Juuri tiedon saanut kaksosten odottaja,IHANAA!

Se on nääs moro!!:kiss:
Mitäs tänne kuuluukaa?

Meillä ihana mieheni vei pojat uimahalliin työpäivän päätteeksi ja tämä hivelevä hiljaisuus.Olen nauttinut näistä hiljaisuuden hetkistä aina kun on ollu mahis,Tässä ku vaan odottaa milloin se loppuu.

On se muuten veikeä tämä naisen kroppa.Ajatellaanpa vaikka leonorin tilannetta lapsi vettä vaan tihkuu mut loppua ei näy.Luulis et ilmapalloon(jossa on vettä) kun tekee reijän ni se joskus loppuisi,mutta onneksi me omistamme viisaan kropan joka pitää huolta omistaan.Voimia kauheasti kaikille pötköttijöille!!!!!

Ensimmäistä kertaa tätä äitiä alkaa ahdistaa tämä raskaus.Maha painaa ainakin tonnin ja niin niitä arpia on tullut tuonne alas.Tänne asti pääsin ettei tullut. Ainut etten itse niitä onneksi nää,mut isäntä:whistle: mainitsi. Yleensä olen saanut yöllä hyvin nukuttua, mutta nyt on tullut aamuyöstä repivä lonkka kipu, joka onneksi helpottuu kun lähtee liikenteeseen.Ainut että ku se yleensä iskee tuossa klo:3-4 aikaan yöllä.Sitkeästi olen vaihtanut puolta kylestäni enkä ole lähtenyt "lenkeilee".Kaikki kun tuntuu olevan varpaillaan liikkeistäni.

Käytiin kaverin luonna kylässä ja tuli synnytyksestä puhe ni kaverin mies tuumas ettet täällä kyl ala sit synnyttää.No siihen ystäväni tuumas et kyllähän ukkosa auttaa osaa ku on maatalon mies,on tullut muutama vasikka maailmaan autettua.Jopa kaksosiakin. Kettinkiä vaan kehiin jos ei muuten ala tulla:p. Tuli niin turvallinen olo:LOL:. Lupasin että jos synnytän ni pyrin kyl tuonne kysille ehtiä. Sukulais tätikin soitti eilen ja tiedusteli kovasti vointiani.Et kyl sen huomaa että koko suku on mukana tässä hommassa.Ainut että kun sais jaettua näitä vaivoja vähäksi aikaa muillekin.

Tänään siivosin ja kyl täytyy myöntää että nyt alkaa olla todella hankalaa.Sitkeästi homman tein loppuun.Isäntä sit kopistelkoon matot.
Suoni kohjuilta olen vielä säilynyt,olen kyl käyttänyt tukisukkia koko raskauden ajan.

Huomenna poksuis 36 täyteen ja kysin keikalla pukkais.Kyllä menee ensi yö miettiessä et mitä tulema tuo tullessaan. Nyt pakotin mieheni mukaan ,ku tuo autolla ajo ei ole enää kovin mukavaa. Siit muistukin mieleen että oikeasti raskaanaa oleva immeinen ei saisi matkustaa paikalla missä on TURVATYYNY. Luin jostain vanhoista kakspulssan lehdistä. Voima jolla tyyny poksahtaa ei ole mikään pieni ja voi näin ollen aiheuttaa vahinkoa.
Synnytystapa arvioon olen menossa, vaikka olen jo kahdelle eri lääkärille sanonut synnyttäväni alateitse. Leikkuriin saa viedä viimeisessä pakossa. Ja en usko että nämä pojat kasvavat yli 3,5kg jonka kokoinen oli edellinen poikani. Et lantiosta kyl tilaa löytyy syntyä vaikka pylly edellä.
Hienoinen pelko on hiipinyt synnytystä kun ajattelen.Se kipu.Ensimmäistä ku tein ei ollut mitään lääkityksiä,viimeksi otin spinaalin kun en päässy kivun yli ja sitä pelkään tälläkin kertaa vaikka se ei kyl auta asiaa yhtään. Olen yrittänyt psyykata itseäni et viimeisen kerran menen siihen urakkaan, et kyl mä kestän prkle..:mad:. Toivon kamalasti että synnytys käynistyisi kotona ja ei tarviis salissa kauheasti kärvistellä.

