Kallis ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulossa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulossa?

Vieras
Haluaisin erota avopuolisostani. Olen sen hänelle sanonutkin. Toista naista ei minulla ole ja hänkin on ollut minulle uskollinen.
Syynä eroon on ""erilleen kasvamiseni"", kaipuu vapauteen ja erilaiset arvostukset.
Minulle ei riitä se, että joka ilta istutaan olohuoneen sohvalla ja katsotaan (huonoja) TV:ohjelmia. Muutosta avokki ei tähän halua vaan minun pitäisi sopeutua tilanteeseen. Ulos en saa häntä koskaan, eikä hän halua päästää minua yksinkään. Jos joskus käyn kavereiden kanssa pubissa, seuraa viikon mykkäkoulu ja kuukauden selibaatti.

Siksipä haluan erota. Mutta eipä kuulemma onnistukaan: Avokille tulee konkurssi! Olen parempituloisena maksanut suurimman osan menoistamme (vuokra, sähköt, vesi, auto, lehdet jne.) Avokki ostaa joskus ruokaa ja itselleen jonkun vaatteen. Jos nyt lähden, avokki joutuu menemään sossun luukulle ja hankkimaan pienemmän asunnon jostain huitsinnevadasta.

Mitä tehdä tässä tilanteessa? Avokki sanoo rakastavansa minua ja ettei tule toimeen ilman minua (ei todellakaan!), mutta saan lähteä, jos suostun maksamaan hänelle ""elatusmaksua"". = Elämisen kulut nykyisellä tasollaan.
Annanko armon käydä oikeudesta enkä eroakaan, vai eroanko ja maksan elatusta määrättömän kauan?

et todellakaan maksa sille mitään. sun ei TARVI. oma on vikansa kun on ajanu sut tohon tilanteeseen. joko jäät tai lähdet, mut varsinkin jos lähdet, et maksa sille mitään. Siis eihän siinä oo ees mitään järkee. jos ei osaa itse tehdä asialle mitään, menköön kinuaan jostain muualta. ei voi velvottaa sua tekeen sellasta!! Hyh mikä tyyppi!! Jos oot todella sitä mieltä et haluat lähtee ja mietit ""annatko armon käydä oikeudesta etkä lähde"" niin mielestäni teijän juttu on kyl tainnu tulla päätökseen. et jäisit vaan kun se muuten kinuaa sulta rahaa. karu tyyppi se avopuolisos. se ei ole sun ongelmas jos avokkis joutuu sossun luukulle ja muuttaan pieneen asuntoon juitsin nevadaan. ainakin opii et vois vaikka etsiä töitä tai mitä tahansa toimeentuloo, itsenäisyyttä. niin ja se sanoo rakastavansa sua ja haluu et jäät, mut kas kummaa silti saat lähteet jos maksat sille elatusta???!!

Koska ette ole naimisissa, ei hän ole myöskään oikeutettu mihinkään elatusapuihin. Jos on lapsia, ne ovat asia erikseen.

Jos haluat hänelle jotain maksaa, se on sinun oma päätöksesi, mutta mikään laki ei siihen tietääkseni velvoita.

Laki ei velvoita maksamaan ap:n avokille mitään, mutta entäs moraali ja velvollisuudentunto? Avioerossakin paremmin tienaava maksaa huonompituloiselle tasinkoa. Lakia pitäisi muuttaa niin, että avopuolisot olisivat samassa asemassa kuin aviopuolisot.
Myötätuntoni on osittain ap:n avokin puolella. En minäkään siedä mieheni kaljareissuja.

Niin, jos alkuperäinen haluaa maksaa avokilleen jotain, se on yksin hänen omasta halustaan johtuvaa.

Mutta lainmukainen taloudellinen suoja kuuluu avioliitossa eläville. Jos tämä on tärkeä asia, niin ei muuta kuin vihille, muussa tapauksessa on minun mielestäni turha valittaa.

