Selitäpä sille lapselle niistä geeneistä ja siittiöistäAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Ihana ja hyvä kirjoitus!Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Lapsi on saanut alkunsa siitä isin pikkuruisesta siittiöstä. Siinä on jo näinollen puolet sitä isiä.Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Ei ole ensimmäisinä sekunteina isä yhtä tärkeä ku äiti, etkö sä nyt ymmärrä? Äiti on kantanu sitä lasta jo 9kk, siinä on jo suhde. Vastasyntynyt on ollut osa äitiänsä ja omassa mielessään on sitä vieläkin! Imetyksen takia lajillemme on muodostunut tällainen työnjako: Äiti on lapselle aluksi tärkeämpi. Isä ei ole mitenkään voinut turvata lapsen elämän jatkumista, äiti on. Siksi imetysaikana ( siis ihmiselle normaalina imetysaikana ) on ihan luonnollista, että lapsi tarvitsee enemmän äitiänsä. Sen jälkeen luonne ja henkilökohtaiset kemiat ratkaisevat minkälaiset suhteet kehenkin muodostuu. Tai jos lasta jostain syystä alkaa joku hoitamaan enemmän ku äiti. Mutta silloin äitisuhde on jostain syystä vähän etääntynyt.
Hyvässä suhteessa isä osallistuu JO sinä odotusaikana lapsen "hoitoon", minkä kykenee. Hoivaa äitiä ja juttelee lapselle. Lapsi tunnistaa isän äänen.
Kun lapsi syntyy ja napanuora on katkaistu, voi lapsi siirtyä heti isän syliin.
Isä voi vaihtaa vaipat, kylvettää ja jutella. Lapsi voi hörpätä maitoa äidiltä, mutta mitään muuta se äiti ei voi sen kummempaa tarjota lapselle mitä isäkään ei voisi.
Etkä itse ymmärrä? =)
Kyllä, hyvä isä osallistuu jo odotusaikana lapsen "hoitoon" mutta ei silti voi kantaa lasta. Se on äidin tehtävä.
Kuka tahansa voi pitää lasta sylissä lapsen synnyttyä. Kuka tahansa voi kylvettää, jutella, jne. Kuka tahansa siis voi olla yhtä tärkeä kun isä? Mä olen eri mieltä.
Ja ne maitohörpyt on se, mikä pitää lapsen elossa. Siksi äiti on aina ollut lapselle elintärkeä, kun taas isän jatkuva läsnäolo ei ole ollut mikään edellytys lapsen elämän jatkumiselle. Sen takia äiti ja lapsi jatkavat symbioosiaan jonkun aikaa myös synnytyksen jälkeen. Pikkuhiljaa, askel askeleelta, symbioosi väistyy ja tilalle tulevat ihmissuhteet ja itsenäisyys. Se ei kerrasta häviä mihinkään.