**JOULUVAUVAT** helmikuussa

kiitoksia appiukkomyötätunnosta :) oli pakko känistä asiasta täällä kukn sille kun ei voi huutaa ihan samalla tavalla kuin omille vanhemmille, niille olisin karjunut pää punaisena. onneksi annoin juuri hetkeä ennen cuplatonia pojalle, toivottavasti hajoittaa suurimmat appiukon suuhun pumppaamat kaasut, en yhtään ihmettelisi jos eilen illalla toimi samalla lailla omatoimisesti kun yö meni pojalla piereskelyksi. äidin osa on ankea kun itsekin kituu kun toisella on paha olla ja itse ei oikeastaan voi muuta tehdä kuin hyssytellä.

shama kokeile sitä cuplatonia, mä meinaan jatkossa antaa sitä yötä vasten jos sitten vatsa vähän rauhoittuisi, päiväpaukuttelut eivät herraa niin paljon haittaa.
päätin ostaa manuaalisen aventin rintapumpun, sitä on netissä vuolaasti kehuttu ja hylätä ainun vetopasuunan, hitsi kun on karmea vekotin
 
Vielä Tuitsulle:

"Imettävän äidin
masennuslääkitys
ei vaaranna vauvaa


Masennuksesta kärsivät äidit voivat käyttää sertraliinilääkitystä pelkäämättä sen vaikuttavan vauvaan imetyksen myötä.
Noin kymmenesosa äideistä kärsii synnytyksen jälkeisestä masennuksesta,
mutta masennuslääkkeiden vaikutuksista lapseen imetyksen kautta ei juuri ole ollut tietoa. Amerikkalaisessa psykiatrian lehdessä julkaistu tutkimus
osoittaa, että ainakin serotoniinin takaisinoton estäjiin kuuluva
sertraliini tehoaa äidin masennukseen mutta ei siirry lapseen
rintamaidosta. Tutkijat huomauttavat, että lisätutkimuksia kaivataan tulosten varmistamiseksi ja sen selvittämiseksi, onko muiden serotoniinin takaisinoton estäjien käyttö turvallista imetyksen aikana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin verihiutaleiden serotoniiniarvoja (5-HT) äiti-lapsipareilla, joissa äiti kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta
ja imetti lasta. Tutkimuksessa oli mukana 14 äitilapsiparia joiden serotoniiniarvot mitattiin ennen sertraliinilääkityksen aloittamista ja 6-16 viikon kuluttua. Lääkitys esti äideillä odotetusti serotoniin takaisinottoa,
mutta ei vaikuttanut vauvojen srotoniininottoon. (Am
J Psychiatry 2001;158:1631)." Duodecim 2001;117:2067
 
Kiiuska: Jos aloittaa liian aikaisin synnytyksestä vatsojen tekemisen, niin voi kehittyä ns. pömppövatsa, koska vatsalihakset on vielä synnytyksestä venyneet... Täytyy antaa palautua lihasten ja vatsan ns. laskeutua kunnolla. Näin luin joskus jostain ja mä varmaan aloitin liian aikaisin esikoisesta, kun pömppäs vatsa aika pitkään... No, nytkin se pömpöttää, mut eri syystä... :D Kyl varmaan pari-kolme kuukautta kannattaa odottaa ennenkuin kauheita vatsatreenejä alkaa tekemään, mutta pieniä liikkeitä tietty suositellaan tekemään kait heti kun kykenee... Mä ainakin ostan sen jumppapallon ja alan taas käymään jumpissa keväämmällä. Nyt riittää vaunukävely ja silloin tällöin poljen kotona spinningpyörää... =)

Riikkuli ja pikku-neiti 6 vkoa ja 6 pvää :heart:
 
Jälkitarkastuksessa käyty ja kaikki ok. Tai verikokeiden tulokset pitää soitella vielä myöhemmin, siis varmaan lähinnä hb:n takia. Ja pissanäytekin sinne pitäisi vielä toimittaa. Mutta nyt on sitten Kelalle toimitettavaksi lappu, jotta ei jää ihan rahattomaksi.

Vauva nukkui viime yönä kuin unelma. Edellisyö olikin yhtä tuhinaa, kunnes aamulla älysin antaa pojalle keittosuolatipat nenään ja sen jälkeen on taas elämä sujunut. Voi että olen niin onnellinen, kun tällä kertaa ei tarvitse kestää lapsen koliikkia, kuten 2 edellisen lapsen (ja varsinkin esikon) kohdalla. On tämä meidän kolmaskin silti sellainen, että vaatii aika paljon viihdytystä hereillä ollessaan eli ei ole kovin kauan itsekseen esim. lattialla.

