Jyväskylän Odottajat & Äidit

Pinja onko ollut vaikea miettiä nimeä? Mulla ainakin kasvaa jo nyt harmaita hiuksia päässä kun ajattelenkin asiaa. Ihanaa kun ihmiset viitsivät luovuttaa maitoa, verta ja muuta että heikommat saavat näin apua! tuossa kukkia siitä hyvästä :flower:

Rhealle oikein paljon onnea pojusta :flower: :heart:

Hemuli anteeksi mutta mulla on mennyt ohi että missä päin olet? ei ole pakko kertoa tarkkaa paikkaa mutta ulkomailla siis. Onneksi en ole itse vielä joutunut liitoskipujen kouriin muuta särkyä on ilmaantunut kyllä jos vähän enemmän rehkii. Joko kerkesit rakenne ultraan?

Sitten niitä neuvola kuulumisia:
rv 17
painoa 500/viikko
RR 112/64
pissa puhdas
Hb 130
sf-mitta 16cm
Syke 140
liikkeet + (nämä tuntuneet maanantai illasta selvästi)

Kaikki siis ihan mallikkaasti, yllätyin aikalailla tuosta sf-mitasta mutta kun olen näin lyhyt niin sanoivat että menen luultavasti koko raskauden käyrän yläpuolella. Päänsärky pitää selvittää kun sitä on ja paljon. Tissitkin on alkaneet vuotamaan, onneksi ei mitenkän suihkuten mutta niin että läpi tulee jos ei ole ritsikoita.

Mutta kaikille terveisiä toivottaa
Koiruus ja pentunen rv 17+1

 
Heippa!

Koiramamma, me ollaan vielä n.1,5kk Norjassa, sit muutetaan takas Heinälammelle. Etkös sä ollut Palokasta? Tai jostain sieltä päin?

Mulla oli ma "neuvola", kaikki oli hyvin. Hemppaa ei kyllä mitattu, vaikka valittelin väsymystä. Verenpaine oli 125/70, noussut, mut edelleen "kjempefin". Vauvan syke 150 ja sf-mittaa ei vielä otettu, kun massu kasvaa silminnähdin niin hyvin.
Tiistaina pääsin sit ultraan, vihdoin ja viimein! Vitsit kun tuolla eloikuisissa rakenneultra oli monelle jo kolmas ultra, itelle se eka. No, vauvalla on kaikki hyvin, ikä vastasi viikkoja 2 päivän heitolla, joten la pysyi ennallaan. Istukka on etuseinämässä, kuten oli esikoisellakin, mut eipä se noita liikkeitä estä tuntumasta... ekat pulpahdukset tunsin jo viikolla 12(!!), selvät potkut 14+4 ja nyt kun on 19+5, ni potkut jo tuntuu käteen asti ja niitä tulee monta kertaa päivässä.
Sisätutkimusta ei vaan tehdä, vaikka on suppaillut ja liitoskivut vaivaa plus painon tunnetta alapäässä, kun se vauva sieltä jo olis tulossa... kaikki kuulema kuuluu asiaan, eikä tarvii huolestua. No, niinkauan, kun tunnen vauvan liikkeet päivittäin, eikä tuu vuotoja, ni en sit stressaa.

Hih, mun sisko oli jutellut suomalaisen lääkärin kanssa, joka on hyvin perillä Norjan käytännöistä. Täällä ei kuulema tehdä siksi alkuraskauden ultria tai veriseulontoja, kun ne katsotaan rodun jalostukseksi! Enpä tota tiennyt... Ruotsissa on kai sama juttu, tai siellä ei myös tehdä vasta kun rakenneultra.

Pian saa jo pyytää lääkäriä kirjoittamaan, et raskaus on kestänyt sen 154 päivää ja saan äippähakemukset postiin! Nopeesti menee aika!!! Kotimatkaa vartenkin on jo liput ostettu.

