Jyväskylän Odottajat & Äidit

Hei, tännehän on ilmestynyt uusia kirjoittajia ja tuntuu keskustelu taas "heräävän henkiin" - jee :D . Niin, ja tervetuloa mukaan uudet!!!

Mulla on viikkoja nyt 32 ja risat, Suomessa asuttu jo 1,5kk ja sinä aikana oon ehtinyt käydä neuvolassa jo 3x... niistä 2 lääkärillä, kun tuli juhannuksena joku "lorahdus" housuihin, mikä kasteli myös päälihousut, sain sit ilmaisen ultran neuvolan kökkö-ultrilla (en saanut ite kuvista mitään selvää :( ) mut paikat on vielä kiinni, eikä näy reikiä kalvoissa -> kaikki hyvin ja ilmeisesti tuo lorahdus on ollut vain runsasta valkovuotoa, lääkäri sanoi, et mulla on poikkeuksellisen vetistä se...

Vielä ois 2 ja puol viikkoa töitä jäljellä. Hyvin oon siellä jaksanut ja mieluusti olisin vaikka synnytykseen asti ja pitäisin lomaviikot vasta vauvan synnyttyä. Pyörällä kuljen pääasiassa matkat, kun on vaan 3km/suunta nyt kesän ajan, kun oon eri toimipisteessä, missä yleensä. Esikoiselta en kyllä näin pitkään pyöräillyt, silloin tuli kovat supparit jo n.3kk ennen synnytystä jos koitti pyöräillä. Nyt olis vajaa 2kk laskettuun aikaan, mut jotenkin en osaa ite vielä ollenkaan asennoitua synnytykseen. Välillä käy mielessä, et miten ihmeessä me pärjätään kahden lapsen kanssa, esikoinen on kuitenkin jo niin iso ja helppo lapsi, kohta saa alkaa vaipanvaihdot, nukuttamiset, syötöt ja vahtimisen 24/7, miten me oikeesti selvitään? Kait nää on ihan normaaleja ajatuksia... kyllä sitä esikoiseltakin mietti, et onko valmis äidiksi, osaako hoitaa lastaan, miten pärjätään yms. ja kaikki on kuitenkin mennyt tosi hienosti!

Siinäpä nuo päällimmäiset kuulumiset. Jotenkin oudon pirteä ja hyvä olo vieläkin, ainakin kun tuota elokuisten ketjua lukee, kun muut elokuiset tuntuvat jo olevan niin tuskaisia ja kyllästyneitä koko raskauteen... tää on ollut alusta asti niin helppo raskaus, et jos ei maha olis tiellä ja vauva potkis, en varmaan ees hoksais olevani raskaana :D

Hemuli 32+

Heippa!
Täälä myös yksi jyväskyläläinen odottaja ilmottautuu! :)
Olen rv 17+, laskettu aika olis tuossa 10.12. Esikoista odottelen. Mukava olisi saada uusia tuttavuuksia paikallisista! :)

Minua myös harmittaa Jyväskylän kehno palvelu neuvoloiden osalta.. Minulta ei neuvolassa mitattu viimeksi edes hb:tä! Saati sitten virtsaa.. Enkä tajunnut sitä kysellä silloin, mutta täytyypi kysyä ensi kerralla sitten! Myös tuo ultrausten vähyys harmittaa kovasti! Siksipä ollaan varattu aika yksityiselle rakenneultraan tämän kuun lopussa (seulontoihin ei osallistuttu), paikkana olisi tuo Gyne Praxis. Hinta taisi olla 140? luokkaa... miinus kelakorvaus.

Tässä kesälomaa viettelen ja olo on ollut hyvä! Tulee välillä olo ettei tässä raskaana ollakaan kun ei mitään oireita ole ja mahakaan ei juurikaan ole kasvanut! Pientä kumpua on,mutta ei sitä vielä vauvamahaksi tunnista! Kovasti odottelen masun kasvamista!!! Ja pieni huolikin on kun ei mitään näy! Paino on noussut noin kilon ja tuntuu että se kaikki on tullut lähinnä rintoihin!! :D nimittäin jos ei maha ole kasvanut niin rinnat sitäkin enemmän!!

