Jyväskylän Odottajat & Äidit

Oikein paljon onnea pienestä pojusta Cicilisko!!! :flower: :heart: :flower: :D
Kiitos kun olit jaksanut kirjoittaa synnytyskertomuksen ja vieläpä noin positiiviseen sävyyn ettei ihan paniikki iske jo tässä alkumetreillä... Mahtaa olla hirmuisen mahtava fiilis kun pitkä uurastus palkitaan!

Vauvan tuoksuista arkea toivottelee Koiruus ja pentunen rv 13+6:

Niin, ja eiköhän Skog ole myös jo päässyt tositoimiin =)

Ihqlille tervetuloa mukaan! Me käytiin esikoista odottaessa rakenneultrassa Tapionkadulla, oliko se nyt InTiimi. Maksoi kelan korvauksien jälkeen n.100? ja mukaan saatiin kuvia. Ite kävin esikoista odottaessa melkein loppuun asti salilla (Kuntomaailma Seppälässä). Oma ohjaaja teki mulle raskausajaksi oman ohjelma, missä oli huomioitu mahan ja vauvan kasvu, jätetty "vaaralliset" liikkeet pois jne. Oman iltapainotteisen työni vuoksi en noihin ohjattuihin jumppiin oikein ikinä pääse... kuntosalille taas voi mennä mihin kellonaikaan vaan, ja eiköhän melkein salilta kuin salilta löydy tänä päivänä ammattitaitoista henkilökuntaa, mikä osaa neuvoa liikkumaan raskaana ollessa oikein. Eli sinne vain!

Omaan napaan ei juuri uutta. Rakenneultraa kovasti odotellaan, mikä on meille myös se eka ultra!!! Pojan kanssa ollaan kovasti tehty pääsiäisaskarteluja. Ja taidetaan tästä lähteä käymään viel pikaiseen kaupassa.

Hemuli 16+5

Onnea Rhea ja Cicilisko!

Laitan nyt tän saman viestin kuin maaliskuisiin, kun on pakko käydä levolle... Lisää paikallistason kuulumisia myöhemmin :)

Meidän pikkuneiti syntyi 11.3. 46 h lapsiveden menon alkamisesta. Koko maanantaipäivä käynnisteltiin osastolla, ja lopulta illalla myöhään alkoi supistaa ja heti kipeästi lääkkeen takia. Jyväskylän synnärillä on joku kirous varmaan, koska Ciciliskon tavoin oksensin epiduraaliin saakka (ja mulla on piikin ja kanyylin reikiä sata... vain kanyyleista 4)... Sitten alkoi taivas, joka päättyi melkein 12 tunnin synnytyssalissa olon jälkeen kipeään imukupilla avitettuun ponnistukseen, josta 10 tikin eppari. Pikkuinen on 53 cm ja 3870g. Ilman lapsivettä oleminen sai aikaan infektion, ja pikkuinen jäi teholle parantumaan, kun itse vaadin kotiutusta. Siellä oli nimittäin aika trafiikki, 11.3. syntyi iltapäivään mennessä 11 vauvaa! Pitää sanoa, että synnytys oli rankka kokemus, mutta levollisempi kuin luulin (vaikka olinkin aika koomassa ja heikkona ja lopulta nousi kuumekin). Kyllä keho kertoi, mitä tehdä - olin ihan omissa maailmoissani ja kätilön mukaan rauhallinen :LOL:

Ehkä lisää joskus, tai eiköhän olennainen ole sanottu. Tsemppiä kaikille loppuodotukseen, toivottavasti ei veny näin pitkälle muilla! Lueskelen teidän uutisia, jahka etsin. Nyt nukkumaan (hemoglobiini oli tänään 76 ja sain 2 pussia punasoluja...)

Skog, ei enää raskausviikkoja

ONNEA SKOG!!!!!!

No etpä todella päässyt helpolla sinäkään :hug: Täällä kans käsivarsia myöten mustelmilla molemmat kädet... Ja kuumeesta kärsin myös! Selvästi kirous kyllä :p
Muista nyt kerätä voimia joka välissä (on muuten aika vaikeaa kun tuntuu että pitää olla hereillä jatkuvasti ihan varuilta.. ennenkö luotti siihen että isä pärjää vauvan kanssa)
Ja täällä ainakin ollaan tunteiden vuoristoradassa, huoli pienen painon nousta kova kun maitoa ei vielä riitä ja korviketta ei saa antaa liikaa että tulis maitoakin... *huokaus*

Toivottavasti saat tytön oikein pian kotiin, äidin syliin :)

Kiitos kaikille onnitteluista! Koiramamma vuorosi tulee pikemmin kuin huomaatkaan :hug: Tänään tosiaan saatiin neiti vihdoin kotiin. Ihanaa on sitä seurailla ja ihastella. Pienimmät vaatteet eivät kyllä mahdu likimainkaan ylle, pitänee siirtyä 62cm vaatteisiin =)

Täällä taas on ongelmana, että maitoa pursuaa yli äyräiden jo ties monetta päivää. Pakkanen on kohta jo täynnä. Se on siinä kun vauva söi nenämahaletkusta ja mun piti vaan pumpata... Saivat sitten väärää tietoa tissit ruoan tarpeesta. Lähetän Cicilisko sulle osan tästä pingotuksesta :LOL: Meillä huoli on siinä, että pikkuinen nukahtaa aina tissille tehoimun jälkeen, nyt kun ei punnita syönnin jälkeen, joutuu pohtimaan menikö ravintoa kyllin.... Paino kun ei ole kuulemma edelleenkään noususuhdanteessa. Pitää käydä kuulemma neuvolassa painokontrollissa.

