Hellou
Hensku: Kyllä mäkin sanosin että nuku miten vaan nukuttua saat. Tuo selällään oleminen tosiaan voi saada kohdun/vauvan painamaan isoa verisuonta, minkä takia ensin sulle tulee huono olo ja vasta sen jälkeen alkais vaikuttaa vauvaan. Mutta jos unissas alkaa painamaan niin kyllä ihminen siinä vaiheessa vaihtaa asentoa unissaankin, eli nou hätä. Itse en oo voinu nukkua selällään enää pitkään aikaan... :ashamed: Ja se menkkamainen kipuilu kuulostaa musta kyllä ihan normaalilta. Voi johtua ihan vaikka lievästäkin supistuksesta, sullakin viikkoja jo kuitenkin sen verran että kohtu jo pikkuhiljaa harjoittelee
Ne liitoskivut on vähän vihlasumaisia ja niinkun pusukalatar sanoikin, ne tuntuu enemmän tuossa häpyluussa tai selkäpuolella. Eli ota rennosti, lepää kun pystyt ja kuuntelet itseäsi!
Pusukalatar: Hyvä että oli apua tuosta imodiumista! Mä tainnutin itseni viime yönä siihen, että nukuin edellisyönä ehkä 5 tuntia ja valvoin koko eilispäivän...olin vaan niin väsy että en herännyt edes vessaan kun kerran!
Päärynärouva: Kyllä ne käynnistelee vielä tuohonkin aikaan. Kohdunsuun tilanne on se mikä ratkaisee kuinka sitten lähdetään käynnistämään. Eli jos on "epäkypsä" kohdunsuu, eli auki jotain 1-2cm eikä ole kovin pehmennyt, mahdollisesti kanavaa jäljellä niin alotetaan sillä cytotecilla. Se laitetaan emättimeen, seurataan vauvan sydänääniä ja tietenkin sitä tuleeko niitä supistuksia vai ei. Jos ei tule niin seuraavan voi saada Jkl:ssä muistaakseni 6 tunnin kuluttua, jossain jo 4 tunnin. Tästä sitten joko edetään tilanteeseen (tai ollaan jo tilanteessa), että kohdunsuu on pehmennyt ja on auki sen 2cm tai enemmän niin yleensä voidaan siirtyä saliin. Siellä puhkaistaan kalvot, seurataan n.½-1h suppareiden alkamista. Jos ei sillä lähde niin käteen oksitosiinitippa vauhdittamaan. Eli tuossa se "perusmalli", toki kaikilla katsotaan tilanteen mukaan ja saatetaan tehdä tilanteen mukaan erilailla. Jos sulla on ollut tarkoitus puhkasta kalvot niin en usko että lähtisivät pelkällä oksitosiinilla sitä käynnistämään, koska tuo kalvojen puhkaisuhan käynnistää elimistön oman oksitosiinin tuotannon, siksi se katsotaan ensin. Muuten voisi käydä niin että ensin tehdään sulle supparit oksitosiinilla ja sit kalvot puhkeaa niin tulee ihan liian hurjia suppareita... Mutta kysy, niinkun sanoin, nää on hirmu yksilöllisesti eteneviä juttuja.
Muoks* Ai niin,piti vielä sanoa, että ainoastaan sillon ne ei lähde tuohon aikaan käynnistelemään jos saleissa on suht täyttä, sillon joutuvat "ei akuutteja" siirtämään esim. seuraavalle päivälle, kun pitää olla varu siihen, että ovesta tuleekin ponnistavana joku. Toivottavasti kuitenkin pääset!
Satuelina: Tervetuloa!
).( Mä en edelleenkään malta oottaa...Sais jo syntyä, ei muuten mutku ei malta ei malta
Kukkaiskeiju ja Aapo Adalmiina 38+4