita sellaista.
Kai sitä on lapset saatava lomalle omalla kustannuksella kokonaan, kun kerran on lapsia halunnutkin.
Teet niin tai näin, on aina joku urpo haukkumassa. Mua sattuu niin, että meen nukkumaan. Mikis yleistetään ja sitten kerrotaan, että ei se sua koske. Vittu. Koskee, koska se on yleistys. Bai Bai vaan täydelliset ja hali Aurinkokunnalle.
 
Naapurikateus jyllää
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On olemassa lapsirakkaita ihmisiä, ja ei tämä ketju varmasti sinua koske. Jos toinenkaan vanhemmista on töissä, eipä suomessa mitään sossun tukia saa.
No joo ei saa... ja eihän missään tätä minua kohtaan osoitettukaan - mutta taas se yleistys vaan, tai ennakkoluulo, tai olettamus.

Ajattelin vaan, kun juuri tuota loma-asiaa äsken tuossa mietin... ja siinä jotkut ehdottivat niitä tuettuja lomiakin... mutta en taida kiusallanikaan edes harkita sellaista.
Kai sitä on lapset saatava lomalle omalla kustannuksella kokonaan, kun kerran on lapsia halunnutkin.
En ole tota lomaketjua lukenut, mutta nyt on pakko kommentoida. Oltiin viime kesänä tuetulla lomalla (molemmat töissä pienpalkka-alalla, kolme lasta, iso asuntolaina ja muuta, mitä en viitsi nyt tässä eritellä ettei heti joku tunnista) ja pari tuttu kommentoi kanssa ihan päin naamaa eli mitä te sinne menette, jätätte lomailematta jos ei ole rahaa. Yksi lähisukulainen kysyi, eikö meitä hävetä mennä sinne, kun sitten kaikki näkee että ollaan köyhiä....

Voi jösses mä sanon tätä joidenkin ajatusmaailmaa, vai ollaanko kaikesta niin hirveän kateellisia muille? Noh, voin sanoa että viikon lomalla oltiin ja oli TO-DEL-LA upea matka. Eikä hävettänyt yhtään ;) Et suosittelen.
 
nojuu
Mutta joillakin perheillä on varaa "tehdä" se kymmenen lasta tai ylikin. Mitä minä olen tällä palstalla ja muualla keskustelua seurannut, niin aika moneen suurperheeseen kuuluu hyvin ansaitseva isä. Ja jos kuuluu keskiverrosti/vähemmän ansaitseva isä, niin silloin perhe elää "tarkan euron elämää".

Meillä lapsiluku jää tuohon maagiseen kolmeen, sillä minulla alkaa olla jo kova hinku takaisin työelämään, etenkin kun ammattiakin on tullut vaihdettua. Jos mä näen suurperheen esimerkiksi ostoksilla (itse asiassa tunnen yhden suurperheen, jossa 7 lasta), niin en mä ajattele sitä, miten perhe pystyy elättämään itsensä. Mä kattelen ihaillen sitä, miten vanhemmat jaksavat niin ison lapsikatraan kanssa, se kun vaatii monissa asioissa tarkkaa organisointia jne. Minusta ei olisi ikinä siihen! Eli kulkekaa te suurperheen äidit vaan ihan pystypäin, ei teillä ole mitään hävettävää! =)
 
Meillä on viisi lasta ja itse olen kotiäitinä ja mies työkyvyttömyyseläkkeellä. Ollaan pärjätty joten kuten, välillä on tosi tiukkaa. Mutta sossun tuella ei elellä, joskus on ollut kuukausia, että on ollut pakko mennä, mutta maximi mitä ollaan saatu sieltä, on ollut 200e..Että ei tarvitse kenenkään kahdehtia :whistle:

Lomailtukin on, joka vuosi on käytetty lapsia jossain huvipuistossa ja kierrelty Suomessa ja Norjassa. Näihin saadut rahat on nipistetty muualta tai mies on saanut pieniä keikkahommia. Meillä on lapset onnellisia, heillä on toisensa ja meidät. Leluja, pelejä yms kyllä riittää.
Talo on ahdas, kellään ei omaa huonetta enkä oikein tajua tätä nykyaikaa, että näin pitäisi ollakaan.
Mä en oikein allekirjoita tuota ap:n väittämää, ettei ole varaa tehdä kolmatta lasta. Usein on kyse elintavoista, pitää olla kaikki viimeisen päälle, autot ja talo, väh. 200 neliötä jne.

