kahden taaperon nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierast
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierast

Vieras
Mulla on siis kaksi lasta 2v ja 3v. Nukahtaminen iltaisin ja päivisin on yhtä helvettiä. 2v tarvii vielä varmasti päikkärit ja omasta mielestäni 3vkin. On sen verran sekaisin jos ei nuku ja nukkuvat vain tunnin kuitenkin. Nyt kun olen yh on tilanne mennyt ihan mahdottomaksi koska molemmat vaativat minun kaiken huomion.

Olen yrittänyt jättää heitä keskenään sadun jälkeen kun makaavat rauhassa mutta aina se menee järkyttäväksi riehumiseksi ja pelleilyksi ja pomppimiseksi vaikka jäävät rauhassa sänkyyn. Olen yrittänyt riehua heidät väsyksiin-ei auta, jos jään viereen odottamaan että nukahtavat nukahtaminen siinä vähintään tunti että nukahtavat, siis sadun ja muun rahoittamisen jälkeen se pyöriminen kestää ikuisuuden. Minulle kuitenkin illat ovat omaa aikaa enkä jaksa että nukutun kestää tunteja kun sitten oma aika jää väliin kun pitää jo itse mennä nukkumaan.

Meillä on tarkat rutiinit mutta ei vaikuta. Aina se menee lopulta siihen että huudan pää punaisena että nukkukaa jo, tai sitten makaan tuntikaupalla odottaen että nukahtavat ja sitten lähden väsyneenä pois. Teen varmaanpaljon väärin mutta en ymmärrä miksi mikään ei auta mikä ennen auttoi. Koskaan eivät ole nukahtaneet noin vaan mutta tämä ottaa päähän. Odotan nukutramisia kauhulla ja aina mietin että jos tänään onnistuisi hyvin. Ei. Mennään nukkumaan 21 ja usein nukahtavat vasta 22-23 ja heräävät 8-9. Päiväunet nukutaan 13-14, 12 mennään sänkyyn. Ulkoillaan joka päivä mutta sadekelit on vähän rajoittanut sitä nyt.

Sekin riippuu ihan päivästä kumpi riehuu enemmän tai nukahtaa ensin joten en tiedä missä vika. Jos olen paikalla joudun kieltämään koko ajan kun toinen nousee sängystä, toinen laulaa äänekkäästi, sitten aletaan hyppimään ja peitot lentää, revitään sälekaihtimia ym.... ihan sama siis olenko paikalla vai en mutta jos en ole paikalla lentää myös vaatteet vaatekaapista ja vaipatpäältä uym. Olen kokeillut laittaa 20 nukkumaan jos ovatkin yliväsyneitä mutta heräävät vaan sitten aiemmin, ei ole juuri vaikutusta. Mielestäni tarvivat kuitenkin päikkärit. mukava juttelu tai silitys ei auta; huutamisesta en tykkää aina vaikka se on yleensä se joka lopulta auttaa. Kivat muistot jää. Sama on isovanhempien ym kanssa. Hieman ehkä huomipnkipeyttä huomaan iltaisin mutta annan kyllä päivisin niin paljon huomiota kun yksin voin antaa. Noin pienet ei oikein ymmärrä mistään tarrapalkinnoista joten en ole jaksanut koittaa. Unikaverit on vaihtelevasti turvana, riippuu meneekö liikaa leikkimiseksi, ja tosiaan kun nukahtavat niin nukkuvat kuin tukit niin kuin vauvanakin. Laitoin huonon nukkumisen elämän muutosten piikkiin mutta elämä on ollut tasaista jo aika kauan. ei tätä tuntikaupalla nukuttamista jaksa joka päivä kahta kertaa. Toki joskus nukahtavat melko helposti mutta ehkä kerran viikossa. Tosiaan sängyt on makkarissa minun sängyn molemmin puolin ja eri huoneisiin en lapsia saa ja erikseen en voi heitä muutenkaan nukuttaa ettei toinen tee pahoja ym. muutenkin niin loppu tähän harmaaseen arkeen että tämä jatkuva taistelu saa pulssin tuhanteen jo ajatuksen tasolla :, (

En jaksanut lukea koko tekstiä. Mutta ensinnäkin, hae apua itselle esim. Perhetyön kautta (tai oletko lasten kanssa kotona?) Ja toisesksi, onko mahdollista laittaa lapsia eri huoneisiin nukkumaan päiväunia? Esim. Toinen omaan sänkyyn toinen sinun sänkyyn? Meillä lapsi ei enään 3v nukkunut kuin harvoin päiväunet. Meillä 4v ja 2v samassa huoneessa. Illalla laitan ensin 2v omaan sänkyynsä nukkumaan ja sitten kun hän nukahtaa 4v menee perässä.

Teet niille nyt vaan selväksi, että sängyssä ollaan rauhassa ja hiljaa ja ei riehuta sen jälkeen, kun nukkumisaika alkaa. Muutaman kerran sanot tiukasti ja vaikka nostat lapsen ylös ja katsot silmiin kun komennat, mutta jos se ei auta, niin sitten lapsi armotta toiseen huoneeseen nurkkaan seisomaan tai muu rangaistus. Hetken ja jokusen toiston se ottaa, mutta sitten normaali lapsi kyllä tajuaa, että äitiä on toteltava eivätkä säännöt ole mikään vitsi.