Siitä kysymys LEONORILLE et miks sektioon a:n synnyttyä jos b ei käänny?

Meillä viimeksi a-herra oli pääedellä tulossa ja b-herra pylly edellä ja kummatkin kyl alakautta ajattelin ponnistaa. Muistaakseni Neiti-81 synnytti juuri näin tyttönsä... Kaikesta huolimatta kauhean kamalasti voimia teille sinne sairaalaan. Ja hermoja myös.

TV: Mononen ja mortti&vertti 35+6

ps: Jos jollain on tietoa halinalle78sta ni voisitteko juoruta. Sektion jälkeen ei hänestä ole kuultu, ainakaan tässä pinossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mononen: Sektio tällä hetkellä sen takia, että b:n pitäisi olla vähintään 1500-1800 g (mielipide vaihdellut lääkärin mukaan), jotta saisin synnyttää perätilassa. En ole kysynyt miksi täytyy olla vähintään sen kokoinen.

Jos pääsisi viikolle 32, niin sitten uskoisin painoa olevan tarpeeksi viimeistään.

Lääkäri tosiaan vitsaili, että kunhan halutaan vauvojen syntyvän, niin riittää varmaan kun nostetaan sinut pystyyn. Tarkoitti varmaan liikkuma lupien lisäämistä, kun olen kuitenkin wc:ssä ja suihkussa käydessä pystyssä päivittäin :D
 
No, "tuomiopäivä" on nyt sitten tiistai 23.4. Sillon tulee 31 viikkoa täyteen. Sektiolla tulevat ton neiti Been koon takia. Isolla porukalla oikeaa ajankohtaa oli mietitty, lastenlääkäreiden, pediatrin ja VTO:n hoitajien kanssa, joten kai se on uskottava että viikko on vielä turvallista odottaa... Huhhuh. Nyt sitten päivä kerrallaan siihen saakka. Pelottaa kyllä ihan riittävästi, eniten se ehkä mikä on syynä Been kasvuhidastumaan...

Ei auta kun toivoa että kaikki menee hyvin ja molemmat jaksavat taistella.
 
Circus, en tiedä lohduttaako ollenkaan, mutta teillähän on viikkoja jo hyvin. Toisekseen tosi hyvä, jos syntyminen tapahtuu suunnitellusti: teholle joutuvien vauvojen vointiin vaikuttaa olennaisesti se, että osaava henkilökunta tykötarpeineen odottaa syntymää hyvin valmistautuneena <3 Ei tule hoitoketjuun minkäänlaista viivettä.
 
  • Tykkää
Reactions: soja
Circus voi että, voimia teille. Tärkeintä varmaan et saadaan pienet turvallisesti ulos.
Leonor juu yritän lepäillä nyt parhaani mukaan. Jännä sinänsä etten varsinaisesti saanut mitään kieltoja, mutta olen noista teidän tarinoista luettuani itse pähkäillyt juuri näin, et nyt otettava rauhallisesti. Olen vain jo nyt ni kipeä ku makaa :stick:. Huoh.... Tälle selälle ei varmasti tee hyvää ja joka lihas huutaa liikettä.

Nicci ja jäbät 29+1
 
2+2
Heippa!

Voisin tänne vaikka liittyä kun kaksosia odotan ja päivittäin melkein ketjua käyn lukemassa. :)
Olen kahden lapsen äiti ja nyt siis kolmas ja neljäs tulossa meidän perheeseen. Viikkoja on vasta 14+5, mutta kai tästä päästään pidemmälle.
Olisiko kohtalotovereita täällä Helsingissä tai Espoon suunnilla?


