Kaikki jotka muuttaneet pois kotoa alle 18 v! Kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä muutin 17 vuotiaana kotoa pois lähemmäksi koulua. Lukiossa en saanut opintotukea enkä asumislisää vanhempien tulojen vuoksi, joten asuin yksiössä toisen tytön kanssa. Vanhemmilta sain tukea osaksi ja kesät tein töitä. Ammattikorkeassa sain sitten jo opintotukea ja asumistukea sekä sitä opintolainaa, jota maksetaan edelleen takasin.

Lähdin heti peruskoulun jälkeen omilleni. Ensin pärjäsin asumistuella, opintotuella ja opintolainalla, sitten 17-18 vuotiaasta alkaen tein lisäksi osa-aikaisia hanttihommia koulun rinnalla. Niin joo, saihan sitä lapsilisääkin 17 vuotiaaksi.

17-vuotiaana muutin kotoa.

Kävin lukiota ja illat ja viikonloput kaupan kassalla. Kämpän vuokrasin kummisedältäni, joten sopimuksen kirjoitus onnistui vallan hyvin.

Ja ihan niillä omilla tuloillani maksoin vuokran ja olemiset. Mutsi osallistui koulukirjoihin jonkin verran.
Opintotukea tai muitakaan tukia en viitsinyt edes kokeilla hakea, en viitsinyt nähdä paperisodan vaivaa kun pärjäsin ilmankin.

Olin 16-v., kävin keikkatöissä, yritin opiskella, palkoissa kusetettiin ja omaa tyhmyyttäni jouduin myös kuseen taloudellisesti.
Opiskelut karahti, samoin raha-asiat, jälkiä yritän paikkailla osittain edelleen...
:/

Asiassa oli kyllä paljon eri tekijöitä, jotka vaikuttivat surkeaan lopputulokseen.

Olin 17-vuotias ja muutin mieheni luo. Hän kävi töissä. Opiskelin, mutten saanut opintotukea vanhempien tulojen takia. Vanhemmat avustivat opintoihin liittyvissä jutuissa ja olin kesät töissä.

olin 16 kun muutin yksityisasuntoon. Opiskelijana sain asumislisää ja sitten opintorahan, mikä olikin tosi pieni. Vuokrani silloin 14 neliön asunnossa oli 100e ja jäi ruokaan kuussa n.40e (markka aikaa oli viel niin n.250markkaa).

Kylläpä sitä joskus tuli pienellä toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja muuton partaalla!'' 19v:
entäs..onko kukaan muuttanut esim..nyt veljen kanssa yhessä jonnekkin muualle asuu ''omaan'' kämppään ja saako molemmat samat tuet ja jos molemmat on 19v nii kannattasko oottaa et molemmat täytettäs 20v ja oisko sit paremmat tuet? kenelläkään tietoa tämmöisestä?

Lueppa vaikka niitä Kelan sivuja ihan ite...

Muutin nykyisen mieheni luo. Olin töissä vähän sielä sun täällä. Eka työpaikka oli vakituinen, mutta tehdas lopetettiin kun mä olin ollu sielä 3 kk ja kaikki irtisanottiin. Sen jälkeen tein kaikenlaisia työllistämistuki- ja harjoittelu hommia.
Niin ja olin 16 v.

no mä olin 17v.ja viimisilläni raskaana,mies sillon vielä 16v.olin töissä kahdeksannelle kk.asti.tosin hyvin pienellä palkalla,mies kanssa.mä jäin kotii ja mies töihin.saatiin sit siihen lisäx asumistuki ja lapsesta ne tulot mitkä saatiin.siinä ne sit oli.pienellä elettiin silloin mut eipä ollu mitään velkoja sun muitakaan.tarvittaessa sitten vanhemmat autto.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis te jotka olette alaikäisinä muuttaneet omaan kotiin. Kävittekö töissä? Mistä saitte rahat vuokraan, ruokaan jne? Eihän kukaan edes palkkaa 15 -vuotiasta jatkuvaan työsuhteeseen, vai palkkaako? Ja ihan ilman koulutusta?

Kävin sijaisuuksia tuttuni firmassa ennen kuin lapsi syntyi (17v), mieheni oli töissä (19v).

mun äitee on niin pahamainen et se ei päästä mua pois. (Laukaa -> Hesa) mut kyllähän se pitää ymmärtää ku äitin sana on laki nyt ja iskä ei hirveesti voi puuttua ku ei asuta sen luona. ja kuiteski ku on vast 15 ni omaan kämppään tuntemattomaan placeen?

Minä muutin 17v poikaystäväni luo asumaan, kun en halunnut muuttaa vanhempieni kanssa Suomeen. Asuimme sillon Ruotsissa, kävin lukiota ja poikaystävä kävi töissä.

Tyttäreni muutti 16v vuokralle, sai lapslilisää, isä maksoi elarit mulle, mutta ne meni tyttärelle ja asumislisää. Minä autoin alkuun minkä pystyin. Ostin kirjat jne. 18v tytär meni töihin eikä ole rahallista apua minulta enää tarvinut.

Toinen tyttäreni muutti 15v toiselle paikkakunnalle ja aloitti siellä lukion. Sama kuvio kuin yllä olevalla tyttärellä. Meni töihin myös kun täytti 18v opiskellen samalla.