Olikos täällä muita ns. suihkutisseistä kärsiviä? Mua alkaa jo pikkasen harmittaa, kun kolmekin harsoa saattaa imetyksen aikana kastua litimäräksi, kun välillä pitää ottaa tissi pois vauvan suusta (tai sylkee sen itse) ja suihkutella ylimääräisiä maitoja pois. Pitäisi varmaan varata joku kuppi aina viereen, niin saisi nekin maidot pakkaseen. Tosin eipä niille paljon käyttöä ole, tietysti vähän voisi olla siltä varalta, että mies ruokkisi vauvaa joskus. Tähän mennessä miehen ei ole tarvinnut antaa vauvalle kuin kerran maitoa pullosta.

Tulikos muille tänään Vaukirjan mainosta? Kaippa se pitää tuo ilmainen paketti tilata, kun kerhosta voi erota vaikka heti, ellei kiinnosta enempää. Kyllä se ihan kiva kerho on, meidän kakkosen kanssa kuuluttiin siihen jonkin aikaa.

Kivaa laskiaistiistaita kaikille. Pitääkin lähteä viemään tota kakkosta pulkkamäkeen ja vauvaakin ulkoilemaan.

polka ja potra poika 9 vk
 
kiitti Rillukka ja Asrai vatsalihasinfosta. Jätän nuo mahalöllöt treenaamatta ja alan käydä vaikka spinningissä.

anopista ja appiukosta on hyötyä ja iloa että hyssyttelvät poikaa mutta mulla on jo sellainen olo että 2 viikkoa oltuaan täällä poika alkaa pitää mua pelkkänä tissinä ja ei nyt suoraan sanottuna vieroksu mutta..nuo miehen vanhemmat omivat pojan itselleen KOKO AJAN. repivät pois sylistäni jos luen tietsikalta esim. tätä palstaa (ilmeisesti tietokone haitallinen vauvoille heidän mielestään), neuvoja satelee ja tiedusteluja olenko saanut ohjausta vauvan ruokkimiseen jne. ja muuta. ja ennen kaikkea kohteliaisuuksia: eilen vaunulenkiltä kotiin tullessaan sanoin että olipa poikaa ikävä. niin Kallellakin sinua, tai ainakin sun tissiä kuului vastaus. Nielin siinä sitten kiukkuani. Anoppi olisi lähettänyt Kallen jo lääkärille kun kitisi yhden yön pierujaan.
 
Kiiuska: Vähän mulla menis hermo, jos anoppi alkas repiin vauvaa sylistä. Mä jo loukkaannuin kun se sano mulle, että jos tulis tisseistä maitoo veisin vauvan meille yöksi. Mä sanoin, että mä en anna. Se on mun vauva.. Koita kestää..

Mä jätin jo viime viikolla Cuplattomat pois, enkä kyllä huomaa eroo. Vauva ei ainakaan enempää huuda mahaansa, ehkä vähemmän. Lastenlääkäri suositteli Relatippoja, mutta en nyt anna mitään. Musta tuntu, että cuplattomista menee maha kovalle. Nyt tulee kakat vaan ähisemällä, ei tarvi itkee.

Mitäs muuta piti kommentoida. Ai niin, niiltä jotka on vauvojen kanssa autoillu pitkän matkan piti kysyä, että kuinka kauan piditte kerralla turvakaukalossa? Kun jostain oon saanu sellasen ohjeen, että ei pitäs paria kolmee tuntia kauempaa siinä pitää kerralla. Vaan sit aina välillä pysähtyä ja pitää vauvaa sylissä että sais venytellä. Me ollaan lähössä hiihtoloma viikolla Rukalle ja mä jo etukäteen murehdin matkaa..

Hyvää laskiaistiistaita kaikille. :)




 
Heips :wave:

Kiiuska: Appisi ei ole pahemmin ajatellut :( Minä kanssa kuolisin tai karkaisin vauvan kanssa jonnekin tosi kauas, jos minun appivanhemmat tulisi meille viikonloppua pidemmäksi ajaksi :kieh: En kestä yhtään anopin viisasteluja, uteluita ja neuvoja :kieh: Ja huomenna pitäisi mennä niille pariksi yöksi :headwall: Onneksi anoppi on päivät töissä ja itse joudun menemään hoitelee ristiäisjärejstelyjä iltaisin :) viikonlopuksi menemme onneksi minun vanhempien luokse :D

mirsu Meillä menee täältä Kuopioon 3,5-4 tuntia ja olemme pysähtyneet yhden kerran ja pitäneet neitiä sylissä ja yleensä hän on samalla syönytkin. Minäkin olen kuullut tuon, että vauvaa olisi hyvä pitää sylissä 2-3 tunnin välein.