Mutta tässäpä pinnallisesti esittäytymistä!

- sapis ja pikkuinen 17+ -

Hei!
Ilmottaudun mukaan, vähän aikaa olen tätä palstaa jo seurannut. La on 17.10 ja esikoista odotellaan......

Neuvolassä käynneistä, olen nyt käynyt kolmesti, viikolla 8 th:lla, viikolla 14 th+lääkärillä, ja viikolla 21 th:lla. Seuraava on viikolla 27 th+lääkäri. Enpä ole useampia käyntejä kaipaillutkaan, jotenkin aattelen että aikaisemmin on lapsia synnytetty ihan ilman mitään neuvoloita saati ultria. Ja jos jotain ongelmaa ilmenee niin sittenhän pääsee joka tapauksessa aina arvioon, tilanteen mukaan hoitajalle tai lääkärille. Ainoastaan se on musta kurjaa, että eri puolilla Suomea odottajat on eri asemassa palveluiden suhteen. Onneksi vuoden 2010 on lakisääteistä järjestää joka puolella saman laiset palvelut! Tuolloin sitten kaikki saa alussa np-ultran halutessaan ja rakenneultran myös..... Saadaan tänne Jyskyläänkin sitten samat mitä muualla jo on....:)

Kirppiina ja masukki 24+5

Huomenia,

Kirppiina onkin jo tuttu tuolta Lokamassujen pinosta.

Saparo-81: Itse olen aika huonosti löytänyt täältä mammavaatteita. Keskustan H&M:llä on jonkin verran, Palokan Lindexin (siellä Euromarketin talossa siis) takanurkassa myös jotain, mutta aika vähäiset valikoimat molemmissa. Oz babystä Tourulasta ostin alennuksesta yhden paidan myös. Mutta varsinaiset löydöt tein heti kun käväisin työmatkalla Helsingissä viime viikolla. Siellä oli ihan toista luokkaa tarjonta: Lindexin kesäalesta kaappasin heti muutaman mammavaatekappaleen, osa jopa 70 %:n alehintaan. Onneksi vielä on voinut käyttää myös joitakin tavallisia housuja, kunhan ovat kuminauhavyötäröisiä, esim. capreja. Ja paljon onnneksi myös tunika-valikoimaa on ihan tavallisten vaatteiden joukossa.

Mä olen ostanut H&M:ltä kaikki äitiysvaatteet joista osa on itse asiassa alennuksessa tällä hetkellä *wink, wink* Jouduin niin aikaseen (reilu rv 10 ) siirtymään äippävaatteisiin kun maha turpos kun pulla taikina ja omistan vähemmän löysiä vaatteita :p Hankalaa oli kyllä miettiä mitkä sopii puolenvuoden päästä mutta yllättävän hyvin olen pärjännyt. Nyt olen ostanut sitten kaprimallisia housuja ja tämmöisiä löysiä "pussi housuja", en voi ollenkaan sietää että mahaa puristaa. Tavallisilla paidoilla olen pärjännyt, kannattaa ostaa vaan isompaa kokoa ja pitkällä helmalla. Nyt olen jo parit imetyspaidat julkisille paikoille hommannut valmiiksi ensi syksyä ajatelen (nämä taisikin olla myös puoleenhintaan ) jotta pääsee vähemmällä vilauttelulla liikenteeseen :D

Neuvola kuulumisia:

rv 30+1
Paino +330g/vko yhteensä tasan 10kg :eek:
Turvotus -
RR 120/74
B-gluk 5.7
Hb 124
Sf-mitta 30cm :D Jee! mä pääsin käyrälle!!!!
Tarjonta RT
Syke n.130
Liikkeet + (Pentunen nukkui koko toimituksen ajan )

