Jyväskylän Odottajat & Äidit

laitampa minäkin tuota tietoa noista teidän keskustelemista asioista.. eli ksks:ssä on pari perhe huonetta ja ne on tarkoitettu todella kiperässä tilanteessa oleville,eli niitä ei kyllä kovin hevillä heru,kun meilläkin pieni keskos vauva ja mies ei saanu edes jäädä,puhumattakaa et olis ollu asiaa perhe huoneesee..

synnytysvalmennusta ei jyvskylässä enää ole, ainoastaa tutustuminen kummikätilön kanssa synnärille ja siinä puhutaa kaikkea kivunlievityksistä jne.. entinen synnytysvalmennus siis muuttunut tuohon tutustumiseen vaan.. tyynex ainakain kirjoitteli et olis synnytysvalm. ni mulle puhui kans siitä tutustumisesta synnytysvalmennuksena, kunnes ite kysyin et eiks ne o lopetettu ja muutettu tutustumiseks? n i sit vast akorjas asian mullekin.. (meillä tyynex kans sama neukku täti ;) )

meillä kasveta täällä kovaa vauhtia.. poika on jo muutamaa ovää vajaa 3kk :eek: (mulal ei kohta o vauvaa enää,iso mies jo.. ) viime neukku käynnilla viiko sit oli painoa 3740g,pituutta 50cm ja py 37,2.. et painoa on tullu nyt joka neuvola käyntien välissä (eli vajaassa kahdessa viikossa aina) sellainen 600g... :D

meillä ol muute ristijäiset eilen. poika sai nimekseen mico patric tapani... :)

peikko ja poitsu

Täällä ollaan kasvettu kovaa vauhtia, Jenna on kohta 6kk.

Lähdin vaan tänne ilmoittamaan että jos joku haluaa tai ylipäänsä on kiinnostunut vauvan vaatteista niin mulla jotain myynnissä huuto.netissä.

Voin toki sulkea ne paketit jos ei huutoja tule ja voidaan keskustella hinnasta ym.

http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?seller=tipuliino&status=DN&lcat=X&order=C&start=0&num=50&cat=%&odir=A

TinniPinni

Onnea Micolle virallisesta nimen saamisesta :flower: Me ollaan jo kohta stressissä pojan nimen keksimisen kanssa, tytön nimi meillä on jo mietittynä, mutta poika... se on paha. Parempi ois tulla tyttö, ettei jää nimettömäksi :LOL:
On teillä jo Peikko ja TinniPinni oikeesti aika isot vauvat. Micokin on verrattuna syntymäkokoonsa kasvanut tosiaan isoksi mieheksi! Tuntuu, että ihan vasta tekin olitte odottajina tällä listalla... Huh, mullakin se on kohta historiaa! Jännittää ihan älyttömästi, että kaikki nyt kans menis hyvin ja kaveri pysyis matkassa loppuun asti... KAikkea kun voi tapahtua. Itse synnytyskipu on toissijaista, jos vaan palkintoja ois terve vauva!
Meillä tuo vierailu synnärillä oli kyllä lähempänä synnytysvalmennusta kuin vierailua. Näytettiin tosiaan vaan synnytysjakkara, fysiopallo ja heikkolaatuinen dvd sekä puhuttiin kivunlievityksestä. Paikkoja meille ei tosiaan näytetty. Mua ei haittaa, että valmennuksia ei ole enempää, jos ne oisivat olleet tuollaisia :kieh:
En kykene kommentoimaan mihinkään mitä muut ovat laittaneet, kun en muista edellisen sivun asiaa :eek: Mutta pistäytykäähän muutkin palstalla!

Heipsan kaikille!

Uusi Jkl-odottaja liittyisi kernaasti mukaan joukkoon. Olen 22-vuotias tyttönen Halssilasta, odotamme miekkosen kanssa rv 11+6 esikoista. Laskettu aika on 23.8.. Huomasin ihan sattumalta tämän joukon täällä, olis kyllä mukava jutskailla paikkakuntalaisten kanssa kun tutut paikat jne..

