* JOULUNTÄHDET 2006 *

Terve kaikille!
Mä en nyt kykene lukee kuulumisia... Mulla on tosi kipee epparihaava, se pirulainen meni aukeemaan, enkä mä oo kyenny moneen päivään tekemään mitään. Nyt vasta pystyn istumaan, ja heti piti koneelle tulla...
Onkos muilla ollu ongelmia alapään kanssa?
Vauva voi hyvin, paino oli noussu neuvolassa jo ihan kivasti yli syntymäpainon. Yhteistä rytmiä haeskellaan, meillä noi isommat lapset määrittelee aika lailla tän päivärytmin ja vauvan täytyy sopeutua siihen. Ihan hyvin on alkanu rullaamaan, nukkuu öisin jo viitisen tuntia putkeen, kun alkuun heräili kahden tunnin välein. Päivisin on hereillä jonkun verran, ja silloin noi sisarukset auttaa ja halaa ja pussaa kovasti pikkusta.
Yllättävän helpolla on menny alku, siis just noiden sisarusten kanssa. Mustasukkasuutta ei ole vielä, vaikka jonkun verran joudun niitä pitämään yksin syömässä tms, kun vauva tarvii mua. En voi keittiössä vauvaa syöttää, kun en pysty istumaan enkä seisomaan...
Mites muilla on sisarukset ottanut vauvan?
Mieskin on taas töissä, ottaa lisää isyyslomaa enskuussa, joten yksin on pärjättävä. Vaan kyllä tää tästä...
Mä koitan tulla lukemaan teidän juttuja ja kirjottamaan synnytyksestäkin, kunhan taas persaus kestää :LOL:
Mahza ja Rontti 1vko6pvä
 
Huomenia!

Meillä neiti nukkuu vaihtelevasti. Toisinaan yöllä nukkuu ekaks 6tunnin pätkän ja sitten parin-kolmen tunnin pätkän. Tänään kuitenkin heräs tuossa kuuden maissa,kun kakat oli tullu tai tuli jo viiden aikaan kun syötiin ja laiton neidin sänkyyn ja olin tietenki ite nukahtanu..

Isommilla ei oo ollu ollenkaan mustasukkaisuutta. Tytöt on siis 4v. ja 3v. ja kovasti auttelevat vauvanhoidossa ja tahtovat pitää sylissä jne. Vielähän se mustankipeys ehtii tulla.. Eilen olivat mummulassa päivän ja kova ikävä heillä oli vauvaa, kun hain heidät sieltä. Illan sitten halusivat vain olla lähellä vauvaa! Meillä on taidettu nyt sitten päättää nimi vauvalle,mutta se paljastetaan vasta ristiäisissä ja palstalla sen jälkeen.

neiti taisi herätä syömään,joten imetyspuuhiin!
 
Väsyneet tervehdykset! Oltiin tuossa viikonloppuna reissussa mummolassa 300km:n päässä ja meni kyllä ns.rytmit ihan sekaisin. Ukkeli nukkui tietysti automatkat, n. kolme ja puoli tuntia yhteen suuntaan. Yönukkuminen oli sitten sitä sun tätä, 3 tuntia tais olla pisin pätkä minkä herra suvaitsi nukkua, muuten semmoisia tunnin-puolentoista pätkiä. Muuten reissu meni oikein hyvin. Jopa meidän sairas mummikin sai taas uskoa kestää vaikeat hoidot kun tapasi pienen lapsenlapsen.

Ens viikonloppuna tai siis itse asiassa ylihuomenna alkaakin pidempi reissu. Lähdetään toiseen mummolaan Rovaniemelle. Se onkin sitten ainakin 11 tunnin matkustus. Tietysti taukoja on pidettävä tiuhaan. Vähän harmittaa kun isovanhemmat asuu niin kaukana, että pikkumies ehtii aina kasvaa tosi paljon ennen kun seuraavan kerran nähdään. Sitä vaan on oltava siellä missä on ne työt...

Asiasta toiseen, meidänkin poika on "havahtunut" tähän maailmaan. Hereillä ollessaan tutkailee kiinnostuneena ympäristöään ja yks lempijuttu on kaiutin. Meillä on nimittäin sohvan selkänojan päällä pienet kaiuttimet ja poju kattelee ja kuuntelee sinne päin tosi kiinnostuneena, mistä se ääni oikein tulee. Ihana kattoo kun toinen alkaa kiinnostua aina vain enemmän ja enemmän ympäristöstään.

