kaatuminen polkupyörällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli tästä ketjusta mieleen...

Mun mieheni ei suostu käyttämään kypärää. Olen koittanut järkeillä, että eihän se aina ole omista ajotaidoista kiinni. Joku toinen pyörilijä voi tulla täysiä kulman takaa, joku juoppo voi ajaa sun yli autolla, joku lapsi pomppaa pyörän eteen, pyörästä voi vaikka irrota pyörä (näin kuulin juuri jollekin käyneen) jne...

Mies on sitä mieltä, että yhtä lailla noi kaikki, viimeistä lukuunottamatta, vois tapahtua sille kävellessäkin. Eikä silloinkaan käytetä kypärää.

Aikuinen mies, päättää ihan itse. Toivoisin kuitenkin, että käyttäisi kypärää edes esimerkkinä lapsille. Jos joskus kävisi joku onnettomuus, missä siitä tulee vihannes, niin en voisi olla ajattelematta, että olisiko vähemmillä vammoilla selvitty, jos kypärä olisi ollut päässä? Voihan sekin olla totta, että jos auto ajaa satasta päälle, jälki on paha oli kypärää tai ei.

Olen kaatunut lapsena useampia kertoja, mutta ei tullut mitään vakavaa, polviin ehkä naarmuja. Pahin kaatuminen oli kun toinen pyöräilijä ajoi kovaa vauhtia suoraan mun kylkeen erään rakennuksen takaa, se koitti siis oikaista jonkun nurmikon kautta :D Ei mulle siinäkään käynyt mitään, mut mun pyörä meni ihan kieroon.

Teini- ja aikuisiässä on pyörä joskus vähän lipsunut ja on ollut läheltä piti-tilanteita kun esim. housunlahje on jäänyt polkimen väliin, mut aina oon saanut jotenkin otettua jalalla vastaan etten oo kunnolla kaatunut. Kypärää käytän nykyään aina, teininä ja lapsena käytin vaihtelevasti. Tykkäsin pitää kypärää, mut vanhemmat ei sitä vaatineet, ja aina sitä ei muistanut.

[QUOTE="klovni75";27097678]Olen lapsena pyöräillessä kolaroinut auton kans, ei kypärää ja pysyvä, vaikea aivovamma on. Ei kovin kiva juttu :(.[/QUOTE]

no varmasti ei, aika halpa suoja kyllä se kypärä jos vaan ihmiset käyttäisivät

[QUOTE="ajatus";27097874]Voihan sekin olla totta, että jos auto ajaa satasta päälle, jälki on paha oli kypärää tai ei.[/QUOTE]

Myös autoa ajaessa kypärästä on hyötyä pahassa onnettomuudessa. Maksimoidaan turvallisuus!!!

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27096621:
Kuten ilmeisesti kaikki muutkin koska et kypärää käytä.
Meneekö tupeeraus littaan vai mikä niissä tökkii?

Ei, vaan tuo kypärä. Enkä nyt jaksa selittää miksi en tee jotain vapaaehtoista juttua.

Myös autoa ajaessa kypärästä on hyötyä pahassa onnettomuudessa. Maksimoidaan turvallisuus!!!
:D Sitä varten on henkilöautoissa turvavyöt ja turvatyynyt. Kilpa-autoissa käytetään toki kypärää ja todetusti on ollut ihan tarpeen.

Mutta se aviomies joka vertasi kävelyä ja pyöräilyä yhtä vaaralliseksi, on tainnut jäädä fysiikan tunnit käymättä. Unohtui, että toisessa on vähän enemmän vauhtia päällä...

[QUOTE="vieras";27095991]oletko kaatunut polkupyörällä, mitä tapahtui? käytitkö kypärä? aloitiko kypärän käyttäminen kaatumisen jälkeen?[/QUOTE]

vaikka raskaana vedätin lipat. Laukku meni pinnien väliin ja tein ilma lennon. Onneks laskeuduin pääedellä. Enkä maha edellä, se miks kävin lääkärissä oli sitä että ei sattunut lapselle mitään.

Olen kaatunut pyörällä monta kertaa. Yhden kerran muistan, kun lapsena (vielä kun oli apurattaatkin pyörässä) vanhempani lähtivät iltakävelylle koiriemme kanssa ja minä halusin tulla mukaan, pyörällä. Jostain syystä kinusin lupaa tulla ilman kypärää ja vanhempani vielä antoivat sen luvan! Mulla oli neonpinkki villapipo päässä, sen muistan. Ajoin pyörällä kovaa vauhtia ja käännyin katsomaan takana käveleviä vanhempiani ja huusin jotain "katsokaa miten lujaa osaan ajaa" ja sitten lensin pyöräni kanssa ojaan. Siellä oli tällainen betonipömpeli (mikä lie nyt onkaan, joku kaivo tms?) ja oli senteistä kiinni, ettei mun pää osunut siihen. Ei olis villapipo suojannut...

