Jyväskylän Odottajat & Äidit

Tiedot päivitetty. :) Ootko Hemuli jo 28 täyttänyt vai laitetaanko iäksi 27?

Mä oon ihan kade sulle pinja79 kun teillä on jo laskeuduttu. Mulla on maha niin kamalan ylhäällä ja pystyssä että henkeä saa kyllä haukkoa välillä tosi usein ja asennon löytäminen on kamalan vaikeeta niin istuallaan kuin maatessakin. :/

Omaa napaa vaan sen verran että neuvolassa kävin tänään, painonnousua 500g/vk eli yhteensä raskauskiloja nyt se ~10kg. Pissa oli ok ja turvotus -. Verenpaine 123/73 eli fine sekin. SF oli 30cm eli melkonen pakki, ei ihme että painaa keuhkoja kun se tossa eessä ylhäällä pönöttää. Sisätutkimuksenki teki lääkäri ja kohdunkaula oli pehmentyny (eli jotain supistelutkin saaneet aikaan) mut ei tuo huolissaan ollu ku muuten olin kiinni ja kaulaa jäljellä. Laitto kuitenki labraan pissanäytteeseen varmuuden vuoks ettei oo mitään virtsatientulehdusta joka aiheuttais noita supisteluja.

Muuten sairasloma jatkuu tonne 7.2 asti jolloin alkaa virallinen äippis, eli eipä tässä muuta kuin lepäilyä tiedossa. Miten muuten noi synnytysvalmennukset yms menee KS-ks:ssa kun meillä ei oo terkka maininnu niistä sanallakaan. Alkaa jo epäilyttää onko se unohtanu...

t.mama-L & Onni 32+5

Mama-L : Kun päivittelet tuota listaa ni laitatko mun la:ksi 11.6 ja mun oma ikä on 30v, jos sitä tuonne tykkää laittaa....asuinpaikka on kesästä lähtien jyväskylä ja Kaijanlampi.

Meille sanottiin täällä käpykylässä ettei jyväskylässä järjestetä synnytysvalmennusta olleskaan, sairaalaan pääsee tutustumaan jossain vaiheessa. En sitte tiedä pitääkö paikkansa... Olisin ite halunnu ilmottautua jyväskylään synnytysvalmennukseen että olis voinu tutustua muihin sen kaupungin odottajiin, mutta jos noin tosiaan on ni eipä sitte tuo onnistu.

Okei.. No onpa kummallista. Pitää varmaan soittaa huomenna omalle nlatädille ja kysellä. Anopilta kun kyselin (se on kätilö ) niin ei se ainakaan sanonu ettei täällä oo semmosia valmennuksia mitä muualla. Erikoista... Tää paikka ei kyllä oo paras mahdollinen odottaa kun ultria on vaan se 1 säälittävä, sairaalasta on herraties kuin kauan perhehuoneet poissa käytöstä remontin alla ja nyt ei oo sit mitään valmennuksiakaan. Terve. :LOL:

mulla on ollut jo kolme ultraa ja mut yksi kustannettiin itse yksityisellä-rv7. Ja kolmas ultra minkä kaupunki tarjoo on ensi viikon maanantaina, eli siis se rakenneultra.
Vai ei oo perhehuoneet toiminnassa :kieh: mie kun haluaisin perhehuoneeseen vaikka en olekaan ensisynnyttäjä. Tosin tuskin päästäisivät meitä sellaiseen. Edellisen lapsen kohdalla leikkaus vei multa kaikki voimat, vai olikohan ne mömmöt mitä muhun tunki. Mut olin yhden päivän ihan kuutamolla, ei tietoakaan että lapsi on maailmaan tullut. Ja seuraavakin päivä hiukan hakusessa :D ja miehen tuki oli silloin kaikkein parhain yötä-päivää. Pelottaa että tämän kohdalla mulla menee kanssa yhtä huonosti ja sit ne kätilöt ei yhtään jeesaa, tai ei ainakaan tarpeeksi :(
Ja siksi se perhehuone olis niin hyvä!
Voi että kun yöt menee niin mahtavasti. Kirppu aloittaa potkimisen juuri kun meinaan nukahtaa ja jatkaa miltein koko yön, eli enpä paljon saa unta. Ja päivällä sillä tuntuu kanssa meno olevan kova.

