Kananmuna-allergia

Meillä 1-vuotias poika sai viikko sitten aika rajut ihoreaktiot luultavimmin kananmunasta, mennään huomenna lastenlääkärille joka on erikoistunut allergioihin. Miten tämän ikäisiltä otetaan allergiatestit?

Onko kohtalotovereita? Mites ruoka, onko vaikeeta tehdä munattomia ruokia?
 
meillä myös kanamuna-allarginen.kanamuna todettiin prick-testeissä.muita testejä ei kanamunan takia tehty.viljoista ja maidosta oltiin altistuksissa.
sai kerran vahingossa ihan pienen määrän kanamunaa ja nielu alko turpoon kuin myös silmät turpos kiinni ja hirvittävä aivastelu.meillä todella allerginen kanamunalle.
 
Mä en osaa siihen antaa kunnon vastausta.Meillä kanamunasta tuli 4 ,mutta en tiedä mihin asti noita numeroita siinä on.Nimittäin valkosipulista tuli 6 ,mutta tänäpäivänä voi syödä pihvejä ja lihapullia yms joissa on valkosipulia,muttei voi syödä kanamunaa missään muodossa.Poika on nyt siis 3,5 v ja sillon ku testit tehtiin oli reilusti alle vuoden.Lääkäri tosin sanoi,että niin pienillä noi testit ei aina kerro kaikkea.Kanamunaa mennään kokeileen seuraavan kerran tod.näkösesti tulevana syksynä.En tiedä kuinka aikovat testata.Mutta en ole kokenu hankalaksi tehdä ruokia joissa ei ole kanamunaa ja leipominenki kyllä onnistuu.Nyt on jo hyvä kun poika itse aina kysyy etteihän tässä ole kanamunaa.Tästä ei nyt tainnut olla paljoa apua sulle..
 
Silloin kun poika vielä oli perhepäivähoidossa,hoitaja(itsellään 4 moniallergista lasta) suositteli kirjaa Allergia ja keliakia,ruoka-ja keittokirja.Kirjottanut Aila Paganus ja Helena Voutilainen(Tammi).Se on ihan hyvä kirja munkin mielestä.Siinä on aika paljon kaikenlaisia ruokaohjeita(sekä viljattomia,-että munattomia).Myöskin kerrotaan monia hyödyllisiä asioita.Sun kannattaa tutustua tohon kirjaan,että oisko se sun mielestä käypänen teille.Minä ostin sen meidän kylän Infosta syksyllä 03.Sitten on myös netissä www.finfood.fi sivuilla munattomia juttuja.Itse oon sit myöskin yrittäny keräillä lehdistä munattomia ruokaohjeita.Meillä poika tykkää muumi-kekseistä.Niitä on turvallinen syödä.En muuten kyselly kirjakaupasta muita allergiakirjoja.Mutta uskoisin kyllä niitä olevan.Toi kirja oli meille niin hyvä kun meillä oli myös vilja ja maitoallergiat kanamunan lisäksi.
 
mehukatti
Meillä myös viljojen ja maidon lisäksi myös muna-allergikko. Prick-testeissä näkyi sekä myös Rast-verikokeissa, lukemia en nyt muista...

Minä olen ihan hyvällä menestyksellä leiponut siten, että olen korvannut kananmunan peruna-/banaani-/bataatti-/päärynäsoseella (tai muulla vastaavalla). Yksi kananmuna vastaa aina 1 dl sosetta.

Laatikkoruokiinhan munaa ei välttämättä tarvii edes korvata mitenkään.

www.allergia.com -sivuilta saa hyviä munattomia ohjeita!

Tässä pari ohjetta (käy myös vilja- ja maitoallergikolle):

MUFFINSSIT (noin 20 kpl)
100 g maidotonta margariinia
1 dl sokeria
1 dl bataatti- tai perunasosetta
2 tl leivinjauhetta
1 ½ dl maissijauhoja
1 dl maissitärkkelystä tai perunajauhoja
2/3 dl kuumaa vettä

1. Vaahdota rasva ja sokeri ja sekoita joukkoon bataattisose.
2. Yhdistä kuivat aineet ja lisää ne taikinaan vuorotellen kuuman veden kanssa.
3. Paista muffinssivuoissa 200 °C noin 10-15 min.

