Kaikki jotka muuttaneet pois kotoa alle 18 v! Kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
entäs..onko kukaan muuttanut esim..nyt veljen kanssa yhessä jonnekkin muualle asuu ''omaan'' kämppään ja saako molemmat samat tuet ja jos molemmat on 19v nii kannattasko oottaa et molemmat täytettäs 20v ja oisko sit paremmat tuet? kenelläkään tietoa tämmöisestä?

ja ainahan sitä jotain jää kysymättä...-_- muttas, niin et jos vanhemmilla on viel kaiken lisäks pennilleen just riittävät palkat ettei opinto tukee heru tippaakaan... :s mulle ja veljelle... ja paljoks mahtaa olla se asumistuki siitä asunnon hinnasta + viel ne tuet mitä molemmat saatas.... :/ ja vaikuttaako viel se siihen et paljonko saa sitä tukee et jos kahestaan asuu samas kämpäs nii saako molemmat samat tuet kun jos asus omillaan vai vähennetäänkö jostain esim: asumistuesta tai kummankin opinto tuesta jos molemmat asutaan samas kämpäs ja maksetaan se loppu siitä vuokrasta sen asumistuen päälle? o_O

no sossu ois aina se ''Perunteinen'' rahan haku paikka...mut ents sitte noi tuet jos molemmat asuttas saman katon alla ja maksettas sitä vuokraa nii väheneekö sit jompi kumpi asuntotuki tai opintotuki jos on kerran kaks maksajaa vuokralle? : /

Muutin kotoota 16-vuotiaana silloisen poikastäväni (nykyisen mieheni) kanssa yhteen,molemmat muutettiin lapsuudenkodeistamme omaan yhteiseen asuntoon.

Itse opiskelin,mies (silloin20v) kävi töissä.

poikakaverin luo muutin 16v tai äiti heitti minut pihalle kun poikakaverillani oli asunto.
Opiskelin silloin ja opintotukea en saanut vaikka en 'kotona' asunut ottivat kuitenkin tuloiksi vanhempien tulot jolloin vanhempani ei minua auttaneet.
Sossu ei auttanut kun heidän mielestä minun vanhempien olisi kuulunut auttaa minua,taloudellisesti tuon koulun kanssa. Poikaystävän töttömyysrahalla maksettiin vuokra ja saimme hiukan ruokaa mutta aika paljon piti käydä anoppilassa syömässä.
Jouduin jättämään koulun kesken ja menemään töihin jotta saimme ruuan pöytään ja vuokran maksettua,asumistukea saimme mutta muuta ei. Ei se helppoa ollut.

Minä muutin 17v pois kotoa. Opintotuella ja opintolainalla minä elin ja ei edes tiukkaa tehnyt :) Riippuu tietenkin missä asuu, pääkaupunkiseudulla varmaan eri juttu mutta siellä mistä mä oon kotoisin, on tosi halvat vuokrat.

Muutin kotoota pois 17-vuotiana. Olin työmrkkinatuella töissä ja sain sitte asumistukea lisäksi siihen. Sitten aloinkin opiskelemaan ja sain opintotukea, asumislisää ja opintolainaa otin myös sekä tein töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis te jotka olette alaikäisinä muuttaneet omaan kotiin. Kävittekö töissä? Mistä saitte rahat vuokraan, ruokaan jne? Eihän kukaan edes palkkaa 15 -vuotiasta jatkuvaan työsuhteeseen, vai palkkaako? Ja ihan ilman koulutusta?

Alkoi kiinnostaa jo aiemmin, kun täällä tuntuu olevan tosi monia, jotka muuttaneet omilleen alle 18 v. Kertokaa nyt, miten se onnistui käytännössä? Vai täysi-ikäisen miehenkö luo kaikki muuttivat..?

Muutin omilleen 17vuotiaana...
Ukko 4vuotta vanhempi, työttömänä sillon kylläkin.
En ollu töissä muuten ku kesällä.
Opiskelin ja pikkusen piti ottaa opintolainaa joskus...

Hyvinpä tuo onnistu :)

Mulla saa luvan toi kuopus asua vielä toistaiseksi kotona. Kelan laskurilla laskin, että jos toi lukiolainen muuttaisi nyt asuntoon, jonka vuokra olisi 400 euroa kuussa, niin opintotukia tulisi
- opintoraha 30,00 e
- asumislisä 60,48 e
- opintolaina 160,00 e
eli yhteensä 250,48 e/kk. Jostain siis hänen pitäisi kehittää puuttuva 149,52 e vuokraan sekä luonnollisesti rahat elämiseen, koulumatkoihin ja koulutarvikkeisiin.

Mä muutin just 17 vuotta täyttäneenä opiskelija-asuntoon. Tuloina olivat opintotuki, opintolaina, asumislisä ja elatusapu (isältä). (Tuota elatusapua mietin näin jälkikäteen, että eikös se makseta lähivanhemmalle eli olisiko sitä tarvinnut isän edes lain mukaan maksaa mulle?? ) Äiti avusti ruokakasseilla ja pyykinpesulla silloin tällöin. Vuokraa jäi maksettavaksi itselleni 200 mk eli tulot/menotkin olivat erilaisia tuolloin (-94-96) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Siis te jotka olette alaikäisinä muuttaneet omaan kotiin. Kävittekö töissä? Mistä saitte rahat vuokraan, ruokaan jne? Eihän kukaan edes palkkaa 15 -vuotiasta jatkuvaan työsuhteeseen, vai palkkaako? Ja ihan ilman koulutusta?

Alkoi kiinnostaa jo aiemmin, kun täällä tuntuu olevan tosi monia, jotka muuttaneet omilleen alle 18 v. Kertokaa nyt, miten se onnistui käytännössä? Vai täysi-ikäisen miehenkö luo kaikki muuttivat..?

Hieman vajaa 16v. opiskelijasoluun. Kävin koulussa silloin kun jaksoin. Opiskelijalle kuuluvat tuet + puoliorvoneläke + äiti osti aika usein ruokaa. Joskus hain kirjoihin ja muuhun sossusta.

16 vuotiaana lähdin kotoota, mutta omaan asuntoon pääsin vasta 17vuotiaana, silloin kävin työkkärin kautta korottamassa numeroita ja siitä sai sitten jotain päivärahaa,ruokarahan ja matkat..

Muutin 17 vuotiaana 19 vuotiaan siskoni kanssa yhteen...
Olin ammattikoulussa ja jossain vaiheessa aloin tehdä töitä koulun lisäksi (aluksi oli opintolaina)...

Mieheni muutti siskoni ja minun luokse, minun ollessa 23v ja mies oli 17v (oli ammattikoulussa ja kävi myös töissä )...

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Minulla oli jo silloin toiminimi, oma asunto ei vuokra, ja elettiin vielä -80 lukua...silloin vielä alaikäisiä palkattiin paljonkin. Oma tyttöni sai kaksi kesätyöpaikkaa nyt ja olen tyytyväinen, koska myös hän muuttaa vuoden päästä pois kotoa.
Nykyisin asiat eivät mene ihan niin kuin ennen mikä tavallaan on harmi.
Itse jouduin opintoihin tutustumaan -90 luvulla kun oli pakko ja sen jälkeen yrittäjälinjalle, että sain harjoittaa yritystoimintaa....en saanut opintotukea enkä hakenut lainaa.
Kotoa en saanut mitään....

Mistäs sinä sen oman asunnot sait? Perintönä?