Jyväskylän odottajat ja äidit vol.3

Hei taas kaikki tällä puolella! Tuolla vauvautuneiden puolella olemme suunnitelleet tapaamista tänne meille, Vaajakoskelle tiistaina 28.7., aikaa ei olla vielä lyöty lukkoon. Eli tulkaa täältäkin kaikki innostuneet, uusia on mukava saada! Ainakin Mandor ja Nunnukkakin ehkä ovat tulossa uusina..niin ja Nessu. Laitan ajo-ohjeita, jos joku ilmoittaa tulostaan!

Milja ja Miika kohta 7kk =)
 
moikka..täällä pakataan taas..ihanaa kun mies on lomalla,mut samalla siitä saa pientä lisä stressiä elämään..

milja-85,kiitos kutsusta,mut savossa ollaan..

pusukalatar,minä taidan sitkeästi roikkua täällä,jotenkin oon niin jumiutunu tähän porukkaan :) tietty jos te vaihdatte keskustelu sivua,pakko on munkin häipyä.

Outiko,onnea loppu metreille:sinulle kans ohje:nauti aamu hetkistä,istu sohvalla tekemättä mitään ja nuku kun nukuttaa..se aika on kohta ohi =) vaavi on sylissäsi pikemmin kun arvaatkaan..

Mandy,onnea vaavelista teille :)

mites halinalle on,pidätkö kestejä..?
 
lara79
pusukalatar sain vihdoin luettua sun synnytyskertomuksen (jostain syystä sivut jökkineet aina kun olen yrittänyt), oli kivaa lukea sun eläväistä kertomusta!

Voi pojat minkälainen yö oli viimeyö ja tämä päivä.. eilen illalla, juuri kun olin onnellisena painamassa päätäni tyynyyn n. klo 23, esikoinen päätti aloittaa kunnon raivoamis/huuto konsertin... sitä kesti n. 1,5h jonka jälkeen höpötteli n- klo 03 asti... siinä ehdin hetken torkahtaa kunnes alkoi vauva heräillä ja loppuyö/aamu meni sekin aika pätkäunilla vauvelin heräilemisiin... päivällä esikoinen ei taaskaan suostunut nukkumaan päiväunia ja vauveli nukkui vain n. 15 min pätkiä... Nyt kumpikin nukkuu mut ei sitä itse vielä malta mennä nukkumaan... toivottavasti ensiyö on parempi...

Onko kellään hyviä konsteja jolla sais alle 2v nukkumaan taas päiväunia??? Tyttö vaan höpöttelee sängyssään vaikka toista tuntia eikä käy nukkumaan/nukahda



 
Hellurei ja hellettä riittää :)

Sitä ollaan kotiuduttu reissun päältä eilen illalla. Olipahan taas auto tavaraa täynnä, koira ei mahtunut enää kyytiin, joten jätettiin se vielä lomalle.

Vaavin ristiäisetkin saatiin pidettyä eilen. Juhlat meni tosi hyvin, vaikka poitsu vähän itkeskeli kesken toimituksen. Sylikummilla oli niin kuuma, että poika sai kumminsa hikipisaroistakin kasteen otsalleen :LOL: Nimeä en taida täällä julkisesti paljastaa, kyllähän se varmaan lehteen tulee ja selviää sitten tapaamisilla...

Tänään olenkin purkanut tavaroita ja järjestellyt paikkoja. Käytiin poikien kanssa ulkoilemassakin, nyt herrat nukkuu. Mies on töissä :/

Tuosta tapaamisesta, ketähän olisi tulossa silloin to 6.8? Ajattelin myös että se viikonloppukin kävisi? Ja miten teille kävisi jos se torstain tapaaminen olisi illasta?

Mandylle hurjan paljon onnea pikku nyytistä :flower:

Outikolle paljon tsemppiä loppurutistukseen!