Te joilla on jo lapsia, ootteko saaneet kutsua psykologisiin testeihin? Meille tuli tänään postissa, tutkivat Jyväskylässä, Turussa, Tampereella ja Helsingissä eri ikäisiä lapsia yliopiston tiloissa, tutkimuksen tarkoituksena oli luoda joku uusi menetelmä, millä apua tarvitsevat lapset pääsee ajoissa hoitoon, helpottaa hoitohenkilökuntaa tulkitsemaan lapsen käytöstä/oireita tms. Ihan mielenkiintoselta kuullostaa, ja saadaan sit ihan ammattilaisten diagoosi tuosta meidän pikku-riiviöstä! :LOL: Hullu mikä hullu, mikskäs muukskaan näillä geeneillä vois tulla?

-Hemuli80 ja masukki 19+5-

 
Hemuli joo Palokassa asutaan. Vai että rodunjalostusta, ei nyt ihan mennyt ymmärrykseen että miten se eroaa rakenneultrasta, eikö alkuraskauden ultrassakin "vahinko" ole jo pari kuukautta sitten käynyt :LOL: Noh... eipähän mun tarvitse kaikkea ymmrätääkään. Kohtahan te tulettekin jo Suomeen ja pääset kunnon rotulääkäriin joka varmasti sörkkii kaikki kolot!
 
pinja79
nostellampas kun ollaan jo sivul viisi...


poika sai nimen lauantaina Toivo Matti Juhani

tänään oltiin koko päivä keskussairaalassa ku toivol on lämpöö/kuumetta 37-38 ja limainen yskä! huomen taas takasin... meil on koko perhe samas taudis, saleksi ollu jo torstaista asti ja kuumetta kokoajan yli 38!

pinja ja pojat
 
No nyt tuli käytyä ultrassa!
Kaikki meilläkin oli hyvin, laitan lääkärin lausunnon:
RV 18+6
Lapsivettä normaalisi. Istukka sijaitsee takaseinässä. Päänympärys 4,41cm vastaa viikkoja 18+3. Reisiluunpituus 1,9cm joka vastaa viikkoja 19+0. Sydämessä löytyy neljä lokeroa ja av-läpät aukeavat normaalisti. Kallo normaali. mahalaukku, rakko, selkäranka ja vatsanpeitteet ok. 4 raajaa. (lisäksi katseli ja kehui napanuoraa mutta tästä ei tullut mainintaa)

Ainut ikävä puoli oli että sain antibiootin kun jonkin sortin bakteeritulehdus löytyi. Ällövaroitus: Lääkäritäti vetäs sitten sen lastan ihan mun nenään kiinni ja totes että haistapa kun haisee! Ei se mun mielestä millekään erikoiselle haissu mutta kukapa sitä omia hajuja vieroksuu Oireina mulla oli semmoista painetta alavatsassa ja kuplinta, että jos epäilyttää niin kannattaa käydä tarkistamassa. Nyt täytyy toivoa ettei hiiva iske seuraavaksi!

Pinjan Toivolle onnea hienosta nimestä ja pikaista paranemista!

 
pinja79
NO NYT ON PALATTU KOTIA...

eli tiistaina jäätiin osastolle yöksi... keskiviikkona kotia ja torstai aamuna ambulanssilla takasin kun ei meinannu saada happea, kotiin päästiin eilen!

pinja ja pojat
 
Hei pitkästä aikaa! Paranemista Pinjan pojille!! Me ollaan myös ihastuttu tuohon Toivo -nimeen. Tälle tulevalle vauvalle on kyllä eri nimi tulossa (ei tiedetä sukupuolta, mut tytölle ja pojalle nimi valmiina), mut meillä on monta hyvää nimeä "varattuna" myös tuleville lapsille.. :D kattoo sit, monta niitä tulee ja millasella aikataululla.

Meillä paluu Jyväskylään lähenee, enää 4 viikkoa. Täällä Oslon seudulla on jo ihan kesä, ihmiset kulkee t-paidoissa ja sortseissa ja onpa sitä itekin jo tullut vaihdettua pitkät housut kesämekkoon! Vähän pelottaakin tulla sinne "kylmään pohjoiseen", vaikka ehtiihän sielläkin kuukaudessa ilmat lämmetä!

