Jyväskylän odottajat ja äidit vol.3

Ollaan tässä mietitty, että pitääkö vanha sanonta "tyyntä myrskyn edellä" paikkaansa myös synnytyksen suhteen?! Toukka on meinaan ollu tänään TOSI hiljainen...liikkuu kyllä, mutta tosi vähän!! Ja mulla tulee vähän semmoista ruskeaa vuotoa, mutta mun mielestä lääkäri sanoi polilla, että se olisi normaalia johtuen siitä pehmenemisestä...! Jospa se alkaisi tuosta toukka piristyä niin saisi mielenrauhan! Kaikki on nyt ton meiän reissun jälkeen odottaneet että koska lähdetään! :D Kyllähän sitä itekkin nyt kuulostelee omaa kroppaansa entistäkin tarkemmin, ei sille vaan mahda mitään!
Niin ja syöminen on ollu eilisen ja tän päivän aikaan melkein mahdoton tehtävä! Sen jälkeen kun sairaalasta lähettiin niin ei ole yksinkertaisesti ruoka maistunut. Täytekakku ja jäätelö ei tökkineet vastaan (joskin nekin pienet palat teki olon "ähkyksi"), mutta oikeaa ruokaa jos koittaa syödä ni yöks yöks...ei tee yhtään mieli! Ostin sitten kaupasta vain hedelmiä ja vihanneksia...jos ne olis kropan mielestä tarpeeksi kevyttä purtavaa niin sais ees jotain vitamiineja jne!
 
Pusukalatar Meidän tyttö oli ainakin tosi hiljanen pari päivää ennen syntymäänsä =)

Meillä oli tänään lääkärineuvola ja hyvin neiti kehittyy, painoa oli 5750g ja pituutta 58cm. On se vaan jo iso tyttö :heart:
 
lara79
Tässä pikaisesti ilmoittelen että meille syntyi tyttö 6.7 (rv 40+2). Mitat: 3200g ja 50cm. Synnytys oli nopea (n. 3h 15 min) joten taaskaan en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä mutta siitä selvittiin silti :). Helpommin meni kuin esikoisen synnytys mutta pientä jännitystä aiheutti vihreä lapsivesi. Kumpikin voidaan kumminkin hyvin, eilen päästiin kotiin.

Tapahtumista lisää myöhemmin...
 
Onnea Lara ja koko perhe!!! :flower:

Voi ei mandor ja pusukalatar...meidän kaveri myllää enemmän kuin koskaan ja mun puolesta sais jo syntyä :ashamed: :D tosin nyt on selkeesti laskenu taas aika paljon...

Kukkis ja napero 39+3...
 
Onnea Laralle ja muullekkin perheelle :flower:

Mä niin muistan Kukkaiskeiju noi viimeset päivät (tai mun tapauksessa viikot :kieh: ) kun se maha alko kyllästyttää ja halus ihan älyttömästi sen vauvan jo syliin :) Nyt on jo mahaa ikävä, voisin tehdä jo toisen :D
 
Onnea lara79 :hug:

Minä kävin tänään taas äippäpolilla, kun tahtovat seurailla noita verenpaineita ja proteiineja. Verenpaine oli laskenut, wu-huu ja proteiinitkin oli vaan vähän koholla.
Lääkäri kyllä sano että heti pitää lähtee sinne, jos tulee jotain raskausmyrkytykseen viittaavia oireita. Ei kuulema saa odotella yhtään. Harmi vaan, että mä en varmaan ees huomaisi jos jotain oireita olisi :whistle:

Lääkäri teki vauvan painoarvion, joka oli tällähetkellä 3- 3,1 kiloa. Kasvanut siis viikossa 300-400g :) Jos tuota vauhtia kasvaa ja jos laskettuun aikaan asti pysyy mahassa, niin tulee ihan hyvänkokoinen vauva :)

Miehellä alkaa huomenna kesäloma :) Todennäköisesti lähdetään taas anoppilaan, kun miehellä niin kova hinku sinne kalastamaan. Toivotaan että vauva pysyttelis masussa ainakin vielä 2 viikkoa..