Ja ps. meillä ei ainakaan ole koskaan sossu maksanut lasten harrastuksia, enkä ole tälläisestä mahdollisuudesta kuullutkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mist kahdelle lapselle yh saa tommoset tulot???mä saa edes neljäst tonvertaa :whistle:
jos se laski elarit mukaan... ja jos asuu vuokralla, niin saa vuokratukea.

ja jos ei oo kuitenkaan palkkatuloja, niin saa esim kotihoidontukeen täyden hoitolisän, ja joissain kunnissa on hyvä kuntalisä. sit sisarlisä iaommasta lapsesta ja sit yh korotus jokasesta...

yhtäkkiä en osaa räknätä kun en tiedä mitä noi kaikki summat oikeesti on
entiä tarkoititteko mua..mutta laskin itse näin:
lapsilisät yh korotuksineen on 491,50?
elatusmaksut yhteensä 485?
äippäraha (tällähetkellä) 600?
asumistuki 530? (tuli laskurilla)
toimeentulotuki 190?
yhteensä 2296,30?

noi tuet laskin laskureilla,että ne varmasti oikeessa elämässä poikkeis.
 
Pummi
Turha luulo, jonka joku sanoi tietona tässä ketjussa on se, ettei sossusta saa rahaa jos edes jompikumpi vanhemmista on töissä.
Ei se niin ole. Sossussa lasketaan vaan tulot, ja hyväksytyt menot. Erotuksen, jos jää miinukselle, saa sieltä. Voi ne tulot silti olla pienet, vaikka töissä kävisikin. Niin kuin minä. Ja kyllä, lapsia mellä on monta, ihan ahneuttamme hankittuja. Tarkennean vielä, en siis puhu rahanahneudesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Harvalle perheellä varaa tehdä kahta tai kolmea lasta enempää mikäli yhtään ajattelevat lastensa tulevaisuutta. eri asia jos on rahaa elättää lapsensa kunnolla. itse elin köyhässä perheessä ja oli yhtä helvettiä. Koskaan ei ollut kauniita vaatteita, ei matkusteltu, ei harrastettu...koti oli läävä ja ketään ei kehdannu pyytää kylään.
Minä myös köyhästä perheestä. Vaatteet ostettiin vain tarpeeseen (juu, ei aina saanu sitä mitä halus, mut siistit oli kuitenki, ja juhlissa juhlavaatteet), ei ulkomaan matkoja (sentään lyhyitä reissuja Suomessa), harrastuksista muistan, että n. 100 markkaa vuodessa tais olla aika lailla maksimi... Ja mä olen kiitollinen siitä, että sain kasvaa köyhässä perheessä! Opinpa itekin säästeliääksi, ei tarvi menettää hermoja säästöhommissa, kun ne tulee luonnostaan, vaikkei niin tarvetta oliskaan. :)

Jos koti on läävä, se johtuu kyllä ihan tasan jostain muusta kuin köyhyydestä.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mist kahdelle lapselle yh saa tommoset tulot???mä saa edes neljäst tonvertaa :whistle:
jos se laski elarit mukaan... ja jos asuu vuokralla, niin saa vuokratukea.

ja jos ei oo kuitenkaan palkkatuloja, niin saa esim kotihoidontukeen täyden hoitolisän, ja joissain kunnissa on hyvä kuntalisä. sit sisarlisä iaommasta lapsesta ja sit yh korotus jokasesta...

yhtäkkiä en osaa räknätä kun en tiedä mitä noi kaikki summat oikeesti on
entiä tarkoititteko mua..mutta laskin itse näin:
lapsilisät yh korotuksineen on 491,50?
elatusmaksut yhteensä 485?
äippäraha (tällähetkellä) 600?
asumistuki 530? (tuli laskurilla)
toimeentulotuki 190?
yhteensä 2296,30?

noi tuet laskin laskureilla,että ne varmasti oikeessa elämässä poikkeis.

et tod saa tt tukea noilla tuloilla... laskit väärin tai sitten sulla on todella suuret esim. reseptilääke kulut
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsia on monta, saa jo sossusta niin paljon raha, että töihinmeno ei kertakaikkiaan kannata, paitsi jos molemmilla hyväpalkkaiset työt. Ja tuohan on suomessa nykyään harvinaista.
Ei normaali ihminen pysty itse tällä hetkellä elättää kuin tuon 2 lasta. Stakesin virallinen tilaston mukan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 500 euroa kk.
Mitäköhän tuohon 500? oikeen sisältyy? Ei taatusti lapsi kuluta tuota määrää, ellei sit mukaan lasketa myös vuokria ja muita, jotka menis ilman sitä lastaki. Mä en todellakaan usko, että lapsi kuluttais enemmän kuin aikuinen. Toki vaatetta menee enempi, mutta ei niin paljoa, ellei sit osta sitä kalleinta mahdollista ja yli tarpeen.
 
Pummi
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mä sit näköjään ihan torvelo :whistle: kun tulot jotain 1700e as.tuen kans...mä kun edes tälhetkel saa elareitakaan,enkä oo tajunnu tt.tukea hakea.
En tiedä ootko orvelo, mutta voithan sen hakemuksen tehdä, että lasketaan ootko oikeitettu toimeentulotukeen. Ei se kenenkään sädekehää kiillota että on sitä hakematta ja saamatta, jos siihen on oikeutettu. Vaikka jotkut täällä selvästi niin luulevat. ("en kyllä mene sossunluukulle ruikuttamaan, varmaan sieltä saisinkin, mutta sossupummiksi, yhteiskunnan elätiksi en ala...")
 