2 + 2 ja tyypit 14+5
 
Tervetuloa 2+2! Tuliko kaksosuutinen yllärinä :) ? Tiedättekö vielä minkälaisesta kaksosraskaudesta on kyse, onko omat istukat ja sikiöpussit?

Me asutaan Helsingissä ja olemme menossa Naikkarille synnyttämään. Olet varmaan jo tutustunut paikallisen monikkoperheen sivuihin (www.hmp.fi)? Täällä järjestetään ainakin kättärillä ja naikkarilla monikkovalmennusta sekä kaikenlaisia iltamia ja luentoja on tarjolla koskien monikkoperheen arkea.

Mamis rv 27+1
 
Hei kaikille!

Minäkin ilmottaudun mukaan, raskaus on ensimmäinen ja kaksosia odotellaan LA on 1.11.

2+2 Helsingistä ollaan :wave: Kirjottelen enemmän tulla ketjussa missä laskettu aika on marraskuussa, täällä olen kovasti käynyt lueskelemassa :)

Np-ultra on 24.4 ja kovasti jännittää.


Hyvää odotusta kaikille!

Pallu ja pojat 12+0 POKS :heart::heart:
 
Tervetuloa uusille!

Kärsiikö kukaan muu tästä kauheasta menettämisen pelosta, joka välillä ottaa ylivallan? Useimmiten mieli on ihan positiivinen, mutta miksi mulla on koko ajan tuo pieni peikko olkapäällä, joka koittaa vetää mieltä matalaksi :(
Nytkin menin lukemaan kokemuksen pieleen menneestä kaksossynnytyksestä ja voi tätä itkun
määrää... Melkeen olen nyt vakuuttunut etten minäkään saa vauvoja hengissä kotiin.

Enna ja Nyyti & Nuppu 27+6
 
Mä olen ainakin tehnyt tietoisen päätöksen olla surematta tulevaa etukäteen. Yritän päivittäin ajatella positiivisia asioita ja miten tilanne on päivä päivältä parempi.

Luotan siihen, että keskosuudesta huolimatta vien täältä kaksi poikaa keväällä/kesällä kotiin :) Enkä suostu muita vaihtoehtoja ajattelemaan tai varmasti tulisin hulluksi tässä maatessa.

Tänään tuli 30+0 täyteen, ja viikolle 32 tähdätään seuraavaksi.
 
Ennanniinalle : mä kärsin noista kauheista ajatuksista ja peloista myöskin, etenkin alkuraskaudessa kun en tuntenut vielä vauvojen liikeitä. Mulla helpotti tälläinen juttu, jonka luin jostakin : niitä pelottavia ja kauheita ajatuksia ei kannata työntää väkisin syrjään vaan ne ovat tärkeä osa synnytykseen valmistautumisprosessia. Eli pelkäämällä ja tietentahtoen kauhujuttuja lukemalla sitä samalla käsittelee omia pelkojaan koskien loppuraskautta ja synnytystä. Kunhan vain aina muistat, että ne ovat vain ja ainoastaan ajatuksia jotka pulpahtaa mieleen. Sitten kun niitä juttuja tulee mieleen niin hengität oikein syvään ja toteat, että mitään kamalaa ei ole tapahtunut vaan sun mielikuvitus nyt vaan laukkaa jostain syystä ja oikeasti vauvoilla on kaikki hyvin. Ihan tilastollinen fakta on se, että ylivoimaisesti suurin osa kaksosraskauksista menee hyvin ja lopputuloksena syntyy terveet lapset. Nyt en tietenkään tarkoita sitä, että kaikkien kannattaa mennä lueskelemaan niitä ahdistavia, surullisesti päättyneitä tarinoita, mutta jotkut meistä vaan tekevät niin, joten jos/kun niin tapahtuu, niin saattaa tuntua helpottavalta ajatella, että itsellä on joku tarve käsitellä pelottavia asioista juurikin noin. Leonor sun strategia olla ajattelematta kauheuksia on varmasti oikein hyvä, mäkin koitan välillä aina miettiä, että kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan mutta joskus nuo pelot vaan ottavat ylivallan ja silloin on ihan hyvä, että on joku keino helpottaa omaa oloa. Ja tietty, jos ajatukset ei muuta olekkaan kuin kauheita ja huomaa menevänsä hysteeriseksi niin sitten kyllä kannattaa hakea ulkopuolista apua.