polka täällä ilmoittautuu suihkutissi :D Meilläkin ollaan välillä molemmat ihan maidossa, kun neiti päästääkin imun irti ja maitoa lentää kaaressa tissistä :| Itse olen pakastunut kaikki maidot mitä tulee maidonkerääjään sillä aikaa kun imetän toisesta tissistä. Ajattelin käyttää niitä sitten kun neiti alkaa syödä soseita - saa niillä soseutettua :) Ja ompahan tarvittaessa hätävaraa pakkasessa, jos itse ei saa imetettyä tai maidon tulo loppuukin yllättäen..

Kauniit nimet olivat saaneet viime viikonloppuna kastetut vauvat :heart: Meilläkin päästään vihdoin kutsumaan tyttöä nimellä lauantaina :heart:

Painosta.. Minulle tuli raskauden aikana 18 kiloa ja vielä pitäisi pudottaa kolmisen kiloa niin oisin lähtöpainossa.

Nyt lähden pakkauspuuhiin, jotta päästää huomenna lähtemään heti miehen tullessa töistä Kuopioon päin...

Olettehan muuten ahkeraan syöneet runebergin torttuja ja laskiaispullia :p vuoden päästä päästääkin vauvojemme kanssa laskiaismäkeen :D

-Veeruska & Neiti reilu 7 viikkoa-
 
Alkuperäinen kirjoittaja vesseli-80:
Meillä myös tuota yöllistä äherrystä silloin tälöin..oon huomannu että hänellä on pierut "hukassa" jos on selalleen, mutta kyljellään nukkuessa pierut tulevat kyllä=)
Tuonkin huomasin kun ihmettelin ettämiksi hän ei äherrä juurikaan kun nukkuu meidän vieressämme..silloin nukkuu aina kyljellään..omassa sängyssään aina silloin tällöin selalleen kierähtää joten..
Meillä ei auta, ähertää vaikka on vasemmalla kyljellä... :| Asennolla meillä ei siis oo vaikutusta, vaan vuorokauden ajalla. :LOL: (Tai siitä nukunko minä vai aionko ihan valvoa :D)

Kiiuska: Mulla on Emman rintapumppu, ja siinä on sellanen erilainen kahva. Miten siis selittäis, ei sellanen ulospäin vedettävä, vaan niinkui suihkupullossa. :D Se on melko mukava, mutta sitten kun pumppaa molemmat rinnat, alkaa toisen kohdalla ranteessa tuntua. :D

Polka: Mä suunnittelin kans et ilmoitan vauvan vau´kirjaan :D Esikoinen kuuluu siihen vieläkin, et saa nähdä erotaanko vai peruutellaanko sitten paketteja jos ei kiinnosta niin kuin tähänkin saakka... :whistle:


Tässä Noora tänään, eli 1kk 3vk 4pv:


Nyt suihkuun :wave:
 
Meilläkin on nyt jälkitarkastus käyty ja nopeeta meni. Pientä nikottelua lääkärissä ja terkassa aiheutti mun kommentti ehkäsystä kysyttäessä. Sanoin et kun tätäkin tehtiin pari vuotta niin ettei olla kauheesti miettiny mitään ehkäsyjä. Kuulemma just silleen ne seuraavat sitte tulee, suunnilleen kattomalla. Sen ihmeen ku näkis! :LOL:

Pojallakin oli neuvola ja sillä ei sitte mennykkä kaikki ihan putkeen. Paino oli noussu 2 viikon aikana vaivaset 70 g :eek: Lääkärikin tuli kattoon, ku mainitsin et puklailu on lisääntynyt tosi paljo, eikä sekään mitään vikaa löytäny. Se soittelee huomenna Tyksiin lastenlääkärille että haluavatko poitsun sinne tarkempiin tutkimuksiin... Huomenna sitte kuullaan. Kauheesti ne kehu ja sano et tuskin mitään vikaa on, mut kyl mä silti olen huolissani. :(
 