Täällä on olo ihan ok. Perjantaina menin hölmö juoksee junalle n.10min ja kyllä muuten tuli kipeitä suppareita, jotka eivät tuntuneet loppuvan millään, maha oli kipee koko päivän, vauvan liikkeet lakkas... paniikki alkoi tulla pakostikin, mut kyllä jo su oli taas olo normaali ja esim. nyt vauva potkii koko ajan. Ja ihan yhtä voimakkaasti kuin ennenkin!
Liitoskivut palas ennen ja ootan todella muuttoa, kun en enää tänne viiti ostaa palloa, se on kyllä eka ostos sit Jyväskylässä!!! Siis se iso jumppa/terapia pallo, auttaa liitoskipuihin ja suppareihin ihanasti! Nyt tyydyn vaan pyörittelee lantiota sillein hassussa etukenossa...

Ens viikolla olis viimenen (?) käynti kätilöllä täällä. Pitää pyytää sitä kirjoittaa todistus Kelalle, niin saan äippäavustukset matkaan. Huh, raskaus etenee ihan silmissä, mihin nää viikot häviää! vajaa 13 viikkoa, ni alkaa jo äitiysloma ja n.4kk niin vauva jo syntyy!!! Vastahan sitä plussattiin ja jännättiin, pysyykö pikkuinen matkassa!

t. Hemuli 22+3, masukuva päivitetty profiiliin :D
 
Juhuu!? Onkos täällä enää muita kuin minä ja Koiramamma? Ja caffee81 - tervetuloa mukaan!
Täällä on olo edelleen ihan ok. Nää lämpimät kelit on saanut turvotusta aikaan, ihan uusi juttu mulle, esikoiselta turvotus iski vasta synnytyksen jälkeen... mut silloin olikin talvi. Tukisukkaostoksille jouduin lähtemään, kun muuten ei meinannut jalka enää nousta - ja vau, fanikerhoon liityin oitis!!! Olihan ne suht arvokkaat, yli 20? pari, mutta se helpotus, minkä tuovat - ovat kyllä sen arvoisia!

Suppareita on välillä enemmän, välillä vähemmän. Kivuttomia ovat olleet, joten ei syytä huoleen. Liikkeitäkin tuntuu ja nyt tuntuisi vauva olevan taas raivotarjonnassa.

Täällä Norjassa kävin kätilöä tapaamassa vapunaattona, silloin oli kaikki ok, tosin rautaa joudun syömään. Seuraava neuvolakäynti onkin sitten Jyväskylässä, sain toukokuun viimeiselle viikolle ajan, "lyhyt" 1,5 tuntia, että ehditään täytellä kaikki paperit... lääkäri laitetaan kuulema siihen heti perään, kun eipä täällä ole lääkäri vielä mua tutkinut. Kampaaja-ajankin jo varasin, täällä maksaa jotain 3-4 kertaa niin paljoin, kun kotona.... ihana saada uutta väriä ja leikkaus tähän päähän!!!

Ja ensi viikolla siis muutto.

Taas on uusi masukuva profiilissa.


Hemuli rv 25+4
 
pinja79
toivo sairasti nyt tuon vauvarokon ja kiirettä on muutenkin pitänyt.

olen siivoillut kaappeja ja pistänyt poikien vaatteita myyntiin... emman joggerit mitkä meil oli matkiksina ja sit parvekerattaat... tavaraa on niin paljon et pursuu jo ovista ja ikkunoista pihalle :D

maitoa edelleen luovutan, tulee niin hyvin... ja saapi sit pikku keskoset evästä!

toivo on nyt sit 3,5kk ja on 62cm ja 6kg iso poika jo! kauheesti seurustelee ja hymyilee. aleksi on niin kiltti ja reipas isoveli, oli ihan hätää kärsimässä kun oltiin toivon kans sairaalassa pari yötä... oli etsinyt äitiä ja vauvaa useaan otteeseen :)

sellaista tänne...