Pyysin tosiaan tuon verensokerin mittauksen kun on ruvennut janottamaan ihan hirveesti viime aikoina ja ruuan päälle tulee helposti öklö olo niin halusin tarkistuttaa että ei ole verensokerista johtuvaa. Olo itsesään on kohentunut ja nyt kun kaikkien mittauksien mukaan kasvu on hidastunut niin se tietää väsemmän kipua ja tuskaa mammalle :D Painon nousu hirvittää mutta edellisen kerran +900g/vko oli aika karmaiseva joten tämän kertainen tulos lämmitti mieltä oikein mukavasti... Nyt näyttäisi siltä että ihan kolmeakymmentä kiloa en itseeni ole keräämässä raskauden aikana, vili veikkaus olisi että semmoinen viitisen kiloa tulisi vielä :p Ainakaan enempää ei olisi kiva keräillä.

Kiva kun tämäkin pino on alkanut elämään :D Täytyy varmaan jossain vaiheessa järjestää kunnon kokoontumisajot hyvän ruuan parissa!

Koiruus ja pentunen rv 31+1

Moikka!

Mä oon kans ostanu H&M:ltä äitiysvaatteita jonkin verran, mutta aika huono valikoima mun mielestä. Huutonetistä oon jokusen vaatepaketin kans huutanu, mut siinä on aina se vaara et ne ei oo sopivia (niinku mulle on käyny..) Oikeestaan oon vaan alaosia ostanu, tavalliset paidat käy ihan hyvin! Tuolla Oz babyssä en oo käyny, täytys varmaan pyörähtää:)

Mulla oli tänään aamulla neuvola. Kaikki oli ihan ok. Laitanpa mäkin tarkat tiedot ku koiramammaki laitto, matkin :D

rv 21+5
paino +925g/viikko JÄRKYTTÄVÄÄ! Pistin vielä suaki paremmaks koiramamma! (edellisellä kerralla painonnousu oli vaan 150g/vko! Mitä mä oikein oon syöny?? :eek: )
RR 118/58
SF-mitta 20cm
Syke n.148
Liikkeet ++
B-Hb 129

Ja just kun valitin noista pissanäytteistä, niin nyt se sit otettiin! Ihme vaan ettei aiemmin oo otettu. Se oli kuitenki puhdas. Mut tuo painonnousu kyllä hirvittää!!!

Pyysin tuota hemoglobiinin mittausta ku mulla on ollu välillä aika hurjia pyörrytyskohtauksia. Hyvähähän tuo kuitenkin oli. Johtuu siis ilmeisesti pyörrytys vaan verenkierron muutoksista!

Saadaan hyvää vertailu pohjaa vaan :D Mulla tosiaan tuolloi rv 22-26 tuli kauhee rysäys kiloissa että sf-mitassa, en usko että Ippu olet mitään kummalista syönyt!

Vinkkinä muuten jos joku ei omista vielä vaunuja niin Oz verkkokaupassa on Brion duot 360 euroa postimaksuineen, normaalisti melkein 700e nuo kärryt. Itse ne tilasin ja parissa päivässä oli kotosalla kovassa testissä! Olen tykännyt ihan hirmuisesti! Muutamat Brion happyt oli kanssa alennuksessa, värinä oranssi ja keltainen kun tällä viikolla siellä käytiin kaukalo ostamassa! Parin viikon päästä kuulemma tulee jo syyskamaa joten kannattaa pitää kiirusta jos aletuotteita metsästää...

Koiruus jälleen...

Helpottavaa kuulla koiramamma! Eiköhän se siitä tasaannu tuo painonnousu:)

Oli kyllä kivat nuo brion vaunut ja HALVAT! Ollaan kyllä keretty jo hankkia vaunut! Ja ne on aivan mahtavat. Tuolla OZ:ssa oli myös kiva pinnasänky alessa..jokohan sitä viittis semmosen ostaa..Kuinkakohan kauan nuo alet kestää..?!

