Kaikki jotka muuttaneet pois kotoa alle 18 v! Kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Siis te jotka olette alaikäisinä muuttaneet omaan kotiin. Kävittekö töissä? Mistä saitte rahat vuokraan, ruokaan jne? Eihän kukaan edes palkkaa 15 -vuotiasta jatkuvaan työsuhteeseen, vai palkkaako? Ja ihan ilman koulutusta?

Alkoi kiinnostaa jo aiemmin, kun täällä tuntuu olevan tosi monia, jotka muuttaneet omilleen alle 18 v. Kertokaa nyt, miten se onnistui käytännössä? Vai täysi-ikäisen miehenkö luo kaikki muuttivat..?

minä aloitin palkkatyön kaupassa 14veenä, ja kyllä, niillä tuloilla maksoin vuokrat ja ruuat itselleni. Opiskelun ohessa siis työskentelin.

Kotiväki ei tukenut minua mitenkään.

muutin miehenkanssa epävirallisesti yhteen kun olin 2kk vaille 18. olin vastavalmistunut. hain töitä. ja sain kelasta soviteltua työttömyyspäivärahaa kun tein tarvittaessa työhön kutsuttavana töitä lähikaupassa. tosin niihinkään ei enää kovin helposti palkata.

Minulla oli jo silloin toiminimi, oma asunto ei vuokra, ja elettiin vielä -80 lukua...silloin vielä alaikäisiä palkattiin paljonkin. Oma tyttöni sai kaksi kesätyöpaikkaa nyt ja olen tyytyväinen, koska myös hän muuttaa vuoden päästä pois kotoa.
Nykyisin asiat eivät mene ihan niin kuin ennen mikä tavallaan on harmi.
Itse jouduin opintoihin tutustumaan -90 luvulla kun oli pakko ja sen jälkeen yrittäjälinjalle, että sain harjoittaa yritystoimintaa....en saanut opintotukea enkä hakenut lainaa.
Kotoa en saanut mitään....

16v muutin toiseen kaupunkiin, en saanut tukea vanhemmiltani. Opintotukea sain ja hoidin lapsia. Köyhä olin mutta lukiossa sai yhden ruoan ja kirjastosta kirjat jne. Kesät tein tietty töitä ja niistä säästin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten alaikäinen voi tehdä vuokrasopimuksen omissa nimissään?

Mä tein yksityisen kanssa ja eipä iskeny mieleenkään, ettei onnistuisi?

En tiedä, onko joku pykälä joka estää moisen? Ja jos ois ni kai sit faija ois sen allekirjottanu?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ne jotka on menny opiskelemaan on varmaan saanu opintotukea, tällanen villi veikkaus :xmas:

Villi tieto: Ne ei riittäneet mihinkään. Vaikka olin muuttanut pois kotoa, vanhempien tulot vaikutti opintotukeen siihen saakka kun olin 20-vuotias. Enkä saanut kotoa rahallista tukea kuitenkaan. Asumistukikaan ei kattanut koko vuokraa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten alaikäinen voi tehdä vuokrasopimuksen omissa nimissään?

Mä tein yksityisen kanssa ja eipä iskeny mieleenkään, ettei onnistuisi?

En tiedä, onko joku pykälä joka estää moisen? Ja jos ois ni kai sit faija ois sen allekirjottanu?

Mä tein kans yksityisen kanssa muutamatkin ennenkuin olin 18v. Jos olisivat pyytäneet niin olishan munkin äitee allekirjottanut tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja keväinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ne jotka on menny opiskelemaan on varmaan saanu opintotukea, tällanen villi veikkaus :xmas:

Villi tieto: Ne ei riittäneet mihinkään. Vaikka olin muuttanut pois kotoa, vanhempien tulot vaikutti opintotukeen siihen saakka kun olin 20-vuotias. Enkä saanut kotoa rahallista tukea kuitenkaan. Asumistukikaan ei kattanut koko vuokraa.

Nojuu, en olis minäkään saanu =/ Mutta tiedän monia, jotka ovat saaneet opintotukea, asumistukea ja ottaneet lainaa.

Muutin heti peruskoulun jälkeen 200km päähän kotoa. Mä sain asuntotukea, lapsilisät ja sainkohan sitten vielä opintotukeakin... Siitä on niin paljon aikaa etten enää muista mitä tukia sain. Sit isä ja äiti makso loput ja anto rahaa jos sitä tarvitsin.

Puolvuotta kesti koulu ja sit muutin takas kotiin, mutta lähdin heti sit töihin. Siitä lähtien olen ollut töissä ja tienannut omat rahani.

muutin 17v pois kotoa, sain asumislisää, opintotukea ja lainaa jouduin ottaa.

rahallisesti oli tiukkaa mutta nippanappa selvisi jos rahansa osasi oikein käyttää.
Kesät töissä olin töissä.