juttelin v.lestadiolaisen kanssa kuolemasta...ja olen järkyttynyt...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Suola:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

ei kukaan "ala juopoksi" alkoholismi on sairaus jota ei VALITA. joillakin on alttius sairastua alkoholismiin ja viinaa saatuaan sairaus voi puhjeta.

jep, alkohlismi on sairaus, yleensä liittyy masennukseen,mielenterveysongelmiin yms.
 
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suola:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

ei kukaan "ala juopoksi" alkoholismi on sairaus jota ei VALITA. joillakin on alttius sairastua alkoholismiin ja viinaa saatuaan sairaus voi puhjeta.

Toisaalta se kuitenkin on valinta, koska tiedetään että siihen voi jäädä koukkuun. Voi valita sellaisen elämän ettei koske koko litkuun.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

joo tän mutsin mielestä jumala pelastaa vaan kaikki vahvat luonteet, heikot sitten kuolee tai ryyppää itsensä muuten hengiltä.

Älä höpise, en ole niin sanonut.

mut niinhän se menee et kaikki juopot tai narkkarit tai itsarin tehneet on heikkoja, koska se on ennalta määrätty se kuolema

Heikko on ehkä ihminen jolla on vakava sairaus mikä heikentää hänet. Eikä kaikki juopot ja narkkarit kuole siihen juomiseen, narkkaamiseen, (on myös niitä jotka lopettaa) eikä kaikki itsemurhatkaan onnistu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

mun alkoholisti-isopappa eli 98v. vaikka veti viinaa viimeiset 60v. aamusta iltaan, veti röökiä kuin korsteeni, söi erittäin epätrveellisesti ja eli muutenkin tapaturma-alttiisti

Juu, poikkeus vahvistaa säännön.

juu, näitä poikkeuksia on aika paljon maailmassa..vai luuletko tosiaan, että kaikki yli 90v. on elänyt raittiin ja terveen elämän?

toki alkoholi,tupakka ja huumeet aiheuttaa sairauksia, sitä en kiellä.

JA sairauden lyhentävät elinikää...ikävä kyllä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?

Mitä jos sä vaan luulisit tekeväsi ne valinnat, mutta se olisikin Jumala joka sua ohjaisi?

En ole uskovainen itse, mutta en ymmärrä miksi ap näkee tuon Jumala ohjaa -ajatuksen jotenkin ristiriitaisena sen kanssa, että elämäntavat vaikuttaa elinikään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?

Mitä jos sä vaan luulisit tekeväsi ne valinnat, mutta se olisikin Jumala joka sua ohjaisi?

En ole uskovainen itse, mutta en ymmärrä miksi ap näkee tuon Jumala ohjaa -ajatuksen jotenkin ristiriitaisena sen kanssa, että elämäntavat vaikuttaa elinikään.

Tai oikeastaan, että teet ne valinnat, mutta Jumala tietäisi ne sun valinnat jo etukäteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis joo, mietin itsekin tuota, että nuorenakin voi kuolla...juu, toki voi, mutta tilastoista näemme, että terveellisillä elintavoilla voimme elää pidempään!! Miksi juopoille sitten annetaan vähemmän, niitä elinpäiviä..herää kysymys!?

mun alkoholisti-isopappa eli 98v. vaikka veti viinaa viimeiset 60v. aamusta iltaan, veti röökiä kuin korsteeni, söi erittäin epätrveellisesti ja eli muutenkin tapaturma-alttiisti

Juu, poikkeus vahvistaa säännön.

juu, näitä poikkeuksia on aika paljon maailmassa..vai luuletko tosiaan, että kaikki yli 90v. on elänyt raittiin ja terveen elämän?

toki alkoholi,tupakka ja huumeet aiheuttaa sairauksia, sitä en kiellä.

JA sairauden lyhentävät elinikää...ikävä kyllä...

juu niinhän sanoin, mutta ei kaikilla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?

Ei kai sitä voi kieltää, etteikö terveellisillä elämäntavoilla voisi ehkäistä tiettyjä sairauksia. Mutta ne voi tulla silti tai sä kuolet jollakin muulla tavalla. Terveelliset elämäntavat ehkä nostavat keskimääräistä kuolinikää mutta kenenkään kuolinpäivää, joka on ennalta määrätty, sillä ei siirretä. Tämän paremmin en osaa selittää mutta jos et vieläkään ymmärrä niin ei voi mitään. Kun asioita ajattelee niin eri näkökulmasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?

Mitä jos sä vaan luulisit tekeväsi ne valinnat, mutta se olisikin Jumala joka sua ohjaisi?

En ole uskovainen itse, mutta en ymmärrä miksi ap näkee tuon Jumala ohjaa -ajatuksen jotenkin ristiriitaisena sen kanssa, että elämäntavat vaikuttaa elinikään.

Tai oikeastaan, että teet ne valinnat, mutta Jumala tietäisi ne sun valinnat jo etukäteen.

Miksi jumala haluaa joillekin pahaa, joillekin hyvää. miksi se suosii joitakin?? Miksi jumala määräsi mun äitiä hakkaamaan mua?? Vika on siis jumalassa, ei äidissä?
 
