Just oli lehdessä lastenhoitajan kirjoitus kuinka kotiäidit vievät työäitien lastenhoitopaikat koska on " Ihana saada aikaa itsell

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
pk:täti
Kyllä se välillä siltä tuntuu ainakin osan kohdalla. On muutamia kotiäitejä jotka pitävät lapsensa päiväkodissa pitkiä päiviä. jos pk sulkee ovensa 17.30, niin kotiäidin lapsi on ainoana lapsena jäljellä hoidossa viiden jälkeen. Sillon kieltämättä herää ajatus, että onkohan äiti ajatellut lastansa vai itseään.
 
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
 
jaa-a
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
niin no, voihan ne lapset hoitaa myös itse? :eek: jos niitä on kerran elämäänsä halunnut!? kyse oli "koti"äideistä!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
ai tässäkö on ne vaihtoehdot?? :D herää.. sit on meitä, joiden lapset on tarhalla vain sen ajan kun äiti tai isi ei voi hoitaa, eli on töissä, ei kauppareissujen tai humputtelujen ajaksi, ja viikonloppuisin vietetään aikaa koko perhe yhdessä.. ei hoida mummut ja mammat!
 
vieras
Olen aivan samaa mieltä. oikeus päivähoitoon pois heiltä, jotka kotona makaavat. meilläkin työssä käyvä yh joutuu lapsensa viemään parin kilometrin päähän päiväkotiin ja työttömien lapsia lähitarhassa vaikka kuinka monta! Silloin saattaa päivälle tulla reilusti lisää pituutta, jos tarha ei ole esim. työmatkan varrella. Voit joutua palaamaan melkein kotiin saakka, jotta pääset junaan tai bussiin. käsittämätöntä.

Työttömät vois viedä lapsensa sellaisiin kauempanakin oleviin päiväkoteihin ja työssä käyvillä olisi oikeus lähitarhaan!
 
Minä (työssäkäyvänä äitinä ) ärsyynnyn kotonaolevien puolesta siitä iänikuisesta sanonnasta maata kotona. Se jo heti antaa kuvan siitä, ettei sanojalta heru ymmärrystä ihmisten tilanteille ja valinnoille, siellä sitä vaan maataan kotona. Jos on sairas, voi joutuakin makaamaan, mutta harvapa se muuten päiviä makuulla viettää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
ai tässäkö on ne vaihtoehdot?? :D herää.. sit on meitä, joiden lapset on tarhalla vain sen ajan kun äiti tai isi ei voi hoitaa, eli on töissä, ei kauppareissujen tai humputtelujen ajaksi, ja viikonloppuisin vietetään aikaa koko perhe yhdessä.. ei hoida mummut ja mammat!
No hei, mie olen nukkunut about 3h viime yön aikana. Aivot on muutenkin jumissa. :kieh:
Ja kyse oli tosiaan niistä KOTIÄIDEISTÄ, en missään vaiheessa sivunnut edes työssäkäyvien tilannetta.

En jaksa alkaa enempää ruotimaan tätä asiaa, mutta tosi asia on se, että maailma on väärällään ihmisiä, jotka eivät joko jaksa, tai välitä hoitaa omia lapsiaan.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Niin no, kaikilla ei ole mahdollisuutta hyysätä lapsiaan isovanhemmille. Onhan tietty niitäkin, jotka vie arkisin päiväkotiin ja vkl:na mummien huostaan.
ai tässäkö on ne vaihtoehdot?? :D herää.. sit on meitä, joiden lapset on tarhalla vain sen ajan kun äiti tai isi ei voi hoitaa, eli on töissä, ei kauppareissujen tai humputtelujen ajaksi, ja viikonloppuisin vietetään aikaa koko perhe yhdessä.. ei hoida mummut ja mammat!
Niinpä. Mihin in hävinnyt ihmisiltä tämä oivallus, että aina kun mahdollista, omat lapset hoidetaan itse??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä (työssäkäyvänä äitinä ) ärsyynnyn kotonaolevien puolesta siitä iänikuisesta sanonnasta maata kotona. Se jo heti antaa kuvan siitä, ettei sanojalta heru ymmärrystä ihmisten tilanteille ja valinnoille, siellä sitä vaan maataan kotona. Jos on sairas, voi joutuakin makaamaan, mutta harvapa se muuten päiviä makuulla viettää.
No mitä ihmettä luulet niiden kotona tekevän? Ai niin, täytyyhän heillä olla aikaa päivisin käydä virkistäytymässä, kampaajalla, kauneushoidoissa, syömässä muiden työttömien kanssa, vertaistukea nääs! Niin ja kaupassa tietenkin!
 
Meidän pojan hoitopaikkaa ette saa pois otettua vaikka kuinka subjektiivinen hoito-oikeus loppuisi :kieh:

Että heittäkää vaan kaikki tänne - kyllä mahtuu! Vauva syntyy ens torstaina ja muutaman päivän loman jälkeen lapsi jatkaa päiväkodissa 4 pvä/vko 8-14.30 :attn: :attn:

Ps. Poika on päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä eli ihan kaikki "kotiäitien lapset" eivät ole siellä vaan huvin vuoksi.
 
miettii hän
Entäs kun lapsi tarvitsee virikehoitoa syystä tai toisesta ja kotiäiti vie lapsensa puolipäiväiseksi hoitoon, kivitetäänko tällainenkin äiti joka ei hoida lastaan sitä puoltapaivää kotona?
 
aapee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työttömät vois viedä lapsensa sellaisiin kauempanakin oleviin päiväkoteihin ja työssä käyvillä olisi oikeus lähitarhaan!

Totta, olen ite ihmetelly tätä sillä oman lapseni hoitopaikka oli alussa 7km päässä. kahdella eri bussilla yhteen suuntaan oli vietävä.
Syksystä sain lähempää pk paikan noin 1,5km päästä. Vaikka lähinpäiväkotin on samalla puolella tietä noin 100m päässä.

ja tiedän omalta pihapiiriltä että tuossa lähi pk.ssa on paöjon kotiäöitien ja työttömien lapsia mutta kun viime syksyllä kyselin siihen lapselle mahdollista vapautuvaa/peruutus paikaa niin ei sitä tullut.



 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mitä ihmettä luulet niiden kotona tekevän? Ai niin, täytyyhän heillä olla aikaa päivisin käydä virkistäytymässä, kampaajalla, kauneushoidoissa, syömässä muiden työttömien kanssa, vertaistukea nääs! Niin ja kaupassa tietenkin!
Okei, asenteesi on jo selvillä

:)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä (työssäkäyvänä äitinä ) ärsyynnyn kotonaolevien puolesta siitä iänikuisesta sanonnasta maata kotona. Se jo heti antaa kuvan siitä, ettei sanojalta heru ymmärrystä ihmisten tilanteille ja valinnoille, siellä sitä vaan maataan kotona. Jos on sairas, voi joutuakin makaamaan, mutta harvapa se muuten päiviä makuulla viettää.
Jo toi sanonta "maata kotona" ei sinänsä pitää paikkaansa. Mutta tuskin kovin moni kotiäiti nyt jotain niin erikoista siinä kotona tekee, että on estynyt hoitamaan omia lapsia samalla??
 
Joo... Neljän lapsen kotiäitinä olen ja syksyllä viiden. Eikä tulisi mieleenkään viedä lasta päiväkotiin "oman ajan takia". Esikoinen oli päiväkodissa kahtena päivänä viikossa ensin 5h ja sitten 4h kerrallaan. Ja sekin siksi, että tuki pojan kehitystä, oli ja on ongelmia tietyissä asioissa.

Mutta juu. Olen sitä mieltä, että jos kotona on itse, hoidetaan ne lapsetkin itse, ellei sitten tosiaan ole tärkeää lapsen kehityksen kannalta olla esim. päiväkodissa. Tai jos vanhemman terveydentilassa tapahtuu jotain, mikä vaikuttaa negatiivisesti lastenhoitokykyyn. Mutta sitä en ymmärrä, että lapsia tehdään ja sysätään ne muiden hoidettavaksi. Eikö siinä mene pointti vanhemmuudestakin, jos niitä lapsia ei itse hoida kuin pari tuntia päivässä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jo toi sanonta "maata kotona" ei sinänsä pitää paikkaansa. Mutta tuskin kovin moni kotiäiti nyt jotain niin erikoista siinä kotona tekee, että on estynyt hoitamaan omia lapsia samalla??
Siksipä juuri toivoisin, että voitaisiin käyttää jotain muuta sanontaa. Mutta vaikea se varmaan on, jos asenne on väheksyvä tai epähyväksyvä, useinhan puhutaan ihmisistä, joista ei oikeasti tiedetä niin paljon, että olisi rääpyä sanoa. Mutta toisaalta, sanahan se vaan on
:)
 
joo kyllä mä olen sitä mieltä, että ehdottomasti pitäis rajoittaa tätä oikeutta että kotiäidit saa viedä lapsensa hoitoon. ei se ole mikään kotiäiti muuten kuin nimellisesti, joka vie lapsensa hoitoon ja on itse kotona. hoitopaikoista on niin kova pula, että kyllä nämä vievät väkisellä hoitopaikkoja niiltä, jotka niitä oikeesti tarvitsevat.

mulla on yksi tuttava, joka sai nyt viidennen lapsensa ja sen äiti sanoi, että kun yksi on koulussa, niin vei kolme muuta hoitoon, kun ei jaksa kaikkia hoitaa kotona. miksi sitten yleensä tehdä lisää lapsia, jos ei niitä jaksa hjoitaa.
 
gu
Mun mielestä subjektiivista päivähoitoa ei sais poistaa, mutta tiettyjä rajoituksia siihen saisi tehdä. Kotona olevien vanhempien lapsilla saisi olla oikeus vain puolipäiväiseen tai vaihtoehtoisesti 2-3pvää viikossa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja gu:
Mun mielestä subjektiivista päivähoitoa ei sais poistaa, mutta tiettyjä rajoituksia siihen saisi tehdä. Kotona olevien vanhempien lapsilla saisi olla oikeus vain puolipäiväiseen tai vaihtoehtoisesti 2-3pvää viikossa.
Ja tämäkin osapäivähoidon oikeus saisi mielestäni koskea ainoastaan yli 3vuotiaita. Ei alle 3v mitään päiväkotia tarvitsee, varsinkaan, jos jompu-kumpi vanhempi on kotona.
Kuntoutukset, terveydelliset yms. tapaukset ovat sitten tietysti erikseen.
 
Thaa-ah, ei oo päivääkään lapset ollu hoidossa päiväkodissa tai muussa sellaisessa vaikka kotona olen lapsia ollutkin hoitamassa sekä nyt työttömänä vielä viikon pari ennenkuin jään äitiyslomalle.
 
Kaiza80 harmaana
Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Ihmettelin aiemmin itsekin joskus, kuinka jotkut (ja huom! VAIN jotkut) kotiäidit vievät aina lapsensa hoitoon...
Sitten meille syntyi kuopus, joka huusi ja valvotti kaikki yöt. Koko perhe siitä kärsi, eniten ehkä esikoinen, koska ei koskaan saanut tarvitsemaansa huomiota tai aktiviteettia. Silloin päädyttiin siihen ratkaisuun, että vein pojan 10pvä/kk hoitoon. Sain itse levättyä kuopuksen uniaikoihin ja muutenkin ladattua vähän akkuja ja hoidettua niitä kotihommia. Ja esikoinen muuttui yöstä päiväksi. Meille se oli ainoa oikea ratkaisu...
Jos päivähoito-oikeutta ei olisi, olisi tuokin ratkaisu ollut mahdoton. Ja tämäntapaisten keskustelujen takia koin pitkää älytöntä syyllisyyttä ratkaisuistamme. Toivoisin, siis että näitä asioita mietittäisiin vähän laajemmalla skaalalla ja lopetettaisiin se jatkuva yleistäminen, kun todella harva oikeasti tietää mitä niiden muiden päiväkotilasten elämässä tapahtuu.
 
gi
No joo...

Itse olen aina ajatellut, että en missään nimessä pitäisi lasta päivähoidossa jos olisin itse nuoremman kanssa kotona, ajatus oli siis heti ottaa esikoinen kotiin, kun nuorempi syntyy. Toinen syntyy siis muutaman kuukauden päästä.

Olen kuitenkin nyt alkanut ajattelemaan, että entä jos vauva ei nuku öisin, miten sitten jaksan? Vaikka en nukkuisi silmäystäkään koko yönä tai pari tuntia, pitää kuitenkin jaksaa herätä esikoisen kanssa viimeistään seitsemältä. Ja esikoinen nukkuu max. 1h päiväunet, jotka tuskin osuvat yksiin vauvan unien kanssa. Ja esikoiselle täytyy jaksaa pitää seuraa ja kehitellä tekemistä, koska muuten ihan taatusti tekee tylsyyttään kaikenlaista jäynää.

Olen siis itsekkäästi omaa jaksamistani ja lapsiani ajatellen päättänyt, että alussa esikoinen on muutaman päivän viikossa (lyhyempiä päiviä) hoidossa, koska kenenkään etu ei ole jos äiti on ihan puhki. Meillä ei ole mummoja tai muita lähistöllä, ketkä voisivat auttaa. Mies voi toki pitää isyyslomaa, mutta työtilanteen puolesta tuskin viikkoa kauempaa. Toki otan esikoisen heti pois hoidosta, kun arki alkaa rullaamaan. Mutta siltä varalta haluan paikan alkuun pitää, että vauva-arki onkin tosi, tosi rankkaa.

Tällaisen tilanteen olen itsekin aina ymmärtänyt. Tai jos kotona oleva vanhempi on sairaslomalla. Mutta jos ollaan työttömänä kotona tai hoidetaan isompaa lasta niin silloin en ymmärrä lapsen hoitoon viemistä.
 
gi
No joo...

Itse olen aina ajatellut, että en missään nimessä pitäisi lasta päivähoidossa jos olisin itse nuoremman kanssa kotona, ajatus oli siis heti ottaa esikoinen kotiin, kun nuorempi syntyy. Toinen syntyy siis muutaman kuukauden päästä.

Olen kuitenkin nyt alkanut ajattelemaan, että entä jos vauva ei nuku öisin, miten sitten jaksan? Vaikka en nukkuisi silmäystäkään koko yönä tai pari tuntia, pitää kuitenkin jaksaa herätä esikoisen kanssa viimeistään seitsemältä. Ja esikoinen nukkuu max. 1h päiväunet, jotka tuskin osuvat yksiin vauvan unien kanssa. Ja esikoiselle täytyy jaksaa pitää seuraa ja kehitellä tekemistä, koska muuten ihan taatusti tekee tylsyyttään kaikenlaista jäynää.

Olen siis itsekkäästi omaa jaksamistani ja lapsiani ajatellen päättänyt, että alussa esikoinen on muutaman päivän viikossa (lyhyempiä päiviä) hoidossa, koska kenenkään etu ei ole jos äiti on ihan puhki. Meillä ei ole mummoja tai muita lähistöllä, ketkä voisivat auttaa. Mies voi toki pitää isyyslomaa, mutta työtilanteen puolesta tuskin viikkoa kauempaa. Toki otan esikoisen heti pois hoidosta, kun arki alkaa rullaamaan. Mutta siltä varalta haluan paikan alkuun pitää, että vauva-arki onkin tosi, tosi rankkaa.

Tällaisen tilanteen olen itsekin aina ymmärtänyt. Tai jos kotona oleva vanhempi on sairaslomalla. Mutta jos ollaan työttömänä kotona tai hoidetaan isompaa lasta niin silloin en ymmärrä lapsen hoitoon viemistä.
 

Yhteistyössä