Miten mä oon taas täällä??? :attn: Pinjalle tulin vastaamaan että viime torstaina, taisi olla kolmelta!?! Jokos sulla on sellaiset fiilikset, että alkais syntymään? Musta tuntuu et vauva alkais laskeutua lantioon, sen verta on painontunnetta ja jomotusta sillä suunnalla. Supparit ovat kyllä olleet pääosin huolettomia eikä tosiaankaan synnytystä enteileviä... Mulla on vikat tentit reilun viikon päästä, et passaisi mulle jos pysyy ainakin laskettuun aikaan saakka mahassa!

Tänään oli lääkäri ja iltapäivästä tuo sairaalaan tutustuminen
Itse sain kyllä tosi paljon irti tuosta tutustumisreissusta, paljon puhuttiin kivunlievityksestä, synnytyksen käynnistymismerkeistä ja muutenkin tuli sellanen olo että sai tuntumaa siihen kuinka kauan kotona odotella, ite kun mieluummin oon kotona mahdollisimman pitkään, en hirmu hyvin sairaalassa viihdy. Paljon kyllä esitin kysymyksiäkin, ja vastauksia tuli hyvin.

Paikkoja kierrettiin vaikka oli iso ryhmä (26 henk) ammehuonetta ei nähty kun oli varattu, mutta valmisteluhuone, lepohuone ja synnytyssali laitteineen ja näytettiin eri asentoja.

Itseä oli nimenomaan kiinnostanut että pääseekö suht pystyyn asentoon johonkin kun en usko että mies jaksaa kaulassaan mua roikottaa, ja sängyn saa tosi kätevästi nin että siinä päädyssä voi roikkua ja vaikka synnyttääkin siinä jos siltä tuntuu.

Samoin olin ilokaasua miettinyt että voiko pitoisuutta säätää ja voi :) Olen hoitokammoisena sitä hammaslääkärissä käyttänyt ja minulle sopii 70/30 suhde parhaiten, jos enemmän ilokaasua, tuppaa tuleen paha olo. Noilla arvoilla pääsee tosi hyvin "tilanteesta loitommas", vie ajantajua ja kivulta kärkeä. Kaikillehan tuo ei tosin sovi.

Ja osastolla kierrettiin, ei tosin huoneissa, mutta paikat näytettiin,ja vielä tänään syntynyt poikavauvakin kävi näytillä. Eli tuntuu kovasti riippuvan kätilöstä nuo kierrokset ja sisällöt, me ei katsottu videoita eikä dvd:tä.

Ja omaan napaan, lääkäri teki kokoarviota ja tulos oli "keskimääräistä suurempi tuntuis olevan" :eek: Arvatkaas vaan alkoko tuntua siltä että kolmea ässää aletaan harjottaan urakalla!! :LOL: Varsinkin kun neuvolatäti sano että sopiihan tuon jo viikkojen puolesta tulla jos on tullakseen. Valmistavia tulee jatkuvalla syötöllä, mutta ei taida toivoa vielä olla tositoimista. EI vaan houkuttele mitään 4,5 kiloista alkaa tuuppaamaan.... :x

Cicilisko ja keskimääräistä suurempi 36+3

Hei, onko ketä muita tulossa tiistaina 12.2 tutustumaan synnärille kummikätilön kanssa? Ehkä tuon käynnin jälkeen sitä alkaa tosissaan miettiä synnytystä, kun tähän asti en ole uhrannut ajatustakaan asialle. Se menee kuitenkin niinkuin on mennäkseen, vaikka olis kuinka hyvät synnytyssuunnitelmat. Mutta laskettu aika joka tapauksessa lähestyy, on jo ens kuulla. Töissä vielä pakerretaan pari viikkoa. T:vaaka-70 rv 32+5

Heissan piiitkästä aikaa!
Alkuinnostuksen jälkeen on tullut lamaantuminen kirjoittamisen kanssa ja lukemassakin olen käynyt harvakseltaan. Jos tässä vaikka taas aktivoituisi, kun alkaa äippäloma olla lähellä. Vielä tasan kaksi viikkoa töitä ja sitten alkaa lepo tai ainakin toivottavasti. Tosin töissäkin on ollut mukava olla ja oma olo on ollut oikein hyvä, mikä varmaan ylläpitänyt työvirettä.

