Kakskymppiset yrittäjät 2012

En sano etteikö kenelläkään olis oikeutta olla katkera, surullinen, vihainen tai mitä nyt ikinä haluaakaan. Saa tottakai olla, tunteet ne on jokaisella, ja niitä on lupa ilmaista miten haluaa. Netissäkin. Se, että aletaan dissaamaan muita ihmisiä avoimesti, on typerää.
Eikö tämä kirjoituskin ollut avointa dissausta? Muistan, kun sait plussan ja olin ja olen edelleenkin iloinen puolestasi. Odottajien puolta seuranneena miettinyt, mitä sinulle mahtaa kuulua. Aika inhaa, että koko palsta tuomitaan muutamasta kommentista. Ja tulorajoja lapsen hankkimiselle ei ole, mutta siltikkin olen sitä mieltä, että lapseen voi keskittyä enemmän, jos ei tarvi kokoajan olla laskemassa pennosia. Naisen uraa ajatellen lapselle ei tunnetusti olisi KOSKAAN sitä oikeaa saumaa, joten siinä mielessä sama, koska lapset hankkii. Nuorena lasten saanti voi myöhemmin avata oven vakituiseen paikkaan, kun pomo ajattelee, että lapset on nyt hankittu. (Juu ajattelee ne, vaikka ei ääneen sanoiskaan.)
 
Se, että tästä asiasta mulle ollaan katkeria, ja annetaan ymmärtää että kyseessä ei missään tapauksessa ole toivottu lapsi, on loukkaus henkilökohtaisesti mua kohtaan.

Kuka täällä sanoi ettei teidän lapsi olisi ollut toivottu?! Tai dissaisi sua avoimesti? Täällä varmasti monet muistavat että sinä olit täällä (tai ainakin yritit raskautta) ainakin sen vuoden päivät ja että lapsi on teille erittäin toivottu ja "ansaittu" jos nyt näin saa kenenkään plussasta sanoa. Mä olen ainut joka mainitsi sun nimimerkin ja ehkä kirjoitin asiani aika epäselvästi, josta jäi kuva että sinä ja Naspula kuulutte tuohon ihmisryhmään joita kohtaan olen katkera. Tarkoitushan oli siis mainita teidät siksi, että tosiaan tiedostan että on ihmisiä joilla on takana lapsettomuutta vaikka parisuhde olisikin uusi. Heti perään kirjoitin että joidenkin ihmisten kohdalla IRL tiedän ettei lapsettomuutta ole ja tarkoitin että HEIDÄN nopea plussaaminen heti parisuhteen alussa kirpaisee!

Tämän halusin oikaista, koska oletin että oma kommenttini aiheutti sulle osaltaan pahaa mieltä. Samaa sanon kun Miramei että olin/olen onnellinen sun plussasta, ja jopa käynyt odottajien puolella sun kuulumisia lukemassa. Ikävää kuulla että sulla on kaikenaikaa ollut paska maku suussa tästä palstasta (hyvin olet kyllä tähän mennessä pystynyt antamaan ihan toisenlaisen kuvan) ja että meidän juttuja ja negatiivisuutta on pitänyt tän keskustelun ulkopuolellakin ruotia.
 
Viimeksi muokattu:
Hukkapiru Vuosi ehkä on ihan normaalia lääkäreiden mielestä, että voi vielä lapsia joo saada, mutta se tosiaan vetää siinä vaiheessa jo ihmisen niin masikseen kun olla ja voi.. Keskenmenon tai tuulimunan saaneet ihmiset on ihan yhtä masiksessa, siitä vaikka raskautuukin, mutta joku kumminkin mättää.. Eli en nyt tiä onko ihan fiksua tulla plussanneena selittelemään tuosta, että vuosi on ihan normaalia, koska joillakin on ongelmia raskautumisen kanssa.. Ja kukaan ei varmaan tarkoita pahalla, mutta rupeaa moniakin täälä pinna kiristymään kun on sen verran kauan täälä palstalla pyöriny. Ja tosiaan, on se ihanaa, että monet plussailee ja saa siirtyä plussanneisiin, mutta täälä tosiaan voi hieman pinna kiristyä jostain pienestä narinasta, mutta helppo niiden on sanoo takas joilla on sitä yk:ta kertyny vasta vähän, mutta ootetaan vaan kun/jos he pääsevät myös isommille yrityskierroille rupeaako silloin pinna kiristymään.
 