JanuLiitus ja kirppu 18+6

mama-L, olen vielä pari kuukautta 27.

Keväällä -05 kun esikoinen syntyi, me käytiin ehkä 4x neuvolassa synnytys-/perhevalmennuksessa, missä oli muitakin esikoistaan odottavia perheitä. Sairaalaan pääsi silloin keskiviikkoisin tutustumaan iltapäivällä, siellä aina joku kätilö kierrätti huoneet läpi ja kertoi vähän synnytyksen kulusta. Itse koin nämä hyödyllisiksi, ainoastaan eka perhevalmennuskerta oli yhtä turhan kanssa, tyyliin puhuttiin, että nyt viimeistään isänkin on tehtävä kotitöitä ym. liipa-laapaa (onko vielä 2000-l perheitä, joissa äiti tekee kaiken!??)
Mutta onko tämä(kin) ehtinyt jo kovasti muuttua?

Meillä ei ollut sairaalassa perhehuonetta, mutta sain koko ajan olla yksin omassa huoneessani (3 sänkyä). Meillä oli kuitenkin koirat kotona ja mies kävi välillä hoitaa niitä + nukkuu yöt, muuten oli kyllä sairaalassa kaiket ajat.

pinja79
noi mitä tuolla sairaalassa järjestetään on ns. kummi kätilö juttuja... en tiedä mitä sit tarkottaa... mut siellä puhutaan kivunlievityksestä ja käydään saleissa... se on tarkoitettu VAIN ensisynnyttäjille (mikä minäkin olen kun eka leikattiin) voin sit tulla tänne kertoo millasta siel oli kun se on mulla ens viikolla...

mä haluasin tutustuun tonne sairaalaan ku viime kerrasta tulee sitte tosiaan jo melki 6vuotta ja miehelle tää on eka muksu... tietäs sekin vähän minkälainen paikka on. Ja enpä mä itekkään muista minkälaista siel on. Mutta saa nähä mitä täällä sitte kerrotaan tuosta käynnistä kun joskus valmennukseen asti päästään.

Nyt olis sitte rakenneultra/t takana ja loppujen lopuksi kaikki vauvelilla hyvin :heart: .
Eli eilen oli varattu aika sinne Mehiläiseen ja siellä tohtori huomasi vauvan sydämenrytmissä poikkeamaa. Syke laski yht'äkkisesti 148:sta 70:een ja palasi sitten hetkenpäästä takaisin normaalilukuihin. Vauvan asento oli jotenkin huono ettei päässyt sitten sydäntä kunnolla tutkimaan ja niin sitten suositteli äitiyspoliklinikkakäyntiä. Sainkin sitten sydänspesialistille ajan tälle päivälle keskussairaalaan, oli Kaira sinne jo soitellutkin. Siellä vaavi tutkittiin kunnolla uudestaan ja etenkin se pieni sydän. Sieltä löytyi pieni vuotokohta oikeasta läpästä, mutta lääkäri rauhoitteli sen olevan harmiton ja korjaantuvan ajan kanssa, samaa tavataan 7% kaikista odottajista. 6 viikon päästä on kontrolli.
Siitä sykkeen yht'äkkisestä putomisesta sanoi olevan erittäin yleistä näillä viikoilla ja johtuvan sydämen kypsymättömyydestä.
Muuten vauvan rakenteet täysin kunnossa ja mitat vastasivat viikkoja.

Voi sitä huolen ja murheen määrää mitä mahtui reiluun vuorokauteen ennen kuin asia selvisi :( , mutta onneksi kaikki kääntyi parhain päin lopulta :) .

-Dalia- 19+6

Hei vaan Jykyläläiset! Huomasin, että kuulumisiani täällä kyseltiin. Kyllä, olen siis synnyttänyt. Tyttömme oli melko täsmällinen, la oli 30. pv, mutta niin vaan viimeinen päivä joulukuuta halusi syntyä!!! Synnytys oli pitkähkö (20 h), mutta sujui, ainakin näin jälkikäteen ajateltuna, ihan mukavasti. Hyvä mieli jäi mm. kätilöiden avusta ja toiminnasta keskussairaalassa.

