Jouluongelma! Veljen lapset saavat järkysti lahjoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonttutar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo asia on sun ihan itse hoidettava lastesi kanssa. Ei ole sun veljesi (eikä kenenkään muunkaan) tehtävä huolehtia sun lastesi kasvatuksesta tämän asian suhteen. Vain sinun.

Jatkossakin tulee aina tilanteita, että joku muu saa enemmän, joku muu on onnekkaampi, joku muu pärjää paremmin. Ei se ratkea sillä, että kiellät heitä olemaan omiasi onnekkaampia ja paremmmin pärjääviä.

Tämä on silti aivan eri kuin esim. syntymäpäivälahjat. Joulupukki edustaa jotain oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta. Sitten homma menee näin. Ja mun isompi poika olis varmasti haaveillut moisesta ajettavasta leikkitraktorista, mutta ajatus on se, että lapset eivät aina saa kaikkea mitä haluavat. Me emme myöskään lasten kanssa kiertele lelukaupoissa jossa lapset voi nimetä toivejoululahjojaan. Emme myöskään katsele maikkarin lastenohjelmia, ettei lapset joudu tolkuttomaan mainosvirtaan. Haluamme säilyttää joulun magiaa edes vähäsen. Se ei sillä tavalla säily, että katotaan kaikki valmiiksi ja suorastaan imetään medioista ja kaupoista lahjaideoita... No en mä muiden tapoja arvostele, mutta tässä onkin se eroavaisuus, että nyt veljeni perheen tapa koskettaa meitäkin.

Mieheni vanhempien luona tätä ongelmaa ei ole, koska mieheni veli perheineen on samoilla linjoilla meidän kanssa.

Tuo asia on sun ihan itse hoidettava lastesi kanssa. Ei ole sun veljesi (eikä kenenkään muunkaan) tehtävä huolehtia sun lastesi kasvatuksesta tämän asian suhteen. Vain sinun.

Jatkossakin tulee aina tilanteita, että joku muu saa enemmän, joku muu on onnekkaampi, joku muu pärjää paremmin. Ei se ratkea sillä, että kiellät heitä olemaan omiasi onnekkaampia ja paremmmin pärjääviä.

Minusta olisi ihan ajattelevaista ja kohteliasta oman perheen aikuisten kesken vahan miettia yhdessa, kuinka toimia. Tarkoitus lienee, etta kaikilla on mukava joulu.

mikä tässä on se ongelma? se että äiti kärsii alemmuuskompleksista?

Ai että se, että ei halua ostaa tonnin lahjoja lapsilleen olisi merkki alemmuuskompleksista? Siis tässä ei ole kyse siitä mihin olisi varaa ja mihin ei. En haluaisi ostaa tonnin joululahjoja vaikka olisin miljonääri. Mutta et ilmeisesti ymmärrä pointtiani. Ilmeisesti olet niitä äitejä joka elää kädestä suuhun ja laittaa kaikki liikenevät rahat aina joululahjoihin. Sittenhän sitä on kiva tuntea hyvää omaatuntoa kun on ostettu kalliit lahjat... huhheijaa...

[QUOTE="ap";27706803]Ai että se, että ei halua ostaa tonnin lahjoja lapsilleen olisi merkki alemmuuskompleksista? Siis tässä ei ole kyse siitä mihin olisi varaa ja mihin ei. En haluaisi ostaa tonnin joululahjoja vaikka olisin miljonääri. Mutta et ilmeisesti ymmärrä pointtiani. Ilmeisesti olet niitä äitejä joka elää kädestä suuhun ja laittaa kaikki liikenevät rahat aina joululahjoihin. Sittenhän sitä on kiva tuntea hyvää omaatuntoa kun on ostettu kalliit lahjat... huhheijaa...[/QUOTE]ei ku tarkoitin sitä että sulla on kompleksi kun muksut ei saa saman verran lahjoja kuin veljesi muksut. ei ne pennut tiedä kenen lahja on kallein. jos vanhempi ei sitä erikseen mainosta. ja mitä väliä vaikka toinen saa miljoonan arvoisen jos se omalahja on se mitä ite on halunnut ja arvoltaan 10e.

ei ku tarkoitin sitä että sulla on kompleksi kun muksut ei saa saman verran lahjoja kuin veljesi muksut. ei ne pennut tiedä kenen lahja on kallein. jos vanhempi ei sitä erikseen mainosta. ja mitä väliä vaikka toinen saa miljoonan arvoisen jos se omalahja on se mitä ite on halunnut ja arvoltaan 10e.

