Kääntyyköhän Suomessakin yhteiskunta vähitellen takaisin vasemmalle?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26446972:
En viitannut mihinkään tiettyyn viestiin. Tai no, nyt kun katson, niin 84, 86 ja 90 oli aika ikäviä ja keskustelun kannalta turhia viestejä, jolleivat jopa kuolettavia. Tähän asti minusta me eriuskoisetkin keskustelimme aivan sovussa.

"Vieras" voisi sen sijaan kokeilla nyt antaa jotakin tähän keskustelun aiheeseen. Jotakin, mikä ei liity meihin keskustelijoihin, vaan tässä käsiteltyihin asioihin.

Ja tiedän että osin olet siinä vain ärsyttääksesi minua - ja sehän on ihan mukavaa. :D
#90 ei ole mun viesti ja numeroissa 84 ja 86 ei ole mitään sellaista mistä pitäisi vetää herneet syvälle sievään neppaan.
 
[QUOTE="vieras";26447148]numeroissa 84 ja 86 ei ole mitään sellaista mistä pitäisi vetää herneet syvälle sievään neppaan.[/QUOTE]

Mutta ei niissä oikein mitään muutakaan ole... Kuten ei näissä minunkaan viimeisissä viesteissäni, joten eiköhän keskustelu ollut tässä. Ellei jotakin uutta asiaa pulpahda esille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26447156:
Mutta ei niissä oikein mitään muutakaan ole... Kuten ei näissä minunkaan viimeisissä viesteissäni, joten eiköhän keskustelu ollut tässä. Ellei jotakin uutta asiaa pulpahda esille.
Tämä ketju on jo alunperin lähtenyt ihan vinksalleen.

"Kääntyyköhän Suomessakin yhteiskunta vähitellen TAKAISIN vasemmalle?"

Mitä mieltä olet siitä, että Suomi sosialisoi espanjalaistenkin pankkien tappiot?
 
[QUOTE="vieras";26447191]Tämä ketju on jo alunperin lähtenyt ihan vinksalleen.

"Kääntyyköhän Suomessakin yhteiskunta vähitellen TAKAISIN vasemmalle?"

Mitä mieltä olet siitä, että Suomi sosialisoi espanjalaistenkin pankkien tappiot?[/QUOTE]

No niin, aloituksessa oli tarkoitus pohtia Ranskan tilannetta ja sitä, onko sama poliittinen trendi tulossa tännekin (että ns. sosialistinen puolue noususi takaisin valtaan). Kuten populistipuoluetrendikin tuli meille jokusen vuoden Keski-Euroopan jälkeen.

Ymmärrät varmaan tuon minun käyttämäni oikeisto-vasemmisto -jaon? Eli suomalaisessa mittakaavassa olemme olleet oikealla viimeiset vuodet.

En tietenkään suoranaisesti iloitse siitä, että Suomi on mukana (joutuu mukaan) pelastamassa Espanjan pankkeja. Mutta en osaa eikä siksi minun onneksi tarvitsekaan kertoa mikä toimisi tässä hetkessä paremmin. Mitä juuri nyt olisi parempi tehdä. Demokraattisesti valitut päättäjämme tekevät parhaansa, jos menee persiilleen niin sieltä sitten noustaan.
 
"mamaa"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26446120:
Minusta vastaus on ihan selvä: tukea haetaan vaan jos ei muuten pärjää (eikä tarvitse kituutella ensin nälkäkuolemaan, kyllä sitä itse tietää tarvitseeko apua vai ei). Omilla valinnoilla voi vaikuttaa koko ajan siihen, miten hyvä meidän hyvinvointivaltiomme on - ja miten nopeasti se katoaa...

Tämäkin on tosi mielenkiintoinen aihe - otatko tukia niin paljon kuin saat -, jokuhan vaikka voisi oman kyselyn aloittaa aiheesta. :)
Olen samaa mieltä Lillin kanssa -rahaa ei pitäisi pumpata, jos ilmankin pärjää. Tukien turhalla käytöllä on selvää, että tukia ei pystytä ylläpitämään. Turhan käytön rajat ovatkin sitten hankalammat määritellä.