Olen kirjoitellut tuolla odottajissa tammikuun odottajien kanssa, koska olin ihan varma, että menee tammikuulle, mutta toisin kävi :) Profiilissa on kuva pienestä tylleröstämme, joka on jo 3,5 viikon ikäinen. Kotona on vauva-arki lähtenyt suht hyvin rullaamaan, tyttö kun on aika rauhallinen ja syö hyvin. Mulla ei Jykylässä ole kavereita, joilla pieniä lapsia, joten erilaiset aktiviteetit Jykylässä ja muiden äitien kanssa kyllä kiinnostaisi, kunhan tässä vauva kasvaa ja sitä "uskaltaa" lähteä ihmisten ilmoille.

Tsemppiä odottajille, kyllä se vauva palkitsee kaikki odotuksen ja synnytyksen kivut ja koettelemukset. Mulla ei raskaus kyllä ollut elämäni ihaninta aikaa, kun oli mm. turvotusta, eli jättimäistä masua ei vielä ole ikävä, mutta hieno kokemus raskaus oli, varsinkin kun olin ensimmäistä kertaa. Nyt on edessä äitiyden haasteet ja ilot =)

SuTi ja pikku-Veera (ensi viikolla virallisesti)

moooii :) kyllä meillä ainakin on synnytysvalmennus sairaalalla, 4.2 siis se on. mun terkka sano että se on niinku just maaliskuussa synnyttäville tarkotettu ja se on kuulemma ainut mitä on(?) tiedä sit.
mama-l, ootko saanu selvyyttä siihen asiaan? jospa satuttas vaikka törmäämään siellä :) kun eikös sullakin la oo maaliskuussa? ihme jos sulle ei oo kerrottu asiasta mitään :eek:

Onnea heille jotka ovat jo nyyttinsä laitokselta kotiin hakeneet!

Tietääkö joku onko ne perhehuoneet ihan pysyvästi poistettu tuolta sairaalalta (tilanpuute?) vai ovatko kenties jossain vaiheessa tulossa takaisin käyttöön? Vaikka kesään on pitkästi aikaa niin kovasti haluaisin sellaisen. Mitähän siitäkin tulee jos sitten kahden vauvan kanssa päätyy samaan huoneeseen jossa on jo kaksi muuta äitiä lapsineen. Kukaan ei varmaan nuku hetkeäkään...

Etsiväkaksoset 14+6

Etsiväkaksoset: Meille sanottiin, että perhehuoneet on varattu ensisijaisesti Keski-suomen syrjäisimmiltä kunnilta tuleville synnyttäjille ja niille, joilla raskas synnytys. Huoneet ovat muuten kahden hengen huoneita. En ole varma onko neljänkin hengen. Itse olin 2 hengen huoneessa ensiksi yksin, mutta seuraavat 2 vuorokautta oli huonetoveri vauvoineen. Eka yönä sain nukuttua tosi hyvin, mutta n kyllä nukkunut juurikaan, kun huonetoveri saapui. Hänen vauvansa oli nimittäin hyvin itkuinen.... :( Kotiuduttiin 3 vuorokauden päästä (mikä ilmeisesti on suosituksena aikaisintaan kotiinlähdön suhteen) ja kyllä uni maittoi kotona!! :) Mutta unenlahjoista se on kiinni - huonetoveri kuorsasi välillä hyvinkin makeasti. Itse on hyvin herkkäuninen....

Suti ja Veera 4 vkoa

pinja79
mun kamulle oli taas sanottu et ei ole perhehuoneita... mut mun serkku joka on sairas niin se oli saanut olla omassa huoneessa ja mies oli saanut olla siel yhden yön (tarvitsee jonkun hoitamaan vauvaa... vaihtaa vaippaa yms ei itse pysty niin se helpottaa henkilökuntaa...) mutta luulen et kaikki hoitajat sanoo erilailla... on toi sellasta toi sairaalan käytäntö... itse sen hyvin huomanneena... toinen sanoo toista ja toinen toista ja kolmas ei sano mistään mitään :)

pinja ja pikku kakkonen 36+5 (hui)

Alkaa tosiaan tuntumaan että Jyväskylä ei ehken ole se kannattavin paikka vauvaa odotella.. Ihmettelen kovasti kun paikkakunnan sisälläkin on niin erilaisia käytäntöjä, esim. mun neuvolassa ei ole mitään synnytysvalmennuksia, toisessa on useammankin kerran..

