K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Samaa mieltä. Ehkä Suomessa Joksujen saamaan äänipottiin vaikutti Kärtsän suosio, mutta Balkanilla saivat ne äänet itsensä takia. Siihen en ole perehtynyt, että kuinka paljon siellä äänestetään naapurimaita.
Bromancesta ulkomailla tiesivät vaan ne jotka seuraavat viisuartistien someja eli aktiiviset viisufanit. Heitä on ihan murto-osa äänestäjistä. Valtaosa viisuissa äänestävistä näkee ja kuulee artisteista ekan kerran kun avaavat telkkarista viisulähetyksen.

Ficcejä taas tehtailee ehkä 0,000001 % viisujen katsojista.
 
vierailija
Bromancesta ulkomailla tiesivät vaan ne jotka seuraavat viisuartistien someja eli aktiiviset viisufanit. Heitä on ihan murto-osa äänestäjistä. Valtaosa viisuissa äänestävistä näkee ja kuulee artisteista ekan kerran kun avaavat telkkarista viisulähetyksen.

Ficcejä taas tehtailee ehkä 0,000001 % viisujen katsojista.
Mä en ois koskaan kuullutkaan mistään bromancesta ilman vauvaa.
 
vierailija
Bromancesta ulkomailla tiesivät vaan ne jotka seuraavat viisuartistien someja eli aktiiviset viisufanit. Heitä on ihan murto-osa äänestäjistä. Valtaosa viisuissa äänestävistä näkee ja kuulee artisteista ekan kerran kun avaavat telkkarista viisulähetyksen.

Ficcejä taas tehtailee ehkä 0,000001 % viisujen katsojista.
Semifinaalien aikaan bromancesta tietoisten määrä oli vielä paljon pienempi. Shippaaminen alkoi suuremmassa määrin vasta finaalin jälkeen.
 
vierailija
En ole enää shippaaja, mutta kiinnostaisi kuulla, että paljonko K&B fandomissa on vielä pöhinää? Onko pysynyt tumpussa, Ao3:ssa ym. samana?
Samana verrattuna mihin?
Mun nähdäkseni on yhä pöhinää, ja varsinkin erinäisten vuosipäivien aikana paljon kaikkea ihanaa postailtu. Paljon nostalgiaa, bojere sad bitches support clubia yms. ja vaikuttaa siltä että kun/jos B ja K kohtaavat ja päättävät jakaa someen, niin ei paljon tarvita somen räjähtämiseen (riippuen siitä mitä jakavat) - sen verran rakastettuja K & B ovat fandomissa.
 
vierailija
Bromancesta ulkomailla tiesivät vaan ne jotka seuraavat viisuartistien someja eli aktiiviset viisufanit. Heitä on ihan murto-osa äänestäjistä. Valtaosa viisuissa äänestävistä näkee ja kuulee artisteista ekan kerran kun avaavat telkkarista viisulähetyksen.

Ficcejä taas tehtailee ehkä 0,000001 % viisujen katsojista.
Mä oon aktiivinen viisufani mutta en yleensä seuraile artistien someja. Seuraan kyllä erilaisia fanialustoja paljon, katselen heidän tekemiä haastatteluja jne. Kärtsän instaa katselin kyllä mutta en tainnut nähdä mitään sellaista josta olisin nähnyt bojania. K oli muutenkin poikkeuksellinen mulle, olin niin vaikuttunut siitä että en oikein huomannut tutustua muihin ehdokkaisiin (totta kai loreenit jne tiesin). Finaalissakin katsoin kaikkia vain sillä silmällä että kuka saattaisi hätyytellä kärkisijoja. Kuitenkin Slovenian kohdalla sanoin seurueelleni että tästähän mä ihan tykkään. Yksi kommentoi että se nyt olikin just sellaista mun musiikkia 😂 En siis siinä vaiheessa tiennyt mitään k:n ja b:n menoista, eivätkä tienneet 14-20-vuotiaat lapsenikaan. Koko juttu avautui meille oikeastaan vasta seuraavan viikon haastatteluista ja siinä vaiheessa olin toki ennättänyt nähdä somessa vaikka mitä heistä.