Omalla kohdallani olen miettinyt paljon esimerkiksi yksityisen terveydenhuollon käyttöä. Olenko luomassa kierrettä omalta osaltani -käytän siis yksityisiä palveluja aina, ja mietin pitäisikö minun periaatteesta käyttää julkisia (ajattelulla palvelut tarpeen mukaan) palveluiden säilymisen näkökulmasta? Vai onko hyväkin näin resurssien ollessa tiukilla, että minä olen poissa kuluttamasta niitä ja joku kenellä ei ole niihin varaa saa sitten helpommin palvelua?

Itselleni on aina ollut selvää, että äänestän sellaisen Suomen puolesta, joka pitää huolta kaikista kansalaisistaan. Siksi valintani on aina ollut Sdp tai Vasemmistoliitto aina vähän kulloisenkin painotuksen mukaan. Myöskään nyt pienen laitoksen johtajana en voisi kuvitellakaan siirtyväni Kokoomuslaiseksi, vaikka se jonkun mielestä voisi ollakin luonteva siirto. Liian individualistisella ajattelulla (Kokoomus) on minusta kovin lyhyet siivet.
 
  • Tykkää
Reactions: Minna77
"mamaa"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26446129:
Ja ihan hienoa, että oletkin toimimatta :) Musta tuntuu, että kaikista kielteisimmin huono-osaisiin suhtautuvat nykyisin ne, jotka itse ovat siirtyneet sieltä huono-osaisuudesta hyväosaisuuteen. Juuri he ovat niitä "mua vituttaa maksella luusereiden laiskottelua" -tyyppejä ja ovat vaatimassa tukien poistamista/pienentämistä, pakkotyöllistämistä kympin päiväpalkalla yms. Eivät he halua, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvin vaan ovat sitä mieltä, että on ihan oikeutettua, että joillain ei ole ollenkaan hyvin.... oma vikansa, jos ei ole hyvin.

Ja tästä päästiin takaisin siihen, mitä aiemmin kirjoitin. Jos tuetaan menestymään ja vaurastumaan, niin miten samalla estetään em ilmiö?
Oikaisen nyt monta mutkaa, mutta mielestäni yhteiskunnassa tarvittaisiin kunnollista arvokeskustelua. Nyt suunta on huono. Jos yhteiskuntamme olisi yhteisöllisempi, tätäkään ilmiötä ei todennäköisesti olisi. Suomessa ollaan menty liikaa "jokainen huolehtikoon itsestään" -ajatteluun.
 
"mamaa"
Höh ja just kun mä sain luettua koko keskustelun ja pääsin vauhtiin, niin tää kuolla kupsahtaa tää ketju. Kiitos vaan "vieras" jankkauksesta.

Tosin tuo mun naperokin herää kohta päiväuniltaan, ja sitten mun keskittymisen rippeet katoaa varmaan loputkin. Joten ehkä se olis naulannut mun osalta tämän ilon kuitenkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26447245:
No niin, aloituksessa oli tarkoitus pohtia Ranskan tilannetta ja sitä, onko sama poliittinen trendi tulossa tännekin (että ns. sosialistinen puolue nousisi takaisin valtaan). Kuten populistipuoluetrendikin tuli meille jokusen vuoden Keski-Euroopan jälkeen.

Ymmärrät varmaan tuon minun käyttämäni oikeisto-vasemmisto -jaon? Eli suomalaisessa mittakaavassa olemme olleet oikealla viimeiset vuodet.

En tietenkään suoranaisesti iloitse siitä, että Suomi on mukana (joutuu mukaan) pelastamassa Espanjan pankkeja. Mutta en osaa eikä siksi minun onneksi tarvitsekaan kertoa mikä toimisi tässä hetkessä paremmin. Mitä juuri nyt olisi parempi tehdä. Demokraattisesti valitut päättäjämme tekevät parhaansa, jos menee persiilleen niin sieltä sitten noustaan.
No onhan meilläkin sosialistit (sdp ja vas) vallassa ja jo ennen Ranskaa.

Tämä "polpulistitrendi" on sitä, että Euroopassa ollaan kyllästytty nykyiseen taloudenpitoon. Ranskassa sen ilmentymä on sosialistit, Kreikassa vasemmisto sekä natsit ja Suomessa perussuomalaiset.

