kaatuminen polkupyörällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaaduin liukkaalla viime talvena. Vauhtia ei ollut paljoa ja kaaduin sillai sivuttan kontalleen pyörän päälle joten kypärästä ei ollut apua.
Ranteet mustelmilla ja peukalot revähti onneksi ei murtumia :)

jouduin pyöräkolariin ja lapsi oli istuimessa takana,joku ajoi meihin omalla pyörällä,lensin kyydistä ja käsi lähti paikoiltaan.Lapselle ei käynyt mitään..kypärä vain naarmuuntui ja ulkopuku meni rikki.Itselläni ei ollut kypärää,mutta hankin tuon jälkeen kun säikähdin niin paljon..

oli jo vähän jäässä paikat. Harkkoihin pyörällä ja alamäessa kunnon slipat toiselle kyljelle. Housut ja jalka (reisi) ja käsi vereslihalla. Ei ku uudet verkkarit harkkoihin ja menoksi. Siis silloin olin jotain 15 v.

Lapsen kanssa en ole kaatunut koskaan, mutta yksin ajaessani lukemattomia kertoja. Kypärä on joskus ollut, joskus ei, mutta merkityksetön olisi aina ollut, sillä koskaan en ole lyönyt päätäni. Mitään vakavaa ei ole sattunut, mustelmilla ja naarmuilla sekä pikkukivuilla on selvitty.

Mutta kypärä on silti ihan ehdoton ajellessa. Ikinä ei voi tietää, milloin se tärsky tulee päähän...

Olen törmännyt pyörällä talon seinään, ajanut sillalta asti, törmännyt puihin, kaatunut satoja kertoja, törmännyt toiseen pyöräilijään, mopoon ja autoon. ja ja..

Alkoholilla on ollut osuutta asioihin, kypärää en ole pitänyt koskaan.

[QUOTE="vieras";24935130]Olen törmännyt pyörällä talon seinään, ajanut sillalta asti, törmännyt puihin, kaatunut satoja kertoja, törmännyt toiseen pyöräilijään, mopoon ja autoon. ja ja..

Alkoholilla on ollut osuutta asioihin, kypärää en ole pitänyt koskaan.[/QUOTE]

Siis, sillalta alas jokeen.

Kuulostaa varmaan aika uskomattomalta mutta mä kaaduin kerran pyörällä kun noin 4v lapsi juoksi takaapäin mun takarenkaaseen. Olin hidastamassa vauhtia punasiin valoihin ja tää juoksi suoraan "päälle" .
Vaatteet housut ja takki menivät rikki multa ja lapselta aukes leuka löi sen ilmeisesti pyörään.
Totesin vaan isälle että eiks se ole aina peräänajaja joka maksaa kun hän rupes multa vakuutuksista kyselemään :) Meinas varmaan pistää mut maksajaksi .

Lapsen kanssa en ole kaatunut koskaan, mutta yksin ajaessani lukemattomia kertoja. Kypärä on joskus ollut, joskus ei, mutta merkityksetön olisi aina ollut, sillä koskaan en ole lyönyt päätäni. Mitään vakavaa ei ole sattunut, mustelmilla ja naarmuilla sekä pikkukivuilla on selvitty.

Mutta kypärä on silti ihan ehdoton ajellessa. Ikinä ei voi tietää, milloin se tärsky tulee päähän...

eli kypärästä ei ole mitään hyötyä

Kaaduin itse vastikään pyörällä ja sain aivotärähdyksen sekä voimakkaita haavoja kasvoihin. Kypärä suojasi päätä. Kypärä menee uusiksi, onneksi oli päässä. Jos ei olisi ollut kypärää, en olisi enää välttämättä hengissä. Kypärä on halpa henkivakuutus. Suosittelen sitä kaikille. Olen suositellut ennen kaatumista ja varsinkin kaatumisen jälkeen. Koskaan ei voi tietää milloin kaatuu tms. joku ajaa päälle. Ei kannata ajatella sitä, että tukka menee huonosti, jos laittaa kypärän. Lähtee aikaisemmin liikenteeseen, niin ehtii laittaa hiukset uudestaan ("kun ovat painuneet kypärän alla")..

