juttelin v.lestadiolaisen kanssa kuolemasta...ja olen järkyttynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jujuu:
Joo, aika nihkeästi täällä otetaan kantaa esittäämiini kysymyksiin... miksette osaa vastata, jos kerran uskotte jumalaan, eikö jumala ohjaa teitä vastaamaan?

uskoisit sinäkin, ehkä tajuaisit sinulle laitetut vastaukset ja viisastuisitkin :D

No vastaa sitten miksi jumala haluaa jokaiselle eriarvoisen elämän, eikö jokainen ihminen ole yhtä arvokas. Miksi viattomille lapsille määrätään kauheita kohtaloita...ja miksi jumala ei antanut mulle samaa viisautta kuin sulla? Miksi se jumala on niin tyhmä, ettei määrännyt kaikkia ihmisiä uskomaan jumalaan? Eikö jumalan olisi pitänyt määrätä kaikki ihmiset uskomaan samaan jumalaan, jolloin ei olisi sotia niin paljon? Niin ja mikä se on näistä kaikista jumalista se oikea jumala?

no kysyn ekaksi, että oletko ollut koulussa uskontotunneilla? sitten tiedän kuinka perusteellisesti joudun asian selittäään.
onko paratiisi tuttu? kielletty hedelmä? syntiin lankeemus?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mä ymmärrän sen, että voi kuolla milloin tahansa eli miten tahansa. Mutta sitä mä en edelleenkään ymmärrä, miksi kukaan huolehtii itsestään, jos tykkää vaan syödä, laiskotella, juopotella ja elää huoletonta elämää....niin, jos ne elinpäivät ei TAKUUVARMASTI jatku eli miten tahansa.

no se joka syö,laiskottelee,juopottelee ym. ei voi tietää koituuko nämä em. asiat hänen kohtalokseen.

Ai ei voi tietää? Miksi sitten esim. japanilaiset, joden ruokavalio on länsimaista terveellisempi, elävät meitä pitempään? Ja yhdellä saarella elävä väestö elää maailman useiten yli 100-vuotiaaksi, kun niillä on tapana syödä pikkuisen vähemmän kuin maha täyteen? Ja paljon kasviksia jne.

Eikä niillä oo edes sama jumala!!!! Selitys?

Miten sun luetun ymmärtämisen laita on? tuokin asia on edellä selitetty.

Niin miten se on selitetty? Voidaan jättää onnettomuudet väliin, niin miten terveellinen ruokavalio ei silloin pidennä ihmisten elinikää?

No tuostakin minä olen tuolla pitkät pätkät selittänyt mutta jos ei mene perille niin en voi mitään. Apkin on saanut ihan hyvin vastauksia mutta ei vissiin kelpaa...

Sun selitykset on niin ristiriitaisia, ettei ne siksi kelpaa. Miten voit puhua eliniän keskimääräisestä nostamisesta terveellisillä elämäntavoilla, kun eihän sitä sinun mukaasi voi nostaa kukaan mitenkään, koska kaikkien kuolinpäivä on ennelta määrätty.

Ne mitään ristiriitaisia ole, et vain ymmärrä. Ap puhuu itsestään, omasta eliniästään, sen pidentämisestä. Minun mielestä jos pystyy pidentää omaa elinikää, sitä ei ole silloin ennalta määrätty. Ja se pidentäminen tarkoittaa sitä, että koska syön tänään porkkanan pullan tilalta ja käyn vielä lenkillä, siirrän omaa kuolemaani taas päivällä kauemmaksi. Eli ensin sun pitikin kuolla 21.6.2050 mutta tuon lenkin ja porkkanan ansiosta se siirtyi nyt 22.6.2050.