pinja ja pojat
 
Piti tulla pistäytymään piiiitkästä aikaa. Kiva, että täälläkin on ollut jotain elämää viime päivinä :LOL: Jotenkin harvemmin jaksaa enää kirjoitella, ja tänne odotuspuolelle eksyy vielä harvemmin...
Aika on mennyt kamalan nopeasti, meillä neiti on jo pian 3kk ja täällähän on alkukevään odotusjunioreillakin kohta h-hetket käsillä! Meillä myös kovasti seurustellaan ja treenataan kaikenlaista. Illat menivät koliikki-itkun kanssa, ne loppuivat ja nyt sitten taas on joku itkettänyt kovasti iltaisin. Ihme touhua. Päivisin typy on itse aurinko, mutta ne illat... Oon päässyt huomaamaan, että voi kyllä olla vauva-arki erilaista riippuen siitä, kuinka illat sujuvat! Aika vähissä on omat hengähdystauot, jos illat menee rauhoitellessa siihen saakka, että itsekin oikeastaan pitää jo mennä nukkumaan...
Kurjaa Pinja että teillä on sairasteltu taas! Millainen tuo vauvarokko on?
Pikkupeikkokin on käynyt näytillä vailla kuulumisten kertomista. Jos lueskelet vielä, kerro ihmeessä, mitä teille kuuluu! Kuukausitolkulla on aikaa viime kuulumisista!
Kuinka Hemuli olet kotiutunut takaisin Jyväskylään?
Kertokaapa odotuskuulumisia te odottajat, Hemuli ja Koiramamma ja kumppanit =) !

Skog
 
Ihqli
huitshapeli Kävin huhtikuussa 4d-ultrassa tuolla Terveystalolla.Enpä tiedä, onko tällä seudulla muualla edes mahdollisuutta käydä. Rv oli muistaakseni 22. Kokemus oli hyvä, voin suositella! Lääkärinä oli Jaana Kröger. Siellä tekee joku toinenkin mieslääkäri näitä tutkimuksia, mutta en nyt muista nimeä. Tutkimus kesti puolisen tuntia ja siinä sitten ihailtiin pienokaista joka kantilta. Samalla otettiin sitä ns. 4d-kuvaa ja välillä tavallista ultrakuvaa. Laite on sama. tutkimus oli hyvin perusteellinen ja lääkäri jaksoi vastailla kärsivällisesti kaikenlaisiin kysymyksiin varpaiden ja sormien lukumäärästä sun muusta =) Tutkimus maksoi Kela-korvauksen jälkeen vajaa 200?. Sen korvauksenhan saa suoraan maksettaessa. Ja sittenhän saa sen dvd:n, jota on ihmetelty kovasti kotona. Siitä on ollut mukava "leikellä" kuvia ja lähtettää myös tuleville isovanhemmille sähköpostilla ihailtavaksi. Ja ajateltiin, että lapsen on hauska myöhemmin myös itse katsoa, millainen oli äidin mahassa!
 
Noh meillähän massu kasvaa kovaa vauhtia ja potkuja satelee ympäri masua. Nyt alkaa kohta kymppikilon rajapyykki lähestyä painon suhteen :eek: Neuvolassa käytin perjantaina ja siellä kaikki ihan mallikkaasti. Pissa puhdas ja paineet (115/65 ) sekä Hb (136) kohdallaan. Ikävä kyllä painoa oli kertynyt 900g/vko josta hieman saatiin noottia mutta omasta mielestäni en ole edes kovin paljoa herkutellut tavalliseen olotilaan verrattuna, tuntuu siksi todella hassulta noin suuri painon nousu!

Me käytiin rakenneultra Mehiläisessä ja maksettiin siitä vähän vajaat 100e. Tosin kyseessä oli ihan perusultraus, kestoa sillä oli melkein tunti joten hyvin kerettiin pentusta ihastella. Lääkäri oli aikamoinen persoona ja taitaa olla oman paikkakuntansa lengenda :D Pääasia kuitenkin meillä oli että mitään hälyyttävää ei läytynyt kun ei siihen veriseulaan osallistuttu! Sukupuolta ei haluttu tietää joten otettiin tämä "karvalakkimalli" :LOL:

Koiruus ja pentunen rv 26+4
 
pinja79
tuosta painosta.... hmmm.... oon 160 cm pitkä ja lähtö oli jotain 50kg ja viime punnitus oli 80kg! ei mulle mitään sanottu.... esikostakin tuli se 27kg... nyt on 9kg vielä jäljellä...
 