Lara: Meillä esikoinen ei malttais käydä päikkäreille, ei kyllä myöskään yöunillekkaan. Mutta olen sitä mieltä että meillä ainakin tuo poika tarvii ne unet myös päivällä, on muuten kuin persiiseen ammuttu karhu koko illan. Muutenkin jos päikkärit on jäänyt lyhyeksi niin kiukkuaa illasta. En osaa mitään neuvoja antaa miten saisit tytön päikkäreille. Monesti meillä poika huutaa sängyssä tai sitten höpöttää omiaan jonkin aikaa, mutta sitten nukahtaa. Välillä käydään sanomassa että nyt nukkumaan, jos ei meinaa rauhottua itse. Välillä luetaan satu ennen unia ja illalla laulan pojalle unilauluja. Joskus pojalla saattaa hyvinkin mennä tunti ennen kuin nukahtaa. Yleensä menee puolisen tuntia. Ihme kyllä tänään nukahti päikkäreille tosi hyvin ja nopeasti ilman mitään vastalauseita =)

Mullakin kaksi viimeisintä yötä on mennyt ihan parin tunnin yöunilla, mutta ei niinkään lasten takin. La-su yö oltiin tätini luona yötä, menin nukkumaan vasta puoli kahdelta ja en saanut kunnolla nukutuksi, jännitin varmaan ristiäisiä. Ja sitten viime yönä kävin myös puoli kahden aikaan nukkumaan kun juteltiin miehen kanssa. Vauva päättikin herätä just tänä aamuna heti seitsemän jälkeen ähisemään ja olin niin virkeä tapaus. Maattiin sitten yhdessä sängyssä, minä puolinukuksissa. Onneksi herra kuitenkin nukahti joskus puoli ysin aikaan uudelleen ja nukuttiin sitten puoli kymppiin kun esikoinen alkoi huutelemaan sängystään äitiä. Mutta on tämä pää ihan sekaisin vielä, jospa sitä ensi yönä tajuais mennä sänkyyn hyvissä ajoin.
 
Täällä yksi aamukukkuja! Tyttö nukkui hienosti neljä ja puoli tuntia, mutta tunnin uudelleen nukuttamisoperaatio sai äitylin sen verran piristymään, että turha oli jäädä sänkyyn pyörimään. Meillä tuntuu nykyään menevän niin, että yöunille nukuttaminen vie parisen tuntia. Minä tietysti aivan rättipoikkiväsyneenä en jaksa, mutta onneksi mies tulee aina hätiin! En tiedä mihin joutuisin ilman tuota miestä!! :heart:
Ristiäisistä: me päätettiin kutsua vain mun vanhemmat (miehen isä kuollut ja äitiin ei pidetä yhteyttä) ja kummit. Ajatuksena, että kutsuttaisiin meidän sisarukset luovuttiin koska kaikilla on niin isot perheet, että joukko kasvaisi liiaksi meidän budjettiin. Eikä me mahduttaisi edes meille. Päästään vähemmällä näin. Varmaa on, että joku loukkaantuu mutta eipä kellään ole nokan koputtamista! Tämä on meidän päätös!! Saa sitten halukkaat tulla myöhemmin kahvilla pyörähtämään.
Täällä päin on joillain tapana pitää ristiäisten jälkeen kavereille ns. rääppiäiset eli ryyppäjäiset. Mua ahistaa jo valmiiksi ajatus! En ole yhtään niin varma haluanko vielä siinä vaiheessa jättää Henniä hoitoon ja lähteä ryypiskelemään. Tottakai saan itse päättää lähdenkö vai en, mutta on kamalan painostava tunne kun tuntuu, että multa ODOTETAAN sitä, että lähden!! :( Olen mä jo pari kertaa juonut janooni lonkeron (syötän silloin pullosta tuttelia), mutta en olis kummallakaan kerralla halunnut yhtään enempää. Ei voisi vähempää kiinnostaa ajatus baariin lähdöstä ja siitä örveltämisestä mitä siellä on! No, senhän näkee sitten parin kk:n päästä, että mikä on tilanne...
Meillä olis tänään soppalassa se isyydentunnustus. Mietin jo unta odotellessani, että jos toi yks lohkasee vitsillä, että ei tunnusta olevansa lapsen isä niin mitäs sit jos siellä on joku tiukkapipo täti?! :LOL: Pistää raporttia eteenpäin, että ei tää ookkaan niin selkee tapaus...?! :LOL:
Mutta nyt mä lähen kaurapuuron keittoon...karsee nälkä! Moneen päivään ei oo oikein ollu ruokahalua ja tullu syötyä tosi huonosti. Aina kun nälän tunne on yllättäny ni oon ollu yksin tytön kanssa ja tottakai se on just sillon vaatinu huomiota eli syöminen on jääny. Ja sit kun ois tullu tilaisuus syödä ni ei ole enää nälkä! Eli NYT kun muut nukkuu ni mä meen SYÖMÄÄN! :)
 
Onnea Mandy81 nyytistä!