Nyt vaan on alkanut väsy painaa iltapäivästä, mutta luulen että syynä on ihan unen vähyys. Olen edelleen iltakukkuja, joka alkaa elää kun pitäisi mennä nukkumaan... voi olla, että lomalla on taas rytmit sekaisin ja sitten kun nyytti on maailmassa niin sitten varmaan ollaankin ihan sekaisin.

Tällä viikolla oli neuvola ja siellä kaikki ok, sf-käyrä menee ylärajoilla, mutta terkkarin mielestä on yhteydessä istukan sijaintiin. Painoa on tullut kohtuudella ja pikku kamu oleilee jo pää alaspäin, tosin ylhäällä vielä. Tällä viikolla on vaivaksi ilmestynyt sormien tai lähinnä kahden sormen puutuminen, aika mitätön, mutta ärsyttävä juttu. Ote kynästä on välillä melkoista taiteilua, tuntuu että sormissa on ylimääräiset paksut tupot. Kuuluu kuulemma asiaan, että ei kun kestetään.

Meillä olisi lääkärin kokoarvio päivä 4.3., mielenkiinnolla odotan sitä. Oma ajatus on pienestä sirppanasta, mutta katsotaan pitääkö ollenkaan paikkaansa. Ja olin myös siellä torstain Kuokkala jengissä ja minustakin esittely ajoi asiansa. Tietoa tuli ja nyt sitä täytyy vaan sulatella, tosin olen ajatellut synnytyksestä samalla tavoin kuin Vaaka, että antaa mennä omalla painollaan ja luulisi että siinä tilanteessa tietää ja tuntee parhaiten hyvät asennot. Kivunlievityskin on arvoitus, koska ei voi tietää miltä se oikeasti tuntuu ja mikä se oma sietokyky on sen suhteen. Aika rennosti siis edetään, vielä.... katsotaan sitten alkaako lomalla omaa pää tehdä tepposensa. Täytyy varata kaikenlaista puuhastelua, ettei jää aikaa pohtia syntyjä syviä..

Mutta nyt kasseja pakkaamaan ja nokka kohti maaseutua.
Mukavat viikonloput kaikille!!!

Kirppu ja pikkukirppu 32+3

Pinja kyllä me sitten oltiin samalla käynnillä! Eipäs tullut täällä puheeksi niin olisi osannut sillä silmällä katsella :D Me istuttiin sen elämänkertansa kertoneen keltapaitaisen naisen vieressä siellä, jos muistat. Miltä näytät/näytit tuolloin? Sulla ei muuten oo enää kauaa laskettuun aikaan!
Oli muuten Cicilisko hyvää tietoa tuo, että ilokaasun pitoisuutta voi säätää! Kiitos siitä! Mua kun vähän epäilyttää se aine.. Onks muilla kokemuksia siitä? Tuleeko huono olo?

Huomenna viikkoja tasan 38!!!

Skog

pinja79
no me istuttiin melkein vierekkäin! meidän välis oli se yksi tyttö jonka mies istu sen elämään kyllästyneen vieres! mä kysyin siit vaihtoehtosesta kivunlievityksestä.... punaiset hiukset ja silmäläsit... musta paita ja mun mies oli mul mukana ja se oli mustis vaatteis ja on kalju! (ne keinut oli siin meidän edes! harmi kun ei tullu puheeksi! juu ei oo enään kauaa kun on la...

pinja ja pikku kakkonen rv 38+6

Terve pitkästä aikaa! Täällä vietetään hiljaiseloa, eka neuvola muuton jälkeen Jyväskylässä on vasta maaliskuun alussa. Nyt olen kuitenkin saanut varattua 4D:n terveystalosta, tosin sekin on vasta maaliskuun puolen välin paikkeilla. Tuntuu, että tällä hetkellä eletään hissukseen, kun neuvoloihin ja ultriin on vielä aikaa ja mitään potkujen tapaisiakaan en ole vielä tuntenut. Tosin eipä ensisynnyttäjillä vielä ole ihmekään jos näillä viikoilla ei mitään kuulu (17+0).

Mielenkiinnolla seurailenkin teitä hieman pidemmällä olevia, useammallakin teistä alkaa la:t jo lähestyä!Tsemppiä teille loppuodotukseen!

