Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:ei tuo ap voi kokea tuota asiaa niin vaikeaksi.
Perusjuttu lienee se että tietyn elämänkatsomuksen omaavat näkevät niin, että elämme täällä ikäänkuin ennalta käsikirjoitettua näytelmää. Teemme omasta mielestämme itsenäisiä valintoja, vaikka tosiasiassa valinnat on jo tehty puolestamme. Emme voi niinsanotusti yllättää Jumalaa. Voit tehdä kaikkesi terveellisen elämän puolesta, mutta se ei estä lähestyvää rekkamiestä saamasta sairauskohtausta juuri sinun ollessasi suojatiellä. Sinä et tiennyt sitä, rekkamies ei tiennyt sitä, mutta Suuri Jokin tiesi, ja se jääköön lohduksi eläville.
Eli jos ja kun joku murhaa, senkin on jumala jo etukäteen päättänyt tapahtuvaksi, eikä ihminen itse sitä voi estää omilla valinnoillaan? Onko murhaaja siis vastuussa teostaan vai onko jumala etukäteen päättämällä tällaisen kohtalon murhaajalle itse syyllinen?
No tietyn lajin uskovainen ihminen näkee asian niin että sen on Jumalan tahto. Tietyn uskon mukaan oma tahto on suuri illuusio. Jos uskoo Jumalaan, hyväksyy sen että hänen tahdostaan maailmassa olemme. Ja hänen tahdostaan täältä myös lähdemme.
Ihmiskunnan moraalikäsityksen (joka on ihan yhtä suurta illuusiota) mukaan murhaaja on itse syyllinen, sillä Jumalaa on paha laittaa vankilaan.