justiinsa.. nyt sitten selvisi, ettei mies ole tyytyväinen esikoisemme nimeen

"Mörri"
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25700862:
välillä kyllä mietin miksi hitossa lisäännyn miehen kanssa joka kutsuu lempimusiikkiani meteliksi, jonka kanssa ei voi pitää leffailtoja koska meillä on ihan erillainen elokuvamaku.. ja joka pitää maailman kauneimpia nimiä rumina :headwall:
No niinpä.. Meillä juuri elokuvat ja musiikki yhdistää ja antaa hyvän pohjan harrastuksille. Mutta kai erilaisuus vetää puoleensa.

"pihlaja"
meillä mies vihaa nuorimman nimeä, minä esikoisen.. mies kun halusi väkisin vanhimmaisesta Maisan, niin minä ilmoitin siihen että seuraava on sitten Sara ja näin tapahtuikin

"trolli"
Se kuka synnyttää päättää.

Me ei vaan onnistuttu saamaan tuostakaan asiasta vaikeaa, yhdessä pohdittiin, kuopuksen nimi päätettiin niin, että minä kirjoitin ylös ne nimet mistä tykkään ja mies valitsi niistä sen mistä itse tykkää.

Meillä on täydellinen tytön nimi olemassa mutta jos tuleekin poika niin ei mitään hajua. Mies haluis pojasta Masin (siis aivan järkyttävä epänimi ja mä oon AINA vihannut sitä sarjakuvaa, lisäksi meidän lumikolan nimi/merkki on Masi ja mä inhoon sitä koko kapistusta ja lumitöitä). Meillä on jo kolme poikaa ja niille on käytetty ne hyvät nimet, lisäksi sukunimi on niin juntti ettei voi mitään erikoisempaa laittaa. Jos meille tulee poika niin hänestä tulee todennäköisesti nimetön...
Että tsemppiä ap, i feel for u...

Hmh
Kauniita perussuomalaisia nimiä ovat esim. Katariina, Maarit, Johanna, Minna, Katja, Elina

Niitä ei enää paljon nykyään anneta

Poikein nimistä Atte, Jari, Mika, Teemu, Jani...

Nämä kaikki olivat suosittuja 70-80 luvuilla :)

• Tykkää
Reactions: harmoillen
viude
välillä kyllä mietin miksi hitossa lisäännyn miehen kanssa joka kutsuu lempimusiikkiani meteliksi, jonka kanssa ei voi pitää leffailtoja koska meillä on ihan erillainen elokuvamaku.. ja joka pitää maailman kauneimpia nimiä rumina :headwall:
Mä niin tiedän tunteen! Meillä oli ihan järkyttävä vääntö mikä pojalle tulee nimeksi, käytiin koko nimikalenteri läpi kymmeniä kertoja eikä millään päästy yhteisymmärrykseen! Varmaan ihan pari päivää ennen ristäisiä löydettiin nimi joka molemmille kelpasi ja josta molemmat tykättiin. Tytölle valittiin nimi suunnilleen viikolla 7+ kun saatiin tietää että vauva tulee, mutta poikahan sieltä sitten tuli :D

Mekään ei tykätä samoista elokuvista, musiikista tms. Elokuvat mitä katsotaan, valitaan vuoronperään. Tosin eipä meillä miehen kanssa oo juurikaan mitään yhteistä lapsen lisäks. Ei tykätä mistään samoista asioista ja harvemmin edes samoista ihmisistä, mutta onneks tykätään toisistamme ja vaikka on varmaan vaikea tän kertomusken perusteella uskoa niin meillä on silti hyvin kelvollinen parisuhde :) Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen mikä pikkusesta tulee!

"vieras"
Meillä ei ole tullut kauheaa vääntöä nimestä, ehkä siksi että olen antanut vissiin helpolla periksi.

Esikoisesta minä päätin ekan nimen mies toisen nimen. Kuopuksesta mies ehdotti ekaa nimeä jonka hyväksyin sillä ehdolla että minä päätän toisen nimen joka kävi miehelle.

Muut nimet joita ehdotin oli Kiia ja Peppi. Mutta kuulema Kiia on automerkki joten hänen lapselle ei anneta auto merkkiä nimeksi (kia). ja kuulema Peppi on ihan hevosen nimi (?) en ihan tajunnut tota että minkä hevosen..

Mutta jos tässä viellä tytön saisi niin ihana nimi oisi joko Aino taikka Helmi :)

"Sirkkeli"
Mä en kyllä ymmärrä, miten lapselle voi olla annettu sellainen nimi, mihin kumpikaan vanhempi ei ole tyytyväinen :D
Mutta meilläpä on niin, että me vanhemmat löydettiin tyttären nimestä heti yhteinen sävel, ja ollaan oltu siihen todella tyytyväisiä. Lapsi vaan ei ole tykännyt nimestään ainakaan viimeiseen 6 vuoteen...