Nyt taas takaisin opiskelujen pariin. Mulla olisi tarkoituksena valmistua ennen kesää ja kiirettä pitää senkin tiimoilta, kasvava mahanseutu pitää onneksi motivaation yllä :D

bryson ja papu 17+0

Tietoja päivittelen listaan ja samalla vähän kuulumisia täältäkin. :)

Vaaka-70, olittekos tänään siellä valmennuksessa? Me oltiin, ja mä olin se varmaan ainoa alle 30-vuotias siellä. :LOL: Tuli vähän sellanen olo et öö-ö... Mut tosi asiansa osaava kätilö oli musta ja selitti asiat selkeesti ja silleen huumorillakin ettei mitään kauhuskenaarioita tullu niistä ilokaasu yms. härveleistäkään.

Perhehuoneitahan siis ei KS-ks:ssa enää ole sillä nimellä ollenkaan, ovat poistuneet kun noita osastoja yhdistettiin ja tosiaan synnyttäjien määrän noustua. Mutta tiedän että esim. lapsensa synnytyksessä menettäneille tms. on olemassa yhden hengen huoneita, mutta ne on tosiaan sitten vain ääritapauksen sattuessa käytössä. Musta kuitenki positiivista että suurin osa huoneista on 2 hengen huoneita. Mutta on tainnu pikkuisen käytännöt muuttua kun tuolla sanottiin ettei ole enää ollenkaan epätavallista että 1 yön jälkeen päästetään kotiin jos haluaa, ja ensisynnyttäjiäkin 2 yön päästä. Oisko säästöjä vähän sairaalan budjettiin...

Tosissaan kyllä on välillä tehny mieli päästää vähän ärräpäitä tän kaupungin terveydenhuollon kanssa kun ei tää kuitenkaan mikään kyläpahanen oo, ultria on vaan se yks kämänen ja ei mistään muista valmennuksista tietookaan ku kierros sairaalassa. Kummastusta on herättäny myös tää neuvolajako kun me asutaan Kortemäessä niin meidän alueemme neuvola on Keskusta. Mikä on sinänsä mielenkiintosta kun matkaahan on se 5km. Kiva vähän vaunulenkkeillä neuvolaan hei...

Oma napa venyy ja paukkuu, viikonloppuna meinas tulla jo lähtö synnärille (HELSINGISSÄ...) kun innostuin äitin kanssa vähän liki 4 tunnin shoppailureissulle. Siinä sitä sitten tyssäs vauvan liikkeet iltasella ja supisteltiin pirteästi 2 tuntia paineentuntu persuksissa ja alaselkä kipuillen eli ihan hela hoito. Loppuivat sitten onneksi kuitenkin, ois ollu vähän kurjaa siellä synnyttää. Nyt tuntuu että masu on ruvennut laskeutumaan ja jo tuo synnytysvalmennusreissu oli niin tukala (mulla supisteli sielläkin kokoajan) et en tosiaankaan usko että laskettuun aikaan päästään...

mama-L & Onni 35+5

Siellähän mekin oltiin valmennuksessa ja tuntuu, että ihan hyvä tietopaketti saatiin. Mun mies oli aluksi epäilevällä kannalla koko synnytysvalmennukseen ja ilmoitti ettei lähde mitään ryhmä juttuja ja hengitysharjoituksia tms. tekemään, mutta tämä konkreettinen tapa sopi hällekin hyvin. Kummi kätilö oli meidänkin mielestä hyvin hommaansa sopiva, sopivasti huumoria mukana jutuissa. Teidät olikinhelppo paikallistaa porukasta, me taas lukeudutaan niihin kolmikymppisiin, mulla oli punainen paita ja farkut ja olin vähän huonossa hapessa, astma just pahassa vaiheessa. Aamulla kävin Kinkomaalla lääkärillä ja hän määräsikin minut sairauslomalle. Olisin niin kovasti halunnut olla vielä tämänkin viimeisen viikon töissä. Raskausviikot nyt 33+3. Niin en tiedä tunnistitko tuosta kuvauksesta minua, mutta tultiin aluksi siihen teidän viereen istuun, kun aulassa ooteltiin lisää porukkaa.