Jiihaa.. täällä jo kaks huomattavasti parempaa päivää takana! Eli siis lisämaito oli ratkaisu. Tosin imetän edelleen koko ajan, annan lisäksi vaan jos tarvii. Eilen neuvolassa tyttö jo melkein 5kg joten ei tosiaan aliravittu! :LOL:
Tuitsu: samoissa mennään. Mullakin enää 2kg lähtöpainoon. Vielä kun pääsis tuosta "löysästä" vatsasta eroon... :D
Mä muuten jätin kans cuplattoman pois- tuntuu et sekin on auttanut vatsakipuihin. Tyttö röyhtäilee nyt paremmin ja ei yhtään vaivaa masussa! Rela-tipat on ainoat mitä nyt annan.
Nyt en ehdi kommentoimaan muita juttuja joten taas vaan omaa napaa... Tietty kiitos kaikille jotka eivät mua tuominneet lisämaidon antamisesta! =)
 
Ainiin, no pitäähän munkin vielä lisätä toi mun painonpudotus elikäs tänään jälkitarkastuksessa mun paino oli tippunut 13 kiloa mutta vielä on 5 kiloa alkuperäiseen. Mutta ei tässä mitään kiirettä sen suhteen ja laihduttaahan ei nyt imettäessä saakaan. (Joten hyvällä omallatunnolla söin äsken suklaata ja runebergin tortun :D )

Kiiuska: Voi että mua nauratti toi sun "Ainun vetopasuuna". Meikäläisellä on toi pasuuna miehen siskon perintöä ja pasuuna mulle riittäköön. Mutta ihan varmaan on miellyttävämpi se Aventin härveli. Meillä on pari Aventin pulloa ja muutama tutti ja poika hyväksyi heti niillä pulloruokinnan, kun olin kerran pois kotoa niin, että mies syötti pojalle lypsymaitoa.
 
Painonpudotuksesta reilu 20 kg tuli ja jäljellä on 6kg.. Tosi tiukassa tuntuu olevan nekin :| ..

Shama laittanut ihanan kuvan Noorasta :heart:

Poju onkin sitten vaihteeksi nukkunut tänään.. Nytkin kääntyy kolmas tunti kellossa.. Kuinkahan sitä yöllä taas kukutaan.. Herättää en uskalla, kun sitten ollaan niin pahalla päällä :eek: .. Mutta ei haluttais taas valvoa kolmeen.. No tätä tämä vauva elämä on.. Mennään pojan ehdoilla aika pitkälti..

Täytyys laittaa pojastakin kuva:





polka täällä myös suihkutissit. Ensin oli vain vasen, nyt jo oikeekin suihkuaa.. Välillä mun ja vauvan vaatteet ihan maidossa :|

Onko toi Rota-rokote resepti lääke kun torstaina pojan kuuluisi saada eka osa siitä ja ei tullut puhetta ollenkaan??
 
Saunan puhtaana, ihanaa kerrankin rauhaisa saunareissu kun esikko mummulla yökylässä ja poitsu nukkuu =) Isäntä jäi vielä löylytteleen sillä kun nuo saunareissut saattaa kestää kaksikin tuntia ja mulla 15min yleensä. Otin muuten yhden siiderinkin samalla ja kyllä maistui taivaalliselta kun edellisestä niin pitkä aika.....

Mäkin kävin tänään jälkitarkastuksessa. Ehkäsystä sanoin että hormooneja en mitään halua ja mietinnässä on vielä jatko. Kuparikierukkaa olen miettinyt mutta en tiedä.... No katellaan, kumin kans varmaan sitten sähelletään vähän aikaa ainakin.

Polka: Meille tuli kans Vau-kirjan mainos mutta roskiin meni. Ollaan jo yhdessä kirjakerhossa ja se riittää meille. Poitsu on kans jo mukana iltasatu tuokioissa. Ja myös kun tissillä on niin esikko yleensä tuo silloin kirjan luettavaksi niin silloinkin satuja kuulee :)

Kukas niitä leikeistä kyseli..... No meillä kans poitsu tykkää kun sille juttelee ja ilveilee, silloin saa parhaat hymyt.

Onks muilla vauvalla ja muilla lapsilla yhteistä juttua? Meidän esikon ja poitsun yhteinen juttu on varpaitten välien putsaaminen :D Esikko on aina ollut tarkka että varpaanväleissä ei saa olla sukkanöyhtää joten iltaisin on aina putsaamissessio. No nyt kuvioon on tullut myös että hän haluaa putsata poitsun varpaan välit. Välillä poitsu nauraa ja välillä huutaa kun ei isosisko oikein tunnista omia voimiaan :D

Ristiäiset meilläkin lauantaina ja kaikki hommat vielä ihan alkutekijöissä ja tämän hetkisellä motivaatiolla kaikki jää perjantaihin. Huomiseksi hommasin itseni kaverille kylään ja torstaina on esikon kerhoa ja jumppaa. No eiköhän se tästä. Pappikaan ei ole kyllä soittanut vieläkään, pitää varmaan huomenna soitellaa virastoon että missä mättää.