Alkuperäinen kirjoittaja jujuu:
Joo, aika nihkeästi täällä otetaan kantaa esittäämiini kysymyksiin... miksette osaa vastata, jos kerran uskotte jumalaan, eikö jumala ohjaa teitä vastaamaan?

uskoisit sinäkin, ehkä tajuaisit sinulle laitetut vastaukset ja viisastuisitkin :D

No vastaa sitten miksi jumala haluaa jokaiselle eriarvoisen elämän, eikö jokainen ihminen ole yhtä arvokas. Miksi viattomille lapsille määrätään kauheita kohtaloita...ja miksi jumala ei antanut mulle samaa viisautta kuin sulla? Miksi se jumala on niin tyhmä, ettei määrännyt kaikkia ihmisiä uskomaan jumalaan? Eikö jumalan olisi pitänyt määrätä kaikki ihmiset uskomaan samaan jumalaan, jolloin ei olisi sotia niin paljon? Niin ja mikä se on näistä kaikista jumalista se oikea jumala?

no kysyn ekaksi, että oletko ollut koulussa uskontotunneilla? sitten tiedän kuinka perusteellisesti joudun asian selittäään.
onko paratiisi tuttu? kielletty hedelmä? syntiin lankeemus?

Juu, oon ollut... tosin koskaan ei ole hirveästi kiinnostanut uskonasiat, koska en pidä niitä yhtään tärkeänä.

Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Miten sä et muka ymärrä sitä että jokaisella ihmisellä on joku tietty aika milloin kuolee eikä sitä voi estää? Jokainen ihminen kuolee ajallaan.
Voit kyllä vaikuttaa elintapohisi ja elää pitempään tai lyhempään mutta Jumala yksin tietää ihmisen polun miten elää.

tajuan mä sen, että jokainen kuolee sitten kun kuolee. Mutta miksi siis pitää itsestään huolta?!! eihän sillä ole mitään tehoa.. miksi urheilla, miksi lopettaa tupakointi, jos siitä tykkää ym ym ym ym

jumala on antanut ihmiselle tehtävän viljellä ja varjella ja mä käsittäisin että tuo varjeleminen sisältää käsityksen oman terveyden varjelemisesta myös.
Ja Raamatussa kielletään myös kiusaamasta Jumalaa ja jos nyt alkaisit esim. alkoholistiksi ja ajattelisit, että en kuole, jos niin ei ole tarkoitettu, se olisi juuri sitä Jumalan kiusaamista, koska silloin vaatisit Jumalalta ihmetekoja. Ymmärsitkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Mitäs sitten? Miksi pitäisi uskoa lestadiolaisiin?

öö, kuka on sanonut, että pitäs uskoa? haluan vaan perusteluja :/

Ei tuollaista pysty järkevästi selittämään. Miksi sellaiseen pitäisi uskoa? Ei mulla ole ainakaan mitään syytä uskoa mihinkään jumalolentoihin ylipäätään.

pitäis pystyä selittämään, jos kerran uskoo johonkin ;)

Pyydä sitten väittämän lausujaa selittämään.

Mä ymmärrän sen, että voi kuolla milloin tahansa eli miten tahansa. Mutta sitä mä en edelleenkään ymmärrä, miksi kukaan huolehtii itsestään, jos tykkää vaan syödä, laiskotella, juopotella ja elää huoletonta elämää....niin, jos ne elinpäivät ei TAKUUVARMASTI jatku eli miten tahansa.

no se joka syö,laiskottelee,juopottelee ym. ei voi tietää koituuko nämä em. asiat hänen kohtalokseen.

Ai ei voi tietää? Miksi sitten esim. japanilaiset, joden ruokavalio on länsimaista terveellisempi, elävät meitä pitempään? Ja yhdellä saarella elävä väestö elää maailman useiten yli 100-vuotiaaksi, kun niillä on tapana syödä pikkuisen vähemmän kuin maha täyteen? Ja paljon kasviksia jne.

Niin miten se on selitetty? Voidaan jättää onnettomuudet väliin, niin miten terveellinen ruokavalio ei silloin pidennä ihmisten elinikää?

No tuostakin minä olen tuolla pitkät pätkät selittänyt mutta jos ei mene perille niin en voi mitään. Apkin on saanut ihan hyvin vastauksia mutta ei vissiin kelpaa...

Sun selitykset on niin ristiriitaisia, ettei ne siksi kelpaa. Miten voit puhua eliniän keskimääräisestä nostamisesta terveellisillä elämäntavoilla, kun eihän sitä sinun mukaasi voi nostaa kukaan mitenkään, koska kaikkien kuolinpäivä on ennelta määrätty.