Nyt taas poika nukahti, joten menen laittaa pyykkiä. Sitä kun tulee ihan kotitarpeiks!!!
 
Meillä ei edelleenkään ole uni rytmeistä hajuakaan =) Mutta olen nyt alkanut muutomana iltana tekemään niin, että kymmenen aikaan vaihdetaan pojalle yöpuku pääle ja puhdas vaippa, hetki vielä katsellaan tvtä ja möllötetään olohuoneessa ja puoli yhdentoista-yhdentoista aikoihin mennään makuuhuoneeseen hämärään syömään ja sielä sitten makoillaan (poika makoilee) niin kauan kunes nukahtaa ja ennen aamua ei sieltä poistuta muuta kun vaippa puuhiin. Saas nähdä jos tuo joskus tässä ymmärtää että se makuuhuoneeseen illalla meno tarkoittaa yöunille rupeamista.

Mutta nyt poika kitisee, täytyy mennä...
 
mahailija
Moikka pitkästä aikaa.
Meillä kaikki hyvin. vauva kasvaa silmin nähden hyvin. Eka neukkutätin tarkastus näytti jo 200g lähtöpainoa enemmän. Esikoinen ei meinannut millään saavuttaa edes lähtöpainoaan, mutta tää taitaa olla vähän erinlainjen tapaus.
Aika paljon meidän tyttö itkee ja huutaa päivisin. yöt on hiljaa ja korkeintaan ähisee, mutta enää ei huuda öisi. syö 2-3 kertaa yössä, syö ja nukahtaa. Tosi tyytyväinen olen ja itse oon pysyny virkeänä, kun saan nukkua suhteellisen hyvin yöt. Toivottavasti yöunet ei muutu. Esikoisella mä olin ihan finaalissa just ainaisen väsymyksen kanssa. Taidan kestää aika heikosti väsymystä.
En muista laitoinko synnytyskertomusta odottavien puolelle, mutta tässä uusinta. oli niin helppo ja lyhyt, että kertominen on nopeaa. Käynnistettiin melkein 2vk yliaikaisena. Menin osastolle klo 7.00 2 tabua olin saanut emättimeen ja supistuksia tuli, mutta ei kipeitä ja kohdunsuussa ei ollut mitään edistystä. Klo 18 päätin poistua sairaalasta, koska olin kyllästynyt koko touhuun. Lupasin tulla takaisin klo 22. Klo 22 olin sairaalalla, kohdunsuussa ei edelleenkään mitään muutosta. Kalvot puhkesivat klo 22.30. Saman tien kovat supparit alkoi ja saliin lähdettiin. Pyysin heti epiduraalin, joka rupes auttamaan n klo 23.45. sain reilun tunnin levähtää ja n klo 01.00 alkoi ponnistuttaa. paikat oli 9cm auki ja kätiö käski läähättää. ei siitä mitään tullu, oli pakko ponnistaa ja tyttö syntyi kahdella ponnistuksella kätilön toppuuttelusta huolimatta. En revennyt, eikä tikkejä siis tullu. Ihana synnytys.
Huutaako taidän lapset paljon? Meidän tyytö huutaa melkein kaiken valveillaoloaikansa.ainakin 4-5 tuntia tulee huutoa päivään. Oon yrittäny kantoliinaa, reppua, sänkyä, autokoppaa, keinua, tuttia, vaipanvaihtoa, kävelyä, hyssyttelyä, laulua... Tissi auttaa siksi aikaa kun on suussa. Jotenkin tuntuu, että ei sillä suurta hätää voi olla, kun yöt nukkuu hyvin. Ihmetyttää vaan.
 
Niin piti vielä kertomani, että ihan kun oltaisiin bongattu poika nauramassa ääneen. Mies vaihtoi pojalle vaippaa niin alkoi toinen hymyilemään ja päästeli ääniä jotka erehdyttävästi muistutti nauramista =) Ja anoppi sanoi että oli havainnut samanmoista ääntelyä lauantaina kun oli poikaa sylissä pidellyt.


tinde ja Pyry
 
Tinde: Kyllä meidänki poju tuntuu nauravan ku vetää suun oikein suureen hymyyn ja päästelee tosi innostuneita ja hassuja ääniä kun sille juttelee ja nauraa :)

Täällä on muuten myös aikamoiset suihkutissit ja siitä vissiin johtuukin tuo että poju puklailee ja hikottelee paljon ja kärsii myös aikamoisista ilmavaivoista rela-tipoista huolimatta.
Meillä on annettu noita tippoja jo kuukauden ajan ja auttavat ainakin sen verran että maha ei mee kovin kovalle ja rupsutkin tulee helpommin.