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä YMMÄRRÄN sen, että elämässä voi tapahtua onnettomuuksia, joihin ei voi vaikuttaa itse...tietenkin!!! Mutta, jos oletetaan, että elämä jatkuis sinne vanhuudenpäiville, kuten YLEENSÄ. Niin varmasti voi omilla valinnoillaan vaikuttaa, TOKI on poikkeuksiakin. Jos äiti polttaa raskausaikana tupakkaa, ja pieni saa siitä esim sydänvian, niin eiköhän se ole sen äidin valinta, vai onko se jumala niin paha, että rankasee syytöntä?

Ei kai sitä voi kieltää, etteikö terveellisillä elämäntavoilla voisi ehkäistä tiettyjä sairauksia. Mutta ne voi tulla silti tai sä kuolet jollakin muulla tavalla. Terveelliset elämäntavat ehkä nostavat keskimääräistä kuolinikää mutta kenenkään kuolinpäivää, joka on ennalta määrätty, sillä ei siirretä. Tämän paremmin en osaa selittää mutta jos et vieläkään ymmärrä niin ei voi mitään. Kun asioita ajattelee niin eri näkökulmasta.

sitä voi sairastua vakavasti, mutta elää pitkänkin elämän, tai sitten sairastuu lievästi ja kuolee silti nuorena..tai elää terveenä koko elämänsä ja kuolla onnettomuudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

tyhmiäkö tää palsta on täynnä.
eihän se nyt tietenkään sitä tarkoita!

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lisäksi hän sanoi, "miksi nuori tekee itsemurhan?", "siksi, koska hänen elinpäivät loppuu". Mielestäni pötyä, koska jos joku olisi löytänyt hänen haulikon kanssa istuskelemasta ja pelastanut, ja vienyt mielenterveystoimistoon, niin hän luultavasti eläisi vielä..

Niinpä. Joten hänen elinpäivänsä eivät olleet vielä kuluneet :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

vastuu on nimenomaan valintojen tekijällä ei Jumalalla. Jumala tietää mitä valintoja tulet tekemään mutta saattaa haluta että valitsisit toisin. Hän on kuitenkin antanut ihmiselle valinnan vapauden jonka seuraukset jokainen kantaa itse.

 
Ei tuo liity lestadiolaisuuteen vaan kristinuskoon yleensäkin. Raamatussa sanotaan niin, että jokaisen elinpäivät ovat ennalta määrätyt. Ja virressäkin pyydetään: siunaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää. Niin. Piste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kun täytyy rautalangasta asiat vääntää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

tyhmiäkö tää palsta on täynnä.
eihän se nyt tietenkään sitä tarkoita!

Vaan? Jos jumala on jo ennen syntymäämme päättänyt, miten elämämme elämme ja miten ja koska kuolemme, niin millaisilla valinnoilla voit tämän kohtalon välttää?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

Niin, jumala tekee sun valinnat jo ennen kuin synnyit
:saint:
 
No miksi joku haluaa uskoa jumalaan, joka saa niin paljon pahaa aikaan, kun ajattelee tätä maailmaa. Eikö jokainen ihminen voisi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, että kaikilla ois hyvä olla. Jos nyt vaan päätettäs, ettei enää roskiteta, ei haukuta toisia ym ym ym ym ym. Kaikilla ois hyvä olla ja sen on minun idea, ei jumalan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

vastuu on nimenomaan valintojen tekijällä ei Jumalalla. Jumala tietää mitä valintoja tulet tekemään mutta saattaa haluta että valitsisit toisin. Hän on kuitenkin antanut ihmiselle valinnan vapauden jonka seuraukset jokainen kantaa itse.

Eli jos jumala on päättänyt, että kuolen ensi viikolla, niin mitä minun tulisi valita toisin, että en kuole ensi viikolla?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kun täytyy rautalangasta asiat vääntää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

tyhmiäkö tää palsta on täynnä.
eihän se nyt tietenkään sitä tarkoita!

Vaan? Jos jumala on jo ennen syntymäämme päättänyt, miten elämämme elämme ja miten ja koska kuolemme, niin millaisilla valinnoilla voit tämän kohtalon välttää?

et millään :)

kuten jo aiemmin sanottu, jos juot poltat,vedät huumeitä yms. niin et silti välttämättä kuole nuorena.

jos päädyt itsariin, on se kuolipäiväsi, jos epäonnistut siinä, ei ollut kuolinpäiväsi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kivaa vastuunsiirtoa. Mistään ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska jumala on jo määrännyt etukäteen, minkälaisia valintoja, tai "valintoja", tulet tekemään elämäsi aikana.

vastuu on nimenomaan valintojen tekijällä ei Jumalalla. Jumala tietää mitä valintoja tulet tekemään mutta saattaa haluta että valitsisit toisin. Hän on kuitenkin antanut ihmiselle valinnan vapauden jonka seuraukset jokainen kantaa itse.

Eli jos jumala on päättänyt, että kuolen ensi viikolla, niin mitä minun tulisi valita toisin, että en kuole ensi viikolla?

pakko ei ole kuin kuolla :D
 


Ei kai sitä voi kieltää, etteikö terveellisillä elämäntavoilla voisi ehkäistä tiettyjä sairauksia. Mutta ne voi tulla silti tai sä kuolet jollakin muulla tavalla. Terveelliset elämäntavat ehkä nostavat keskimääräistä kuolinikää mutta kenenkään kuolinpäivää, joka on ennalta määrätty, sillä ei siirretä. Tämän paremmin en osaa selittää mutta jos et vieläkään ymmärrä niin ei voi mitään. Kun asioita ajattelee niin eri näkökulmasta.

[/quote]

Juuri näin :)
 

Yhteistyössä