Pusukalatar: Pienet ristiäiset kuulostaa tosi vauvaystävällisiltä :) Rääppijäiset sen sijaan kuulostaa omaankin korvaan vähän jänniltä, en ainakaan itse tuota pikkuista jättäisi kostean illan vuoksi :D Toki varmasti on irtiotto äidille ja hyvä sille ken sitä kaipaa :) Ajattelin muuten, että jos joskus haluat vaunuilemaan yhdessä tms. vähän syksymmällä voisin tästä Laukaasta ajella sinne Suolahteen, tässähän mä olen vähän niinkuin puolimatkassa :)

Meillä arki sujuu hienosti. Tänään pikkuinen on ollut vähän levoton ja nukkunut päivällä huonosti. Yöt yhtä lukuunottamatta olleet tosi hyviä, vielä :) Huomenna lähdetään mummolamatkalle ja ollaan niin pitkään kun viihdytään, onneksi isi on kotona ad. 17.8 :)

Mua askarruttaa yks juttu: Milloin keskisuomalaisessa on Syntyneet palsta, minne sai jättää tiedot silloin sairaalassa? Mä oon tiistain lehdistä niitä yrittänyt bongailla, tuloksetta. Vinkatkaahan jos tiedätte, niin osaan kaivata oikean päivän lehteä :)

Inka ja Pupu 11vrk
 
Inka: vaunuilu seura ois tosiaan tervetullutta ni ei aina tarttis tota miestä raaheksia mukaan! ;) Ja luonnollisesti myös muut äidit tois toisenlaista vertaistukea! :) Eli laitellaan myöhemmin yksärillä puhnumeroita...
Vauvailmoitukset on mun mielestä aina sunnuntain lehdessä. Se lappu piti jättää kätilöille siellä laitoksella. En oo itekkään hoksannu äitille sanoa, että kahtoo jos meiän ilmotus on julkaistu...eihän se kovin kummoinen ole mutta silti!
Nyt mä lähen kitisevän Hennin ja miehen viereen katselemaan CSI Miamia... palataan... :) :wave:
 
inkap:
Mua askarruttaa yks juttu: Milloin keskisuomalaisessa on Syntyneet palsta, minne sai jättää tiedot silloin sairaalassa?
Sunnuntain Keskisuomalaisestä löytyy =)

pusukalatar:
En oo itekkään hoksannu äitille sanoa, että kahtoo jos meiän ilmotus on julkaistu...eihän se kovin kummoinen ole mutta silti!
Viime sunnuntain lehdessä (vai oliko se jo edellisessä, muisti pätkii..) oli teidän nimet, niinkun ehkä jo tiesitkin :)

Täällä edelleen yhdessä koossa ja kohta alkaa jo hermoja raastamaan :D Tai no lähinnä mun hermoja raastaa se, kun nään miten mies odottaa synnärille lähtöä malttamattomana.
Oma olo on kyllä tosi hyvä, että ei sen puoleen ole kiire, mutta tahtoo jo sen nyytin!!

outiko 40+1
 
Outikolle pidän peukkuja että saisit kohta oman vaavin syliin =)

Meidän jässikkä täyttää tänään 2kk!!!!! Kyllä aika menee vauhdilla. Käytiin neuvolassa ja kylläpä oli "pikku" herra kasvanut, voisi jo sanoa että ISO herra :LOL: Pituutta oli 58,3cm ja painoa 6140g. Painoa on tullut lisää yli kilo kuukaudessa, joten hyvin näyttää pelkällä tissimaidolla kasvavan. :) Toivottavasti maito nyt riittää, esikoisen aikaan imetin vain nelisen kuukautta kun maito loppui. Imettäminen kun on vaan jotenkin niin paljon helpompaa. Ei tarvitse lämmitellä maitoa keskellä yötä ja pestä pulloja. Senkun vain tyrkkää tissin suuhun kun pojan nälkä yllättää =)