Luulen että edustan sitä valtavirtaa joka kyllä innokkaasti odottaa viisuja, äänestää, ja on jossain määrin kartalla kilpailijoista. Ja varmaan ikänikin puolesta olen enemmistöä. Vaikuttaa nuorisolaisten keskuudessa viisut olevan vähän vähemmän suosittu konsepti. Mutta totta kai aina joskus tulee huikeita nostoja (esim muistan kuinka silloin seiskaluokkalainen lapseni ja kaverinsa innostuivat valtavasti blind channelista ja tietty måneskinista, kun taas Rasmusta he pitivät äärimmäisen nolona 😁).

Tää on nyt ihan vaan muistelupohdintaa, en siis tiedä yhtään miten eri maiden fanit lopulta äänestävät. Mutta voisin kuvitella että loppujen lopuksi aika pieni osa edes stooreja aktiivisesti katselleista on päätynyt äänestämään joksuja, jos ovat kärtsää fanittaneet.
 
vierailija
Mä oon aktiivinen viisufani mutta en yleensä seuraile artistien someja. Seuraan kyllä erilaisia fanialustoja paljon, katselen heidän tekemiä haastatteluja jne. Kärtsän instaa katselin kyllä mutta en tainnut nähdä mitään sellaista josta olisin nähnyt bojania. K oli muutenkin poikkeuksellinen mulle, olin niin vaikuttunut siitä että en oikein huomannut tutustua muihin ehdokkaisiin (totta kai loreenit jne tiesin). Finaalissakin katsoin kaikkia vain sillä silmällä että kuka saattaisi hätyytellä kärkisijoja. Kuitenkin Slovenian kohdalla sanoin seurueelleni että tästähän mä ihan tykkään. Yksi kommentoi että se nyt olikin just sellaista mun musiikkia En siis siinä vaiheessa tiennyt mitään k:n ja b:n menoista, eivätkä tienneet 14-20-vuotiaat lapsenikaan. Koko juttu avautui meille oikeastaan vasta seuraavan viikon haastatteluista ja siinä vaiheessa olin toki ennättänyt nähdä somessa vaikka mitä heistä.

Luulen että edustan sitä valtavirtaa joka kyllä innokkaasti odottaa viisuja, äänestää, ja on jossain määrin kartalla kilpailijoista. Ja varmaan ikänikin puolesta olen enemmistöä. Vaikuttaa nuorisolaisten keskuudessa viisut olevan vähän vähemmän suosittu konsepti. Mutta totta kai aina joskus tulee huikeita nostoja (esim muistan kuinka silloin seiskaluokkalainen lapseni ja kaverinsa innostuivat valtavasti blind channelista ja tietty måneskinista, kun taas Rasmusta he pitivät äärimmäisen nolona ).

Tää on nyt ihan vaan muistelupohdintaa, en siis tiedä yhtään miten eri maiden fanit lopulta äänestävät. Mutta voisin kuvitella että loppujen lopuksi aika pieni osa edes stooreja aktiivisesti katselleista on päätynyt äänestämään joksuja, jos ovat kärtsää fanittaneet.
Joo toi on totta että niitä aktiivisia viisufanejakin on erilaisia. 😁 Tarkoitin siis sellaisia faneja jotka joka kevät alkaa seurata somessa viisuartisteja ja seuraa heidän välistä vuorovaikutustaan.

Muistan että twitterissä nousi heti pöhinä kun Carpe Diem julkaistiin ja Joksuista tuli monelle kevään suosikki. Sitten twitterissä alkoi pyöriä esim Demonin musavideo ja Joksujen haastatteluita ym. Se bändin ydinfandom alkoi siis muodostua jo tosi varhain ja ihan ilman Käärijää. Myöhemmin tuli toki bojere-hehkutukset mutta moni Joksufani ei koskaan hypännyt shippiin mukaan.

Ja siis edelleen tuo ylläoleva oli viisujen mittakaavassa hyvin pieni porukka, näkihän sen Joksujen sijoittumisesta viisuissa että äänestäjiä ei ollut paljoa.
 
vierailija
Päivän sisältörikkain tapahtuma tällä saralla on kai seurata, innostuuko B. reagoimaan Damonin lanseeraukseen ja tutkia onko joksut paikalla fyysisesti jossain pitsitapahtumassa. Juu, parasta lähteä lenkille. 🤣
 
vierailija
Joo toi on totta että niitä aktiivisia viisufanejakin on erilaisia. 😁 Tarkoitin siis sellaisia faneja jotka joka kevät alkaa seurata somessa viisuartisteja ja seuraa heidän välistä vuorovaikutustaan.