Eilen oli ne ristiäiset ja nimeksi tuli Lassi Tapani :)
Meidän toinen kissa on Leevi ja raskausaikana vitsailtiin että meille tulee nyt se Lassi, mutta pojun synnyttyä hoksattiin että sehän näyttääkin ihan Lassilta varsinkin kun hymyilee niin se päätyi sitten nimeksi :)

Mä oon keksiny muuten hyvän keinon ku Lassin masua vääntää -turvakaukalo auttaa :) Yks ilta en jaksanu enää kannella pojua niin laitoin turvakaukaloon kun on siinä niin rauhassa aina kun ollaan menossaki niin Lassi alkoikin rupsuttelemaan ja rutisi siinä kymmenen minuuttia ja nukahti :) Nytkin makoilee ja rupsuttelee kaukalossa kun masua meinas vääntää hirmuisesti eikä äipän sylissäkään ollut hyvä olla.

Ruuan laittoa pitäis alkaa miettimään... Jääkaapissa ois kyllä eilisen jäljiltä voileipäkakkua, croisanteja ja pasteijoita :p

pimmi + Lassi
 
Nyt mä sen keksin!!!! B) Nimittäin ratkaisun meidän nukahtamispulmaan. Se on rintareppu(sen keksijälle suuri kiitos). Tänään päivällä laitoin tuon pikku-ukon rintareppuun, kun oli pakko ehtiä siivoamaan ennen vieraiden tuloa ja ei sitterissä tuntunut viihtyvän. Ukko sitten nukahti saman tien, kun sen sinne lykkäsin ja vähän ajan kuluttua kun nostin omaan sänkyyn niin ei tajunnut maailmasta enää mitään. Sama juttu kävi myöhemmin päivällä, kun laitoin ruokaa. Nyt jännätään toimiiko sama konsti yöllä. Viime yönä nimittäin taas valvottiin klo.2-5.30, kun ukko ei taas millään rauhottunut omaan sänkyynsä :/

Musta on ruennut pikkuhiljaa tuntumaan, että multa on maidon tulo vähentynyt todella paljon parin viimepäivän aikana. Meinaa paniikki iskeä, että nytkö se sitten loppuu mun hyvin alkanut imetys :'( Toivotaan kuitenkin, että tää olis vaan väliaikasta...