Onko sinulla lapsia? Ja jos on, minka ikaisia?
Ihan pienten kanssa asia on kuten sanot, mutta kun ikaa tulee lisaa, asia mutkistuu.

Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin!
Me olemme ratkaisseet asian sillä, että vietämme aatot erikseen. Muutenkin oman perheen rauhaa on ihan liian vähän tarjolla. Lapsi saa kyllä elämässä tuutin täydeltä epätasa-arvon kokemuksia.

ymmärrän kyllä aloittajaa. Itse muistan yhden joulun, kun tapanina menimme mummolaan, ja serkkujen perhe oli siellä joulunvietossa. Nämä kaksi lasta olivat saaneet hirmuisesti enemmän lahjoja kuin me kolme (sen ymmärsin vielä, kun ovat varakkaampia), mutta kun mummi oli ostanut lahjat vain näille serkuille, eikä meille mitään- se tuntui ikävältä alle kymmenvuotiaasta. Mummille poikien lapset olivat aina parempia kuin tytärtensä lapset.

Mina luulen ymmartavani ap:n harmistusta...

Entapa jos ensi vuonna sovitte kuinka monta pakettia kullekin lapselle tulee? Olkoon sitten pelikonsoleja tai villasukkia...

Miksi ihmeessä se pitäisi sopia etukäteen? En minä alkaisi rajoittaa omia lahjaostoksiani sen takia, että jollain toisella perheellä ei ole varaa ostaa yhtä paljon lahjoja kuin minulla... Toki se enemmän lahjoja jakava perhe voi jättää halutessaan muutaman paketin kotiin ja ne voivat sitten olla iloinen yllätys tapanina tai milloin nyt kukin perhe sieltä jouluviettopaikasta kotiutuukaan. Tai sitten ne pari pakettia voidaan avata joulu aattoaamuna ennen kyläpaikkaan lähtemistä.

on . ja ihan omasta lapsuudestani muistan että ei mua haitannut vaikka serkut sai isomman kasan lahjoja kun itselle tuli, jos omassa kasassa oli se mitä itse oli halunnut. ei siinä hirveesti enää muiden paketit kiinostanu.

Hyva, etta sinulla on tuollainen kokemus. :)

Omilla muksuillani ei ole ihan yhta hyva. Ensinnakaan aina ei ole mitaan varsinaista erityistoivetta ja meilla ongelmana on lahinna isovanhempien puolelta tuleva eriarvoisuus. Muksut kylla pystyvat muun ymmartamaan, mutta se on liikaa ja se on jatkunut niin kauan, etta he ovat sen huomanneet, vaikka olen yrittanyt pehmentaa asiaa.

ei ku tarkoitin sitä että sulla on kompleksi kun muksut ei saa saman verran lahjoja kuin veljesi muksut. ei ne pennut tiedä kenen lahja on kallein. jos vanhempi ei sitä erikseen mainosta. ja mitä väliä vaikka toinen saa miljoonan arvoisen jos se omalahja on se mitä ite on halunnut ja arvoltaan 10e.

No pointti on nyt se, että mun poika olisi varmasti halunnut moisen päältäistuttavan traktorin. Mutta olin sanonut, ettei joulunakaan mitä vaan voi saada. Kirjoitettiin sitten pukille kirje ja hyvät lahjat. Ja lapset olivat todella iloisia. Ja lapset eivät tajua lahjojen arvoa, mutta poikani kyllä tajuaa että tuo traktori on jotain aivan uskomatonta...

Ja se traktori on siellä. Sen ovat nimittäin ostaneet minun vanhemmat. He tukevat veljeni perhettä näissä asioissa, koska he ovat huomattavasti vähävaraisempia kuin me. Huomattavasti. En vain halunnut korostaa tuota asiaa, mutta pakkohan se nyt on sanoa kun mua syytellään kateelliseksi ja kaikkea muuta... Eli tässä ei todellakaan ole kyse siitä, että kellä olisi rahaa. Vaan siitä, että toinen kustantaa ylikalliit lahjat vanhempien avulla ja veronpalautuksilla, joille olis kyllä parempaakin käyttöä... No se on ihan oma asia jos haluu kaiken tuhlata, mutta kun tämä nyt vaikuttaa meidänkin jouluun...