Sit semmosta kyselen, et onko kukaan käyny täällä yksityisellä hammaslääkärillä? Jos on, niin missä, mitä tehtiin ja kuinka paljon makso?

Kävin kunnallisella puolella tarkastuksessa ja pari reikää viisaudenhampaissa oli. Eli joko ne paikataan tai poistetaan kokonaan..Tuo poisto on varmaan ainaki kallista! sainhan mä operaatioajan kunnalliseltaki, mutta vasta 30.10. ja mulla on laskettu aika viikon päästä siitä eli ei mitään takeita et pystyn sillon sinne menemään! Seuraavat ajat oli sit vasta tammikuulla. Haluisin kuitenki hoidattaa hampaat äkkiä kuntoon ja ennen vaavelin syntymää!

Ja tosiaan, kiva kun voi jutskailla samassa tilanteessa olevien kanssa! Itellä kyl on lapsellisiakin kavereita, mut se on silti eri asia olla muiden kanssa yhtä aikaa samasa tilassa =)

Minäkin ilmottaudun mukaan! :) Olen myös monesti meinannut kirjoitella tännekin, mutta jotenkin on vaan jäänyt..

Eli viikkoja on nyt 15+1 ja olisi todella mukava saada Jyväskylästä tuttavuuksia. Itse asun Vaajakoskella, käyn kaupungissa töissä.

Noista neuvolassa käynneistä olen teidän kanssa samoilla linjoilla. Ja kun kuuntelee ystäviä, jotka asuvat pienemmillä paikkakunnilla (heille tarjotaan esim. kuusi valmennusta!), tulee todella epäoikeudenmukainen olo.. :| Itse olen käynyt alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja sitten julkisella sekä kerran lääkärin vastaanotolla kesäkuun alussa. Seuraava neuvola on vasta elokuun puolessa välissä. Lääkäri kuunteli sydänäänet, muttei edes kertonut mikä oli syke.. Vähän on välillä täälläkin epäilyksiä, maha ei ole juurikaan kasvanut, mutta jatkuva pahoinvointi ja päänsärky kyllä kertoo raskaudesta.

En taida nyt jaksaa enempää kirjoitella.. Tiistain oksensin koko päivän, nyt olo vain äärettömän heikko. Huomenna pitäisi töihin palata, saa nähdä, kuinka kauan taas jaksan.

Mutta hienoa, että tämä pino on nyt herännyt =)

Tervetuloa Milja! Kiva kun tulit mukaan! Ja se on tosi epäoikeudenmukasta et paikkakuntien välillä on niin suuret erot! Mun kotipaikkakunnalla esim. on just kuusi valmennusta ja ultria 4! Ja täällä molempia vaan1. On se niin väärin. Mut minkäs teet, näillä mennään kun ei muutakaan voida! Ja noista pahoista oloista; hyvin todennäkösesti ne siitä rauhottuu ja poistuu. Mulla oli kans alkuun tommosia oksentelupäiviä, mut enää ei pitkään aikaan oo ollu tietookaan:)

Kävin muuten kurkkimassa siellä Tourulan Oz:ssa mammavaatteita ja melko kalliita oli! :eek: .. Pitäs tosiaan päästä vaikka Helsinkiin shoppailemaan jos sieltä vaikka löytyis! Mäkin tilasin tossa parit pöksyt huuto.netistä.. saa nähdä onko sopivat! Olen katsellu myös vaunuja ja meinas ahdistus iskee ku valikoimaa on niin pirusti ja hinnatkin aika hulppeita! Ja sitten kun vielä myyjää kuuntelee niin kummasti tuntuu lisääntyvän kaikki se mitä ihan välttämättä tarttis ostaa! Pää ihan pyörällä... yritän miettiä että mitä sitä oikeasti loppupelissä tarvitsee sitten ostaa... Täytyypä käydä kurkkimassa tuota verkkokauppaa :)