Me asutaan vielä vähän aikaa Rautpohjassa eli tässä ihan lähellä. Kävin kans keskustan neuvolassa syksyn ja joka kerran oli terveydenhoitaja paikalla. Sitten kuulin, että minä kuulunkin osoitteen perusteella Kyllöön, joten aloin vuoden alusta käydä siellä. Siellä on mukava kätilö ja ollut joka kerta tämä sama. Nythän me sitten muutetaan kuun lopussa Palokkaan, niin taas vaihtuu neuvola.

Supisteluista vielä, niin mulla oli kivuliaita suppareita jo tammikuun alkupuolella ja neuvolan lääkäri ehdotti jo silloin töistä pois jäämistä. Otin kuitenkin vaan viikon saikkua ja se lepo auttoikin hyvin. Nyt on suppareita tullut tasaiseen tahtiin ja kun alkaa tuntua epämiellyttäviltä, niin tiedän löystätä tahtia. Nyt on sairastelun vuoksi mennyt muutenkin monta päivää petin pohjalla. Paitsi että pakkaamisella alkaa olla jo kiire.

Toivotaan, että Onni malttais vielä vähän aikaa pysytellä masussa, edes sinne maaliskuun puolelle. Ja voikaa muutenkin hyvin. Terveisin vaaka-70 rv 33+3

Heips! Enpä ole jaksanut paljoa konetta avata.. Mutta nyt kun sairaslomalla olen niin on aikaa. Alaselkä tuli niin kamalan kipeäksi että meinaa jalat lähteä alta välillä... Massu vaan kasvaa ja painoa onkin tullu jo 5kg!!!!??? Nyt torstaina olis eka neuvola ja nään pikkuisen ultrassa kyllä jännittää.pahoinvointia on ollut päivittäin ja oksentelen monta kertaa...töivottavasti menis pian ohi... Viikko 10 olis menossa eli 9+2 taitaa olla... ilmoitan lasketun ajan kun olen käynyt neuvolassa..

Joo kyllä minä teidät muistan Vaaka-70 :) Heh, sun mies tais luulla et se joutuu tekemään hengittelyharjoituksia niinku jenkkisarjoissa aina! Me onneks tiedettiin että ihan tommonen esittelykierros se on vaan, ei ois ehkä meilläkään innostuttu kauheasti puuskuttelemaan. :LOL: Sen astmanko takia jouduit sairaslomalle? Tosi ikävää... Mulla loppui työharjoittelu sillon 21.12 ja siitä asti oon ollu sairaslomalla kotona, kipeiden supistelujen (paikat rupes pehmentymään...) ja selkävaivojen takia. Täytyy koittaa ainakin vielä hetki istua jalat ristissä, meillä sais vielä kerätä painoakin hieman pikkuinen kun alakäyrällä mennään... Anoppi (kätilö ) kokeili eilen vähän niin veikkas semmosta 2300-2600g ja laskeuduttu ollaan hienosti häpyluun taakse eli meinaa myöskin sitä että suurella tod. näk. mahtuu alateitse syntymään mikä oli suuri ilouutinen äitille :heart:

Helinä84, siinä viikolla 12 pitäis alkaa noi pahoinvoinnit helpottaa... Tsemppiä :) Itsellä ei ollu sitä vaivaa juuri ollenkaan mutta selkä on oireillu sitäkin enemmän kokoajan, kannattaa pyytää neuvolasta lainaan tukivyö (jos et halua omaa ostaa) kun menet siellä käymään, se helpottaa tosi paljon!

Täytyy mennä aamukahvin keittoon,
mama-L & Onni 35+6

Helinä täällä on yksi suurin piirtein yhtä tehokas painon keräilijä! Ekaan neuvolaan mennessä jo kilotolkulla tavaraa ja nyt lähemmäs kahtakymmentä... Mulla kanssa jatkui pahoinvointi tosi pitkään (n. puoliväliin, en kyllä oksennellut paljoa - ehkä tehokkaan ennaltathkäisyn vuoksi :LOL: ), ja yritin napostella koko ajan, kun jossain väitettiin että se auttais. No ei varmaan auttanut, mutta kiloja tuli Tsemppiä, toivottavasti sulla loppuvat tuohon mama-L:n mainitsemaan viikkoon!