Jos laki velvoittaisi avoliitossa elävät tasingon maksuun jne, niin veikkaanpa että avoparien määrä romahtaisi ja seurustelevat parit asuisivat erillään, kunnes olisivat valmiita näin suureen vastuuseen toisistaan.

No hei hei! Eihän sun tarvi huolehtia avokkisi pärjäämisestä! Sehän on aikuinen ihminen! Menköön töihin!Et ole elatusvelvollinen AIKUISELLE!

Lähde ihmeessä sellaisesta suhteesta, jossa et viihdy.Löydät varmasti sopivamman puolison.Onnea uuteen elämään! Kerranhan täällä eletään, miksi tuhlata aikaa sellaiseen, joka ei tunnu oikealta?

Siis sinun ap täytyy olla nainen! Kukaan mies ei voisi olla tyhmä! Että tuollaista edes miettisi.

Jos olet mies niin ihmettelen, kuinka höynäytettävä olet! Kyllä tuossa tilanteessa jokainen on oman elämänsä herra. Toki jos rahaa on muilekkin jakaa mikä ettei.

Eri asia on tilanne jossa yleensä nainen ""tujoaa"" uransa, ja tekee monta vuotta kotona lastenhoitotyötä! Yhteisen perheen ja yhteisten lasten hyväksi.

Toki on mukavaa vaihtelua huomata (jos olet mies) että on kunniantuntoa omaavia miehiä. Ketkä eivät pudota suoraan toista itseään elättämään.

Mutta on tosiasia että itse on itsensä elätettävä ja elämänsä elettävä. Mikään ei estä/eikä ole estänyt avokkiasi opiskelemasta, hankkimasta työpaikkaa jne jne.

Mutta että joku on sanonut sinulle että saat maksaa toisen elämisen!

Ei tämän on PAKKO olla provo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siis mitä ihmeen tekemistä tuolla asialla on moraalin kanssa? Ja eikö ap juuri kertonut käyvänsä kaljalla vain joskus ja kertoi myös, ettei avokkinsa halua tehdä muuta kuin istua kotona sohvalla ja katsoa televisiota... Mulla ei sympatiat riitä enää tuollaiselle avokille. Oma äitini on samanlainen isälleni ja mä en voi ymmärtää tuollaista, et miks ei voi suostua tekeen yhdessä mitään ja sit valittaa kun toiselle ei riitä, et loppuelämä katsotaan kotona televisiota... Kuinka köyhää voi elämä olla joillakin!

http://opuslex.fi/tips/tips/?db=tips~tips&subpage=jos_avoero_uhkaa

Suora lainaus yllä olevalta sivulta:

JOS AVOERO UHKAA

1. Muista, että avopuolisolla ei ole mitään oikeutta toisen omistamaan omaisuuteen, olipa se millaista tahansa.

2. Avoerossa suoritetaan omaisuuden erottelu eli kumpikin saa, mitä kumpikin omistaa.

3. Huolehdi siitä, että yhteisissä nimissä olevat sopimukset siirtyvät vain sopimusetuja jatkossa käyttävän nimiin. Varmista muutokset vuokrasopimuksiin, sähköntoimitussopimuksiin sekä kaikkiin muihinkin sopimuksiin, joissa olette kumpikin osallisina.

4. Huolehdi ja varmista, että sinut poistetaan vastuista sitoumuksista, jotka on alun perin tehty yhdessä, mutta jotka avoerossa on tarkoitus siirtää vain toiselle.

5. Jos avopuolisollasi on käyttöoikeus pankkitileihisi tai teillä on yhteinen luottokortti, muuta tilinkäyttö ja luottosopimuksia heti sellaisiksi, ettet joudu vastuuseen avopuolisosi menettelystä eikä avopuolisosi voi käyttää rahavarojasi.

Minusta koko tarina kuulostaa vahan keksitylta. Mutta niin tai nain, aihe on nakojaan mielenkiintoinen muidenkin kuin minun mielestani.