[QUOTE="ap";27706790]ajatus on se, että lapset eivät aina saa kaikkea mitä haluavat. [/QUOTE]

No se on sun periaattees ja siitä sun pitää sitten itse vastata. Et sä voi elää elämääs niin, että vaadit muita toimimaan sen mukaisesti, että se mahdollisimman vähän poikkeaa omasta tavastanne.

Elämä on. Onko sun lapses aikuisina niitä, jotka itkee kun naapuri on päällikkö ja itse on työntekijä, työkaverilla on isompi ja uudempi auto, serkku rakensi talon jossa on tuplasti neliöitä kuin omassa..?

[QUOTE="ap";27706803]Ai että se, että ei halua ostaa tonnin lahjoja lapsilleen olisi merkki alemmuuskompleksista? Siis tässä ei ole kyse siitä mihin olisi varaa ja mihin ei. En haluaisi ostaa tonnin joululahjoja vaikka olisin miljonääri. Mutta et ilmeisesti ymmärrä pointtiani. Ilmeisesti olet niitä äitejä joka elää kädestä suuhun ja laittaa kaikki liikenevät rahat aina joululahjoihin. Sittenhän sitä on kiva tuntea hyvää omaatuntoa kun on ostettu kalliit lahjat... huhheijaa...[/QUOTE]

Mikä ihme sitten on ongelmasi? Jos sinä et HALUA ostaa lapsillesi enempää lahjoja, niin se on voivoi, täysin oma päätöksesi, että lapsesi saavat vähemmän lahjoja kuin heidän serkkunsa. Veljelläsi taas on oikeus ostaa lapsillensa ihan niin paljon lahjoja kuin sielu sietää.

[QUOTE="vieras";27706834]Miksi ihmeessä se pitäisi sopia etukäteen? En minä alkaisi rajoittaa omia lahjaostoksiani sen takia, että jollain toisella perheellä ei ole varaa ostaa yhtä paljon lahjoja kuin minulla... Toki se enemmän lahjoja jakava perhe voi jättää halutessaan muutaman paketin kotiin ja ne voivat sitten olla iloinen yllätys tapanina tai milloin nyt kukin perhe sieltä jouluviettopaikasta kotiutuukaan. Tai sitten ne pari pakettia voidaan avata joulu aattoaamuna ennen kyläpaikkaan lähtemistä.[/QUOTE]

Itsekin heitit hyvat ehdotukset kehiin...
Joulun pointti lienee mukava yhdessa olo perheen kesken. Ja perheella on yleensa yhteiset saannot, miksei sitten joulunakin? Lasten juhlahan se yleensa on, aikuiset voivat joustaa.

[QUOTE="ap";27706841]olin sanonut, ettei joulunakaan mitä vaan voi saada.

No se on ihan oma asia jos haluu kaiken tuhlata, mutta kun tämä nyt vaikuttaa meidänkin jouluun...[/QUOTE]

Toistan itseäni: et todellakaan voi määrätä muita elämään sun standardien ja periaatteiden mukaisesti!!!

[QUOTE="ap";27706841]No pointti on nyt se, että mun poika olisi varmasti halunnut moisen päältäistuttavan traktorin. Mutta olin sanonut, ettei joulunakaan mitä vaan voi saada. Kirjoitettiin sitten pukille kirje ja hyvät lahjat. Ja lapset olivat todella iloisia. Ja lapset eivät tajua lahjojen arvoa, mutta poikani kyllä tajuaa että tuo traktori on jotain aivan uskomatonta...

Ja se traktori on siellä. Sen ovat nimittäin ostaneet minun vanhemmat. He tukevat veljeni perhettä näissä asioissa, koska he ovat huomattavasti vähävaraisempia kuin me. Huomattavasti. En vain halunnut korostaa tuota asiaa, mutta pakkohan se nyt on sanoa kun mua syytellään kateelliseksi ja kaikkea muuta... Eli tässä ei todellakaan ole kyse siitä, että kellä olisi rahaa. Vaan siitä, että toinen kustantaa ylikalliit lahjat vanhempien avulla ja veronpalautuksilla, joille olis kyllä parempaakin käyttöä... No se on ihan oma asia jos haluu kaiken tuhlata, mutta kun tämä nyt vaikuttaa meidänkin jouluun...[/QUOTE]siis olet kateellinen siitä että vanhemapasi ovat ostaneet traktorin? tulihan se sieltä...