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mist kahdelle lapselle yh saa tommoset tulot???mä saa edes neljäst tonvertaa :whistle:
jos se laski elarit mukaan... ja jos asuu vuokralla, niin saa vuokratukea.

ja jos ei oo kuitenkaan palkkatuloja, niin saa esim kotihoidontukeen täyden hoitolisän, ja joissain kunnissa on hyvä kuntalisä. sit sisarlisä iaommasta lapsesta ja sit yh korotus jokasesta...

yhtäkkiä en osaa räknätä kun en tiedä mitä noi kaikki summat oikeesti on
entiä tarkoititteko mua..mutta laskin itse näin:
lapsilisät yh korotuksineen on 491,50?
elatusmaksut yhteensä 485?
äippäraha (tällähetkellä) 600?
asumistuki 530? (tuli laskurilla)
toimeentulotuki 190?
yhteensä 2296,30?

noi tuet laskin laskureilla,että ne varmasti oikeessa elämässä poikkeis.

et tod saa tt tukea noilla tuloilla... laskit väärin tai sitten sulla on todella suuret esim. reseptilääke kulut
laskin kakskin kertaa. vuokra ois iso,ehkä sentakia.
mutta vaikka tosta vähenis 190? ni eipä se paljoa tuntuis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mä sit näköjään ihan torvelo :whistle: kun tulot jotain 1700e as.tuen kans...mä kun edes tälhetkel saa elareitakaan,enkä oo tajunnu tt.tukea hakea.
miks et saa elareita? kuuluuhan lapsen isän osallistua kuluihin!

toivottavasti en rahasta huolimatta joudu yksinhuoltajaks.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mä voisin kyl elättää enempi kun kolme lasta,mutta ei mun pääni kestäis.

onhan vähävaraisillakin oikeus saada lapsia monta,itse en niin tekisi. en tahdo liikaa kituuttaa.
ja on kiva että lapsille voi tarjota hyviä harratuksia tms.

sitä en kumminkaan hyväksy että lapsia tehdään saadakseen rahaa. ja tunnen kaksi tälläistä perhettä. ei käydä töissä,eikä tarvi kun on aina alle 3v.
en vaan ymmärrä miten ne rahat riittää kun on 4 pientä elätettävänä tuilla. vai saako niitä tukia oikeesti niinpaljon?
suureneehan lapsilisät jokasesta, ja alle kouluikäsistä saa kotihoidontukeen sisarlisän...

ei ehkä perhettä rikkaaksi tee, mutta kun räknäillään mitä toi tekee verovaroista, niin onhan se kokonaisuutena helkkarin iso pommi
Suurenevathan ne menotkin jokaisen lapsen myötä. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja juttajulia:
mä sit näköjään ihan torvelo :whistle: kun tulot jotain 1700e as.tuen kans...mä kun edes tälhetkel saa elareitakaan,enkä oo tajunnu tt.tukea hakea.
miks et saa elareita? kuuluuhan lapsen isän osallistua kuluihin!

toivottavasti en rahasta huolimatta joudu yksinhuoltajaks.
no kun tuol isäl viel pienemmät tulot ja sovittiin et kun oon nyt tuol ns.töis ja kun se paljon noit lapsii hoitanu,niin vast sit lasketaan ne elarit,kun jään kotiin...oonhan mä tavallaan säästäny noi hoitomaksut siinä :whistle:
 
sossun akka
Jokaisesta lapsesta saa lisää rahaa, niinsanotun perusosan. Ei ihme että niillä sitten eletään, tulisi kalliiksi viedä monta lasta päiväkotiin ja mennä itse töihin.
 
järki hoi
Kai sen nyt järkikin sanoo, että jos lapsia mahdoton määrä, eli tyyliin viisi tai enemmän niin ei siinä paljoa lapsille ole muuta tarjota kuin rakkautta ja hoivaa. ne tietysti tärkeimmät, mutta kannattaa ajatella sitäkin mitä ne lapset sanoo kun ei koskaan pääse mihinkään ja ei koskaan ole rahaa mihinkään. kyllä ne sen karvaasti hokaavat joskus.
 
mul nyt viel neljä ja on ainakin tähän asti päässeet minne halunneetkin,tuo lukiolainen menevämpi kuin nuo "tupajumi"veljekset,mitkä edes juuri minnekään halua mennä...mut mun mielestä varmaan lapsillekin mukavaa kun äiti kotona jo kun koulusta tulevat.ruoka valmiina ja joskun leipomukset tehty ja paljon yhteistä aikaa esim.pelailla ja retkeillä ym.jopa keskellä viikkoa
 

Yhteistyössä