outiko 37+1
 
Laralle kamalan paljon onnituksia uuden perheenjäsenen johdosta!!! :heart:
Mikäli on uskominen kokeneempia niin meillä taisi eilen lähteä limatulppa liikkeelle. Ja jälleen kerran jos annan itseni uskoa lukemaani niin 1-10 päivän sisällä tulisi lähtö. Koko tuttavapiiri ja etenkin mies on valmistautunut jo TÄNÄÄN lähtöön! :D Minä koitan pitää pään kylmänä ja varautua siihen pariin viikkoon. Ei ole juurikaan ollu kipuja, joten ei ainakaan ihan vielä ole lähtö käsillä!! Ja just kun pääsin sanomasta, että toukka on hiljainen ni tänään se nyt on sitten kaikkea muuta! Varppina on menossa mukana! :D Mutta tunnustan kyllä, että nyt jännittää jo ihan tosissaan vaikka kuinka koittaakin pitää pään kylmänä!!!! JAIKS!!!! :x
Tästä selvitään voittajina joka ikinen, että se sentään lohduttaa! :)
 
nyt vasta löysin tämmöisen ketjun :D eli täälläpä ois palokasta oleva 20v täyttävä 4,5kk ikäisen pojan äiti (olipas vaikee kirjottaa :D ) ja seuraa kaipailisin kun ei oikein oo jyväskylästä yhtään mammakaveria, ja ne lapsettomatki pitää hävyttömän vähän yhteyttä nykyään :ashamed:
ja ja .. mitähän muuta.. no emmä nyt keksi mitää kirjotettavaa enää,mut toivottavasti sovin teidän porukkaan mukaan :flower:
 
Tervetuloa nunnukka!

Mä sain tänään uuden serkkutytön!!! Ihanaa. Laskettu aika heillä oli kyllä mua myöhemmin, että vähän kateellisena omaani odotellen... :D Neuvolassakin käväsin ja eipä ihmeempiä siellä. Hb oli noussut kahdessa viikossa 118:sta 126! Eli hienoa sekin!

Kukkis ja napero 39+4
 
tulin vaan ilmoittamaan(vaik en usein täällä kirjoitellutkaan) et meille syntyi poika rv 38+6 07.07 klo 18.57 loppujen lopuksi keisarinleikkauksella. kaikki ok ja pojan kanssa tultiin tänään kotiin. kokoa pojalla oli 4230 g ja 52 cm.
pääryskä ja poju 3 vrk
 
lara79
Tässä synnytyskertomusta:

Harjoitus suppareita minulla siis ollut tosi paljon kuukausi kaupalla ja kokoajan kovemmiksi ja inhottavamman tuntuisiksi muuttuivat. Normaaliin tapaan supisteli sinäkin päivänä kunnes tunsin että supparit alkavat tuntua hiukan selässäkin pienenä kipuna (synnyksen katson käynnistyneen tästä, eli vauva maailmassa 3h 15 min tämän tuntemuksen jälkeen). Istuskelin siinä tietsikalla puolisen tuntia kun alkoi vähän tuntua siltä että ehkä suparit tosiaan kovene kokoajan ja tuntuu entistä enemmän myös selässä. Menin miehelle ilmoittamaan et nyt taitaa jotain olla tapahtumassa. Aloin pakata sairaalakassia valmiiksi, kävin suihkussa jne ja aika nopeasti sitten lähdettiin sairaalaan kun edellinenkin synnytys oli nopea + supparit tulivat jo 3-5 min välein kokoajan kipeimpinä. Sairaalassa olin kumminkin vasta 1,5cm auki (mut kohdunkaulaa ei ollenkaan) ja ajattelin et nyt kyllä varmasti ehdin saada kivunlievityksen (edelliselllä kerralla ei ehditty antaa). Saliin siinä siirryttiin ja joitain valmisteluja siinä kätilö teki ja kun uudelleen katsoi tilannetta olinkin jo 5cm auki! Eikun äkkiä tilaamaan lääkäriä paraservikaalia varten, mutta oli sitten varattuna ja laitettiin myös anestesialääkäri hakuun spinaalia varten, jos ehtisi enemmin. kivut olivat jo valtavat tässä vaiheessa ja ei menny kuin hetki kun alkoi tuntua siltä et pakko ponnistaa, samalla tunsin et lapsivesi alko tihkua. Kätilön tutkiessa lapsivedet menivät, olin täysin auki, eikun ponnistamaan, mitään kivunlievitystä ei ehditä antamaan. Kaiken lisäksi lapsivesi oli vihreää. Ponnistamisvaihe kesti onneksi vain 14 minutttia ja tyttö oli maailmassa (tuo vihreä lapsivesi sai kyllä punnertamaan kovemmin!). Napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri, joten se saattoi aiheuttaa tuo vihreän lapsiveden tai sitten vauvakin hätääntyi nopeasta maailmaan tulosta. Loppu hyvin, kaikki hyvin, vauva ei ollut niellyt/hengittänyt lapsivettä, 9 pisteen vauveli!