Bryson olen painanut opintoja ihan hulluna syksystä asti, voin sanoa, että vauva on paras sisäinen motivaatio mitä voi olla!

Pinja kyllä minä sut muistan hyvinkin. Kysyit mun kysymyksen :) En tosin muista tuliko siihen jotain yksiselitteistä vastausta... Millaista kivunlievitystä oot aikaisemmin käyttänyt vai ootko? Meinaatko nyt olla ilman ja sopiiko kysyä miksi? On niin vaikea arvioida ekan kohdalla, millaista se kipu on, että kuinka paljon roppeja sitten tarvii...

Niin juu ja mama-L ja Vaaka pitäkäähän ne kaverit mahoissanne, ei saa kiilata toisten edelle :LOL: Täällä vaan ovat supistukset taas rauhoittuneet eikä merkkiäkään synnytyksestä... Selkää kyllä alkaa koskea pelkkä nukkuminenkin... Eli kohta alan olla ihan kypsä synnärille sen puolesta!

Tänään oli jo yksi viimeisistä neuvolakäynneistä. Kaikki kaikin puolin hyvin, vauva monotteli dopplerin anturia - sitä hermostutti vissiin se tökkiminen ja painelu, kun kaveri oli just nukahtanut... Hassua.

Hyvää odotusta kaikille toivoo skog 38+2

pinja79
SKOG: esikko tuli rv 37+1 sektiolla kun istukka lakkastoimimasta (raskausmyrkytyksen takia oli ollu sairaalassa jo toista viikkoo)

agua-rakkuloita olin ajatellut... yritän mahd pitkään olla ilman lääkettä... mut voimien mukaan mennään!

huomen ois se äippäpoli aamulla ennen kymmentä, tuun sit kertoileen kuulumisia!

pinja ja pikku kakkonen 39+1 :)

Kiitos kannustavista viesteistä mama-L JA Skog....ja täytyy huomenna kysellä sitä tuki vyötä... HUOMENNA olisi se suuri päivä mitä olen odotanut,ja ehkä tähän päivään asti olen yrittänyt laittaa raskauden taka alalle jos neuvolasta tuleekin ikäviä uutisia ja kun mulla oli se varhainen keskenmeno silloin joulukuun alussa niin olen yrittänyt hillitä itseäni mutta pari bodya vauvalle olen joutunut ostamaan...ainahan ne voi vaikka antaa jollekkin lahjaks tai säästää jos huonosti käy... Toivottavasti tää selkä vielä tästä asettuis että pystyis töihin palaamaan...enimmäkseen kun kassalla on niin siinä ei pysty selkä kipeänä kyllä oikein olemaan... Mutta lääkäri selitti että painopiste kun muuttuu niin selkä olis siks kipeä ennenkuin mukautuu lihaksetkin uudestaan...painoin ennen raskautta n.45 ja nyt 50 ja nikamat on ollut aina yliliikkuvaiset eli voi olla että selkä vihoittelee koko raskauden... hope not!! Jos rupeis yrittämään nukkumista niin huominen tulis nopeammin..ilmoittelen sitten mitä siellä näkyi!

pinja79
POLILTA: paino käsikopelolla 3,2 kg ja ultralla 3,5kg eli ihan komean kokoinen vaavi köllöttelee masussa :) parviainen sano et luottaa tuohon käsikopeloon enemmän kun ultraan! kaikki ok! seuraava aika ois sit rv 41+2 jos ei oo vaavi sitä ennen syntynyt :) tuskin on, on sellaine tunne et yli menee!

tuosta painon noususta.... olen 160cm ja enne raskautta pino seilas siin 47-50kg välis... rv 10+2 painoa oli jo 54kg ja sitä on sit kertynyt koko ajan.... rv23 oli jo 60,5kg! rv33 oli taas sit jo 72kg mut rv35 oli 74kg ja siihen se on sit jäänyt! esikosta oli sama... mut synty vaan jo viikol 37+1 ja sillon painoa oli 77kg! et kaikki lähti nekin pois! pienille tulee enempi! joten ei kannata olla huolissaan!

pinja ja pikku kakkonen rv 39+2

Yhteistyössä