Ymmärrän sinun oikeisto-vasemmisto -jaon, mutta kun Suomessa ei ole yhtään oikeistopuoluetta.

Ei Suomi joudu pelastamaan Espanjan pankkeja ja pankkiireita jos me ei niin haluta. Suomi muuten on ainoa Pohjoismaa joka osallistuu rahan antamiseen Espanjan pankeille...

Suomen hallitus ottaa nyt sellaisia taloudellisia riskejä, jotka edes osittain toteutuessaan ajavat Suomen hyvinvointivaltion totaalisesti alas ja sen jälkeen ei ole enää jäljellä vasemmistolaista tulonjakopolitiikkaa, vaan viidakon lait vallitsevat: vain vahvimmat selviytyvät.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26447405]Ymmärrän sinun oikeisto-vasemmisto -jaon, mutta kun Suomessa ei ole yhtään oikeistopuoluetta.
[/QUOTE]

Miksi joku vajakki jankuttaa tätä aivopierua kokoajan.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26447493]Vasemmistoliittolaisen asiallista keskustelua...[/QUOTE]

Kun joku jankuttaa kokoajan ettei Suomessa ole oikeistopuolueita :)headwall:), vähemmästökin asiallisuus jää kakkoseksi.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26447550]Kerro mikä puolue harjoittaa Suomessa oikeistolaista politiikkaa ja miten se ilmenee?[/QUOTE]

Otapas itse selvää, jos puolueet on noin huonosti hallussa vielä.
 
[QUOTE="vieras";26447405]No onhan meilläkin sosialistit (sdp ja vas) vallassa ja jo ennen Ranskaa.

Tämä "polpulistitrendi" on sitä, että Euroopassa ollaan kyllästytty nykyiseen taloudenpitoon. Ranskassa sen ilmentymä on sosialistit, Kreikassa vasemmisto sekä natsit ja Suomessa perussuomalaiset.

Ymmärrän sinun oikeisto-vasemmisto -jaon, mutta kun Suomessa ei ole yhtään oikeistopuoluetta.

Ei Suomi joudu pelastamaan Espanjan pankkeja ja pankkiireita jos me ei niin haluta. Suomi muuten on ainoa Pohjoismaa joka osallistuu rahan antamiseen Espanjan pankeille...

Suomen hallitus ottaa nyt sellaisia taloudellisia riskejä, jotka edes osittain toteutuessaan ajavat Suomen hyvinvointivaltion totaalisesti alas ja sen jälkeen ei ole enää jäljellä vasemmistolaista tulonjakopolitiikkaa, vaan viidakon lait vallitsevat: vain vahvimmat selviytyvät.[/QUOTE]

Kiitos asiallisesta vastauksesta. (Älä ajaudu jankuttamaan oik-vas-asiasta. Kun Suomen nykypolitiikasta puhutaan oikeistosta ja vasemmistosta, niin kaikki tietävät mistä on kyse. Vaikka sinä kaipaat tänne todellista oikeistoa, niin silti pystyt keskustelemaan nykymääritelmilläkin, eikö?)

Ja vallassa sdp ja vas tavallaan ovat, mutta kuten ehkä tiedät niin hallitus on vahvasti kokoomuksen naruissa. Samoin Helsinki, mistä minä maailmaani katselen.

En lähde tässä euron kriisiin syvemmin, koska uskon että päättäjät ovat asiassa minua viisaampia. Euro onkin tietysti se syy, miksi olemme ainoa phjoismaa, joka on mukana Espanjan vakauttamisessa.