Viikonloppu lähestyy ja rallitkin alkoi tänään, sen kyllä näkee ja kuulee. Koko ajan joku ralliauto pörrää tuossa tiellä ja paljon on autoja pitkin pihoja ja tienreunuksia. Pitää vaan visusti pitää omaa auto koko viikonlopun omalla parkkipaikalla, ettei vaan kukaan siihen tunge omaa autoaan. Täällä on se ongelmana kun ei ole riittävästi parkkipaikkoja, niin sitten kun paviljongilla on joku tapahtuma niin ihmiset ajaa autosa mihin huvittaa.

Pitää ainakin käydä tuossa paviljongilla katsomassa mitä siellä tapahtuu. Viime kesänä siellä oli ainakin lapsille tosi kiva leikkipaikka. Mulla oli sellainen ranneke, jolla pääsi sisään alueelle joka päivä, noh siellähän tuo meidän poika viihtyi, vaikka oli silloin vajaan vuoden ikäinen. Eiköhän me sinne mennä nytkin leikkimään :)

Nauttikaa ihanasta auringonpaisteesta!!

Kukkaiskeiju: Just tuli tässä mieleen, että en ole vieläkään hakenut niitä tupperin tavaroita :ashamed: Jos tässä joku päivä sen verran edityisin ja kävisin ne hakemassa.....
 
Joko Hemuli on puhjennut?! Tässä jatkoa tuolle purnaamiselle mitä tuolla aikaisemmalla sivulla kirjottelin...kirjotit siitä, että lisäpäiviä tulee...täällä koitetaan samaa! :x Tähän saakka olen pitänyt tuota miehen eksää ihan ok tyyppinä; että tullaan toimeen kuitenkin ja sillai mutta luulenpa, että tästä lähtien mun on TOSI vaikea hymyillä vaan hiljaa kun se tulee tuomaan tai hakemaan lapsia! Olen ihan äimistynyt sen ihmisen tyhmyydestä/häikäilemättömyydestä! Viime viikolla kun tyttö oli meillä joka päivä hoidossa niin tämä eksä sanoi, että "ensi viikolla tyttö pärjää yksinkin kun teen vain puolikasta päivää" ja nyt sitten se likka (9-vee!!!) ei pärjäisikään kolmea tuntia yksin!! Sanokaa nyt hyvät ihmiset onko teidän mielestä liian aikaista jättää 9-vuotias yksin kolmeksi tunniksi?! Eikö tuon ikäisen pitäisi jo alkaa oppia olemaan yksinkin? V....ttaa suoraan sanottuna tuommoinen ristiriitaisuus...ensin sanotaan yhtä ja sitten tehdään toista! Viime viikolla en pystynyt ajattelemaan selkeästi mitään...elin oli sen verran suuri otsassa, etten nähnyt mitään muuta!! Olen tullut miettineeksi sitä, että toivottavasti en nyt sitten kehitä päässäni mitään fiksaatiota tyttöä kohtaan äitinsä paskamaisuuden takia!! Täällä on kukkis äitiysalan ammattilainen...ei sattuis joukossa olemaan yhtään kallonkutistajaa?! :LOL: Tätä menoa tulen tarvitsemaan sellaistakin apua...kohtalotovereita?! :D
 
Pusukalatar Vielä yhdessä kasassa :kieh: Tällä menolla mennään reippaasti lasketun ajan yli..ei merkkiäkään esim.suppareista,ei mitään.Jalat on koko ajan vaan niin hemmetin turvoksissa,ettei oikein pääse kunnolla liikkumaan ja selästä kuuluu joka askeleella paukaus,joka ei kuulosta hyvältä :/ Haluais jo nyytin kainaloon |O