Epparia ei tarvittu ja vain muutama pieni repämä tuli (pari tikkiä vain vaati). Olo tosi hyvä synnytyksen jälkeen, ei kipuja, vain vähän heikotusta. Kivut ovat tulleet vasta nyt kotiutumisen jälkeen, kohdun supistuessa tulee välillä tosi kamalia kipukohtauksia, jälkisupistuksia lienevät. Väsymys tietysti myös vielä painaa kun ei sairaalassa oikein osannu nukkua ja kotonakin vielä unet katkonaisia. Vauveli kyllä on ollu ihan kiltti ja nukkunut öisin aika hyvin. Ihana on nyytti =) . Vielä ei ole tullu mitään hormooni myrskyjä... esikoisen synnytyksen jälkeen olin kyllä pari viikkoa aika sekaisin :D .

Esikoinen on kyllä vähän mustis uudesta tulokkaasta kun loukkaantuu ihan pienistä asioista ja sitten huutaa kuin hinaaja. aikaisemmin ei kyllä ole paljon itkeskelly. Lisäksi tuntuu et volyymi (kokoajan saa olla sanomassa et ei saa huutaa) + riehuminen on kaikinpuolin lisääntynyt yhtäkkiä... toivotaan et tässä helpottaa kun tottuu tilanteeseen.

Pitäs varmaan nukkumaan koittaa käydä, isäntä on varpajaisia viettämässä...

Lara79 + tyttö 1v9kk ja tyttö 4 päivää
 
Laralle ja päärynärouvalle onnittelut pikku nyyteistä :flower: :flower:

Lara79:Meillä on vähän samanlaista esikoisen kanssa. Esikoinen on alkanut pitämään aikaa kovaa meteliä, mummo sanoikin sitä jo kilju kalleksi :LOL: Saa aikaan kyllä kovan metelin varsinkin silloin jos joku ei mene niin kuin hän haluaa. Mutta kaipa se kuuluu tuohon ikävaiheeseenkin. Mutta onpahan vauva ainakin tottunut menoon ja meteliin eikä se vähästä säikähdä, vaikka joskus meinaa käydä itkemään kun isoveli kirkuu.

Pusukalattarelle tsemppiä, taitaa sulla tulla lähtö synnyttämään piakkoin :)

Nunnukalle tervetuloa joukkoon!

Meillä pikku mies kasvaa kovaa vauhtia :heart: Häneltä alkaa tulla jo ihania hymyjä ja kovasti yrittää jutella, avaa suutaan ja välillä jotain pikku "jokeltelua" tuleekin. Iltaisin on ollut vähän masuvaivoja, mutta ei onneksi niin pahoja mitä esikoisella oli. Saa nyt nähdä pitääkö vyöhyketerapiaan mennä. Kovasti ollaan nimiä mietitty herralle, mutta ei olla vielä saatu nimeä päätettyä.

Hyvää viikonloppua!!

Halinalle ja kullannuput
 
Nunnukalle tervetuloa joukkoon!
Päärynärouvalle aurinkoisia onnitteluja vauvasta!
Laralle kiitos tarinasta! Vaikka ois millanen, mut mä tykkään lukea miten muilla on mennyt! Luulen osaavani suodattaa lukemaani enkä hätkähdä/ala pelkäämään vaikka olis karumpikin tarina, mutta aina on mukava lukea kun hommat on menneet hyvin! :)

