Ihan ekaks kun vielä muistan, niin RELA-tipat on meillä kyllä hiukan auttaneet.
Babyseven kun kyseli niiden tehosta... Ei ne mahavaivat mitään ihan kamalia edes olleet. Itkettivät Lumia lähinnä iltaisin. Niitä voi mielestäni huoletta käyttää, kun eihän ne mitään lääkettä ole, vaan ihan samaa bakteeria, mitä meillä jo suolistossa normaalistikin elelee.
Uusi vuosi sotki koko pienen perheemme arjen, minkä takia en oo täällä käynytkään kirjoittelemassa. Mies oli järjestäny meille ohjelmaa koko päiväksi ja vauva ja koira olivat anoppilassa hoidossa. Vauva sai siellä flunssan. En tietenkään ketään ala syyttelemään, eihän kaikelta voi suojata ja ei flunssaan kuole. On vaan ihan sydäntäraastavan kamalaa kattoa kun oma lapsi kärsii. Nyyh.
Ja kun mieskin on vaan niin hemmetin väsynyt (varmaan sillekin tulossa flunssa) niin minähän tässä valvon ja huolehdin vauvasta! Yleensä makuuhuoneessa viihtyvä koirammekin on siirtynyt olohuoneen puolelle ja nukkuu tuossa sohvalla pää sohvatyynyn alla, ettei vaan tarvitse kuunnella vauvan itkua ja miehen kuorsausta. Onneks oon ite terve. Ainakin toistaseks. Valivali.
Sitten mukavempiin aiheisiin... Ihan pakko kertoa tiivistetty versio viime vuoden vikasta päivästä, siis joululahjastani! Minulla ei ollut hajuakaan päivän tapahtumista. Eli viime keskiviikkoaamuna heräsin kahvin tuoksuun ja mies keittiöstä jo huutelikin aamupalalle. Kahvia, karpalomehua, puuroa (mies oli tehnyt, oho!) ja täytettyjä patonkeja. Jopa Hesarin Sudoku (jonka pakkomielteisesti täytän joka aamu) oli leikattu irti lehdestä ja odotti pöydällä ratkaisemista. Aamupalan jälkeen mies muistutti, että uimapuku pitää ottaa mukaan. Pakattiin koira, vauva ja itsemme autoon ja mies vei minut kylpylään. Siellä sain ohjeeksi nauttia itsekseni 2 tuntia ja sen jälkeen ilmoittautua respassa. Lilluin kaikenmaailman kuuma- ja mineraalialtaissa ja testasin kaikki saunat ja höyryhuoneet. Respassa sain seuraavien 3 tunnin ohjelman: hemmotteluhoitoja! Niitä ei voi edes kuvailla, olivat niin ihania. Auto nouti minut oven edestä ja takapenkillä odotti iso kulhollinen vaahtokarkkeja ja viinirypäleitä ja pieni pullo Rosé Shamppanjaa. Matka jatkui kotiovelle, jossa vastassa oli ulkotulet ja mies ovella. Vaikutti hiukan hermostuneelta, mutta ajattelin sen johtuvan gourmet-ateriasta, jonka työllä ja vaivalla oli valmistanut - tarjolla haudutettua poronjalkaa, pinaatti-perunasosetta, timjamiporkkanoita ja salaattia. Ruokajuomana tietysti punkkua, valkkaria, samppanjaa, siideriä tai vettä. Päädyin viimeiseen.
Ainiin ja jälkiruokana mustikkarahkaa.
Ennen ruokaa mies kuitenkin pyysi minua nostamaan piironginkulmaa, kun oli kuulemma kännykkänsä tiputtanut sen alle. Siinä se sitten ryömi ja jäi polvelleen. Piirongin alta löytyi kännykän lisäksi timanttisormus ja mies kosi. Vastasin tottakai kyllä, shokista toivuttuani.
Matka jatkui Helsingin keskustaan ja hotellin sviittiin. Saunottiin sviitin pikkusaunassa ja käytiin parvekkeella tuijottelemassa kadulla tallustelevia muurahaisen kokoisia ihmisiä. Laittauduttiin ja nautittiin hotellin tarjoamat samppanjalasit hotellin aulabaarissa live-pianistia kuunnellen. Mies oli järjestänyt meille pääsyn erään yökerhon VIP-tilaan, jossa meistä pidettiin todella hyvää huolta! En oo eläissäni maistanu niin hyvää samppanjaa, kun yökerhon tarjoama Dom Perignon. Namiskuukkeli! Skoolattiin klo: 00.00 muovitetulla parvekkeella (ei ollu yhtään kylmä) katsellen raketteja taivaanrannassa Helsingin kattojen yllä. Väsytti todella paljon, mutta sinnittelin puoli kolmeen, jolloin palattiin hotellihuoneeseen. Miehellä oli paketillinen nakkeja ja foliota mukana ja saunan kiukaalla se hiprakassa paisteli mulle nakkeja, kun pitäähän uutena vuonna nakkeja saada! Huhhhuh mikä päivä!
Pari ongelmaa oli: mulla oli koko ajan ihan älytön ikävä Lumi-vauvaa ja rinnat oli tosi kipeet ja niitä piti lypsää melko usein, jopa siellä yökerhon vessassa. :ashamed: Niin ja kun ei oo vuoteen viinaa juonu, ni krapula kesti sen pari päivää, vaikka en edes kauheesti juonu. Lypsin vielä varmuuden vuoksi "pahat maidot" pois, ennen kun haettiin vauva hoidosta, vaikka eihän mulla alkoholia veressä moneen tuntiin ollut ollutkaan. Siitä alkoivat ongelmat. En tiedä johtuiko krapulasta vai mistä, mutta maitoa tuli tähän iltaan asti todella vähän ja jouduttiin antamaan melko paljon korviketta. Hoidossahan vauva oli saanut ainoastaan korviketta ja kotona ilmeni sellaiset mahanväänteet vauvalla että oksat pois. Ja sitten vielä se flunssa. Onneks oli pikkuniistäjä valmiiks ostettuna, ni sillä saa pahimmat räät pois pyörimästä. Vauva herää tunnin välein tukkoseen nenään, ni enhän mä saa unta! Ei oo onneks kuumetta. Se rajahan on pyllystä 38,5 astetta, eikä oo ollu kun jotain 37,7 eli ihan normaalia. Neuvolahan meillä on viikon välein ja viimeks eilen
painoa oli jo 3200 g ja pituutta 51 cm, eli hyvin tyttö kasvaa. Hoikkahan se on, ihan niinku vanhempansa vauvana. Täytyy nyt nauttia vielä tosta koosta, kun sitä jaksaa yhdellä kädellä kantaa. Ei enää kauaa...
Tervetuloa
jennae! Mä en tosta rintatulehduksesta tiedä mitään, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että kun maitoa ei oikein pari päivää sitten tullu, ostin Weledan imetysteetä ja se kyllä oikeesti auttoi pahasta maustaan huolimatta. Eli jos maitovarojen ehtymistä pelkäät, kokeile tota tai jotain muuta imetysteetä (esim. frantsila).
Nyt koitan nukkua.
Aino & Lumi 1 kk + pari viikkoa