Henkistä ja fyysistä kestävyyttä meille kaikille, on tämä kaksosraskaus välillä kyllä varsinainen koettelemus!

Mamis rv 27+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ennanniina
Mäkin tietysti lueskelen paljon keskosuudesta, mutta se on onneksi niitä harvoja aiheita, josta netissä kerrotaan lähinnä hyvin päättyviä tarinoita.

Alkuun täällä sairaalassa tuli paljon itkeskeltyä, mutta sitten tuli yhtäkkiä sellainen olo, että minun jos kenen tulee tsempata noita poikia tuolla mahassa ja luottaa niiden selviämiseen.

Ihan hullu ajatus, mutta nään meidät täällä tiiminä: Pojat antaa minulle motivaatiota makoiluun ja minä taas tsemppaan niitä kasvamaan ja uskon niiden tulevaisuuteen :D Tavallaan aattelen, että ne vaistoaa mun mielialan ja saa itsekin siitä taistelutahtoa.

Välillä tosin tuli huono omatunto myös siitä, jos itse olen ollut positiivisella mielellä ja joku ystävä soittaa itkien, että hänestä tuntuu kauhealta, jos pojat jo syntyy jne. Minä sitten kieriskelen omantunnon tuskissa, että enkö minä välitä tarpeeksi kun en itkeskele täällä. Nyt olen antanut herkemmille vieraille ohjeet etukäteen, että tänne ei sitten tulla itkemään, vaan mä tarvitsen kehuja siitä miten hyvin mulla on jo viikkoja ja luottoa siihen, että kaikki menee hyvin.. Olen sen verran itsekäs, etten jaksa nyt lohdutella ketään muuta kuin itseäni.
 
Tervetuloa uusille!

Leonor aivan ihana toi sun ajattelutapa. Olen, Enna myös saanut noita pelkoja pitkin raskautta ja siksipä tämä on ollut tietynlaista etappien saavuttamista ollut. Ultriin on menty pinna tiukalla yms. Tähän varmasti vaikuttaa se, että raskauden alkuun saanti oli jo vuosien urakkaa. Ja jos nyt sitten jokin meneekin pieleen :'(

Ei noiden ajatusten kanssa voi kun elää ja uskoa, että kaikki menee hyvin. Mullekin mies vakuuttelee että kaikki menee hyvin. Välillä oikein vihastun, mistä pirusta se sen voi tietää. Sitten järkeilen, et varmasti samoja asioita miettii sekin, mutta eihän se mulle voi niitä sanoa.

Yritetään naiset jaksaa!

Nicci ja jäbät rv 29+4
 
Heissan kaikki!
Ja tervetuloa uusille :flower:

Miä tulin poksumaa, 32 tänään saavutettu :) :)

Ja kyllä tässä tosiaan on käyty läpi kaikenlaisia tunteita koko raskausaika. Oon aatellu niin, että se kuuluu tähän valmistautumiseen. Ja etenkin just ennen ultraa ja lääkäriä aina iskee pikku paniikki siitä, että onko kaikki hyvin. Huomenna se taas ois lääkärin tutkimus ees...
 
samoilla linjoilla leonorin kanssa, että tietty luottamus ja usko tulevaan kantaa! en minäkään (tavallaan )suostunut muuta ajattelemaan. Ja huh huh, jos sinne vieraat tulee tillittää sulle!!!! kyllä minä ainakin halusin jutella ihan tavallisista asioista, vaikka jostain urheilutuloksista ja kesän festareista, mistä vaan!

tsemiä kaikille, hyvästi alkaa jo viikkoja kertyä!