Ne mitään ristiriitaisia ole, et vain ymmärrä. Ap puhuu itsestään, omasta eliniästään, sen pidentämisestä. Minun mielestä jos pystyy pidentää omaa elinikää, sitä ei ole silloin ennalta määrätty. Ja se pidentäminen tarkoittaa sitä, että koska syön tänään porkkanan pullan tilalta ja käyn vielä lenkillä, siirrän omaa kuolemaani taas päivällä kauemmaksi. Eli ensin sun pitikin kuolla 21.6.2050 mutta tuon lenkin ja porkkanan ansiosta se siirtyi nyt 22.6.2050.

Ahaa. Eli sinä ET siis usko, että jumala on ennalta määrännyt jokaiselle kuolinpäivän? Mä luulin, että uskot tähän. Sitten ymmärrän.

Ja sekö on sitten pötyä, että yksi tupakka lyhentää elinikää 7 minuuttia??

sehän on pötyä, koska moni on polttanut 100-vuotiaaksi asti.

Niin, sai keuhkosyövän, joka aiheutti kuoleman. Ilman tupakkaa ois elänyt 110-vuotiaaksi jopa.

Luultavasti tukehtui kuoliaaksi. Jos lääkäri olisi päättänyt imeä nesteet keuhkoista, olisi ehkä LÄÄKÄRÄRIN ansiosta elänyt vielä päivän pari. Kuolema oli siis lääkärin käsissä.

Ahaa. Eli sinä ET siis usko, että jumala on ennalta määrännyt jokaiselle kuolinpäivän? Mä luulin, että uskot tähän. Sitten ymmärrän.

Häh, miten sä sen nuin yhtäkkiä käänsit??? Minä nimenomaan EN usko että pystyy pidentää. Selvensin vaan että mitä itse tarkoitan tuolla pidentämisellä...

Niin, sai keuhkosyövän, joka aiheutti kuoleman. Ilman tupakkaa ois elänyt 110-vuotiaaksi jopa.

Luultavasti tukehtui kuoliaaksi. Jos lääkäri olisi päättänyt imeä nesteet keuhkoista, olisi ehkä LÄÄKÄRÄRIN ansiosta elänyt vielä päivän pari. Kuolema oli siis lääkärin käsissä.

mitäs jos se jäikin rekan alle?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

mitäs jos se jäikin rekan alle?

Sekin voi olla mahdollista, mutta ei tarvitse olla kovin viisas käsittääkseen, että tupakka aiheuttaa ko sairautta, joka johtaa kuolemaan.

Kysymys on siitä, että SINÄ et voi siirtää SINUN ennalta määrättyä kuolinpäivääsi elämällä terveellisesti. Ei voi kuitenkaan väittää etteikö se vaikuttaisi keskimääräiseen elinikään, koska se ehkäisee tiettyjä kuolemaan johtavia sairauksia. MUTTA ne jotka elää pitempään ja ajatellaan että näin tapahtui koska hän eli terveellisesti, heidänkin elinpäivänsä oli jo ennalta määrätty.

Heh. Miten se mitään keskimääräistä elinikää voi nostaa, kun ei sitä sinun mukaasi VOI nostaa, koska jokaisen päivät ovat luetut.

Eli uskot, että jumala on määrännyt jokaiselle tietyn kuolinpäivän, josta ei voi laistaa mitenkään, millään valinnoilla? Mitä nämä höpötykset sitten keskimääräisestä eliniästä sitten ovat? Miten sitä voi nostaa, jos kaikki kuolevat elintavoistaan riippimatta ennaltamäärättynä päivänä? Kyllä mä nyt yhäkin näen pientä ristiriitaa näissä sun selityksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
vanhempi lestadiolainen mies sanoi mulle, että elinpäivät on etukäteen määrätty, eli kun ihminen kuolee, niin häneltä loppuu elin päivät.
Sanoin, että elinikään voi vaikuttaa, kun elää terveellisesti..hän kumosi sen ja sanoi, ettei voi vaikuttaa, koska jumala on määrännyt kullekin ihmiselle elinpäivät. sanoin, että minunhan on sitten ihan sama alkaa juopoksi ja polttamaan tupakkaa, koska se ei vaikuta elinikääni. Mies sanoi, että se pahentaa olotilaasi, mutta ei lyhennä elinikää....niin sii täh????? mulla meni nyt viimestään usko lestadiolaisiin :( en ole ihan samalla aallonpituudella...

no tässä elämässä kuollaan muihinkin kuin sairauksiin. jos kuolet liikenneonnettomuudessa ei ole väliä vaikka olisit elintavoiltasi pyhimys, kuolet niin kuolet, ei sillon kysytä joitko viinaa vai söitkö liikaa.