Nyt menen nauttiin tästä rauhaisesta illasta :wave:
 
maidon määristä vaikka tissit muistuttaski ajokoiran korvia, nii se ei tarkota, ettei maitoa oli, sitä mahtuu yllättävän paljon "tyhjiinki" tisseihin. Mie oon aika kade teille, joilla heruu pumpatessaki, mulla ei irtoa ko puoltoista desiä, vaikka olis aivan täynnä. Jää vielä aivan kivikoviksi, eikä tippaakaan heru ennää pumppaamalla. "Martti" saa kyllä imemällä herumaan, mutta pumppu ei hoija homma ollenkaan yhtä hyvin. Meillä ollaan edellee täysimetyksellä ja toivonki, että se jatkus. On se niin helppoa verrattuna pulloralliin.

Tuitsu hienoa, että oot saanu apua! Moni ei ossaa tai uskalla hakia apua masennukseen. Eiköhän se ala elämä taas hymmyileen =) Irtoaispa mullaki maito pumpulla nuin hyvin, nii ei tarttis antaa tuttelia, ko mie oon jossain huitelemassa. Toivottavasti oli vain poikkeus tuo huutopäivä pienellä.

Meilläki pikkumies puklailee paljon! Aivan järkyttäviä määriä!!! Ei kuitenkkaan paru vattaansa niin eiköhän tuo oo vielä ihan normaalia.

Rillukka jaksamista nukuttamisien kanssa! Se on aikas raskasta, ko näkkee, että vauvvaki on jo aivan sippi, mutta ei paa nukkummaan. Ihana äiti sulla! Ja sulosia Kuvia =)

Pakkasrajana mie oon pitäny noin kymmentä astetta. Jos aivan tyyntä, nii kyllä oon viijentoistaki pakkasella ollu ulkona, jos taas kova tuuli, niin kymmenenkkään asteen pakkasilla en oo ulos tunkenu.

Suzyco oli saanu miehensä kans ommaa aikaa, hienoa! Meilläki oli keskimmäinen viikonloppuna mummolassa yökylässä, oli ihan kiva ko sai olla vain kahen kans kotona. Kerkes keskittyyn parisuhteesseenki. Oon kyllä vähän katteellinen tuosta, että kierto sulla jo pellaa. Haluaisin, että lähtis mullaki mahollisimman nopeaan kroppa käynttiin, että vois elätellä toiveita nelosesta.

Onnea kaikille, joilla vauva oli saanu nimen!

Asrai oli ollu reissussa, varmasti mukava päästä tuulettummaan! Ja ostoksille =) Toivottavasti rytmi kääntyy taas ommiin uomiinsa.

Anni jaksamista itkusen vauvan kanssa! Hienoa, että tilanne helpottanu lisämaijon avulla! Eikä tosiaankaan tartte siittä mittään huonoa ommaatuntoa potea!

Polkan vauvalla ollut ukkonen nenä, täällä sama vaiva. Pienen nenä on niin tukossa välillä, että aivan ahistaa ittelläki! Apteekin "räkäimurilla" oon tyhjennelly, sillä tosin ei kuivat tukokset irtoa mihinkkään, pitäs varmaan hakia apteekista nenätippoja. Ja suihkutissit on täälläki. Tosi harmillista, ko sitten räppii aina joka paikan, jos vauva päästää välillä irti syönnillä.

Jälkitarkastusta ei oo mulla vielä ollu. Aika pitkäks venähti seki, muistaakseni ainaki aikasemmista ollu paljon aikasemmassa vaiheessa.

Shamandaliella oli tapahtumarikkaat ristiäiset! Onneks ei tytöllä oksentelu jatkunu, Vattatauti on kyllä vihonviimenen vitsaus! Meillä kans pappi toi jonku raamatun kertomuksia lapsille kirjan. Oli ihan kiva ylläri =) Olit päässy sieki shoppaamaan, ihanaa! Meillä kans on ähisevä ja muriseva muksu. Ja samaten täällä äiti nukkuu sitte huonosti, vaikka pienellä ei mittään hättää! Kyllä äitit on vähän pökkelöitä joissaki asioissa. Oon vähä katteellinen ukolle, ko se pystyy nukkuun, vaikka vauva päästelis mitä ääniä, jos se ei vaan itke. Ihana kuva =)

Riikkuli onneks on nyt tuo mittaus kunnialla ohi, ei varmasti ollu mikkään mukava kokemus! Koska saatta tietää tuloksista?