No mutta nyt iltapalalle ja nukkumaan. Kohtahan onkin taas syöttö... Ihmeen rento olo toistaiseksi tämän vauva-arjen suhteen! Kylläpähän kohta selvinnee karu totuus :LOL:

Skog + pikkuinen 5 vrk

Onnea Skog tytöstä!!!!!

Omia kuulumisia sen verran, että käytiin rakenne/4d:ssä ja kaikki näytti olevan ihan mallillaan =) Sukupuolikin selvisi eli meille on tulossa poika! Siitä ei kyllä jäänyt mitään epäselvyyttä :D

Jaksamisia kaikille sekä vauvautuneille että odottajille! Ei mene varmasti kauaa, kun kuullaan seuraavista vauvautumisista!

bryson ja papu 22+1

pinja79
nostellanpas vähän kun oli jo kolmannen sivun puolessavälissä!

meillä arki sujuu hyvin, poika syö kerran kaks yössä ja on muutenkin tyytyväinen... maitoa tulee ja sitä taas luovutan vso:lle keskussairaalaan! aksu täyttää huomenna 2 vuotta ja on oikein reipas isoveli ja kova hoitaan vauvaa! tänään oli neuvola ja aleksi oli 89cm ja 13,2kg (46.5cm ja 2360g oli syntyessä) ja vauva oli 54.5cm ja 4530g (49cm ja 3760g oli syntyessään) aleksi oli saman kokoinen kun oli melkein 3kk ja vauva on nyt 1kk :) et on noil pojilla pieni tuo koko ero...

pinja ja pojat 1kk (tänään) ja 2v (huomenna)

Olipa kiva kuulla sinun kuulumisiasi Pinja! Kuule miten tuo luovtushomma toimii? Miten sen kanssa pystyy elämään, hajoaako tissit maidontuloon? Mulla on ns. suihkutissi-ongelmaa, saattaa tulla yli 130 ml per rinta jos pumppaan tyhjäksi... ja vauvalla on sitten pulautus- ym. vatsaongelmia tuon paineella tulevan maidon vuoksi... Ja sitten itse oon koko ajan siinä rajalla tulisiko rintatulehdus vai ei. Jatkuvaa heruttelua ja pumppausta tämä homma... Pohdinkin siis tuota luovutushommaa, saihan meidän neitikin jonkun maitoja silloin vsolla ollessaan...

Vauva-arki on sujunut muutoin mukavasti, mutta vatsakipristykset ovat tosiaan tulleet kaveriksi aivan tämän päivän aikana :| ei kiva. Tänään oli eka neuvola, ja siellä täti oli oikein tyytyväinen - oli neiti niin rauhallinen ja hyvin kasvanut. Harmittaa vaan, kun tuo tissiongelma varjostaa tätä hommaa. Ois niin kiva kun imetys onnistuis hyvin :/

Skog

p.s. Kiitos myös Bryson onnitteluista!

Heissulivei!
Pikaisesti tulin vain kertomaan, että aprilliyllätys muuttuikin pääsiäisihmeeksi. Eli meille syntyii poika 16.3. klo 10.58. Pieni kirppu painoi 2590 g ja pituutta 48 cm. Synnytys oli nopea ja positiivinen kokemus.
Paino ja bilirubiiniseurannan jälkeen pääsimme eilen kotiin ja nyt opetellaan arkea kotosalla. Kirjoittelen joskus tapahtumista tarkemmin, nyt syömään ja nukkumaan, että äippä on taas pirteä imetyksen aikaan... vähän on väsy olo tällä hetkellä.

Kirrpu ja tummakutrinen pikku hurmuri

pinja79
tuo pumppaaminenhan hiukan lisää maidon tuotantoo... itse pumppaan vaan öisin luovutukseen. mulla on keskussairaalan pumppu vuokralla ja vuokra on 1,2e päivä... kaikki kannut keitetään joka lypsyn jälkeen ja maito pakastetaan... taksi hakee kylmälaukun tiistai aamuna 8.30 ja tuo tyhjiä purkkrja ja kylmälaukun... rahaa saa 18e litralta... hommaa on kun keittelee, mut menee hyvään tarkotukseen tuo maito...