pinja79
tuo vauvarokko oli sellainen et eka oli korkee kuume n. 40 astetta ja sitä kesti4-5pv kun kuumetta oli ollu päivän alko ripuli ja sitä kesti 4 päivää ja kun kuume ja ripuli oli ohi tuli sellasia punasia läiskiä ja näppyja jotka laski päivässä!

mää ostin keväällä ne tuplat meille ja oli ihan turha hankinta! ei aksu suostunu niis oleen! mut onneksi sain myytyy ne pois! nyt tässä sit etsin meille uusia rattaita kun aksun emmikset myin sillon tuplien tieltä pois! toivo kasvaa kovasti 4kk neuvolassa 64cm ja 6450g ja aksu oli n.90cm ja 13.5kg (2vee ja 3kk)

odotan oikein syksyä, sit saa myydä noita vauvakamoja pois kun tuntuu et tavaraa pursuu ovista ja ikkunoista, meidän lapsiluku kun on nyt täynnä!

pinja ja pojat
 
Moikka!

Noista neuvolakäynneistä..Mulla oli eka neuvola jo heti plussailun jälkeen viikolla 5+2, sen jälkeen viikolla 11+5 ja sit viikolla 17+5. Nyt seuraava neuvola on torstaina, sillon viikkoja 21+5. Musta on kans tuntunu, että aika harvoin noita käyntejä on..Useemminki vois käydä!

Mutta mikä mua eniten ihmetyttää, on tuo ultrauspuoli. Kaupunki tarjoo vain alkuraskauden ultran, joka ei ole edes np-ultra. Mulla tuo ultra oli viikolla 11+3. Tämän jälkeen pitäis sit loppu aika olla ihan ilman ultrauksia! Ite oon kyllä käyny jo 2 kertaa yksityisellä ultrassa ja vielä oon menossa 4D-ultraan elokuussa.

Hirveetä vali-valia nyt tulee, mutta kun oon kuunnellu kavereitani, jotka asuu muualla, niin kyllä JKL:ssä on vaatimattomat raskausajan palvelut!

Aika oudolta kyllä tuntuu ,Mrae, että et ton useemmin oo päässy käymään vaikka istukassa on häikkää. Toivotaan, että ne täällä ottais asian huomioon paremmin:)
 
Mä olen kanssa kiehunut täällä palstallakin ihan riittämiin näistä palveluista joita ei yksinkertaisesti ole :kieh: :headwall: Ei ole perhe valmennuksia, ei ole synnärille tutustumista, ei ole ultrausta kuin tuo missä todetaan raskaus, lääkäriinkin pääsee joskus rv 36 sen eka käynnin jälkeen (yhtään ei tekis mieli tietää onko paikat auennut yms.) Neuvoloiden välii menee helposti 6 viikkoa, ei saa ilokaasuja, ei pääse synnytystapa arvioon vaikka esim. sf-mitta ei mene edes yläkäyrällä vaan reilusti sen yli yms. :kieh: :kieh: :headwall: :'( Mä oikeesti olen niiiiiiin katkera!

Mrae sä varmaan pääset kuitenkin tarkkailuun ja jos jotain häikkää on niin kannataa suunnata äitipolille! Mutta siihen kannattaa varautua että tämä on sellainen rupukylä jossa on "säästösyistä" karsittu kaikki mahdollinen ja mahdoton. Tervetuloa muuten mukavaan Keskiseen-Suomeen :wave:

Pinja oletko kentien mitä myymässä? Mä en vielä oikein osaa sanoa mitä kaikkea tarvittaisiin mutta täällä olisi mahdolinen ostaja mm. pikkusälälle kuten rintapumppu, vaatteet, kestovaipat yms. Isäntä on uhannut tehdä itse hoitopöydän mutta jos sellaisen oikein halvalla jostain saisi niin sekin ehkä kiinnostaisi. Mukava kuulla että teillä on lähtenyt kivasti menemään vauva arki ja pojut senkus kasvaa :D