Huomenna mennään kattomaan meidän hää/ristiäis-juhla paikkaa, ihanaaaa :D

Nelly ja "Jaakko" 2vko 3pv
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 14:27 mahailija kirjoitti:
Moikka pitkästä aikaa.
Meillä kaikki hyvin. vauva kasvaa silmin nähden hyvin. Eka neukkutätin tarkastus näytti jo 200g lähtöpainoa enemmän. Esikoinen ei meinannut millään saavuttaa edes lähtöpainoaan, mutta tää taitaa olla vähän erinlainjen tapaus.
Aika paljon meidän tyttö itkee ja huutaa päivisin. yöt on hiljaa ja korkeintaan ähisee, mutta enää ei huuda öisi. syö 2-3 kertaa yössä, syö ja nukahtaa. Tosi tyytyväinen olen ja itse oon pysyny virkeänä, kun saan nukkua suhteellisen hyvin yöt. Toivottavasti yöunet ei muutu. Esikoisella mä olin ihan finaalissa just ainaisen väsymyksen kanssa. Taidan kestää aika heikosti väsymystä.
En muista laitoinko synnytyskertomusta odottavien puolelle, mutta tässä uusinta. oli niin helppo ja lyhyt, että kertominen on nopeaa. Käynnistettiin melkein 2vk yliaikaisena. Menin osastolle klo 7.00 2 tabua olin saanut emättimeen ja supistuksia tuli, mutta ei kipeitä ja kohdunsuussa ei ollut mitään edistystä. Klo 18 päätin poistua sairaalasta, koska olin kyllästynyt koko touhuun. Lupasin tulla takaisin klo 22. Klo 22 olin sairaalalla, kohdunsuussa ei edelleenkään mitään muutosta. Kalvot puhkesivat klo 22.30. Saman tien kovat supparit alkoi ja saliin lähdettiin. Pyysin heti epiduraalin, joka rupes auttamaan n klo 23.45. sain reilun tunnin levähtää ja n klo 01.00 alkoi ponnistuttaa. paikat oli 9cm auki ja kätiö käski läähättää. ei siitä mitään tullu, oli pakko ponnistaa ja tyttö syntyi kahdella ponnistuksella kätilön toppuuttelusta huolimatta. En revennyt, eikä tikkejä siis tullu. Ihana synnytys.
Huutaako taidän lapset paljon? Meidän tyytö huutaa melkein kaiken valveillaoloaikansa.ainakin 4-5 tuntia tulee huutoa päivään. Oon yrittäny kantoliinaa, reppua, sänkyä, autokoppaa, keinua, tuttia, vaipanvaihtoa, kävelyä, hyssyttelyä, laulua... Tissi auttaa siksi aikaa kun on suussa. Jotenkin tuntuu, että ei sillä suurta hätää voi olla, kun yöt nukkuu hyvin. Ihmetyttää vaan.
:hug: kuullostaa tutulta täälläkin!!!!! nukkuu yöt poika suht hyvin ku saa iltahuutojen jälkeen nukkumaan.mut tosiaan meilläkin melekeen märisee valveilla olo aikansa,ei tyytyväinen sitterissa,repussa tai muuallakaan. vaikka olisi just syöny niin kätinä alkaa hetken päästä....
 
Hei! Täällähän taitaa olla tuttuja :)? Rekisteröidyin tänään tällekin sivustolle (ikäänkuin kuukauden ikäisen vauvan ja leikki-ikäisen äidillä olisi liian vähän tekemistä ;) ), vieläkö tänne(kin) voi tupata keskustelemaan..?

Tinuri, sama kuin Vauvalla :) ja Alpi-pojanpollero 1kk 2päivää
 
Moikka!

En ole ehtinyt juurikaan kirjotella. Aina sillon tällön käyn lukemassa muiden kuulumisia.

Eilen oli häiden kenraaliharjoitukset.
Olemme siis menossa kans naimisiin samalla kun tyttö kastetaan.
Kamalasti jännittää jo nyt. Toivottavasti kaikki menee hyvin enkä mokaa itseäni kovin pahasti.

Minulla ei juurikaan maitoa enää tule. En ole lainkaan imettänyt koska vauva ei vain yksin kertaisesti suostunut imemään.
Olen sitten pumpulla tyhjännyt rintoja.
Nyt aion lopetella sitäkin kun ei vain yksin kertaisesti ole aikaa siihen kun se kuitenkin vie niin paljon aikaa tolla käsikäyttöisellä pumpulla. Niskatkin alkaa olemaan aika jumissa tosta hommasta.
Omaa aikaa on muutenkin niin vähän joten en halua käyttää sitä rintojen pumppaamiseen.

Meidän tyttö ei kans suostu nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn.
Muutenkaan ei oikein viihdy muualla kuin sylissä.
Ilmavaivoja tytöllä on ollut aika lailla alussa. Nyt ovat jo onneksi vähentyneet. Esikoisella oli koliikki ja se oli todella rankkaa. Onneksi tämän neidin itkut ovat vähentyneet.
Te joiden vauvoilla on vatsavaivaa niin nostakaa sängyn päätyä hieman kirjojen avulla ylös. Ilma pääse vauvan masusta näin paremmin ulos. Meillä se on ainakin auttanut.

Te jotka annatte pullosta korviketta niin mitenkä maidon lämmitätte?
Minä lämmitin aluksi kuumassa vedessä, mutta yöllä se homma ei ole lainkaan kivaa. Itsellä kamala väsy ja vauva huutaa nälkäänsä. Vedessä lämmittäminen on niin kovin hidasta.
Olen siis nyt muutaman päivän ajan lämmittänyt maidon mikrossa.

Semmosta tällä kertaa.
Jaksamisia teille!