Viimeksi muokattu:
Varhaista huomenta kaikille.

Minut voi poistaa listalta kokonaan. Tapahtui niin iso takapakkiaskel suhteessa, ettei mulla ole halua alkaa korjaamaan sitä millään tavalla.

Vaikka mut poistetaan listoilta, on varmaa että tulen täällä lueskelemaan teidän juttujanne, koska naiset, te ootte ehkä rautaisimpia ihmisiä keitä oon koskaan oppinut jotenkuten tuntemaan netinkään välityksellä. Toivon sydämeni pohjasta, että teistä jokainen plussaa omalla ajallaan, ja nauttii siitä koko kehonsa voimin. Mä ehkä suren teidän jättämistä enemmän, mitä miehen. Te ootte ollu ihan suurenmoinen vertaistukiverkosto, pitäkää se pystyssä ja tukekaa toisianne kun usko alkaa hiipumaan. Te osaatte sen :)

Manta (aevan, meikän "lempinimi") kiittää ja kuittaa toivoen että teidän muiden vuodenvaihde olisi sujunut hyvissä merkeissä.

Iso KIITOS kuluneista kuukausista kanssanne!
Mun oli sitten pakko käyä lukemassa mitä sanaharkkaa täällä on ollut. Ketjun eka sivulta löytyy tämä viesti ja sivulta 75 jatkuu ihan lepposena keskusteluna.. Aika ei kultaakkaan muistoja vaan toisinpäin?
 
  • Tykkää
Reactions: Amalia89
Sisälukutaitoa, ihmiset!! Tokihan jokainen katselee maailmaa niiden omien rilliensä läpi, kuin myös minä, mutta alkaa tuntua, että toisten tekstejä todella luetaan omien ajatusten kautta niin vahvasti, että hämärtyy kirjoittajien alkuperäiset mietteet ja tuntemukset ja luetaan väen vängällä "rivien välistä" vaikka mitään välilukuja ei ole olemassakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Amalia89
Kyllä, tuo viesti oli ihan rehellisen avointa dissausta kaikkea kohtaan, mutta koen että mullakin on siihen yhtä suuri oikeus, mitä teillä kaikilla muillakin. Lapsellistahan se on, ja edelleen typerää, mutta ilmeisesti siitä heräsi jonkinlainen ajatus joillakin. Hienoa sekin!

Se, mitä sanoin oli monen muunkin ihmisen mielipide, mutta he eivät halua sitä ääneen sanoa.

Idea on siinä, että kyse ei enää ole kokonaisuudessa ajateltuna vain "muutamasta kommentista", koska aihe on herättänyt muuallakin keskustelua. Mun käsittääkseni se kielii pidempiaikaisesta katkeruudesta ja negatiivisuudesta, joka paistaa läpi rivien välistä halusi sitä itse tai ei. Ihan samalla tavalla, kun se paistaa tästäkin tekstistä läpi aggressiivisuudella. Ralliruudulle valtavat propsit siitä että sai suunsa auki, ja kertoi oman mielipiteensä aiheesta, vaikka näyttäisikin olevan lähes ainoa joka uskaltaa asiat sanoa niinkuin ne on.

Se mikä surettaa, on se että ihmiset alkaa nielemään sanojansa takaisin kun huomaavat että valtaväestö syö elävältä, jos erehtyy sanomaan jotain negatiivista heistä.

Miwwille pieni tietoisku: Myös minä tiedän miltä tuntuu saada jatkuvalla syötöllä niitä negoja testiin. Minä tiedän mitä se "entä jos ei ikinä"-tunne on, ja minä tiedän kuinka turhauttavaa, henkisesti kuluttavaa ja hermoja raastavaa se menkkojen tuleminen kuukausi toisensa jälkeen on. Ja minä tiedän myös, miltä tuntuu ostella ovistestejä hullun kiilto silmissä, ja pettyä kun ovista ei tapahdukaan.