Tämä "populistitrendi" on sitä, että Euroopassa ollaan kyllästytty nykyiseen taloudenpitoon.
Oikeastaan taisi lähteä maahanmuutosta liikkeelle? Ainakin Suomessa. Mitähän asioita nostetaan kuntavaaliteemoiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
[QUOTE="mamaa";26447329]Oikaisen nyt monta mutkaa, mutta mielestäni yhteiskunnassa tarvittaisiin kunnollista arvokeskustelua. Nyt suunta on huono. Jos yhteiskuntamme olisi yhteisöllisempi, tätäkään ilmiötä ei todennäköisesti olisi. Suomessa ollaan menty liikaa "jokainen huolehtikoon itsestään" -ajatteluun.[/QUOTE]
Mun mielestä meillä juuri äskettäin käytiinkin arvokeskustelua. Rauhan ajan Suomessa presidentillä ei ole mitään merkittävää valtaa ja hyvin monen mielestä presidentin sisäpoliittisesti tärkein tehtävä on olla arvojohtaja. Keskustelua käytiin, kansa kävi vaaliuurnilla ja valitsi uuden arvojohtajan. Nyt täytyy vaan malttaa odottaa, että presidentti pääsee kunnolla töihinsä käsiksi.
 
Lunatic
[QUOTE="vieras";26447605]Et siis osannut vastata huutoosi, mut se tuskin yllätti ketään.[/QUOTE]

Sunkaltasta tonopäätä on aivan turha lähteä sivistämään. Koitahan pärjätä nyt omin avuin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26447619:
Mun mielestä meillä juuri äskettäin käytiinkin arvokeskustelua. Rauhan ajan Suomessa presidentillä ei ole mitään merkittävää valtaa ja hyvin monen mielestä presidentin sisäpoliittisesti tärkein tehtävä on olla arvojohtaja. Keskustelua käytiin, kansa kävi vaaliuurnilla ja valitsi uuden arvojohtajan. Nyt täytyy vaan malttaa odottaa, että presidentti pääsee kunnolla töihinsä käsiksi.
Kyllä! Pressanvaaleissa olisivat voineet olla vielä vähän asiakeskeisempiä, hirveästi aikaa laitettiin Kreikka-keskusteluun, vaikkei se liity kuin häivähdyksen verran presidentin tehtäviin. Arvokeskeisyyttä vaan lisää vielä, ja presidentin ulostuloja useammin. Se olisi hyvä. Sitä odotellessa. :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26447607:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. (Älä ajaudu jankuttamaan oik-vas-asiasta. Kun Suomen nykypolitiikasta puhutaan oikeistosta ja vasemmistosta, niin kaikki tietävät mistä on kyse. Vaikka sinä kaipaat tänne todellista oikeistoa, niin silti pystyt keskustelemaan nykymääritelmilläkin, eikö?)

Ja vallassa sdp ja vas tavallaan ovat, mutta kuten ehkä tiedät niin hallitus on vahvasti kokoomuksen naruissa. Samoin Helsinki, mistä minä maailmaani katselen.

En lähde tässä euron kriisiin syvemmin, koska uskon että päättäjät ovat asiassa minua viisaampia. Euro onkin tietysti se syy, miksi olemme ainoa pohjoismaa, joka on mukana Espanjan vakauttamisessa.


Oikeastaan taisi lähteä maahanmuutosta liikkeelle? Ainakin Suomessa. Mitähän asioita nostetaan kuntavaaliteemoiksi?
Äläs nyt viitsi mollata sdp:n ja vasureiden mahdollisuuksista vaikuttaa hallituspolitiikkaan.

Helsingissä ykkönen on työväenpuole kokoomus ja sen jälkeen viherpunikit joilla on melkein tuplaten enemmän paikkoja kuin kokoomuksella.

Helsingin kaupunginvaltuusto 85 paikkaa
2008–2012[5]
• Kok. 26
• Vihr. 21
• SDP 16
• Vas. 7
• RKP 5
• Ps. 4
• Kesk. 3
• KD 2
• SKP 1

Kumma juttu miksi vain euromaiden pitäisi kantaa vastuuta koko Euroopan tulevaisuudesta. Kataisen mukaan Suomen kesä muuttuu Siperian talveksi jos emme jaa vastikkeetonta rahaa etelän vetelille, mutta Ruotsi ja kumppanit eivät tajua tätä...

Minä en usko päättäjien olevan sinua tai minua viisaampia. Päättäjät ajavat Euroopan vaikka vararikkoon yrittäessään toteuttaa unelmaansa Euroopan liittovaltiosta ja silti se jää toteutumatta, mutta tuhoaa Euroopan tulevaisuuden vuosikymmeniksi.
 

Yhteistyössä