Purnaukseen..tuo kuulostaa niin tutulta :eek: Erona vaan se,että me ei miehen eksän kanssa tulla toimeen eikä olla missään tekemisissä toistemme kanssa erinäisistä syistä johtuen.Kyllä mun mielestä 9-vuotias pärjää jo tuon kolmen tunnin ajan itsekseen ellei ihan mahdottoman vilkas tapaus satu olemaan..?Onhan sitä itsekin pärjännyt vallan mainiosti silloin ennen muinoin.No,tosin en osais kuvitella,että meillä miehen lapsi(nyt 6,5-vuotias) pärjäis kotona edes puolta tuntia kauempaa yksin 9-veenä..on se sen verran töhö ja huolimaton sekä aika arka tapaus toisinaan,että tulisko siitä mitään?Vieläkään täällä meillä ollessa ei meidän pihaan uskalla mennä keinumaan yksin,vaikka tuttu piha onkin :| Kotona tietty voi olla toinen juttu..äitinsä tuskin jättää vaihtoehtoja,vaan pakottaa lapsen pois jaloista pyörimästä,kun tarpeeksi huutaa.Musta tuntuu,että siltä lapsukaiselta on se perusturvallisuuden tunne hävinnyt..kun äiti on jättänyt sen millon minkäkin tutun luo yöksi ja lähtenyt lapsen nukkuessa itse baariin ryyppäämään |O Mutta joo..mullakin on viime aikoina ollut melkonen sarvi otsassa näitten uusperheellisyys-asioiden osalta,että hirvittää.Valitettavasti se on näkynyt myös mun käytöksessä lasta kohtaan,lähinnä semmosena välinpitämättömyytenä..ja ihan vaan sen takia,että se äiti on niin paska!Ei tää miehellekään oo helppoa..kokee joskus oman lapsensa melkoisena riesana ja se syö sitä ihan valtavasti!!Vauvakin tekee volttia masussa aina,kun näitä asioita pohtii eli sekin on saanut osansa tästä stressistä :ashamed: Kauhulla vaan odotan,mitä kaikkea tässä tulee eteen kun vauva syntyy..nyt onkin puolitoista viikkoa ollut rauhallista eksän osalta,että jotain sieltä on tulossa niskaan "tyyntä myrskyn edellä".. :whistle: En muuten tiedä mistä johtuu,mut aina kun tästä aiheesta tule puhe,mun nokka alkaa vuotamaan ihan solkenaan..liekö allergiaa asiaa kohtaan :LOL: Kyllä mäkin tartten varmaan jotain kallonkutistajaa kohta apuun.. tsemppiä :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli-79:
Pusukalatar Vielä yhdessä kasassa :kieh: Tällä menolla mennään reippaasti lasketun ajan yli..ei merkkiäkään esim.suppareista,ei mitään.Jalat on koko ajan vaan niin hemmetin turvoksissa,ettei oikein pääse kunnolla liikkumaan ja selästä kuuluu joka askeleella paukaus,joka ei kuulosta hyvältä :/ Haluais jo nyytin kainaloon |O
Voi Hemuli.. Ei sitä tiedä. Ei mullakaan ollut yhen yhtä supparia ennen ku synnytyssupparit alkoi. Ensin tupsahti limatulppa illalla ja sit yöllä alkoi tulla limaista verta. Tsemppiä! :heart:

Mäpäs laitan teillekin mun synnytyskertomuksen..
 