Meillä tosiaan olen ollut saikulla jo toukokuusta lähtien kun on tuo vanhuspuolentyö vaan niin raskasta etten olut muuta kuin tiellä siellä. Pentunen on raivotarjonnassa lähestulkoon koko ajan ja potkut ovat vähentyneet, niiden tilalle onkin tullut vähemmän miellyttävää jalkojen oikomista :x Auts! Kovasti ollaan ostettu kaiken laista tässä viime aikoina, vaunut ja kaukalo noin niin kun kalliimmista hankinnoista. Ajatukset on alkaneet kääntyä syyskuuhun ja synnytykseen, vielä kuitenkin on semmoinen en ole valmis olo joten toivonmukaan mahassa viihtyisi vielä! Huomenna neuvolaan ja pääsenkin jännäämään mitä puntari paholainen on jälleen keksinyt. Muuten vointi on ihan hyvä olosuhteisiin nähden!

Koiruus ja pentunen rv 30+0 :heart: :D
 
Ja sit vielä mikä suuresti ihmetyttää on se, että mun neuvolassa ei oteta pissanäytteitä! Ite oon ainoastaan hieman raskautta ennen olleen virtsatulehuksen takia joutunu noita näytteitä antamaan, mutta jos ei tulehdusta ois ollu, niin ei mitään näytteitä otettas! Eiks siitä virtsasta kuitenki selvitetä esim. raskausmyrkytystä ja näin, että tuntus sen olevan aika tärkeetä! Mut tää on vaan mun neuvolan puute, muissa neuvoloissa kuulema otetaan virtsanäyte joka kerta. Ihme touhua!

ja tuota synnytystapa-arviota oon kans miettiny..et mitä ihmettä, eikö sitä oikeesti tehä??
 
Mä olen kaksi neuvola kertaa nyt taistellut että sinne synnytystapa arvioon mahdollisesti pääsisin kun tuo maha on ihan hirvittävät iso ja nyt sain sellaisen lupauksen että jos ei huomenna ole tullut "käyrille" niin saatan päästäkin! Saa olla kyllä kynsin ja hampain taistelemassa jos jotain täällä haluaa... Mä asun kyllä maalaiskunnan puolella että ihan varmaa tietoa ei ole Jyväskylän toimista.
 
Heippa vaan, tämä pinohan on kivasti herännyt!

Olen jo kai kaksikin kertaa aiemmin melkein ilmoittaunut mukaan tänne, mutta sitten viestit ovat kadonneet lähettämishetkellä, enkä ole jaksanut/ehtinyt uudelleen kirjotella. Mutta vielähän tässä ehtii.

Mun kokemus Jyväskylän neuvolapalveluista on aikas samanlainen kuin tuossa jo muut ovat kirjotelleet. Olen nyt 26. rviikolla menossa. Neuvolakäyntejä on ollut tähän mennessä kolme + alkuraskauden ultraus neuvolassa myös. Seuraava neuvola on sitten ensi viikolla, ja se on kyllä jo toinen lääkärineuvola. Tässä suhteessa siis vähän parempaa toimintaa kuin Koiramammalla. Mutta tuosta voi laskea, että keskimäärin ei edes ihan kuuden viikon välein noita käyntejä ole ollut. Raskaus on onneksi ollut tähän asti helppo. Rakenneultraan "pääsin" tosin kaksikin kertaa (rv 16 ja 21) äitiyspolille, koska veriseula hälytti kohonnutta donwin syndrooman riskiä. Ehkä siis kuitenkin täällä toimitaan, jos jotain ongelmia ilmenee. (Ultrien perusteella muuten kaikki oli ok, emmekä halunneet sitten lapsivesipunktiota.) Kokemuksia yksityisen puolen rakenneultrasta minulla ei siis ole, mutta niitä varmasti hyvin täällä järjestyy.

Mrae, voi tietysti harkita sitä rakenneultrassa käyntiä vielä siellä ja sitten vasta muuttaa virallisesti Jkylään. Säästäähän siinä selvää rahaa, vähintäänkin kymmeniä euroja.

Novelle 25+3
 

Yhteistyössä