Vinkkejä:
Lisää halutessasi taikinaan marjoja, rusinoita tai vaikkapa hedelmäsosetta.
Maissijauhojen tilalla voi käyttää esim. riisijauhoja.
Bataattisoseen voi korvata myös banaanilla (1 kpl).

---

MUSTIKKAISET HERKKUPALAT
2 dl mustikkamehua tai löysää mustikkasurvosta
1 ½ dl sokeria
100 g sulatettua maidotonta margariinia (esim. juokseva Sunnuntai-margariini käy hyvin)
4 dl tattarijauhoja (tai muita sopivia...)
2 ½ tl leivinjauhetta

1. Sekoita sokeri ja rasva.
2. Lisää seokseen kuivat aineet sekä mehu. Sekoita tasaiseksi.
3. Kaada seos uunipellille leivinpaperin päälle.
4. Paista uunissa 200 °C noin 10 minuuttia.
5. Jäähdytä ja leikkaa veitsellä sopiviksi paloiksi.

Vinkkejä:
-Mustikkamehun voi korvata muulla sopivalla mehulla (esim. mustikka-vadelma-Grandi sopiii tosi hyvin).
-Halutessasi voit päällystää tomusokeri-mehu-kuorrutuksella (itse olen käyttänyt punaherukkamehua, mutta muukin punainen mehu antaa ihanan makean vaaleanpunaisen kuorrutteen)
-Pakasta pieniin rasioihin valmiita jälkiruoka/eväs/välipala-annoksia.
-Voit myös kuivattaa koviksi.
-Voit myös tehdä suklaisia herkkupaloja: Korvaa mustikkamehu päärynä-Grandillä, ja sekoita n. 1 rkl kaakaojauhetta lisäksi joukkoon. Nami! Ripottele suklaaherkun päälle tomusokeria!
-Tämänkin taikinan voit tehdä myös muffinssivuokiin.


 
mehukatti
jep, olen myös käyttänyt riisi- ja perunajauhoja (tai oikeastaan tehnyt "sekoituksia" niistä ja tattari/maissijauhoista) eli kyllä niiden pitäisi sopia, kokeilepa mikä olisi vaikkapa sopiva suhde noiden kahden jauhon sekoitukselle.
 
tässä munaton ja maidoton leipomus:

Mustikka-persikkapaistos
4 annosta 0,25 dl sokeria
0,5 dl perunajauhoja
200 g (4 dl) mustikoit
1 prk (425/240 g) persikoita
1 rkl sitruunamehua
Muruseos:
2 dl vehnäjauhoja 0,5 dl fariinisokeria 0,5 dl sokeria 0,5 tl kanelia 100 g margariinia
Sekoita sokeri ja jauhot kulhossa. Lisää mustikat, paloitellut persikat ja sitruunanmehu. Voitele piirasvuoka tai annosvuoat. Annostele seos kuuteen kulhoon tai levitä piirasvuokaan. Valmista muruseos. Sekoita jauhot, sokerit ja kaneli kulhossa. Lisää pehmeä margariini joukkoon. Muotoile seoksesta nokareita ja nostele ne mustikka-persikka seoksen päälle. Paista pieniä vuokia uunissa 200 asteessa noin 15 minuuttia ja piirasvuokaa noin 20 minuuttia.

Tulee ihan hyvää myös ilman persikkaa jolloin mustikoita enemmän
sitruunamehun poisjättämäinen ei myöskään vaikuta makuun

Pullaa voi tehdä munattomana ja voidella sokeriliemellä ja raesokeria pintaan. Onnistuu myös maidottomana.

Pannari ja lätyt tulee hyviä jos vaan onnistut saamaan ternimaitoa

Joillekin kananmuna-allergikoille käy viiriäisenmunat. Niitä meidän kananmuna-allergikko voi käyttää ja teenkin hänelle joskus oman munavoin karjalanpiirakoille.

Jauhelihamakaronilaatikko tehdään meillä kasviliemeen jolloin käy maidottomallekin

Oikeastaan meillä syödään ihan tavallista ruokaa vaikkei maitoa ja munaa juuri käytetäkään kuin joskus jollekin joku erikoisherkku.


 

Yhteistyössä