Toinen kerta oli kun ala-asteen kuudennella pyöräilin koulusta kotiin ystäväni kanssa. Ihan rauhallista vauhtia jne, mutta huomaamattani mulla kengännauha joka oli rispaantunut, niin takertui pinnojen väliin (ei ollut eka kerta niiden kenkien kanssa mutta tällä kertaa en huomannut asiaa ajoissa) ja kiihdytin siinä samalla vauhtiakin. Tästähän tuli se, että pyörä yllättäen stoppasi, multa lähti jalka sieltä kengästä ja lensin komeassa kaaressa, pyörän sarvien ja korin yli rähmälleni asvalttiin. Takana tulleet luokkani pojat vielä nauroivat makeasti, kaveri säikähti että miten kävi. Mulla oli huulessa mojova ruhje ja hampaista tuli verta. Ei muuta kuin kotiin ja sitten hammaslääkäriin. Parissa etuhampaassa oli jotain hiusmurtumaa, ja huulen pahannäköisestä ruhjeestakaan ei hammaslääkärin mukaan jäisi arpia, eikä jäänytkään. Kyselivät tosin, että oliko missään vaiheessa mitään "black outtia" siinä kaatumistilanteessa. Homma oli niin sekava etten oikein muistanut, mutta ei siinä tainnut olla. Ja olo olikin muuten hyvä.
Ilman kypärää olisi varmaan käynyt pahastikin, nyt ei ole muuta kuin "pelkästään" se että aina hammaslääkärikäynneillä tarkastavat välillä jollain ihme menetelmällä miten ne tärskyjä saaneet etuhampaat voivat.

PS. On todella typerää kun näkee mammoja pyöräilemässä lapset kyydissä, lapsilla on kypärä, mutta äidillä ei..

Olen kaatunut pyörällä monta kertaa. Yhden kerran muistan, kun lapsena (vielä kun oli apurattaatkin pyörässä) vanhempani lähtivät iltakävelylle koiriemme kanssa ja minä halusin tulla mukaan, pyörällä. Jostain syystä kinusin lupaa tulla ilman kypärää ja vanhempani vielä antoivat sen luvan! Mulla oli neonpinkki villapipo päässä, sen muistan. Ajoin pyörällä kovaa vauhtia ja käännyin katsomaan takana käveleviä vanhempiani ja huusin jotain "katsokaa miten lujaa osaan ajaa" ja sitten lensin pyöräni kanssa ojaan. Siellä oli tällainen betonipömpeli (mikä lie nyt onkaan, joku kaivo tms?) ja oli senteistä kiinni, ettei mun pää osunut siihen. Ei olis villapipo suojannut...

Toinen kerta oli kun ala-asteen kuudennella pyöräilin koulusta kotiin ystäväni kanssa. Ihan rauhallista vauhtia jne, mutta huomaamattani mulla kengännauha joka oli rispaantunut, niin takertui pinnojen väliin (ei ollut eka kerta niiden kenkien kanssa mutta tällä kertaa en huomannut asiaa ajoissa) ja kiihdytin siinä samalla vauhtiakin. Tästähän tuli se, että pyörä yllättäen stoppasi, multa lähti jalka sieltä kengästä ja lensin komeassa kaaressa, pyörän sarvien ja korin yli rähmälleni asvalttiin. Takana tulleet luokkani pojat vielä nauroivat makeasti, kaveri säikähti että miten kävi. Mulla oli huulessa mojova ruhje ja hampaista tuli verta. Ei muuta kuin kotiin ja sitten hammaslääkäriin. Parissa etuhampaassa oli jotain hiusmurtumaa, ja huulen pahannäköisestä ruhjeestakaan ei hammaslääkärin mukaan jäisi arpia, eikä jäänytkään. Kyselivät tosin, että oliko missään vaiheessa mitään "black outtia" siinä kaatumistilanteessa. Homma oli niin sekava etten oikein muistanut, mutta ei siinä tainnut olla. Ja olo olikin muuten hyvä.
Ilman kypärää olisi varmaan käynyt pahastikin, nyt ei ole muuta kuin "pelkästään" se että aina hammaslääkärikäynneillä tarkastavat välillä jollain ihme menetelmällä miten ne tärskyjä saaneet etuhampaat voivat.

PS. On todella typerää kun näkee mammoja pyöräilemässä lapset kyydissä, lapsilla on kypärä, mutta äidillä ei..

niinpä, en ymmärä miksi lapsille laittaa kypärä mutta ei ittelle

pitäskö sitten jättää lapseltakin kypärä pois? olisiko se fiksumman näköistä?
Tää oli vähän... ööö... nojoo, olkoon.

Kysehän on aivan selkeästä ja yksinkertaisesta asennekasvatuksesta. Tuolla opetetaan jo ihan pienestä pitäen että kypärä on "vauvojen juttu" ja sitten isompana sinunkaan ei tarvitse käyttää. Olisiko sinusta kovinkin haitallista jos lapsi teininäkin vielä käyttää kypärää, koska on sen jo lapsena oppinut, joka mahdollisesti pelastaa hänet vakavalta vammautumiselta?

Oletko sinä näitä "mulle vittu ihan sama mutta tota pottaa en saatana päähäni laita"-tyyppejä? Viis esimerkistä ja kasvatuksesta kunhan et itse näytä "naurettavalta"?

Lapsena olen kaatunut pyörällä. En käyttänyt kypärää, kuten ei kukaan muukaan silloin. Ne tuli vasta myöhemmin.

Aikuisiässä en ole kaatunut. En käytä kypärää - mutta ihan oikeasti aion ostaa kypärän ja alkaa käyttämään sitä, kun taas alan pyöräilemään (en ole fillaroinut n. vuoteen).

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27105275:
Tää oli vähän... ööö... nojoo, olkoon.

Kysehän on aivan selkeästä ja yksinkertaisesta asennekasvatuksesta. Tuolla opetetaan jo ihan pienestä pitäen että kypärä on "vauvojen juttu" ja sitten isompana sinunkaan ei tarvitse käyttää. Olisiko sinusta kovinkin haitallista jos lapsi teininäkin vielä käyttää kypärää, koska on sen jo lapsena oppinut, joka mahdollisesti pelastaa hänet vakavalta vammautumiselta?

Oletko sinä näitä "mulle vittu ihan sama mutta tota pottaa en saatana päähäni laita"-tyyppejä? Viis esimerkistä ja kasvatuksesta kunhan et itse näytä "naurettavalta"?

Mulla on muut syyt kuin naurettavalta näyttäminen, miksi en käytä kypärää, mutta e mennä siihen.
Väitätkö tosiaan että sinä et tee mitään mikä ei ole niin esimerkillistä? Poltatko tupakkia? juotko kaljaa? ajatko joskus ylinopeutta? teetkö jotain muuta mikä on "aikuisten juttu" tai ei niin esimerkillistä?
Mä olen sanonut lapsille, että niin kauan kun minä olen vastuussa niiden päistä niin he käyttävät kypärää ja lapset eivät ole kertaakaan lähteneet pyörällä ilman kypärää, eivätkä vinkuneet kypärän käytöstä eli hyvin on viesti mennyt perille. Sama toimii tupakin, alkoholin ja energiajuomien kanssa, aikuiset saa käyttää mutta lapset ei ja ei siitä tule mitään mutinoita.

Viimeksi muokattu:
Väitätkö tosiaan että sinä et tee mitään mikä ei ole niin esimerkillistä? Poltatko tupakkia? juotko kaljaa? ajatko joskus ylinopeutta? teetkö jotain muuta mikä on "aikuisten juttu"?
Saatan minä jotain sellaista tehdäkin. Tupakkaa en polta enkä juo kaljaa. Ylinopeutta joskus puolitahattomasti.

Mä olen sanonut lapsille, että niin kauan kun minä olen vastuussa niiden päistä niin he käyttävät kypärää ja lapset eivät ole kertaakaan lähteneet pyörällä ilman kypärää, eivätkä vinkuneet kypärän käytöstä eli hyvin on viesti mennyt perille.
Tottakai lapset (yleensä) uskovat mitä aikuiset sanovat. Teininä se kypärä roikkuukin fillarin sarvessa kun asenne on kasvatettu miten on.

Sama toimii tupakin, alkoholin ja energiajuomien kanssa, aikuiset saa käyttää mutta lapset ei ja ei siitä tule mitään mutinoita.
Ei se kuitenkaan ihan sama ole. Tupakka ja alkoholi on kiellettyä alaikäisiltä mutta pyöräilykypärä on lain mukaan pakollinen kaiken ikäisille. Annat siis lapsillesi viestin että aikuisena sittten ei tarvitse enää noudattaa lakia ja voit tehdä mitä huvittaa.

Sinulla ehkä on syysi ja vakaumuksesi kypärävastaisuuteesi mutta en voi käsittää sitä sillä tunnut olevan asian suhteen kovin fanaattinen. Jopa lastesi kustannuksella.

Lapsena kaaduin monestikin eikä silloin kypäriä ollut olemassakaan. Kovin pahasti ei koskaan käynyt. Mun yksi lapsista kaatui pahasti 12-vuotiaana. Jyrkässä alamäessä hän lensi tangon yli pää edellä asvalttiin. Taju meni, kypärä hajosi, silmälasit hajosivat, naama oli verillä ja nenä lutussa. Ambulanssi vei tytön sairaalaan, mutta hän selvisi ihan vain aivotärähdyksellä ja viikon sairaslomalla. Lääkäreiden mukaan kypärä pelasti jopa hengen.

Lapsena kaaduin monestikin eikä silloin kypäriä ollut olemassakaan. Kovin pahasti ei koskaan käynyt. Mun yksi lapsista kaatui pahasti 12-vuotiaana. Jyrkässä alamäessä hän lensi tangon yli pää edellä asvalttiin. Taju meni, kypärä hajosi, silmälasit hajosivat, naama oli verillä ja nenä lutussa. Ambulanssi vei tytön sairaalaan, mutta hän selvisi ihan vain aivotärähdyksellä ja viikon sairaslomalla. Lääkäreiden mukaan kypärä pelasti jopa hengen.

hups, millainen kypärä kyseessä?

miten se meni rikki?