Eipä tietenkään ole fiksua tulla plussanneena tänne sanomaan edes "heitä" kenellekään, koska sehän otetaan automaattisesti vain loukkauksena; "kehtaatki tulla tänne ku oot plussan saanut". Eikä ole fiksua sanoa mitään mielipidettä täällä, koska aina löytyy joku joka tietää ne asiat paremmin kuin asianosainen itse. Jännä sinänsä, että täällä on muutamia persoonia joita käytännössä palvotaan, oli raskaana tai ei. Mutta sehän on kuitenkin eri asia, eikö niin? Tulee mieleen ihan lastentarhameininki, porukalla on yks tai kaks tyyppiä joita hyysätään, ja loput tulee sitten perässä. Tosin, taidan olla ehkä ainoa joka tällaista ilmiötä kuvittelee näkevänsä, mutta enivei silti.
 
"Kun annetaan ymmärtää, että pitäisi olla kiitollinen siitä mistä on, eikä valittaa turhasta kun oikeasti lapsettomiakin on."

Tätä pätkää en ymmärrä sitten alkuunkaan. Täällähän on nimenomaan ollut mukana, ja on edelleen joukoissa niitä, joilla lapsi/lapsia jo on "siunaantunut" (todellakin), ihan minä itse esimerkkinä, ja jotka ovat jo oman matkansa listalla kulkeneet, ja lukuisat kerrat on ollut nimenomaan puhetta tästä asiasta. Eikä yleinen mielipide, mitä olen seuraillut, tue tätä sun väitettäsi. :O
 
Viimeksi muokattu:
Hukkapiru Tottakai saa tulla plussanneista tänne kommentoimaan, mutta ei varmaan oo kauheen kivaa kuultavaa niiden mielestä jotka tosiaan täälä edelleen on tai on pitkään ollut.. Mä itse en muista sua tai sun tilannetta, vaikka oltiin vissiin samaan aikaankin täälä ja plussasinkin ennen sua, mutta täälä sitä edelleen ollaan. :)
 
Mun oli sitten pakko käyä lukemassa mitä sanaharkkaa täällä on ollut. Ketjun eka sivulta löytyy tämä viesti ja sivulta 75 jatkuu ihan lepposena keskusteluna.. Aika ei kultaakkaan muistoja vaan toisinpäin?
Tuohon aikaan täällä ei kyseisenlaista negatiivisuutta ollut ilmassa, mitä tällä hetkellä. Toki siihen vaikuttaa se, että aikaa on tosiaan kulunut jo reilusti tuosta eteenpäin, ja ihmiset sen myötä muuttuneet negatiivisempaan suuntaan. Vai voitko kieltää sitä asiaa ihan täysin?

Se, että viestissä ilmoitan tippuvani palstalta pois henkilökohtaisten syiden vuoksi on tässä asianyhteydessä öö.. Kuinka tärkeä?

Se, että viestissä kerron teidän olevan rautaisia minun mielestäni, ei ole muuttunut mihinkään tähän päiväänkään mennessä. En ole sanonut etteikö asia niin edelleenkään olisi. Kyse on siitä, että vähemmän yrittäneiden harmistus ja itkuparku koetaan "naurettavana", tai epäoikeutetulta niitä kohtaan, jotka on yrittäneet pidempään.
 
Hukkapiru mikset saisi mielipidettäsi sanoa? KUKA väittää niin? Jos ajattelisin kuin sinä, en edes vaivautuisi nokkaani näyttämään, saati "rakentavaa" palautetta jakamaan. Jos joku, niin sinä kuulostat katkeralta.

"porukalla on yks tai kaks tyyppiä joita hyysätään, ja loput tulee sitten perässä. Tosin, taidan olla ehkä ainoa joka tällaista ilmiötä kuvittelee näkevänsä, mutta enivei silti."