Ai mä luulin, et ei-uskovaiset ihmiset täällä ajattelee noin, mutta jos kyse on uskovaisista, niin sit... ei hätää, antaa olla :) Kukin taaplaa tyylillään, meitä on niin moneen junaan, antaa kaikkien :flower: kukkia, sama pää kesät talvet ja silleen

Kysymys on siitä, että SINÄ et voi siirtää SINUN ennalta määrättyä kuolinpäivääsi elämällä terveellisesti. Ei voi kuitenkaan väittää etteikö se vaikuttaisi keskimääräiseen elinikään, koska se ehkäisee tiettyjä kuolemaan johtavia sairauksia. MUTTA ne jotka elää pitempään ja ajatellaan että näin tapahtui koska hän eli terveellisesti, heidänkin elinpäivänsä oli jo ennalta määrätty.

Heh. Miten se mitään keskimääräistä elinikää voi nostaa, kun ei sitä sinun mukaasi VOI nostaa, koska jokaisen päivät ovat luetut.

Eli uskot, että jumala on määrännyt jokaiselle tietyn kuolinpäivän, josta ei voi laistaa mitenkään, millään valinnoilla? Mitä nämä höpötykset sitten keskimääräisestä eliniästä sitten ovat? Miten sitä voi nostaa, jos kaikki kuolevat elintavoistaan riippimatta ennaltamäärättynä päivänä? Kyllä mä nyt yhäkin näen pientä ristiriitaa näissä sun selityksissä.

Eka lause oikein ymmärretty! Keskimääräinen elinikähän tarkoittaa sitä, että otetaan jokaisen kuolleen ikä ja lasketaan niistä keski-ikä. Se EI sulje pois sitä etteikö jokaisen kuolinpäivä olisi ennalta määrätty.

Eka lause oikein ymmärretty! Keskimääräinen elinikähän tarkoittaa sitä, että otetaan jokaisen kuolleen ikä ja lasketaan niistä keski-ikä. Se EI sulje pois sitä etteikö jokaisen kuolinpäivä olisi ennalta määrätty.

"Ei voi kuitenkaan väittää etteikö se vaikuttaisi keskimääräiseen elinikään, koska se ehkäisee tiettyjä kuolemaan johtavia sairauksia."

Miten se vaikuttaa siihen keskimääräiseen elinikään millään tavalla, jos päivä jona ihmiset kuolevat, on ennalta määrätty?

Eli Jumala on siis määrännyt, että japanilaiset, jotka eivät Häneen usko, saavat elää pitempään kuin eurooppalaiset. Afrikkalaisten, joista monet ovat hartaita kristittyjä, Hän haluaa elävän kaikkein lyhimmän elämän.

Predestinaatio-opissa on yksi vika. Se tekee Jumalasta Paholaisen.

esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

ei Jumala määrääkään ketään juopoksi, vaan Jumala tietää jo ennalta kenestä tulee juoppo ja kenestä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
esim. jos alan juopoksi, se on minun oma valinta. Ei jumala ole sitä määrännyt, koska voin olla sen tekemättä, mutta voin yhtä hyvin ottaa viinaa niin paljon kuin haluan. Se aiheuttaa maksakirroosiota, joka johtaa kuolemaan...jos en juo, niin pienemmällä todennäkösyydellä sairastun ko. tautiin ja elän pidempään. Toki elämässä voi tapahtua mitä vaan, mutta itse siihen voi yrittää vaikutta vaikuttaa, kun haaveena on pitkä elämä.

ei Jumala määrääkään ketään juopoksi, vaan Jumala tietää jo ennalta kenestä tulee juoppo ja kenestä ei.

Jumala loi ihmisen, mutta ei kontrolloi tämän valintoja, ne valinnat tekee ihminen itse, on olemassa eri elämän polkuja, se mitä valitset, määrää tulevan kohtalosi.

Yhteistyössä