Muistan että twitterissä nousi heti pöhinä kun Carpe Diem julkaistiin ja Joksuista tuli monelle kevään suosikki. Sitten twitterissä alkoi pyöriä esim Demonin musavideo ja Joksujen haastatteluita ym. Se bändin ydinfandom alkoi siis muodostua jo tosi varhain ja ihan ilman Käärijää. Myöhemmin tuli toki bojere-hehkutukset mutta moni Joksufani ei koskaan hypännyt shippiin mukaan.

Ja siis edelleen tuo ylläoleva oli viisujen mittakaavassa hyvin pieni porukka, näkihän sen Joksujen sijoittumisesta viisuissa että äänestäjiä ei ollut paljoa.
***Nyt seuraa yleistä euroviisuränttäystä, hyppää yli jos oot jo kypsä tähän aiheeseen***

Tällaiset perinteiseen tapaan määriteltävät bändit ei yleensä pärjää kovin hyvin, eikä niitä aina paljoa viisuissa olekaan. Koko viisukonsepti on ehkä vähän huono bändeille, koska vain laulaja esiintyy livenä ja muut sitten haihdutetaan taka-alalle tai joutuvat vähän tyhmiin koreografioihin. Lordi ja Måneskin on aika poikkeuksellisia voittajia siihen nähden. Rasmus muuten taisi sijoittua aika samoin kuin joksut, eli semissä ihan hyvin mutta finaalissa kyykkäsi.

Mun mielestä bändit saa myös aika heikosti tuomaripisteitä, vaikka kriteerien perusteella voisi olla toisinkin. Tässäkin Måneskin oli kyllä poikkeus! Mutta välillä tuomaristot tuntuu palkitsevan ruhtinaallisesti lähinnä balladilaulajia vahvasta laulusta, vaikka ne muutkin kriteerit kai pitäisi edes jotenkin täyttää. Esim Alika oli munkin mielestä todella hyvä laulaja, mutta biisin omaperäisyys ja esityksen laatu eivät kyllä millään tarjonneet niin paljon kuin tuomarit pisteyttivät (Alika olikin sit joksujen tallinnan keikalla aivan mahtava ja noin 15 vuotta nuoremman oloinen kuin viisuissa). Joksujen kohdalla varmasti esityksen yleisilme on se ongelma, mutta sitten taas Australian voyager sai isot tuomaripisteet, vaikka esitys näytti mun silmään 80-luvun musavideolta, eikä ehkä ihan tarkoituksella. Alikalla ja Voyagerilla ei yleisöäänillä olisi ollut mitään asiaa niin hyviin sijoituksiin mihin lopulta päätyivät. Joksut saivat yleisöltä aika niukasti pisteitä, mutta kuitenkin yli kaksinkertaisesti kuin kumpikaan noista. Silti lopputulos oli ihan toisenlainen. Mun mielestä bojanin laulun puhtaus ja vahvuus olisi voinut tuoda enemmänkin ammattiraatien ääniä ja varmaan sävellyksen omaperäisyyskin olisi voitu huomioida korkeammalle. En siis vieläkään osaa pitää esim Tattoota omaperäisenä biisinä, vaikka se epäilemättä omassa genressään onkin toimiva. Kriteerien mukaan pitäisi kuitenkin huomioida myös sitä omaperäisyyttä. Ehkä tässä kaadutaan just siihen, että tuomareille muut kuin ihan perusballadit ja tavanomaisin poprock on usein vierasta. Kärtsälläkään ei ehkä laulu ollut vahvinta, mutta biisi, lavashow ja esitys yleensä olivat ihan omaa luokkaansa, ja olisi niiden perusteella voinut enemmänkin tulla pisteitä.
 
vierailija
Päivän sisältörikkain tapahtuma tällä saralla on kai seurata, innostuuko B. reagoimaan Damonin lanseeraukseen ja tutkia onko joksut paikalla fyysisesti jossain pitsitapahtumassa. Juu, parasta lähteä lenkille.
Mua niin ottaa päähän etten pääse pitsifestateille! Oon menossa Sloveniaan vasta reilun viikon päästä ja tän olisin ehdottomasti halunnut kokea.
 

Yhteistyössä