Totta! Varmaan ne, jotka täällä eniten kirjottelee on kysymysten kohteena ja toisilleen "tuttuja". Mielestäni myös sinä kuuluit näihin tyyppeihin. Jos joku, kuvitteellisesti vaikka 'miuku' ois vasta tullut palstalle eikä mihinkään puhuis mitään, vaikka kyseltäis tai kertois itsestään niin eipä sitä tule kirjoteltua kenenkään kans kovin pitkään yksipuolisesti.
 
Hukkapiru ei ollenkaan tärkeää, sattui vain lukemaan ko viestissä. Sulle taitaa olla enemmänkin merkitystä, kun siihen tartuit?
Mun mielestä negatiivisuuden määrä vaihtelee henkilöittäin. Jos on todella vaikeaa niin eikö silloin saa surra ja olla toivoton? Välillä kuitenkin menee taas paremminkin! :)
 
Miramei Kenenkään en ole väittänyt niin sanoneen, etteikö saisi, mutta jostain syystä tulee vain semmonen olo, että mielipidettä ei voi sanoa ellei se myötäile jonkun toisen mielipidettä. Jos yksi avaa suunsa sanoakseen jotain negatiivista, ryntää paikalle monta muuta ihmistä perustelemaan tälle yhdelle sitä, miksi hänen mielipiteensä on "väärä". Tai aiheeton. Kyse onkin siis siitä, minkälainen mielikuva ulkopuoliselle ihmiselle tulee tästä, ei siitä kuka on sanonut ja mitä, tai ollut sanomatta.

Mulla ei ole syytä olla katkera, miksi olisi? Kukaan teistä ei ole tehnyt mulle mitään, mikä vaikuttaisi mun henkilökohtaiseen elämääni mitenkään huonolla tavalla. Katkeruus ei välttämättä ole oikea sana, ehkä käyttäisin sanaa "vittuuntunut", ja sekin vain siitä että jossain yllämainitussa viestissä oli sellainen sävy, joka loukkasi mua henkilökohtaisesti, koska se nyt sattui koskemaan raskautta. Amalia kuitenkin korjasi puheitaan sen verran, että ymmärrän kyseessä olleen vain huono artikulointi. Mutta silti, se vituttaa, enkä ole kertaakaan edes kieltänyt sitä asiaa, tainnut ehkä jopa korostaakkin sitä.

Saa surra, olla toivoton, ja mitä kaikkea nyt ikinä keksiikään. Sitä ei kukaan voi kieltää, keneltäkään. Sullakin on vaikeita aikoja ollut, ja oot kaikesta siitä selvinnyt kuitenki, ja jaksat olla positiivinen siitäkin huolimatta. Musta on kohtuullisen lohdullista huomata, että uskoa löytyy vieläkin parempaan. Muista riippumatta.
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Tuosta Miramein kommentista olen samaa mieltä. Kyllä se negatiivisuus vaihtelee henkilöittäin ja jopa päivästä riippuen. Olis helpompi, jos täällä puhuttisiin nickeillä, niin tietäis, kenestä puhutaan. Yleisellä tasolla vaikea tietää. Tai arvaa, muttei voi olla varma.

Niinku omassa viestissäni sanoin, olkoon kaikilla oikeus omiin tunteisiinsa. Plussa jokaiselle sitä haluavalle tottakai! Jos joskus vielä tää itsetunto nousis normaalille tasolle (ei oo mikään nyyhky-huomio-homma tämä puoli asiasta, heti selvennys), niin ehkä oppisi olemaan vertaamatta itseään aina muihin.
 
Mutta, enivei. Sain asiani sanottua, ja on varmaan parempi palata taas normaalielämään. Adios, rauhallista joulua ja menestyksekästä uutta vuotta plussien muodossa jokaiselle, joka listalla on. Yk:hin katsomatta ja purnaamatta :wave:
 
Mä mietin täällä monttu auki että mistä tää myrsky oikein alkoi, mutta hyvä että selvisi niin ei mene keneltäkään yöunet. Pahoittelut "huonosta artikuloinnista", yritän jatkossa kirjoittaa asiani selvemmin ja perusteellisemmin ettei tule väärinkäsityksiä.
Hyvät jatkot ja joulut myös mun puolestani kaikille!
 