Tuon ikäisen voisi myös kokeilla laittaa valjailla sänkyyn kiinni nukkumisen ajaksi. Muutaman valjaissa vietetyn yön tai päiväuniajan jälkeen todennäköisesti tarvitsee vain kysyä, että laitetaanko valjaat vai pysytkö itse sängyssä niin lapsi alkaa pysyä siellä sängyssä ihan vapaaehtoisesti.

Mä ymmärrän sun ongelman, itsellä 2v kaksoset ja vauhtia riittää. Mä nukutan heidät kainaloon ja siihen menee yleensä 30-45 minuuttia, mutta en ota siitä stressiä.

Mä en lähtis yksin takaisin sänkyynkantorumbaan, vaan ottaisin siihen jonkun kaveriksi. Kun kannat toista takaisin, niin toinen on kerennyt jo toiselle puolelle taloa jne. Tai sitten laitat portin makkarin oveen ja kannat sinnikkäästi takaisin sänkyyn aina kun nousevat ylös.

Kauanko erosta on? Lapset reagoivat siihen ja ikävöivät isää? Huomaavat että äidillä ei kaikki ok ja reagoivat siihen. Miten sait nukkumaan lapset ennen eroa vai nukuttittako kahdestaan lapset silloin?

Mitäpä jos olisit lasten vierellä, kunnes he nukahtavat. Tai ainakin toinen heistä nukahtaa. Et anna heidän nousta sängystä, vaan laitat kärsivällisesti takaisin sänkyyn. Nukkumaanmennessä voit katsoa/lukea heidän kanssa vähän aikaa kirjaa tai laulaa heille. Älä hermostu vaikka nukuttaminen menee alussa aikaa. Lapsesi ovat niin pieniä, etteivät ymmärrä/osaa nukahtaa ilman apuasi.
Vaikka alussa menevätkin omaa aikaasi, uskon että ajan kanssa helpottaa. Mutta siihen en usko, että noin pienet oppivat itsekseen nukahtamaan.

Hyi saatana. Sano että tämä on provo!

Ei vaan ihan kokeiltu juttu oman 2 v:n kanssa. On sen verta itsepäinen tapaus, että takaisin kantaminen sänkyyn ei toiminut vaikka toistoja oli kyllästymiseen asti ja sitten päätin kokeilla tuota. Neljä toistokertaa riitti, ja sen jälkeen pysyi sängyssä ihan vaan uhkaamalla. :) Enpä ymmärrä, mikä ongelma tuossa olisi, ne samat valjaat sillä olivat päällä rattaissa ja aiemmin syöttötuolissa.

Höpö höpö. Tuo ikäiset osaa nukahtaa myös yksin. Meillä vajaa 2v ja 4v nukahtavat yksin, toki eivät samaan aikaan koska sillon menee riehumiseksi touhu. Mutta isompi menee sen 15-20 min myöhemmin sitte sänkyyn. 8kk ikäinen nukahtaa välillä yksin ja välillä niin että olen vieressä.

Höpö höpö. Tuo ikäiset osaa nukahtaa myös yksin. Meillä vajaa 2v ja 4v nukahtavat yksin, toki eivät samaan aikaan koska sillon menee riehumiseksi touhu. Mutta isompi menee sen 15-20 min myöhemmin sitte sänkyyn. 8kk ikäinen nukahtaa välillä yksin ja välillä niin että olen vieressä.

mutta tuo vieressä makaaminen turhauttaa juuri sen takia että siihen menee aina yli tunti ja se ei nopeuta nukahtamista yhtään, hieman vähentää riehumista vain. Tosiaan toivon joskus heidän oppivan nukahtamaan ilman tätä säätöä, ei sillä väliä kauanko menee vaan ettei olisi hirveää riehumista. Toki olisi kiva jos nukahtaminen menisi nopeammin mutta sitä ei voi pakottaa. Päivisin lapset kyllä tottelevat hyvin yleensä.

Erosta on melkein vuosi ettei pitäisi olla enää päällimmäisenä mielessä. Isää näkevät viikoittain. Osasivat nukahtaa itsekseen ennen eroa melko nopeastikin mutta veikkaan että osasyy oli myös se että pieni nukkui pinniksessä eikä edes osannut protestoida.

En vaan tiedä mitä tuo isompi voisi sillä aikaa tehdä jos pienemmän vien ensin nukkumaan koska pieni riehuu makkarissa jos jätän sinne ja isompi saa vaikka mitä tuhoa aikaiseksi yksin. Ainoa mitä tekee rauhassa on lasten ohjelmien katsominen mutta pidemmän päälle jokailtaiset lasten ohjelmat eivät ehkä ole hyvä juttu aina ennen nukkumaanmenoa.

Mitä ihmettä tuon ikäisten kanssa voi tehdä kun molemmat riehuu enkä repeä molempiin suuntiin?? Eri paikoissa tai eriaikaan nukahtaminen on aika mahdoton ajatus..

Meillä vähän samanlaisia ongelmia nukkumaan rupeamisessa. Olen huomannut, että parhaiten toimii kun ei näytä sitä, että käy hermoon kun eivät nukahda. Meillä nykyään luetaan iltasatu vähän laulellaan ja silitellään ja sitten siirryn omiin hommiin. Jos meteli käy liian kovaksi käyn mahdolisimman ystävällisesti kertomassa että on uniaika ja huomenna ei jaksa leikkiä jos ei nuku. Eivät nykyisin jaksa keskenään kuin vähän aikaa höpöttää ja sitten rupeavat nukkumaan.

Yhteistyössä