meillä vietettiin eilen kaksosten (synt. rv 32+3) 3v juhlia, olipa kiva hulina päivä, varokaa vaan, kohta ne on teilläkin jo murheet muut, kuten vaikka se, millasen kakun 1v juhliin teet!:kiss:
 
Moikka! Täältä yksi hiljaiseloa viettänyt tervehtii taas :ashamed: On ollut niin kiirettä töissä, että en ole ehtinyt palstailemaan, kotona ei senkään vertaa, siitä pitävät huolen 4-vee ja 2-vee. :D

Luin pikaisesti menneitä tapahtumia, ja tsemppailen myös levossa olijoita ja muiden ongelmien kanssa kamppailevia. :hug: Toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin!

Me käytiin viime pe rakenneultrassa ja siellä näytti kaikki olevan hyvin. Oli vaan sellainen vanhan kansan lääkäri, joka teki just sen vaadittavan eikä mitään muuta. Mikä tietty on pääasia. Mutta me ei saatu yhtään kuvaa eikä mitään tietoja mukaan... Viikot oli silloin 20+5 ja vauvojen painoarviot (muistaakseni) n. 380 g ja n. 440 g. Sukupuoletkin jäivät pimentoon (eikä niitä kauheesti yritettykään selvittää, vaikka me ois haluttu). Seuraava polikäynti on 17.5. ja siitä eteenpäin ruvetaan sitten kohdunkaulan tilannettakin seuraamaan. Mua ei oo kertaakaan vielä kukaan edes tutkinut... Seuraava neuvola on tässä välissä 8.5. ja aion siellä sitten luetuttaa lääkärin sanelun niin saa jotain tarkempia tietoja itsellekin :) Ja toivon että ne sukupuoletkin selviäisi vielä vaikka jo seuraavassa ultrassa, ois niin kiva jos vois tehdä kirppariostoksia värien mukaan :) Ja mulla on vinot pinot tytöltä jääneitä vaatteita koossa 74-86, tietäis sit senkin saako siitä päästä ruveta laittamaan kiertoon :) Vaatekaaos on nimittäin meillä ihan järkyttävä!

Tervetuloa myös uusille kaksosodottajille, kiva että ketju pysyy aktiivisena! Ja oltiinkos sitä kerhoa perustamassa? Tulen myös mielelläni mukaan!

mamacita74 + vauvat 21+2
 
Tää pääs eilen vihdoin kotiin kolmen viikon sairaalassa olon jälkeen. Toki levossa täälläkin oltava. Pari vkoa ja sittenhän ei enää esitellä jos haluavat syntyä. Maanantaina seuraava lääkäri polilla sitten.

Toivottavasti circuksella kaikki hyvin mennyt tänään ?

32+2
 
Juu circukselle ja vauvoille lykkyä tykö

Häpimama ihana uutinen, että pääsit kotiin lepäilee! Minä odotan seuraavaa kys:n kontrollia pinna tiukalla :kieh:. Olen asennoitunut niin, et vappuaattona ottaavat mut osastolle, niin se on sit positiivinen ylläri jos näin ei käykään. Voi kun viikkoja olis jo enemmän takana, mut tänään poksuu 30. Huoh.... kun huolettaa taas.

Nicci ja jäbät rv 30
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!! Niin ne viikot on vieriny ja eilen poksuttiin rv 23 täyteen :) Saikulla ollan edelleen. Viime viikot menny hyvin mut enpä oo paljo mitään tehnykkään. Eilen sit imuroin ja rupesin siivoilemaan ni ei tarvinnu ku alakerran imuroija ni yläkertaa ei kyenny imuroimaan. Alaselkä sanoo sopimusta irti! Illalla sit jatkoin. Sen ku olin saanu tehtyä ja tulin alas ni mies kysy et mitä sä teit ku oot niin vaivasen olonen :D en kummempia ku imuroin vaan.