Ralliruutu kehottaisin sinua joskus sitten lukemaan ihan kunnolla muiden tekstit, jaksat jankuttaa tosta rivien välistä lukemisesta. Saisi paljon paremman kuvan ihmisten kirjoituksista, jos jaksaisi lukea koko tekstin. Väärinymmärryksiä sattuu, jos ei tajua itse lukea kunnolla..
Jankuttaa? *rolleyes* Mainitsin tuon "rivien välistä" nyt toiseen kertaan ihan vain siksi, ettei niissä blogeissa mitä minä olen lukenut, ole minun mielestä eritelty koskaan sitä tunnetta, mikä herää kun joku raskautuu helposti joko toivotusti tai ei-toivotusti. Jos on, se on lukenut sitten rivien välissä (kolmas kerta) enkä ole asiaa slloin ymmärtänyt.

Hukkapiru, keep that ;) Hyvä, että joku sanoo joskus asioita suoraan.

Minut voi poistaa tältä listalta. Ei ole enää mitään sanottavaa tänne, jatkan muualla.
 
Vaikka koko juttu lähti väärinkäsityksestä liikkeelle ja ilmeisesti selvisi edes jollain tasolla, tulin kuitenkin siihen lopputulokseen että myös mut JA mun blogin voi poistaa tuosta listasta kokonaan. Tarkoitushan oli siis palata kp-listoille sitten kunhan pääsen inssiin ja jaksan paremmin tsempata muita. Mitä mä ajattelinkaan. Sitten kevättalvella yritystä on takana jo lähemmäs 2,5 vuotta joten tuskin se muiden tsemppaaminen ainakaan helpottuu, etenkin kun nyt pitää harkita hyvin tarkkaan mitä sanoo. Yksikin väärä (negatiivinen) sana niin se loukkaa jotain, mikä ei toisaalta ole mikään ihme kun täällä on niin monenlaisia persoonia ja myös yhtä monta erilaista vaihetta tällä yritys-taipaleella. Hyvä että tätä viimeaikaista keskustelua on täällä käyty - avasi ainakin mun silmät. Mulla oli vääristynyt kuva siitä että kyllä kaikki nyt varmasti ymmärtää miksi mua välillä vituttaa, mut ei. Ilmeisesti kaikki eivät vaan kertakaikkiaan pysty ymmärtämään asiaa josta itsellä ei ole kokemusta.

Ja jos ihme joskus tapahtuu että raskaudun, niin en mä näe itseäni tuolla plussanneiden puolella. Siellä on tainnut aika paljon hiljentyäkin, eikä mikään ihme kun siellä fb:n puolella on niin helppo käydä päivittelemässä. Varmahan en tietenkään voi olla että mistä/kenestä siellä on puhuttu, mutta tunnistan kyllä itseni noista sanoista kateellinen, surullinen ja usein jopa katkera, joten en ihmettele jos olen noiden ollaan ihmetelty monesti porukalla miten täällä onkin niin negatiivisia ihmisiä-keskustelujen puheenaiheena ollut. Muun muassa sen takia tuntuisi oudolta kirjoitella tuolla plussanneissa ja ehkä muutenkin - plussaaminen yleensäkin vaan on niin kaukainen ajatus.

Hukkapiru oli oikeassa siinä että silloin tammikuussa täällä oli parempi ilmapiiri. Ei mikään ihme, kuitenkin kaikilla oli silloin vähemmän yritystä takana. Vauvakuumehan on ihana asia, mutta kun puhutaan vuosista, se valitettavasti muuttaa muotoaan. Mä en jaksa varoa sanojani vaan haluan purkaa ne johonkin. Tästä palstasta ei enää ole päiväkirjaksi, kun kaiken pitäisi aina olla niin hemmetin kivaa, vaikka se ei ole.