Limatulppa meni 22.7. keskiviikkoiltana. Masuasukki oli jotenkin hurjan energinen silloin. Oli vähän semmonen tulemisen meininki, vaikka silloin ei supistanut ollenkaan. Enkä edes tiennyt miltä supistukset tuntuu. Heräsin yöllä klo 02 pissalle ja paperiin jäi hennon vaaleanpunainen jälki. Menin takas sänkyyn sitä suuremmin miettimättä. Sängyssä masuasukki aloitti taas hurjan potkunyrkkeily-setin. Yleensä se ei paljon yöllä liiku. Kävin kohta uudestaan vessassa ja bongasin limaista verta. Sitä minä sitten ihmettelin hetken mielessäni (ja lueskelin netissä, että onko normaalia), kunnes alkoi supistaa. Supistukset alkoivat ehkä kolmen aikaan. En muista tarkasti. Kuuden aikoihina sain iinZilta hyviä vinkkejä ja kävinkin seiskalta saunassa ja suihkussa. Ihan uskomatonta, kuinka kuuma suihku alaselkään vie supistuskivuilta tehot. Käytiin miehen kans joskus yheksän jälkeen pienellä kävelylenkillä. Minä hengittelin ja puuskuttelin aina supistusten tullessa. Supistuksiahan tuli koko aamun tosi epäsäännöllisin aikavälein, lyhimmillään 5 min välein pisimmillään melkein 15 min välein. Klo 11 soitin synnärille, että mitä tehään. Käskivät jatkaa normaalia elämää. =) Heh.. Sanoivat, että tulla sitten, kun ei enää kotikonsteilla pysy kipu aisoissa. Joo.. Mulla on aika korkea kipukynnys ollut aina. Noh, siinä sitten tehtiin ruokaa ja ihmeteltiin ja puuskuteltiin. Käytiin toisenkin kerran vielä lenkillä. Kolmen aikaan sanoin miehelle, että nyt tuntuu siltä, että mennään synnärille. Se oli ihan, että nytkö!? Paistoi vielä paniikissa siinä makkaran grillissä, kun oli sen ehtinyt kuumentaa... =) Minä puhisin ja puhkuin. Lähettiin liikenteeseen, kunnes kilometrin päässä tajuttiin, että kaikki muu tuli mukaan paitsi neuvolakortti. Voitteko kuvitella! =) Tärkein jäi. Ja eikun takas. No, onneks meillä ei oo synnärille, kuin 10-15min matka. Mulla oli vähän semmonen olo, että käydään nyt ainakin tarkistamassa, mikä tilanne tuolla kohdunsuulla on. Voidaanhan me tulla aina takas kotiin, jos oonkin vasta tosi alussa.

Synnärillä kivut selässä olivat jo aika kovia. Klo oli 16.10. Päästiin tutkimushuoneeseen, jossa hoitaja (?) totesi, että olen 7 cm auki!!! Kääks! Niin paljon. Vähän meitä meinas miehen kans naurattaa. Siinä me sitten odoteltiin tutkimushuoneessa ehkä 15 -30 min. En tiiä oliko kaikki salit täynnä, vai mitä. Kätilö tuli esittäytymään ja oli ihan ihmeissään kuinka olin niin rauhallinen ja juttelin ja naureskelin aina supistusten välillä. Olin muuten kirjoittanut synnytystoiveisiini, että haluan mennä mahdollisimman pitkälle ilman lääketieteellistä kivunlievitystä ja epiduraalia en halua missään nimessä. Kohdunkaulan puudutus oli toiveissa, jos jotain on pakko ottaa. Kätilö totesikin, että tämä taitaa mennä aika pitkälle niin kuin olen toivonutkin. Sitten siirryttiin synnytyssaliin, jossa sain lämpöpakkauksen selänpuolelle ja Buscopania piikillä kankkuun. Kävelin supistusten aikana ja lopulta istuin jumppapallon päällä ja supistusten tullessa heiluttelin siinä itsenä sivulta sivulle. Joskus ehkä kuuden aikaan kätilö tarkisti kohdunkaulan tilanteen ja totesi, että sille ei ole tapahtunut mitään. Hän ehdotti, että puhkaistaan lapsivesi, jotta homma edistyisi tositoimiin. Tässä vaiheessa kätilö kyseli ties kuinka monetta kertaa, että enkö tosiaan halua mitän kivunlievitystä. Hän ehdotti, että laitettasiin kalvojen puhkaisun jälkeen kohdunkaulan puudutus. Suostuin tähän. Painoarvioksi saimme jossain vaiheessa vauvalle 3600 g. Itse olin veikannut 3300 g ja mies 3500g. Kun kalvot puhkaistiin, alkoikin tapahtua. Kohdunkaulan puudutus pystyttiin laittamaan vain toiselle puolelle. Ja sitten alkoi armoton ponnistamisen tarve! Kätilö oli ihan tohkeissaan. Ponnistelin välillä selällään ja välillä kyljellään. Olin toivonut synnytysjakkaraa, mutta kätilö oli sitä mieltä että parempi kun synnytän siinä sängyllä, että voimani riittävät. En pistänyt vastaan. Ponnistaminen oli melkeimpä mahtavaa! Supistuksen tullessa oli niin pakottava tarve ponnistaa, että oksat pois. Ja tajusin jossain vaiheessa, että mähän karjun kuin leijona aina kun ponnistan. En kiljunut, en huutanut, en kirkunut, vaan KARJUIN kunnolla. Naurattaa nyt. Mutta sekin tuli vaan jostain yhtä kovalla voimalla kuin se ponnistamisen tarvekin. Ponnistusvaihe alkoi klo 18.55 ja kesti 57 min. Musta ei todellakaan tuntunut sille, että olisin ponnistanut tunnin. Aika tuntui paljon lyhyemmälle. Mieheltä tuli itku, kun ponnistelin ensimmäisiä kertoja. Olin ihan ihmeissäni. Se ei itke ikinä. Sille oli tullut vaan niin tunteellinen olo, kun minä siinä synnytin ja kuulosti kait se aika eläimelliselle karjumisineen kaikkineen. Ja kun ei se paljon voinut tehdä. Ihanaa oli se, että mies paineli märkää rättiä mun otsalle, kaulalle ja kasvoille. Oli ihmeellistä, kun pään ponnistamisen jälkeen jäätiin odottamaan seuraavaa supistusta, jotta saadaan muukin kroppa ulos. Koskin siinä pojan tukaa. Ihan ihmeellistä. Seuraavan ponnistuksen tullessa, kuulin kätilön sanovan; "Jahas, täältään taitaa tulla herrasmies, kun on heti kättäpäivää sanomassa." Eli käsi oli jotekin kait koukussa tai jotain. Tämän vuoksi sainkin muutamia tikkejä. Lopulta ponnistin poikamme puoli-istuvassa asennossa maailmaan klo 19.52. Poika itki heti. Naurettiinki, että hän ei varmaan ehtinyt edes kokonaan ulos masusta, kun huuto jo alkoi. Ihana hetki. Sitten vaan poika rinnan päälle mun paidan alle. En edes itkenyt. Mä oon itkeny katsoessani Kätilö-sarjan synnytyksiä ja miettiessäni omaa synnytysta raskausaikana. Nyt ei sitten itkettänytkään. Hassua. Ja mies itki. Sekin oli hassua. Vauva söi rintaa salissa ja me saatiin miehen kans kahvit ja leivät. Kävin suihkussa ja käveltiin porukalla osastolle.