pinja ja pojat

Pinja hommaa tosiaan on tuossa keittelyssä, meillä kun on pakastin täynnä maitoa omaan käyttöön. En oo pumpannut kuin pahimpia pingotuksia öisin alkuun, jotta vauva ei tukehtuisi maitoon (puklasi jo rinnalla ihan hillittömästi silloin aluksi, kun maitoa tuli niin paljon aivan itsestään). Nyt en enää ole pumpannut piiitkiin aikoihin, ja silti mun on kuljettava harsot imetysliiveissä, kun ei liivinsuojukset riitä mihinkään... Nyt ymmärrän kirjaimellisesti nimityksen suihkutissi :LOL: Olen puoliksi invalidisoitu tän ongelman takia, esim. en saa liivejä päälle ilman apua, kun ois joka paikka maidossa :LOL: Pinja pystytkö sitten enää olemaan pumppaamatta jos haluaisit (esim. joku reissu tms.), vai onko maidontuotanto kiihtynyt? Pumppaatko ns. etumaidot vai "loput"? Mistä tiedät sopivan pumppausmäärän? Todellakin kyllä menisivät maidot hyvään käyttöön jos jaksais luovuttaa...

Kirpulle oikein paljon onnea poikavauvasta :flower:

Skog + neiti 12 vrk

pinja79
skog: mää pumppaan öisin vaan ja poika saa pullosta sillon lypsetyn maidon... lypsän sen verran et ei oo enään kipeet... kun meil poika syö illalla kasin aikaan ja yöllä kerran ja aamulla kasin aikkan... niin mä lypsän sit 23.00 nukkumaan mennessä ja sit yöllä kerran kaksi tilanteesta riippuen... enne luovutusta piti käydä HIV testissä ja antaa maidosta pekteeri näytteet... alkuun tissit kärsi tuosta lypsämisestä kun rinnat pitää ain apestä vedellä huolellisesti ennen pumppausta ja sit tietysti kuivata...

pinja ja pojat

Kirpulle vauvaonnittelut!

Täytyy itekin miettiä tuota maidon luovutusta, esikoisella tuli alkuun maitoa ihan älyttömiä määriä... poitsu tyyliin tukehtui maitoon ja kohta oli lattia sit ihan pukluissa, ne ei todellakaan olleet mitään pieniä lätäköitä, vaan kunnon lammikoita, mitä puklaili! Pumpulla sai hyvin liiat maidot pois ja pakkanen täyttyi nopeaan... jälkitarkastuksen jälkeen sit helpotti, kun sain taas luvan alkaa liikkua, sen jälkeen maitoa tuntui tulevan just sopivasti pojan tarpeisiin, mut ei liikaa. Tai ehkä löytyi se sopiva kysynnän ja tarjonnan suhde?

Mulla on nyt menossa 18+1. Liitoskipuja alkaa olla yhä useemmin, vauvan liikkeet tuntuu päivittäin jo moneen kertaan. Tossa pari päivää sitten oli taas oikee megasuppailu päivä, ja sit tuntui kohdunsuulla painette, et vauva jo pyrkis ulos... toivottavasti ei vielä moneen kuukauteen! Vauvaa oon vannottanut syntymään vasta Suomessa, silloin ois kuitenkin jo rv 28-29 ja aika hyvät elonjäämismahdollisuudet, vieläpä ilman vammoja. Toivotaan, et on kiltti vauva ja uskoo. Reilun viikon päästä on kätilön luona käynti ja rakenneultra, pyydän kyllä jompaa kumpaa kurkkaa kohdunkaulan ja -suun tilanteen, vähän huolestuttaa nuo supparit ja painon tunne.

Kiitos onnitteluista!

Tosiaan vallan unohdin tähän pinoon ilmoittaa, että poju synyi 8.3 klo 8.08. Pituutta oli 48,5cm ja painoa 3190g. Synnytys oli ihan ok. Hiukan täytyi imukupilla avittaa ja tikkejähän siitä sitten tuli. Voin kyllä synnyttää toisteki. :eek:

Nomppu täyttää tänään 3vko ja hienosti on kaikki mennyt. Tää kaveri tosin kakkaa vain joka 4-5pv ja vika päivä on aina vähän kiukkuinen. Itku tulee kuitenkin vain hoitopöydällä. :heart:

Paljon onnea cicilisko, mama-L ja kirppu! :hug:

Hemuli80, ei oo ihan kaikki ainakaan päässeet vielä vauvanhoitopuolelle. Mulla tänään la mutta ei merkkejäkään että vauva haluaisi syntyä. Tosin en ole kiirehtinytkään, kun olen voinut vallan mainiosti nämä viimeiset raskausviikot. Enempi hermostuttaa sukulaisten ja kavereiden kyselyt, puhelin on etenkin tänään ollut kuumana kyselyistä, vaikka kaikkien pitäs tietää, että heti ilmoitellaan kun jotain tapahtuu. Näitä kyselyjä kun on tullut jo pari viikkoa ja varsinkin, jos ei samantien vastaa tekstariin tai puheluun, niin ajatellaan, että olen synnyttämässä. Mutta parin viikon sisällä pitäs jotain valmista tulla.

pinja79
nostellaanpa vähän...

kastajaiset ois sit 12.4 eli vajaa pari viikkoa ois niihin... aika on mennyt tosi nopeeta! maitoa tulee vieläkin hyvin ja edelleen luovutan... siinä ne tärkeimmät...

pinja ja pojat

Yhteistyössä