Täällä ei taida olla kovin montaa pitkää lapsettomuutta kokenutta, kun koko juttuun suhtaudutaan niin perin kevyesti..?
Ei sitä, etteivät ihmiset kaikenkaikkiaan ole hienotunteisia, pääse pakoon vain piilottamalla statuspäivityksiä tai blokkaamalla fb-tutun. Vaikka niin joku -täällä ilmeisen moni- ehdottaakin ja luuleekin (vaikka nimenomaan pyysin, että josko tästä aiheesta saisi syvällisempää keskustelua. Siinä tosin onnistui ainakin nimimerkki ex-lapseton ja muutama muu, joille kiitos). Olen myös iloinen, että aiheeseen tartuttiin.
Lapsettomuus on pohjaton suru, joka seuraa mukana elämän loppuun, kaikissa elämän tilanteissa. Omien lastensa täysin överiksi menevä korostaminen (huom: josta nimenomaan puhuin, ja joka toki hieman provosoidusti tuotiin viestissä esille, pahoittelut siitä), niin netissä kuin muuallakin, osoittaa vain pelkkää ajattelemattomuutta. Kysyttiin, miksi tarvitsisi ottaa kenenkään lapsettomuudesta kärsivän tunteita huomioon. No, ei toki tarvitsekaan. Se ei kuitenkaan tee tästä maailmasta ainakaan parempaa paikkaa, kuten ei suolan hierominen haavaan koskaan - en minäkään mene kenenkään esimerkiksi läheisensä juuri menettäneen fb-newsfeediin huutelemaan, että onpa hieno päivä, mahtavaa olla elossa. Provokaatio II, pahoittelut.....
Joku totesi, että olen katkera. Tietenkin olen, toiset yrittävät vain pari kuukautta tai puoli vuotta, ja itsellä sama kipeä odotus on kestänyt vuosia ja vuosia, eikä tuloksesta ole mitään varmuutta. Usein tuntuu, että lapset menevät juuri niille, joilla ei ole henkisiä eikä välttämättä materiaalisiakaan resursseja pitää heistä huolta, eikä myöskään kiinnostusta. Tämä siis kommenttina selkeistä ongelmatapauksista, muuten en halua kenenkään vanhemmuutta tuomita sen kummemmin.
Kuten sanoin, on ihan ok toisinaan iloita ja joskus ladata kuvia. Enhän ole sitä ollut kieltämässäkään. Pyysin vain vähän harkintakykyä siihen, että pitääkö oikeasti kukaan, lapseton tai kuka tahansa, juuri sinun lapsesi -joka ei edelleenkään ole minun fb-kaverini, vaan sinä, tietääkseni olette kaksi erillistä ihmistä- asioita todella niin olennaisina, että niistä on relevanttia kertoa jopa monta kertaa päivässä. Joku kysyi, että mistä sitä sitten voi puhua, jos ei lapsista, kun ne ovat koko elämä? No, vaikka ajankohtaisista asioista. Ottaa kantaa maailman tapahtumiin. Ihan mistä tahansa. Tai miksi et kerro omista asioistasi lapsen sijaan? Liikunnan ilosta, ruoanlaitosta, päivälevosta, haaveista, kirjasta mitä luet, matkoista, ostoksista. Ihan mistä tahansa, pienistä arjen asioista jotka tapahtuvat juuri sinulle. Edes välillä.
Toki aina voi tahtomattaan loukata toisen tunteita, eikä se ole sanojan vaan vastaanottajan vastuulla. Mutta kuvittelin, että jokainen tajuaisi että tämä asia on kuitenkin vähän eri tasolla kuin se, että itse ei oikein pidä koirista ja fb-kaveri päivittää niistä joka päivä, tai itse ei pääse baariin ja jotkut kertovat menevänsä sinne harva se viikko...