Alkuperäinen kirjoittaja KYPÄRÄPAKKO!!!;29882181:
Kaaduin itse vastikään pyörällä ja sain aivotärähdyksen sekä voimakkaita haavoja kasvoihin. Kypärä suojasi päätä. Kypärä menee uusiksi, onneksi oli päässä. Jos ei olisi ollut kypärää, en olisi enää välttämättä hengissä. Kypärä on halpa henkivakuutus. Suosittelen sitä kaikille. Olen suositellut ennen kaatumista ja varsinkin kaatumisen jälkeen. Koskaan ei voi tietää milloin kaatuu tms. joku ajaa päälle. Ei kannata ajatella sitä, että tukka menee huonosti, jos laittaa kypärän. Lähtee aikaisemmin liikenteeseen, niin ehtii laittaa hiukset uudestaan ("kun ovat painuneet kypärän alla")..

Mun tyttö kaatui myös ja samoin tuli haavoja ja ruhjeita kasvoihin, kypärä ja silmälasit hajosivat, mutta päävammaa ei tullut aivotärähdystä lukuun ottamatta. Kyllä lääkärit todellakin kiittivät, että kypärä oli päässä.

http://essihollannissa.blogspot.fi/
Hollanti todellakin on pyöräilymaa, se jos jokin on tullut huomattua vaihdon aikana. Pyöräily ei ole pelkästään urheilijoiden tai teinien juttu, vaan pyörällä kulkevat kaikki ikään ja sosioekonomiseen statukseen katsomatta. Vaikka itsekin joskus syön jätskiä tai puhun puhelimessa samalla kuin pyöräilen, vievät hollantilaiset tämänkin hieman pidemmälle. Välillä nimittäin näkee hollantilaisia, joilla on saman polkupyörän päällä yksi aikuinen ja kolme lasta, ja pyörää polkeva aikuinen puhuu puhelimessa, polttaa tupakkaa ja kantaa kolmea kauppakassia samaan aikaan... Ilman kypärää, tietysti. Täällä näkee pyöräilykypäriä vielä vähemmän kuin Suomessa ja järjestään kypärä löytyykin vain urheiluvarusteisiin sonnustautuneen maastopyöräilijän päästä. Edes pienillä, alle kouluikäisillä pyöräilijöillä ei ole koskaan kypärää. Sen lisäksi kyytsäys, eli kaveri istumassa pyörän tarakalla, on täällä ilmeisesti laillista. Istuin kerran hollantilaisen pojan pyörän tarakalla vähän matkaa ja jälkeenpäin sain kuulla, että istun tarakalla ihan kuin pojat. Täällä on tavallista, että tytöt istuvat tarakalla ns "naistensatulassa", eli jalat tarakan samalla puolella, kun taas pojat istuvat tarakalla jalat eri puolilla. Pah, sanon minä.

kaaduin pyörällä, kun menin vierekkäin jonkun melko vanhan miehen kanssa. Sitten se vaan teki äkki käännön sinne missä puolella minä olin ja jarrutin käsijarrulla niin kovaa, kuin vain voin. Silloin alkoi sattua paljon jalkaan kypärä hinkoi maata ja päähän ei tullut mitään. Jalkaan ei enään sattunut kun ajoin puolet matkasta ja sen jälkeen alkoi sattua aivan hirveän paljon käteen. Laitoin kylmä geeliä ja nyt ei enään niin paljoa satu. Peukalo ehkä revähti. En voi liikuttaa ollenkaan vasenta kättä ja oikeaan käteen sattuu tosi tosi pikkuisen. Ja, kun kävelen melko nopeaa silloin sattuu myös pikkuisen vasenpaan jalkaan, mutta kypärä auttoi. Sille miehelle ei käynyt kuinkaan ja ei kaatunut.

Loppusyksyllä kaaduin kotipihassa sivuttain ja nilkka murtui kolmesta kohtaa luu vähän törrötti, uhkasivat sairaalassa leikkauksella vaan pelottelivat taas turhaan kun kipsi riitti, eipä ollut kypärää tietenkään

Kaaduin itse 8-vuotiaana pyörällä ja löin pääni oikein kunnolla. Kypärä oli onneksi päässä, ja kaatumisen voimasta kertoo ehkä jotakin se, että laadukas kypärä halkesi. Lääkärillä isä käytti varmuuden vuoksi ja lääkäri sanoi, että olisin kuollut, jos ei olisi kypärää ollut. Olen aina käyttänyt kypärää ja käytän edelleenkin, mukavaa olla elossa.

Ite oon kaatunu monta kerttaa ja täbään kävin testaamassa vielä lumisella hiekkatiellä uutta maantiepyörää. Tulin aika reipasta vauhtia kurviin alamäessä ja jarruttaessa kevyesti pyörä luiskahti alta ja liuin perseelläni monta metriä tietä pitkin. Mutta ei sattunut, eikä maahan osunut muu kuin vain jalat ja kankku. Kypärä oli kyllä päässä. Huomenna uudestaan.