Viimeisin uutinen koskee sairaalassaoloaikaa, suositus 48 tuntia ja kotiin. Niimpä...

Tottakai varmasti pitävät niin kauan kun tarvetta on jos komplikaatioita tms, mutta hurjalta tuo tuntuu äkkiseltään.

Omaa napaa, supistuksia (kivuttomia) tulee jos yrittää liikaa touhuilla, vessassa juostaan yökaudet, unirytmi oli välillä jo sitä että valvoin koko yön ja nukuin päivän, siitä onneksi sain käännettyä kahden viikon kärvistelyn jälkeen normaalimmaksi.
Sain viimein hyvät lääkkeet tuohon mahavaivaani, ja painokin oli noussut huimat 3 kiloa, tosin kilon verran otti jo takapakkia taas. Edelleen siis mennään lähtöpainoa pienemmissä luvuissa. Mutta maha kasvaa käyrien yläpuolella :LOL:

Tuntuuko muista että viikot alkavat karata käsistä? Jossain vaiheessa ne ei kuluneet millään ja nyt kun on jo yli kolmekymmentä, alkaa tulla paniikki että ehtiikö kaiken saada valmiiksi :)

Kovasti jaksamista kaikille joille vaivoja on, muistakaa hemmotella itseänne!

cicilisko 35 tai sinnepäin :LOL:

Jännä kyllä noita eroja... Toisaalta hyvä että saan käydä melkeen loppuun asti täällä pikku kylässä neuvolassa tutulla terveydenhoitajalla vaikka mieluustihan sitä ois uuteen kaupunkiin muuttanu heti kun plussan iski testiin, mutta ei viitti mihkään väliaikaseen kämppään muuttaa tässä välissä ennen kun talo on asumiskunnossa...

Tollanen suositus on ollu mun mielestä ennenkin että kaksi yötä oltas sairaalassa että lastenlääkäri tutkii vauvan 2pvän ikäsenä. keskimmäiseltä en malttanu olla kun yhen yön ku oli kova ikävä kotiin eikä ne siellä estelly. Jos vauva olis muuttunu kotona keltaseks tai tullu muuta ni ois saanu tuonne palata takasin. Kolmannelta mä olin iha mielellään kaksi yötä siellä, mutta kyllä sitte oli kiva jo tulla kotio omiin ympyröihin opetteleen elämää. Ekan sain täällä pikkukylässä kun synnäri vielä täällä oli ja pitivät 5päivää ja se oli iha tuskasen pitkä aika :D

Eikös se mee sairaalassa niin, et ensisynnyttäjät on sen 3 yötä, uudelleen synnyttäjät pääsee jo 2. päivänä kotiin? Siis jos kaikki menee hyvin. Näin mä ite muistelisin... meillä esikoinen syntyi su ja kotiin päästiin ke. Tuntui niin oudolta jo lähteä kotiin, oli kova huoli, et osataanko me nyt hoitaa vauvaa oikein... mut hyvinhän siellä sit meni =)

Onkos kellään kokemuksia keskustan äitiysneuvolasta? Ite kävin Huhtasuolla esikoista odottaessa, lastenneuvolassa ollaan kyllä käyty keskustassa ja tykätty siitä tädistä kovasti! Huhtasuolla oli sama täti äitiys- ja lastenneuvolan puolella, mukava sielläkin.

pinja79
eilen oli se synnytysvalmennus siellä sairaalassa... oli ihan kiva käydä! perhe huoneita ei ole koska synnyttäjien määrä on noussut! ainuastaan sillon on mies saanut jäädä jos vauvalla on hätä... eli on pelko sen menetyksestä niin tukeen äitiä.

mitään uutta ei kauheesti tullu esiin... mut ompahan nyt käyty... ei kierretty osastolla kun oli niin iso ryhmä (19 hlö).

ai niin eilen oli neuvola! sain nyt kotia tuon verensokerimittarin ja dietti ohjeet... (aamupalan jälkeen n.2h oli arvot 9.7) joten nyt sit tänään oon tehny paasto sokerin se oli tasan 5 ja aamupalan jälkeen(1,5h) 5.7....

et sellasta...