Mutta kaiken kaikkiaan synnytys oli mahtava kokemus! Mun mielestä avautumisvaiheen supistukset olivat kivuliaampia kuin ponnitusvaihe. En muista ponnistusvaiheen sattuneen ollenkaan. Siinä oli niin hurja tekemisen meininki. Kätilö on kirjoittanut synnytyksestäni näin: "Upea, luonnonmukainen ensisynnytys. Mandy pärjäsi hieosti supistuskipujen kanssa ja sairaalaan tullessa kohdunsuu oli jo 7 cm auki. Kivunlievitykseksi lämpöpakkaus ja Buscopan 20 mg im. sekä kohdunkaulan puudutus vain toiselle puolelle kalvojen puhkaisun jälkeen klo 18.35. Mandylle tuli voimakas työntämisen tarve ja sillä voimalla ponnisti hienosti vajaassa tunnissa virkeän poika-vauvan klo 19.52. Välilihaan emättimen pohjalle repeämä, joka ommeltiin Vigryl rapidillä. Ensi-imetys onnistui. Istukka täydellinen."

Lääkärintarkastuksessa pojan sydämessä kuului sivuääni, joka tutkittiin ultraamalla myöhemmin. Selvisi, että se oli ihan vaaraton ääni ja häviää n. 1 kk iässä. Sunnuntaina vauvan keltaisuusarvot olivat koholla ja sen vuoksi jäimme vielä neljänneksi yöksi sairaalaan. Maanantaina arvot vieläkin koholla, mutta ei niin korkeat, että olisi pitänyt valohoitoon mennä. Sovittiin, että saamme lähteä kotiin ja tiistai-aamuna pitää tulla käymään labrassa. Kävimme labrassa ja arvot olivat laskeneet eikä aiheuttanut jatkotoimenpiteitä.