Olen vastaajien enemmiston kanssa samaa mielta, etta lusikat jakoon vaan. Jos nainen ei ole osannut kouluttautua eika hankkia kunnollista tyopaikkaa, pitaa pystya elamaan niiden realiteettejen kanssa. Suhteessa on sovieliasta jakaa elintaso, mutta eron jalkeen kukin parjatkoon omillaan.

Joidenkin vaatimukset tasingosta avioeron malliin kuulostavat seka typerilta, etta ahneilta. Puhumattakaan elatusvelvollisuudesta eron jalkeen, jotka eivat ole tata paivaa edes avioliiton purkauduttua. Toisin ne muistuttvat tarkeasta asiasta: Toivoisin, etta monet avioliittoa joutavanpaivaisena instituutiona pitavat lukisivat taman viestiketjun.

LÄHDE ! Miksi alat elättämään typerystä ja pilaamaan elämäsi, kyllähän näitä omahyväisiä hyväksikäyttäjiä riittää.
Parempi elää yksin poikamieselämää ja tapailla ketä haluaa.

just noin, siinä yks hyväkskäyttäjä ja jyrä. kuka on sinuakin velvollinen elättämään, vaikka oliskin paremmat tulot. näistähän ei pääse kukaan eroon, vaikka haluisi. ällöttää !

Mitä siinä nariset, vai oletko joku vellihousu, joka ei uskalla sanoa haluavansa oman elämän. Kun ette ole naimisissa niin lähtö on helppoa. Ai niin pitäisi eukolle löytää ensin asunto ja kaikki mööpelit.

""JOS AVOERO UHKAA""

Blaa blaa blaa blaa ja niin edelleen.

Onneksi avioliitossa ei tarvitse kantaa stressiä tuollaisista, sillä kaikki on hoidossa avioliittolakien myötä jos mahdollinen ero on edessä. Tasapuolista ja oikeudenmukaista.

Avokki sanoo rakastavansa minua ja ettei tule toimeen ilman minua (ei todellakaan!), mutta saan lähteä, jos suostun maksamaan hänelle ""elatusmaksua"". = Elämisen kulut nykyisellä tasollaan.
Annanko armon käydä oikeudesta enkä eroakaan, vai eroanko ja maksan elatusta määrättömän kauan?

Anna mun kaikki kestää. Mikä avovaimon elättäjä sinä olet. Kaikkea ne vaativatkin. Pitäisiköhän minunkin alkaa vaatimaan ex-avokilta jo rästiin jääneitä elatusmaksuja.

Avioerossa ei makseta tulojen mukaan mitään tasinkoja. Lasten elatus on asia erikseen. Tasinko koskee ainoastaan omaisuuden ositusta. Aikuisten ihmisten oletetaan elättävän itse itsensä. Jos avokin tulot eivät riitä halutun elintason saavuttamiseen, niin hänen pitää joko a) tyytyä alempaan elintasoon b) mennä parempipalkkaisiin töihin.

Moraalia ja velvollisuuden tuntoa ei tässä tapuksessa ole avovaimolla, joka maksattaa kaikki laskut miehellä. Jos nainen vain haluaa pysyä suhteessa sen takia ettei pärjää yksin , niin onpa tosiaan moraalisesti arveluttavaa.

Pois ne herneet sieltä nenästä ja äimistelyt että ""miten tuollainen voi olla mahdollista?!"". No ei ole mahdollista!!! Haloo ja järjenkäyttö sallittua. Ei tarvitse vastailla keksittyihin tarinoihin.

En vastannut alkuperäiselle kirjoittajalle (paitsi ehkä nyt...) Eipä tuolla aika moni näyttänyt hoksaavan kun itku kurkussa vääntää vastausta ja ihmettelee että mihin tämä maailma on mennyt. Miten niin ""meille""? Taisit olla itse asianosainen :) Vai miksi asia sinuun liittyy? Ärsyttääkö? :) Kaavasi on muuten ihan keturallaan, pysyttele poissa laboratorioista ja keskity siihen mitä osaat. :)

Yhteistyössä