Tervehdys piiitkästä aikaa :) Täällä on ollut sellainen opintojen loppukiri, ettei ole paljon jaksanut enää ylimääräistä koneella ollakaan... Mutta vihdoin alkoi viime viikolla äitiysloma, kun lähti gradu tarkastukseen. Ja hyvin aikataulussa, sillä laskettuun aikaan on ruhtinaalliset kolme viikkoa :LOL:

MEillä oli myös tuo "synnytysvalmennus" torstaina, ja oli kyllä niin turha. Ei tosiaan päästy kiertämään lainkaan, ja suurin osa ajasta meni turhaan höpöttämiseen... Ainoa mieleen jäänyt asia on, että ei tartte tulla höntyilemään polille, vaan paikan päälle vasta kun lapsi on jo puolivälissä synnytyskanavaa :kieh: Ilta menikin sitten paniikissa. Onneksi pääsin taas pumpuliseen olotilaani, että tästä selvitään tavalla tai toisella. Toivottavasti ainakin.

Viimeinen lääkärikäynti oli vime viikolla. Oli lähtenyt vasta sentti kanavasta, että ei ehkä ole ihan huomenna syntymässä kaveri. Kaikki oli hyvin, joten nyt vaan odotellaan. Supistukset ovat yllä tulleet päivittäisiksi kavereiksi, mutta onneksi lähinnä kivuttomina. Maha häiritsee yllättävän vähän liikumista, ja olen onnekas siinä mielessä, ettei henkeä kovin ahdista. Tuntuu, että tän pötsin kanssa nukkumiseenkin on vähän tottunut, toki asentoa ei löydy millään. Mutta olo on pikemmin parantunut loppuraskautta kohden. Ehkä siihen vaikuttavat nuo graduendorfiinit :LOL:

Hemuli minä köyn keskustan neuvolassa. Riippuu varmaan kovasti siitä nuo kokemukset, kenellä terkalla käy. Omani ei ole mitenkään liian innokas varoittelemaan tai tutkimaan tai antamaan aikoja, eikä se myöskään ole oikeastaan ikinä mistään huolissaan. Kuitenkin se on ihan OK ja on sillä varmaan sitä iän tuomaa kokemusta. Neuvolalääkärithän ovat olleet nyt sijaisia jo pitkään, vastavalmistuneita nuoria naisia. Nyt kuun alussa tuli vissiin taas uusi sijainen siihen hommaan... Juu mutta ihan asiallista toimintaa olen saanut osakseni tähän saakka. Mitään ylimääräistä ei kyllä ole ollut (synnytysvalmennuksia tms, joissain neuvoloissa kuulemma on näytetty jotain videoita tms.).

Cicilisko et tosiaan ole ainoa, josta tuntuu, että viikot karkaavat vauhdilla käsistä. Kohta se on jo sitten synnytys edessä. Kunpa vain menisi kaikki loppuun saakka hyvin!

Skog tasan 37

p.s. Onnea SuTi!

Moi kaikille :wave:

Tänään oli rakenneultra ja kaikki näytti olevan ok :) Kaveri oli hyvin liikkuvainen ja sen takia meni melkein tunti siel maatessa, ei meinannu saada mittoja kunnolla eikä katsottua keuhkoja sun muita :D Mutta kyllä ne sieltä sitten kuitenkin saatiin mitattua. Yritti sukupuolta tiirailla ja sanoi että tytöltä näyttää mutta satavarma ei ole. Minulla kuitenkin alusta asti ollu olo että tyttö tulee :heart:

Sain sektiopäivänkin jo. Hui, jännittää kun tietää jo 4kk aikaisemmin vaavin syntymäpäivän, ellei halua syntyä aikaisemmin. Eli tämä hänen syntymäpäivä tulee olemaan 11.6 =) ja viikot silloin tasan 39

JanuLiitus ja kirppu 20+5

moro :wave:
täälläkin ultrassa käyty..oli aika hienoo kuvaa tuo 4D :) saatiin kotiokin pari kuvaa ja kiva pätkä dvd:llekin. Tyyristä oli mutta kerrankos sitä :) oma arvaus sukupuolesta ei iha pitäny paikkansa, mutta tärkeintähän se on että vauvalla on kaikki ok. Molempia meillä jo on ni oikeesti senkin takia iha sama kumpi tuo masukki on :)

Yhteistyössä