Yllättävän moni pitää joulupukkia turhana! :O Kamalaa.
Itse olin ehkä 8-vuotias, kun sain asian oikean laidan tietää. Olihan se vähän pettymys, mutta sitä aiempien vuosien joulun taikaa en vaihtais mistään hinnasta pois. Pikkuveli kertoi naapurinpojan kertoneen. Äiti kysyi kyllä sen vuoden kesällä, että tiedänhän minä, miten se oikeasti menee. Sanoin, että tiedän.
Itse kerroin totuuden 8 vuotta nuoremmalle pikkusiskolleni saunassa, äitini pyynnöstä. Äidin mielestä totuuden kertominen ei ollut enää vanhempien tehtävä. Hetki oli aika herkkä, yhdessä sitten purettiin pettymystä, onnellisia muistoja ja aikuistumisen tuskaa.
Meillä ei muuten uskottu jumaliin, mutta joulupukkiin kyllä. Se oli sellaista huumaavaa taikaa, jota epäilin tosin ensi kerran jo viisivuotiaana, miten ne tontut muka öisin käy meillä tuomassa tavaraa tonttupussiin, kun ovikin on lukossa...
On vaan jotenkin uskomattoman julmaa, ettei lapsille anneta joulun taikaa, kun ovat vielä tarpeeksi pieniä siihen uskoakseen. Minusta siis.
Ehkä jos ei ole koskaan sitä itse kokenut, eikä sitten lapsilleenkaan sitä anna, niin eihän sitä tiedä mitä menettää.
Kaverini vanhemmat vetivät kyllä pohjat - paljastivat pukkivalheen JOULUAATTONA. Kivat niille.