Terve! Oli pakko kirjottaa kun ittelläni on kyllä ollu tosi hyviä kokemuksia Jyväskylän neuvolasta. Neuvolassa olen käyny neljä kertaa,ultrassa kaksi kertaa ja taas kohta on ultra. Kaikki on ollut aina ihan hyvin ja neuvolan täti tosi mukava. Välillä on tuntunu, että siellä täytyy juosta koko ajan. Nyt on vähän pidempi tauko neuvolassa, kun väli on yli kuukauden. Viikkoja on 18+2 että aikas alkupuolella tässä vielä ollaan. Jaksamista ja hyvää kesää vaan kaikille tuleville ja nykyisille äideille!

pinja79
eli myyntiin tulossa... emmaljungan ceroxit, gracon matkarattaat, gracon autobaby, tiny loven leikkimatto, baby björnin rintareppu, kantoliina, vaatetta, sitteri.... kaikki mitä nyt voi olla vaan... :)

mamma vaatetta: mul on myös jokunen mamma vaate vielä jäljellä... kokoo n.38 (housuja) ja sit muutama paita... imetyspaitojakin rupee jäämään kohta isoksi..

mää oon ollu taas tosi tyytyväinen jyväskylän neuvolapalveluun! kaupunginpuolella! (kaverini asuu maalaiskunnassa eikä ole ollut tyytyväinen) neuvolassa 4 viikon välein 3lääkärissäkäyntiä, alku ultra... sit viikon 30 jälkeen tais olla joka toinen viikko ja sit 36 viikolta joka viikko... joka kerta otetaan pissi ja verenpaine ja tarpeen mukaan hb... synnytystapa-arvioon pääsin heti kun pyysin... ja jos raskaudessa on pienintäkin häikkää tai äitiä pelottaa niin pääsee keskussiraalaan tutkimuksiin... nämä on vaan neuvolakohtaisia eroja...

jos joku kaipaa neuvoja hyviin vaunuihin niin niitäkin voin kertoa... emmaljungissa on parempi takuu kuin brioissa... brioissa takuu koskee VAIN runkoa ei mitään muuta(esim jos kankaat haalistuu heti)! ja takuu ei siirry jos ostat käytettynä rattaat!!! kun emmaljungissa takuu kattaa kaiken paitsi käytöstä johtuvat viat! ja siirtyy jos ostat käytetyt rattaat! emmaljungissa smart duot ei oo kauheen hyvät! itse voin siitä kokemuksella kertoa et on aika jäykät ja kolhot! ceroxeista oon tykänny...

no nyt täytyy mennä toivo huutaa...

pinja ja pojat (aloittavat 5 viikon kesäloman perjantaina---> mm.muumimaahan)

Pinja, Mä olisin mahdolisesti kiinnostunut kantoliinasta ja imetyspaidoista, jos sulta löytyy kestovaippoja niin nekin kiinnostais... Pystytkö laittamaan niistä kuvia vaikka yv:nä niin osaisin katsella onkos maku saman suuntainen :D Lisäksi mä kyllä olisin kiinnostunut tuosta liinan käytöstä mutta en oikein tiedä mistä saisin apua sen käyttöön tai valintaan :p Olenko mä ymmärtänyt oikein kun jos ostaa liinan niin se ei välttämättä käy kuin joko minulle tai sitten miehelle, ei siis molemmille? Kauhee opiskelu ollut noissa vaipoissa raskauden pehmittämillä aivoilla ettei enää jaksais ottaa selvää liinoista :|

Koiruus ja pentunen rv 30+6

Keski-Suomessa asustelen minäkin eli tähän pinoon lie kuulun?
LA on 23.8.
Kuulitteko eilen uutisissa että elokuu on vilkkainta aikaa Keskussairaalassa? Noin 300 synnytystä tulossa laskettujen aikojen perusteella?? Huh...sinne sitä varmaan hulinaan joutuu..
Onko täällä muita jotka on Jyväskylän lähikunnista??

Yhteistyössä