no niin! tällasta synnytyskertomusta raapustelin tonne facen puolelle:Joo, elikkäs josko sitä jotain synnytyskertomusta raapustelis... Keskiviikkona illalla olin huomaavinani vähän kipeitä suppareita, mutta en sit laskenu niitä mitenkään erityisesti; tiesin tosin, että nyt se lähtee sitten, ku ei ollu kertaakaan raskaudessa kipeitä suppareita ollut. Päivällä olin vähän siivoillut (mitä pinkeän mahani kanssa kykenin; se tutu ihan siltä et se repee hetkenä minä hyvänsä!) ja illalla kruunattiin vielä setti seksillä; vaan sauna puuttui!
no, hyvin toikin resepti auttoi ku heti seksin jälkeen alko suppareita tulemaan tiheemmin ja säännöllisesti. Ernolle en vielä sanonu mtn vaan mentiin nukkumaan. Ei siitä nukkumiseta mtn tullu, vaan valvoskelin siinä sit pari tuntia ja herätin Ernon ku en ollu saanu nukuttua ollenkaan. Laitettiin supparilaskuri päälle ja niitähän sit tuli 5min välein ja minuutin pitusia, ja kellottelin niitä varmaan reilun tunnin... Soittelin sit 1.48 Salon synnärille ja kyselin et mitä tehdään. Kerroin pärjääväni kyllä kipujen puolesta kotonakin, joten sovittiin et voisin odotella niin pitkään ku pystyn ja lähteä sit tulemaan.. Jotenki oli sellanen olo, että ei se sieltä ihan heti oo kyllä tulossa, mutta käyrille olis kiva päästä ja tsekkaamaan kohdunsuun tilanne ni lähdettiin TYKSIIN (soitin 4.38 ja viideltä oltiin jo käyrillä) ja sieltä ei sit päästykään enää kotiin ku suppareita kuitenkin säännöllisesti tuli. Siellä sit tälläydyttiin synnytyssaliin ja kätilö lähetti porraskävelylle voimistamaan suppareita ku kohdunsuu ei ollu ku 2cm auki. Tilanne ei ollu kuitenkaan muuttunu 8.45 mennessä ku lekuri tuli kattomaan kohdunsuun tilanteen uudestaan, ja hän oli lähettämässä meitä kaupungille kiertelemään, mutta ronklasi sitten vahingossa kalvoon reiän ja päätti sit puhkaista kalvot kunnolla ni päästäisiin tositoimiin!No, siitä se sit lähtikin! Supparit alko "kivasti" voimistumaan siitä heti, mutta avautuminen oli melko hidasta, ku 12.40 oli 3,5cm auki... Supparit oli tässä vaiheessa kuitenkin jo sen verran tuskaset (2min laaki ja väli n. 3min) eikä ilokaasusta (10.45 alkaen sitä otin) ollut enää apua, että päätin ottaa epiduraalin 13.39... Tähän mennessä oli käytetty jo kaurapussi, jumppapallo, kuuma suihku, kävely, aquarakkulat ja akuneulat.
kipulääkettä en ottanu lainkaan ku pelkäsin sen hidastavan avautumista entisestään... 15.30 avautumista oli onneks sentään jo 5,5cm ekan epiduraalin jälkeen, ni uskalsin ottaa toisen satsin sitä (15.55) ku sain ihanasti tunnin nukuttua ekan puudutuksen aikana. Toisen aikana alkoi paskottaa ja käskinkin Ernon kutsua hoitajan paikalle et saisin jonku peräruiskeen ku ei ollu vatsa toiminu sinä päivänä. Hoitaja vaan totes että "vauva sieltä varmaan tulee" ja mittas kohdunsuun olevan 10cm auki klo 17! Sit sain ruveta hiukan jo lykkimään! Harmi vaan, että kätilö oli toisessa synnytyksessä ja sano vaan, että luki vähän supistusten tahdissa ja soita sit kelloa ku vauva lähtee tulemaan! Häh?? Mistä mä voin tietää et koska se vauva lähtee tulemaan?!
no, pyysin siitä sit aika pian kyllä kätsän takas ja sanoin et voitais alkaa hommiin (sellanen olo mulla oli ollu siitä tokasta epiduraalista asti!)... no, siitä sit ponnistelin hyvän aikaa, ja kätilö tosiaan häipy ponnistusvaiheen aikana (44min) joku 3 kertaa vaan johki toiseen synnytykseen (se totes kerranki et "meen käymään Heidi tossa muualla, tuun 3 minuutin päästä takas! Kerkeet kerran ponnistaa tässä sillä aikaa!") enkä sit sinä aikana uskaltanu kunnolla ponnistaa ku en oikein luottanu välilihaani sen kandin käsiin.
no, 44min siinä sit yhteensä pusersin ja Tirri oli sit sylissä!? tikkejä laitettiin muutama emättimeen vuodon takia mut väliliha säästyi!
sori ku ei oo kappalejakoa!:/
sit piti kysymäni just
äipän tilannetta: joko jo?
niin, ja jostain kipulääkkeistä puhu mun synnärihuonekaveri, joka on sairaanhoitaja...
Johanna ja Tirriäinen 2vkoa poks!<3