Tässä yksi syy miksen halua lapsille opettaa joulupukin olevan totta ja joululahjojen määrän olevan suhteessa kilttiyteen. Toisaalta lienen onnekas siinäkin että esikoinen ei joulun päälle ymmärrä ja kakkonen tykkää Luciasta huomattavasti enemmän kuin joulusta. Nuoremmat vielä niin pieniä etteivät edes tiedä mitä joulu tarkoittaa. :D

Mutta siis yleisesti, jos se joululahjojen määrä on itse tehty valinta eikä johdu siitä ettei ole varaa ostaa niitä lahjoja mitä haluaisi niin ei kai sen iso ongelma pitäisi olla? Siis jos tuolla lahjojen määrällä ja laadulla halutaan antaa lapsille se satumainen joulu niin meneekö se (jopa noin pienillä?) pilalle siksi että toiset saavat enemmän ja kalliimpia lahjoja?

Ei sillä, jos joulua vietetään jossain kaukana mummolassa niin en kyllä jaksaisi raahata sinne hirveää määrää isoja paketeita. Mutta tosissaan se on sen veljen perheen asia jos noin tykkäävät tehdä. Itseä, omaa toimintaa ja asennetta on kuitenkin helpompi muuttaa kuin toista.

[QUOTE="ap";27706695]Meillä ei johdu edes rahatilanteesta. Meillä olis kyllä varaa törsätä enemmänkin, mutta kun kyse ei ole siitä. Ihan järjetöntä laittaa tommosia rahoja joululahjoihin...[/QUOTE]

No sitten olet ihan hiljaa ja annat veljen törsätä kun haluaa. Jos olisitte köyhiä ja sen takia ette pysty ostamaan lapsillenne enempää niin olisin sitä mieltä, että veljenkin pitäis edes osa lahjoista avata kotona vasta, mutta jos teillä on vain joitain typeriä periaatteita niin en ymmärrä mitä urputat. Eihän veljesi silloin ole syypää teidän lastenne pettymykseen, vaan sinä itse.

[QUOTE="vieras";27706864]No sitten olet ihan hiljaa ja annat veljen törsätä kun haluaa. Jos olisitte köyhiä ja sen takia ette pysty ostamaan lapsillenne enempää niin olisin sitä mieltä, että veljenkin pitäis edes osa lahjoista avata kotona vasta, mutta jos teillä on vain joitain typeriä periaatteita niin en ymmärrä mitä urputat. Eihän veljesi silloin ole syypää teidän lastenne pettymykseen, vaan sinä itse.[/QUOTE]

:headwall:

Olkoon...

No se on sun periaattees ja siitä sun pitää sitten itse vastata. Et sä voi elää elämääs niin, että vaadit muita toimimaan sen mukaisesti, että se mahdollisimman vähän poikkeaa omasta tavastanne.

Elämä on. Onko sun lapses aikuisina niitä, jotka itkee kun naapuri on päällikkö ja itse on työntekijä, työkaverilla on isompi ja uudempi auto, serkku rakensi talon jossa on tuplasti neliöitä kuin omassa..?

En usko että ovat sellaisia, koska kotona saavat erilaisen esimerkin. Olemme aina eläneet hiukan varojemme alle. Ja etenkin veljen perheen suhteen olemme olleet varovaisia. Mutta tuntuu siltä, että suurelta osalta on mennyt pointti ohi täysin. Uskokaa tai älkää, eivät kaikki varakkaatkaan haluaa levennellä. Eivät varsinkaan lasten joululahjoilla...

Mä luulen myös, että lapset ovat onnellisia saadessaan toivomiansa lahjoja. Eivät osaa varmaan noin tarkkaan vertailla kuin sinä ap. Jos sun lapsesi on toivonut pukilta kauko-ohjattavaa autoa ja veljen poika on toivonut ipadia ja saavat haluamansa, niin eikö se ole hyvä asia? Ei niiden rahallisella arvolla niin väliä ole. Toki tilanne on eri, jos sun lapset on toivonut samoja kalliita juttuja, mutta eivät niitä saa.

Yhteistyössä