Myrskynmerkki voimia hulinan keskelle! Koita muistaa levätä, ko lapsetki nukkuu! Ei siihen väsymykseen oikeen muuta poppakonstia oo ko nukkuminen.

Paino on mulla tippunu siihen malliin, että on jo kuus kiloa vähemmän entä ennen raskautta. Vielä jos joitaki kiloja tippus, niin olis kiva, mutta oon kyllä tosi tyytyväinen tähänki, ko luulin, jäis taas ylimäärästä ja käviki aivan toisin päin.

Vesselillä ihanaa vauva-arkea! Nauti täysin rinnoin! Meillä on aika lailla samanlaista onnenhuumaa, paitsi että on nämä kaks isompaaki antamassa onnellisuuven puuskia ja helliä tuntteita =) Ihana leikki! Meilläki pieni tykkää, ko joku meistä sille höpöttää. Meillä on kans herralla kovasti asioita kerrottavana, hymy on korvissa ja juttua tullee kovasti vaikka ei ois ees kettään vieressä vastailemassa =)

Schätzchen Mieki märisin ristiäiset, pappi puhu pitkään ja kauniisti. Hienoa, ko vatta tytöllä helpottanu!

Liinuli Kyllä mieki valitten oman rauhallisen aamun mieluummin, entä nukkumisen. Kyllä se on parasta luksusta, ko saa rauhassa käyä suihkussa, syyä aamupalan ja jua kupin kahvia!

Kiiuska voi mikä logiikka appiukolla! Täytyy kyllä nostaa hattua sinun hermoille! Mie en kestäs omia tai saatikka ukon vanhempia kahta päivää ees putkeen. Ja ei kai sitä tuttia kannata väkisin tyrkyttää, jos vauva ei sitä kaipaa.

MM- sama kärttyäminen alkaa meijänki pienellä, ko vaatetta aletaan pukkeen uloslähtöä varten. Onneks meillä on se lämpöpussi, nii noppeuttaa ainaki osalttaan sitä pukemista.

Oisku Ekkään ei oteta mittään ehkäsyä, saa tulla vielä yks, jos on tullakseen. Sitte alkaa kyllä riittää meille. Neljä on ihan hyvä määrä =) Toivottavasti ei ole mittään hättää pienellä, eiköhän se selviä!

Meillä on ollu vähän erikoisempi viikko, mie oon ollu kolun penkillä. Mies hoitanu lapsia kotona pakastetun maijon voimin. Hyvin on menny ja on ihana nähä omia tuttuja!

Nyt kututtaan maitoautoa paikalle, joten mentävä on!

Apa ja "Martti" 111207
 
Hei taas,

Minäkin täällä vielä pyörin, mutta kirjoittaa ei mukamas ehdi. No, sain kerrankin luettua kaikki viestit (edellinen ketju vielä kesken), ja ajattelin ilmoittautua minäkin.

10.12. Landir + tyttö (41+1, 2780 g, 49 cm)

Meillä menee nyt ihan hyvin, paitsi että tyttö suostuu päivällä nukkumaan vain ja ainoastaan ulkona. Eli sisällä vaan karjuu väsymystään naama punaisena, vaikka olisi kantoliinassa tai sylissä, sängyssä tai missä vaan. Yleensä yöt menee 2-3 syötöllä, pisin unipätkä 5-6 tuntia, sen jälkeen 2-3 tuntisia. Hyvänä päivänä neiti nukkuu kahdet 3-4 tunnin unet parvekkeella ja yhden noin tunnin pätkän. Eli näinä päivinä on itselläkin vihdoin aikaa tehdä kaikenlaista. Energiaa tosin ei oikein vielä, kaipa niitä univelkoja ehti sen verran kertyä.

Meillä vatsavaivat katosivat kuin seinään kun aloin syöttämään tyttöä vähemmän. Ensinnäkin siirryin syöttämään vain yhden rinnan kerralla, ja toisekseen vien ulos nukkumaan syöttämisen sijaan kun alkaa huutaa. Eli ilmeisesti aiemmin ylensöi. Ja pulautteli aivan mahdottoman paljon. Nyt on pulauttelut vähentyneet todella radikaalisti ja vatsavaivat tosiaan myös.