"jebou"
Minä kans ihmettelen, et miks helkkarissa ootte antanu sellasia nimiä, joista vain toinen on tyytyväinen?? Nimi on lapsella kuitenkin loppuelämän ajan, aika inhottava kutsua omaa lastaan sellaisella nimellä josta ei itse tykkää.
Meillä oli jo raskausaikana selvillä yksi nimi, mutta syntymän jälkeen päätettiin, että se laitetaankin toiseksi/kolmanneksi nimeksi, koska kutsumanimeksi ei käynyt ollenkaan. Etunimestä väännettiin n. 6vk ajan syntymän jälkeen, minä ehdottelin vaikka mitä ja mies tyrmäsi ne. Lopulta kirjotin pitkän lista kaikista, jotka hyväksyisin. Mies kävi listan läpi, tuumi asiaa pari päivää, ja lopulta valitsi sieltä sen, jota olin alusta alkaen halunnut, mutta aiemmin mies kieltänyt sen. Mies sanoi, että kun sitä parin päivän ajan "käytti" mielessään nimenä vauvalle, se ei kuulostanut enää yhtään hassummalta ja paras vaihtoehto :) Ja tämä nimi sopi mainiosti jo alussa päätetyn toisen nimen kanssa.
Tiedän erään tuttuni, joka piti hirveällä kiireellä ristiäiset, vauva taisi olla 3-4vk vanha. He antoivat tytölle nykyään niin yleiset nimet, että koulussa voi olla samalla luokalla 5 samannimistä. Ja kaikenlisäksi nimi on kokonaan sama, joka on tämän vauvan kummitädin siskon nimi... Noh, äiti ei ilmeisesti pidä valitsemastaan nimestä, koska ensimmäisen 2 vuoden aikana en kuullut hänen hertaakaan käyttävän lapsen nimeä, vaan aina vaan "neiti" taikka "tyttö". Eikös nimi ole käytettäväksi tarkoitettu...?

No, toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen, onhan teillä vielä syntymänkin jälkeen hyvin aikaa mietiskellä :)

hetkinen

Jos esikoisen nimi on Saari niin mitenkä mies olisi voinut saada tahtonsa läpi esikoisen nimen annon suhteen?

Ehkä se hänen hermostunut nauru johtui nimenomaan siitä että koko homma meni päin vittua että sinun ehdotukset olivat niin kaukana hänen näkemyksestä että hän ei saanut edes kompromissia aikaiseksi vaan joutui 'valitsemaan' kahdesta pahasta pienemmän.

Ketjusta päätellen ' Saari' on sinun makusi mukaan annettu , eli kuuluu siihen kategoriaan nimiä joista sinä pidät vaikka et juuri tuosta nimestä niin välittäisikään.

Joten on kohtuullista että toinen lapsi nimetään miehesi 'kategorian' mukaan, eli kunnollisella Juhani/Jussi nimellä yms yms.

iåtuyt
meillä oli tämän kolmannen lapsen nimen kanssa oikeasti vaikeaa. Mies olisi halunnut Juhana-nimen tai Aleksanterin. Minusta nuo kumpikin oli oikein hyvät nimet, mutta olin itse ihan sitä mieltä, että poika on Johannes. Tehtiin kompromissi. Minä sain päättää etunimen ja mies toisen nimen ja lempinimen :D

Tytölle olisi ollut helpompi.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25701076:
en ymmärrä, miksi miehen on niin vaikea hyväksyä sitä, että Juhani olisi kolmas nimi :O miksi se pitää väenvängällä saada etunimeksi ? yksi listan nimistä oli
Anton Erik Juhani, mikä miusta on komea nimi mutta ei mennyt läpi sekään :(
tosin meille on ultrassa veikattu tyttöä, mikä poistaa tuon ongelman.. pappi kun ei taitaisi sitä nimeä neidille hyväksyä :D
No varmaan ihan sen saman syyn takia, kuin sulle ei sovi se Juhani etunimeksi. Miksei sinulle sovi laittaa lapselle nimeksi Juhani Erik Anton? No juuri niin, koska se on ihan eri asia kuin toisin päin.

Viimeksi muokattu:
Jos yhtään lohduttaa, meillä on sama ongelma. Kamalan vaikeaa valita lapsille nimiä kun vanhempien nimimaku on niin erilainen. Mun mies kanssa tykkää näistä 70-80 -luvun nimistä. Jos se olisi saanut yksin päättää, meillä olisi varmaan Tiina, Jyri ja Tanja..... Huoh. Itse taas tykkään uusvanhoista nimistä. Ollaan onneksi joka kerta saatu kompromissi aikaan, mutta se on vienyt aikaa ja vaatinut pitkiä keskusteluja.

[QUOTE="jebou";25701730]Minä kans ihmettelen, et miks helkkarissa ootte antanu sellasia nimiä, joista vain toinen on tyytyväinen?? [/QUOTE]

Joo, ja esikoisen tapauksessa nyt ilmeisesti kumpikaan vanhemmista ei ole lapsen nimeen tyytyväinen. :O Toivottavasti lapsi itse edes pitää nimestään.

Meillä ihan sama juttu. Mun musiikki on meteliä ja mies valitsee leffat lasten osastolta :O :D Mutta nimistä ei onneksi ole tarvinnut tapella. Vaikka aika erilaisia ehdotuksia alkuun olikin.

[QUOTE="Sirkkeli";25701373]Mä en kyllä ymmärrä, miten lapselle voi olla annettu sellainen nimi, mihin kumpikaan vanhempi ei ole tyytyväinen :DMutta meilläpä on niin, että me vanhemmat löydettiin tyttären nimestä heti yhteinen sävel, ja ollaan oltu siihen todella tyytyväisiä. Lapsi vaan ei ole tykännyt nimestään ainakaan viimeiseen 6 vuoteen...[/QUOTE]

esikoiseni nimessä (Senja) minua ei kismita eikä kaduta muu, kuin tuo s-kirjain.. kuin miulla vähän s suhisee, mutta tuolloin ajattelin ettei se haittaa. ja miehelle kun ehdotin raskausaikana tuota nimeä, innostui silminnähden että "tuo se on, tuo on hyvä" (ilmeisen hyvä näyttelijä, jos ei kuitenkaan tuohon ole koskaan ollut tyytyväinen)

lisäsin tässä palstailun lomassa listaan Sannin, Saanan & Sagan tytölle, sekä Justuksen, Vennin & Anton (Antto siis) pojalle, kokeilen illlemmasta kunhan mies kotiutuu että kolahtaako noista mikään :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä