Juomisen vaikutus sikiöön 2-3-4rv??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hillama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hillama"

Vieras
Te jotka yritätte lasta,oletteko aina juomatta alkoholia aina seuraavien kuukautiSten alkuun,jos siis alkavat? Jos tuoss ihan alussa juo,siis enemmän kuin yhden saunasiiderin niin kuinkakohan vaikuttaa tulevaan lapseen?

Olen ehdottomasti juomista vastaan raskausaikana,mietinpähän vaan uskallanko juhannuksena ottaa muutaman..

No sikiötähän ei silloin oikeastaan edes ole, on vain jakautumis- ja kiinnittymisvaiheessa oleva alkio. Runsaan alkoholinkäytön arvellaan lisäävän ns. minikeskenmenoja, joilla tarkoitetaan siis ennen kuukautisten poisjäämistä tapahtuvia "keskenmenoja" kun alkio poistuukin elimistöstä. Mutta varmaa tietoa siitä ei tietenkään ole, kun ei sitä mitenkään voida tutkia. Itse olen lopettanut alkoholinkäytön plussaamiseen. Muutaman siiderin juomisella tuskin on haitallisia vaikutuksia, mutta en näe mitään syytä vetää örvellyskännejä, oli sitten tarkoitus tulla raskaaksi tai ei.

Sikiöllä ei vielä ole sun kanssa samaa verenkiertoa, joten tuskin muutama haittaa. Itse en esikoisen kohdalla vielä tiennyt olevani raskaana ja nautin muutaman drinksun kaverin 30v. synttäreillä. Seuraavalla viikolla tein positiivisen testin ja soitin neuvolaan, täti rauhotteli mua juuri noilla sanoilla.

Mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnillä ettei kohtuullisesta alkoholinkäytöstä oo vaaraa sikiölle jos ei vielä tiedä olevansa raskaana. Eli siis ihan noilla ekoilla viikoilla. Tosin tiedän paljon terveenä syntyneitä lapsia joiden vanhemmat on ollut ihan järjettömässä humalassakin tyyliin viikkoa ennen positiivista testiä.

Jos alkoholi noilla viikoilla jotain aiheuttaa niin silloin tulee sen verran pahaa jälkeä että kesken menee, mitään kehiyshäiriöitä on turha pelätä. Olen kohtuullisestinkäyttänyt kyllä alkoa ennenkuin olen tiennyt raskaudesta. Ja testMnu oon vasta ku menkat myöhässä.

Sikiötä ei edes ole olemassa tuolla viikoilla. Ensimmäinen rv on viimeisten kuukautisten alkasmispäivä. Hedelmöittyminen on noin 2/3vko ja silloin se on solujen jakautumisvaiheessa.

Aikaisintaan raskaudesta saa edes vasta tietää viikoilla 4-5 kun kuukautiset jäävät pois.

Meille lastenkardiologi sanoi luennoilla että osa lasten synnynnäisistä sydänvioista oletetaan johtuvan siitä että äiti on juonut eikä ole tiennyt olevansa raskaana. Sydän kun kehittyy elimistä ensimmäisinä ja on kehittymisvaiheessa kaikista herkin vaurioille.
Itse en käyttänyt alkoholia kun yritimme raskautta.

En ole juonut enää raskautta yrittäessä. Olen kuullut myös noista mahdollisista keskenmenoista, ja muutenkin, vauva on mennyt juomistarpeen yli kirkkaasti, vaikka vuosia yritys kestikin.