Mua jänskättää tavallaan päivä päivältä aina vähän enempi, että koska se lähtö oikein tulee. Nauran tälle jälkikäteen, mutta mun on hyvin vaikea kuvitella, että TIEDÄN sitten kun ne varsinaiset supparit alkaa. Mullakin harjotellut pitemmän aikaa ja ilkeitäkin on seassa, mutta että älyänkö mä alkaa kelloa kytätä tarpeeksi ajoissa!? Tavallansa toivoisin, että vedet menisi kotona ni se olisi ainakin mulle semmonen merkki et vois alkaa pikkuhiljaa siirtymään auton suuntaan! :)
Ainakin olen nyt tottunut näihin yöheräämisiin (joskaan jatkossa ei varmaankaan tule ainakaan toivottavasti JÄÄTYÄ hereille) kun melkein joka yö on joku vaiva valvottanut! Tänään syynä on närästys! Heti jos menee vaakatasoon niin tuntuu, että pienet miehet käyttää erittäin ärhäkkää liekinheitintä sisuksissa!! Eikä auta Rennie vaikka uskollinen ystäväni onkin ollut tähän saakka!! :( Pitänee toivoa, että saisin jossain välissä nukuttua päikkärit tms...
Nyt koitan alkaa väsäämään meiliä siskolle...paaaaaljon asiaa! :)

pusukalatar 36+6
 
lara79 Onnea vielä paljon! Teillä ollut sitten melko nopea synnytys.

Voinkun itelläkin olisi nopea ja sellanen "kokoajan etenevä" synntys, mutta luulen, että turha ensiodottajan ees toivoa sellasta. Varmaan pakerran pari päivää muksua maailmaan :D

Mua on alkanut hirvittään, et miten iso vaavi täältä tuleekaan, kun torstaina tosiaan painoarvio oli sen 3,1 kg ja sf-mitta 36cm. (Tämä siis oli rv 37+1)
Ja tässä kuitenkin vielä se reilu 2 vkoa laskettuun, niin ehtii kasvaa aika paljon.
Noh, kuhan ei ihan viittä kiloa ois niin kaikki hyvin :D

Ollaan täällä anoppilassa keskiviikkoon asti, toivotaan etten täällä ala synnyttään, kun en tiedä mihin sairaalaan sitten joutusin, jos ambulanssilla joutus lähteen. Varmaan Mikkeliin :/
Vai tiedättekö, kuljettaako ne kauempaakin oman kotikunnan sairaalaan?

outiko 37+3
 
Pusukalatar en nyt halua pelotella, mut jos mun olis pitäny miettiä et millon pitää lähteä sairaalaan niin olis kyl kivunlievitykset jääny saamatta :D Onneks olin jo valmiiks siellä.. muistan miettineeni kun epiduraalia laitettiin et eihän nää kivut ole vielä kovin pahoja, siinävaiheessa olin kuitenkin jo kävelly 22 tuntia lähes tauotta ympyrää käytävillä kun paikallaan ei voinu olla. Olin meinaan pikkasen sekasin kun oli viikon valvonu supistusten kans jo ennen itse synnytystä :eek:

Nyt kun rupesin taas muisteleen niin en taidakkaan haluta vauvoja enään :LOL: Olis meinaan pikkukakkonen suunnitteilla :whistle: Ei vaan, kyllähän se synnyttäminen sattuu, mut on se palkinto vaan ihana :heart: Ja se kipu unohtuu oikeesti tosi nopeesti, ite en enään muista miltä se tuntu vaikka yrittäisin, tarvii ottaa uusiks :LOL:
 
Mandor eiköhän tuosta nyt tosiaan se pointti käyny ilmi! :LOL:
Miehen kaverit tsemppaa mua lähtemään pian laitokselle, että pääsevät juhlimaan varpajaisia! :D Eilen illalla oltiin parille tyypille kuskina ni toinen sano mulle, että lähtö tulee 3.15 ens yönä (en sit tiiä tarkottiko se nyt mennyttä koska sillon kello oli jo yli kahentoista vai nyt tulevaa yötä) mutta sitä hän ei osannu sanoa kuinka kauan siellä kestää! :D Saa nähä tuliko se totuus kännisen suusta!! :LOL: Nyt on kyllä tänään ollut melko kivuton päivä..tai sen mitä nyt hereillä oon ollu. Aamuyöllä taas heräsin aivan sairaan kovaan närästykseen. Rennie antoi tunnin lisäunta ja sit uudestaan! Sohvalla pyörähin torkkumassa kun sain asennon sellaiseksi, että oli yläkroppa pystymmässä. Onneksi kun palasin sänkyyn ni sain nukuttua lisää ilman närää! Sanoinkin aamulla miehelle, et kumpa sais ees yhden yön taas tässä välissä, jolloin tarttis nousta vaan pissille mut muuten sais nukkua ilman minkäänlaisia kipuja!! Toivo elää, että ehkä se olisi jo ensi yö?! :)
 