Semmonen romaani. =)
 
Mandy: olipa mahtavaa luettavaa toi sun synnytystarinasi! Tässä miehelle naureskelin, että tasan ei käy onnen lahjat: minäkin oisin halunnu miehen pyyhkimään sillä märällä rätillä mun YLÄPÄÄTÄ eikä vain pitelemään mun jalkaa! Kai siellä sit oli niin kiirus, ettei siihen hommaan ois joutanut henkilökunnan jäsentä! Pääasia kuitenkin, että sulle jäi hyvä muisto...sitä ei unohda koskaan!! :)
muoks: niin ja PALJON ONNEA!!! :) :hug:
 
Onnea outikolle! :heart: :heart:

Mandy Tosi kivaa luettavaa sun synnytystarinasi! :) Mäkin niin toivoisin että oma synnytykseni menisi mahd. luonnonmukaisesti....jos siis vaan pärjään ilman vahvempia puudutteita, muttä näin olen aikonut, mut saa sitten nähdä... Mut oli niin kivaa luettavaa, kiitos! :)

Tänne ei mitään uutta, pe oli äippäpolilla ultra, siellä kaikki ok, kokoarvio tällä hetkellä 1600g muistaakseni, lääkäri sanoi että ihan keskikäyrillä kasvaa. :)

Hensku 32+4
 
Mäkin vielä mukana pyörin, mutta miten ihmeessä äidit ehtii olla tietsikalla?! Mä en vaan ehdi, en vaikka haluisin. Se pieni hetki kun neiti nukkuu tuntuu menevän siivoamiseen tai omasta inhimillisyydestä huolehtimiseen :D Tai kun neiti on hereillä niin mä en malta olla koneella... :)

Mandy: Mahtavalta kuulosti sun synnytys! Itsekin toivoin jotain tuollaista, mutta mun kipukynnys kyllä petti heti alkuunsa... :ashamed: Toisaalta, nyytti sylissä ja kaikki hyvin eli hyvä näin.

Outiko: Onnea oikein tosi paljon!!!

).( Huh, nyt ollaan jo vähän uskallettu vauvan kanssa ulkoilemaankin, käytiin jopa kaupungissa ja selvittiin hengissä! Ens lauantaina olis sitten kaverin häät...gulp! Nimiasioitakin ollaan mietitty ja aika varmaksi jo päätettykin. Tosin ristiäiset on vasta 6.9.
Taitaa alkaa olla iltapala aika meidän neidillä... Tapaamisiin!

Kukkis ja neiti 2vk 3pv
 
pitkästä aikaa täällä taas..pika kuulumiset..

kukkaiskeiju,me taidettiinkin vaihtaa hissiä perjantaina kaupungissa ollessa,oltiin kaverin kans h&m menossa..

nepsunen&eerika ilmoittautuu 6.8 tulemaan halinallen luo..entäs muut..

onnea outikolle ja pojalle :heart: toivottavasti kaikki on mennyt hyvin :)

huomenna asuntomessuille ja sit pitäis kesän jälkeen arkea aloittaa..vähän on haikea olo..
 
Kukkis sit vietti pitkään kotona aikaa...me oltiin vissiin yks kokonainen päivä kotosalla kun käytiin jo vaunuilemassa! :LOL: Kauppaan tms ei tosin viety ennenkun eka viikko oli kulunut...! :)
Meillä Henni tykkää kuunnella lasten lauluja. Jos laitan koneelta soimaan ja ite lauleskelen siinä mukana ni ensin ilme on lähes epäuskoinen, mutta kohta lupsaa silmät! :LOL: Että ei mulla vissiin ainakaan Hennin mielestä ole kummosempi ääni! :whistle:
Eilen kävin ekaa kertaa hieman tuulettumassa. Selvinpäin se ilta meni eikä meno ole muuttunut sen kummemaksi vaikken olekkaan ollut geimeissä hetkeen. Koska luotan mieheen enempi kuin itseeni vauvan hoidossa niin ei tullut ees niitä (kuulemani mukaan perinteisiä) "mitenköhän kotona menee?!" kohtauksia! Eipä kyllä nyt ole hirveetä hinkua uusia tuulettumista.
Perjantaina soitin ja varasin papin. Ristiäiset on nyt sitten 29.8...jään ainoaksi Kilpiöksi tässä perheessä... :'( Jospa selviäisin siitä hengissä kuin nainen konsanaan! :D
 

Yhteistyössä