Olen kyllä itse todella tyytyväinen imetykseen. Laitokselta lähtiessä omaa maitoa tuli niin vähän, että tyttö söi aina molemmat rinnat, ja sitten pulloa, ja pulloa meni todella paljon, noin 4 dl päivässä alle kaksiviikkoisena. Sitten pikkuhiljaa (5 viikkoiseksi mennessä) sain jätettyä korvikkeen pois, annoin iltaisin vain noin 50 ml omaa maitoa lisänä. Sitten jäi sekin pois, ja viimeviikolla tosiaan siirryin syöttämään vain toisen rinnan kerralla.

Nyt tosin tänään ja eilen on syönyt tiheämpään ja molemmat rinnat aina välillä, ilmeisesti tiheän imun kausi (tai sitten maidon määrä vähentynyt tuon muutoksen takia, toivottavasti ei).

Huomenna neuvola, sitten tiedetään taas tytön mitat. Oma jälkitarkastus oli kaksi viikkoa sitten, kaikki kunnossa, mutta kyllä teki kipeää sisätutkimus. Seksiäkin ollaan kokeiltu, hyvin varovasti onnistuu. Parempaan mennään koko ajan.

Mutta vieläkin ihmettelen noita teidän painonpudotuksia. Itselle tosiaan tuli 9,5 kiloa, ja siitä 4 jäljellä, eikä ole liikahtanut juurikaan mihinkään tässä 8 viikon aikana. Oletteko te katsoneet tarkkaankin mitä syötte? Itse olen aina ollut hoikka, eikä koskaan ole tarvinnut laihduttaa, niin olen vähän pihalla. Eli katsotteko tarkasti mitä syötte, kaikki herkut pois, tms, vai lähtevätkö kilot ihan muuten vaan? Pitäisi tosiaan varmaan alkaa katsomaan mitä suuhunsa pistää, ensimmäistä kertaa elämässä. No, enpä kyllä ole liikkunutkaan, paitsi vaunulenkkejä. Aikaa ei tunnu löytyvän. Selittelyjä.

Landir ja tyttönen 8 viikkoa ja yhden päivän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meilläkin on nyt jälkitarkastus käyty ja nopeeta meni. Pientä nikottelua lääkärissä ja terkassa aiheutti mun kommentti ehkäsystä kysyttäessä. Sanoin et kun tätäkin tehtiin pari vuotta niin ettei olla kauheesti miettiny mitään ehkäsyjä. Kuulemma just silleen ne seuraavat sitte tulee, suunnilleen kattomalla. Sen ihmeen ku näkis! :LOL:

Pojallakin oli neuvola ja sillä ei sitte mennykkä kaikki ihan putkeen. Paino oli noussu 2 viikon aikana vaivaset 70 g :eek: Lääkärikin tuli kattoon, ku mainitsin et puklailu on lisääntynyt tosi paljo, eikä sekään mitään vikaa löytäny. Se soittelee huomenna Tyksiin lastenlääkärille että haluavatko poitsun sinne tarkempiin tutkimuksiin... Huomenna sitte kuullaan. Kauheesti ne kehu ja sano et tuskin mitään vikaa on, mut kyl mä silti olen huolissani. :(
:hug: Tottakai sitä huolissaan lapsestaan on, toivottavasti nyt ei mitään kummempaa olisi... :) Ja tohon et seuraava tulee kattomalla, niin sanonko mitkä marjat. :D Ei ainakaan meillä. Esikoista yritettiin melko tarkkaan kaks vuotta, seuraavaa n.10kk (joka meni kesken) ja tätä kolmatta raskautta aika tarkkaan vuosi. Et ei se ihan katsomalla kuitenkaan... ;)

Kiitos rillukka. :) Ihania kuvia sinäkin oot pojasta onnistunut nappaamaan. :) :heart:

apa: Sä oot ihanasti jaksanut kommentoida kaikille. :) Mä kans olen kade miehen unenlahjoille, ei tuo edes huomaa kun yöllä haen tytön viereen. Onhan se silleen hyvä kun kuitenki aamuisin nousee töihin, mut kun sitä itekin vois olla reagoimatta kaikkeen muuhun paitsi siihen et vauva haluaa ruokaa tai on jotain muuta. Mä olen muutaman alkuillan nukkunut nyt musiikit korvilla, niin ei alkuun ole ähräämiset häirinny. Ja kun mies on tullu nukkumaan, oon ottanu pois. Mä menen yleensä parisen tuntia ennen miestä nukkumaan niin voi huoletta olla musat päällä sen aikaa. :D Sulla tuntuu energiaa piisaavan. :D Se on hyvä. :)