Nyt maanantaina kävin Oulaskankaalla kontrollissa ja A oli kasvanu viikossa 60g ja B 40g. Eli koko eroa tuli lisää. Muuten kaikki oli ok. Lääkäri kuitenki laitto että käyn Oulussa mutkan. Ihan vain kuullakseen toisenki lääkärin mielipiteen että on ihan noraalia eikä missään ole mitään häikkää. Ens torstaina 2.5 olis sitte tämä käynti. Kylhän ne sitte päästää takas oulaisiin jos kaikki ok.

Kanssaodottajille hurjasti zemppiä!!!

iltatähti*2 32+1
 
Nyt se sitten tapahtui, mitä mä oon pelänny koko raskauden ajan. A tytön paino oli tänään 1189g ja B 1393g, painoero 15%. Kaikki virtaukset ym oli kuitenkin kunnossa ja lääkäri epäili, että painoeroon saattaa vaikuttaa asennot. Transfuusioon viittaavia merkkejä ei kuulema ollut ja kontrolliväli pidettiin samana kun tähänkin asti. Tällä mielenlaadulla tulee hurjan pitkät kaksi viikkoa odottaa seuraavaa ultraa.

Enna ja tytöt 28+3
 
Enna Mä niin tajuan, mistä puhut kun puhutaan ultrien välistä. Mulla tietysti tilanteena se kohdunkaula, mutta odottavan aika on pitkä ja stressaava. Sinnitellään!!!

Tänä aamuna käyty toinen kierros sokerirasituksessa. Jostain syystä oli paljon vaikeampi olla se 12 h ravinnotta/juomatta kun viimeksi. Kaipa siis nuo jässikät vaativat omansa. Huomenna sit tuloksia soitella aamusta. Vielä sekin tästä puuttuu, et ne alkaa heittää. Alkaa sit niitäkin kyttää.

Kukas viisas nainen sanoikaan, että "Elä huoli. Uusia huolia tulee kyllä". Ei vois kyllä todenmukaisemmin/osuvammin sanoa.

Nicci ja jäbät 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Osastolla nyt sitten minäkin. Turvotusta siis oli ja niinhän ne pissan proteiinit pärähti kolmelle plussalle eilen ihan rutiinikäynnillä ja samantein piti jäädä tänne. Raskausmyrkytystä siis, nyt tutkitaan että minkämuotoista, jos on nopeasti etenevää niin voidaan joutua kohta suunnittelemaan sektiota :( Kyllä ahdistaa, olin niin asennoitunut olemaan "kasassa" ja elämään normaalisti vielä kuukauden, mutta näin nämä tilanteet voi muuttua yllättäen.
Vauvat painaa noin 1,5 kg/hlö tällä hetkellä ja viikkoja tulee huomenna täyteen 31, eli ihan huono tilanne ei ole, mutta mieluusti nuo pitäisin vielä masussa kasvamassa jos vain mahdollista.

Tanita & tyty ja poju 30+6
 
Voi harmi, Tanita. Tuli varmasti yllätyksenä osastolle joutuminen ja siinäkin mielessä järkytys. Tänään juuri lääkäri sanoi minulle, että jos pääsee 32 viikolle, niin ennuste on yhtä hyvä kuin täysi-aikaisena syntyneellä (toki alkuun teho-hoidon turvin). Siihen on enää reilu viikko molemmilla. Ja senkin jälkeen jokainen päivä kohdussa on kaksi päivää vähemmän teholla.

Mulle tehtiin ultra tänään, a on 1480 g ja b 1590 g. Sain luvan synnyttää alakautta, mutta toivottavasti en sitä lupaa tarvitse pariin viikkoon! A:n vedet oli hieman vähentyneet, mutta edelleen riittävällä tasolla :)

A on kuulemma jo niin alhaalla, että tipahtaa ulos pystyyn noustessa. Vuodelepo siis jatkuu.. Ja ei ole vielä wc/suihku reissuilla päälaki kurkistanut jalkovälistä lääkäreiden pelottelusta huolimatta.
Leonor 30+5
 
  • Tykkää
Reactions: Tanita

Yhteistyössä