Sanoi kukaan mitä vaan, niin se "kylmä ja pakotettu" vertaistuki oli mulle tärkeää tämän noin 1,5-vuoden palstailun aikana. Noita keskustelun ensimmäisiä sivuja kun selailee, niin tulee kyllä ikävä niitä aikoja. Mä en halua olla täällä pahoittamassa kenenkään mieltä, vaan toivon että täällä ilmapiiri paranee vuoden vaihtumisen myötä ja että mahdolliset taustailijatkin uskaltaisivat liittyä tänne.
Mutta nyt, vihdoin ja viimein, kettu kuittaa! :wave:
 
Amalialla oli tosi hyvä teksti, joskin kesukstelussa yleensä kallistunkin Ralliruudun ja Hukkapirun puolelle. Sanoit, että "Mä en jaksa varoa sanojani vaan haluan purkaa ne johonkin.", ja olen ihan saamaa mieltä, että välillä pitääkin saada olla katkera, jos sattuu sillä hetkellä siltä tuntumaan. Mutta miksi sitten vain vähän yrittäneet joutuvat varomaan sanojaan, vaikka loukkaantumisia sattuu varmasti molemminpuoleisesti? "Ehkä suurin pointtini oli se, että jotkut sanavalinnat särähtävät pitkään yrittäneiden korviin, jotka ovat kierto toisensa jälkeen pettyneet.", kuten Memsie sanoi. Täällä on nyt hyvin moni asia sattunut alussa olevien korviin, mutta silläkö ei ole niin paljon väliä?

Jokaisella täällä on kuitenkin omat ongelmansa, ja suru ja katkeruus on niin suhteellista ja henkilökohtaista, ettei sitä voi yk:illa mitata. Täällä ei kukaan enää uskalla pidempään yrittäneiden surua väheksyä, mutta heillä sen sijaan on jumalasema väheksyä muiden surua?
 
Noniin eiköhän asian vois jo jättää, jokainen saa täälä omanapailla jos haluaa, ja ne ketä haluaa vastata niihin niin sitten vastaa. :)

Laitetaan muutama kysymys: Ootteko ostanu jo kaikki joululahjat, vai onko vielä paljon ostettavaa? :) Onko pitkä joululoma? :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Grill
Olen varmaan sitten itsekäs, mutta minä en ainakaan poistu täältä yhtään mihinkään! :wave: Alunperinkin olen tässä viimeisten sivujen aikana koitellu onkia tietoja uusilta ja järjestää galluppia, jotta päästäis heihinkin tutustuun ja lisää keskustelua saatais aikaan!

Miwwi tänään jouluostoksille hankkimaan viimeiset lahjat :) Joululoma alkaa lauantaina ja loppuu tammikuun toisella viikolla.
 
Eli yhteenveto: kaikki n. vuoden yrittäneet ovat negatiivisia, katkeria ja masentuneita ämmiä, kun taas kaikki muut saavat sanoa asiansa ja olla rehellisiä sekä rohkeita? Niinkö? Sen kuvan minä nyt loppujen lopuksi sain. Tai siis sellainen olo mulle jäi. :confused:

Paska maku jää siitä, että nyt kaikki uudet lähtee menemään vaikka se ongelma on selvästi minussa, memsiessä, amaliassa, hopeakissassa ym (sori nickien mainitseminen!).

Mielenkiintoista huomata, että minut nähdään täällä negatiivisena ja kylmänä ihmisenä, vaikka mielestäni olen vilpittömästi aina kommenttini, kannustukseni ja pahoitteluni tänne jakanut.

Minun varmaan kuuluisi poistua, mutta harkitsen vielä. Tämä palsta on ollut kuitenkin niin suuri tuki minulle...
 
Ja nyt muihin asioihin.

Minä käyn tänään myös ostamassa veljen kanssa (samalla sille kuskina :D) loput lahjat. Eilen käytiin miehen kanssa ostamassa lähes kaikki ruuat (kiva oli loppusumma kassalla!) ja jos illalla saisi vielä vähän leivottua... Huomenna sitten viimeistään. Ja jee, kummipoika tulee meille lauantaina vähän pulkkamäkeen ja muutenkin. Saa pojan vanhemmat sitten hoidettua omia joulujuttuja rauhassa. ;)
 

Yhteistyössä