Outiko: noup, yhdessä osassa edelleen. Ei edes supista :LOL: Kiipesin eilen sellaselle hirveän mäen päälle josko olis alkanu supistaan, mutta ei alkanu, tosin reisi alko kyllä kramppaamaan :LOL:

Meillä on miehen kanssa tänään muuten 1-vuotis hääpäivä. Ajateltiin sen kunniaksi mennä illalla elokuviin :heart:

Kukkis ja napero 39+6
 
haikee olo ku lukee teijän synnytysjuttuja :D vaikkei omastakaan synnytyksestä oo viittä kuukauttakaan

ja pusukalatar: mulla oli kans iha nkarmeeta se närästys,rennietä heräsin yöllä syömään 15min.-1h välein.. mut sit kuitenki aloin juomaa samariinia ni sai yöt nukuttua ilman närästystä..

meille kätilö kertoi,ttä jos närästää raskausaikana paljon,ni se merkkais sitä,ett äon tulossa vauvaa millä on pajlon hiuksia.. tiiä sit et kuinka totta se on,

mut meillä ainakin poika oli sellanen peikko että =)
nyt kun aloin miettimään tota paremmin,ni meillä poika on varmaan vaa kaljuuntunutkin mahassa,kun alussa närästi,sit oli muutama kuukaus ilman närästystä ja sit taas.. eli on kasvattanu hiukset,kaljuuntunu ja kasvattanu taas :LOL: :LOL:
 
lara79
Alkuperäinen kirjoittaja nunnukka89:
meille kätilö kertoi,ttä jos närästää raskausaikana paljon,ni se merkkais sitä,ett äon tulossa vauvaa millä on pajlon hiuksia.. tiiä sit et kuinka totta se on,
Mua ei kyllä närästykset vaivannu mut on tytöllä tuuhea tukka :). Kumma kyllä kummassakin raskaudessa olen säästynyt närästykseltä raskausaikana mut synnytyksen jälkeen on vaivannu...
 
Närästyksestä: Niin minäkin olen kuullut, että jos raskausaikana närästää niin vauvalla on paljon hiuksia :) Minua närästi kummassakin raskaudessa jonkin verran, mutta kerran vain otin rennietä kakkosta odottaessa, ja molemmilla pojilla on ollut tumma tukka syntyessän, mutta ei siis mikään kovin tuuhea.

Kukkaiskeijulle ja miehellesi hyvää hääpäivää ja mukavaa elokuvailtaa! Minäkin ehdin jo miettiä että joko olet lähtenyt synnärille, kun sinua ei näkynyt täällä vähään aikaan. Mutta ilmoittelehan sitten kun pikkuinen on syntynyt

Minä olen poikien kanssa kahdestaan minun vanhemmilla, mies lähti veljensä luo pariksi yöksi. Hyvin on ollaan täällä maalla viihdytty. Lapsille riittää hoitajia ja esikoiselle paljon puuhaa ulkona. Koko ajan haluais mennä uimaan, saakin olla vahtimassa ettei vaan yksin mene rantaan/laiturille. Huomenna pitäis käyttää vauvaa täällä neuvolassa, kun navan tynkä ei ole vieläkään kunnolla kuivunut, vaan se erittää vähän nestettä. Laittoivat jo pari kertaa omassa neuvolassa jotain ainetta siihen, että napa alkaa kuivua, mutta sanoivat että pitää vielä käyttää täällä ainakin kerran. =)
 
kukkaiskeiju Ai jaa, no voi hitsit. Mulla oli vaan jotenkin vahva tunne, että oot lähtenyt viikonlopun aikana synnyttään :)
Hyvää hääpäivää muuten :flower:

Täälläkin närästää kovasti, että saa nähdä tuleeko vauvalle sitten millanen hiuspehko :D

outiko 37+4
 

Yhteistyössä