Landir lisään sut. :) Mä en oo juurikaan katsonut mitä suuhuni laitan. :x Vaikka tosiaan ois pitäny... :ashamed: Mutta mulla painonpudotusta ehkä on vauhdittanut se kun oon nyt innoissani ollut kävelemässä kun loppuraskaudesta ei oikein mihkään jaksanu mennä tai mitään tehdä. Siis ihan kotonakin on tullut enemmän liikuttua kun on maha saatu edestä vaunuihin. :D Ja mä mietin et voisko tuota meidän yöähkäämistä olla osittain se, kun iltaisin tankkailee tiuhaan, syö lähes koko ajan. Mutta en mä voi jättää antamattakaan kun toisella on nälkä... :/

Nyt tuntuu et alkaa kuume nousta, joten nyt soffalle filtin alle iltapalalle ja sit nukkumaan.

:wave:
 
Landir ihmetteli miten on kilot hävinny monilta, no mä en tehny mitän tavallisuudesta poikkeevaa,paitsi että lenkkeilin vähemmän kun ei antanu epparihaava periks! :LOL: Mulle tuli koko aikana joku 8kg ja kaikki lähti viikossa pois. Nyt oon samassa kunnossa kun ennen raskautta. :)
 
Apa: Mä en elättele toivoo seuraavasta varmaan koskaan,oon muuten vaan ilonen kierron palautumisesta. :) Sai alottaa pillerit ettei tarvi minkään kumin kans pelata jos nyt sellanen ihme tulis et mieli tekis... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja apa:
Oisku Ekkään ei oteta mittään ehkäsyä, saa tulla vielä yks, jos on tullakseen. Sitte alkaa kyllä riittää meille. Neljä on ihan hyvä määrä =) Toivottavasti ei ole mittään hättää pienellä, eiköhän se selviä!
Oli pakko tulla korjaamaan, ko noin typerästi oon asiani muotoillu... :ashamed: Tarkotan tietenki, että eiköhän se syy tuohon paino hommaan selviä.
 
Huomenia.

Olipahan taas yö. Murinaa, ähkimistä, nyrkkeilyä, potkimista. Vauva siis huitoo kuin helikopteri... :D En kovin montaa tuntia nukkunut, mut eipä nukkunut mieskään (just kun niistä unenlahjoista oli puhetta... ;))

Mulla tosiaan illalla nousi kuume, ja mies sitten sanoi että hän yrittää herätä, et jos ei herää niin herätän hänet sitten niin nostaa tytön syömään ja takaisin omaan sänkyyn. Tyttö heräs sit jo klo 00, söi muutaman imaisun ja nukahti. Sitten alko murina, purina ja huiskiminen. Mies nosti tytön omaan sänkyynsä. Meteli jatkui mut annettiin olla omassa sängyssä, kerran mies kävi tutin antamassa. Neiti nukkui ja taas unissaan ähräs ja piereskeli. Kolmen maissa tuo heräs kunnolla syömään ja jäikin sit meidän sänkyyn kun huiski niin kovaa ettei tutti pysyny suussa ja sit tuli huuto kun se putos... :whistle: Aamulla mies sano, et hän oli yöllä käyny olkkarissa kääntymässä, kun ei saanu nukuttua murinalta. :kieh: Nyt heräs siihen ku ennen nukahtamista asennoitu niin et pitää herätä... ;) Sano aamulla vielä senki, ettei uskonu et vauva muka pitäs niin kovaa meteliä öisin mitä sanoin, ku ei hän ollu koskaa heränny, mut mielipide oli nyt muuttunut... :D :saint: Saas nähdä tuoko mies töistä tullessaan tuliaisiksi sitä Cuplatonia, kun eilen oli vähän sitä vastaan et jos nyt eka koitettais et röyhyttää yölläkin kunnolla. :headwall: Eikä meinannu kaaliin mennä että eipä niitä röyhyjä enempää tuu vaikka hän veivais yöllä, kun tuo röyhii jo syödessään ilmat ulos... :kieh: No, saas nähä onko mieli muuttunut. :D :saint:

Vihdoinkin esikoinenkin heräs, ei taida tuo vielä kunnossa olla vaikkei kuumetta enää olekaan, kun näin pitkään nukkui... :| Normaalisti herää viimeistään 7 maissa, tavallisesti jo ennenkin, mut tänään kävi hereillä, kävi antamassa iskälle heippahalin ja meni takas nukkumaan... :eek: Ja äsken vasta könys ylös... :eek:

Mutta nyt äkkiä laittamaan aamupalaa, et kehtaa sellaseks vielä sanoa... :D
 

Yhteistyössä