T:Maarit ja tyttö 4vko3pv
 
mahailija
Nyt sitten iski nuha, meidän tytölle. Kauheeta korinaa ja kuorsasuta koko yö. Isosisko oli kipeenä viime viikon ja nyt on vauva nuhassa. toivottavasti ei mene yöunet täysin. Mies tekee pitkää päivää töissä ja vähän jännittää olla kipeen tytsyn kanssa kotona. Onneks esikoinen on hoidossa päivät.
Mä lämmitin esikoisen maidon mikrossa. Ja monethan ei lämmitä pullomaitoa ollenkaan ja tuntuu se kylmänäkin kelpaavan.
Neuvolassa oli 4 viikkoiselle tytölleni tullut tasan kilo lisää painoa. olen niin tyytyväinen, kun ei tartte stressata sen syömisn kanssa, kun kerran paino nousee. Esikoisen kanssa oli aika rasittavaa, kun painostivat neuvolassa aloittamaan vellin ja kiinteet, kun ei paino noussu. Ei se vellien ja kiinteitten aloittaminen painonnousua parantanut.

=)
 
Moi! Tänään onkin mukavan aurinkoinen päivä pitkästä aikaa. Me oltiin tänään ensimmäistä kertaa ulkona kun vaapukka täyttää ylihuomenna sen kaks viikkoa. Kyllä oli jännää äiskällä ja iskällä, mutta neiti ei tainnut edes huomata ympäristön vaihtoa.

Täällä neiti on voinut melko hyvin, mitä nyt vatsavaivat välillä itkettävät. Olen nyt vähentänyt omien maitotuotteiden käyttöä jos siitä olisi apua. Eilen erehdyin syömään mustaa makkaraa ja luultavasti siitä neiti sai vatsan puruja.

Täällä nukutaan paremmin päivällä reiluja neljän tunnin pätkiäkin. Yölläkin kolmea tuntia, ainut vaan että uudestaan nukuttamiseen menee taas 1-3 tuntia.

Minulla on ollu karmee flunssa ainakin viikon eikä oon vieläkään hellittänyt. Ollaan vähän jännitetty tarttuuko neitiin, ei vilä ainakaan oo flunssan merkkejä. Nenänniistäjä ja kuumemittari on kyllä valmiiksi ostettu.

Muuten missä vaiheess muut ootte uskaltautunu ruokakauppaan vauvan kanssa? Me ei olla vielä oltu, mutta kai sitä kohta vois ajatella. Entä tietääkö kukaan mihinkä asti sairaalasta annetut neljän tunnin syöttövälit on voimassa, siis jos vauva nukkuukin pitenpään tarviiko herätellä? Meillä ei juuri pitempään nukukkaan, mutta eikös saisi jo pidempiä pätkiäkin nukkua jos nukuttaa?

Kyselen vähän tyhmiä, mutta ensimmäisen kanssa tuntee itsensä välillä niin avuttomaksi.
t.tähtityttönen+vaapukka 1vk+5 päivää.
 
Viivuska
Moi tähtityttönen. Meidän neiti on tänää neljä viikkoa ja ollaan melkein alusta asti kun tultiin kotiin niin annettu nukkua tytön niin pitkään kuin haluaa. Kyllä vauvatkin itse ilmoittavat kun nälkä on. Tosin, meillä tais vaikuttaa sekin kun neuvolantäti kävi kotona ja paino oli noussu neitillä erittäin hyvin niin siksikään ei olla enää isommin herätelty erikseen syömään. Meillä oli sairaalassa kans alussa se neljän tunnin välein herätys, ja viimeinen vuorokausi suurinpiirtein sai olla jo neljä ja puol tuntia. Neiti on yhesti nukkunutkin jo melkein seitsemän tuntia ja nälkä oli ihan normaalitasoa. Pari kertaa kuutta tuntia nukkunut. Muuten normaali on n. 3-5 tuntia öisin ja päivisin lyhyempiä unia. Tee niin kuin itse parhaaksi näet ja huomaat kyllä mikä teidän vauvalle on parasta :)
 
Huh, meidän ukko sai eilen jonkun "en-halua-tissiä" -kohtauksen :\| Nälkä selvästi pojalla oli, mutta tissillä vaan huusi, tarjosi sitä kuinka kauan tahansa. Viime aikoina poika ei ole enää ollut tissillä niitä kamalia maratoni syöttöjä jotka kesti parhaimmillaan monta tuntia, että on tainnut maidon tulo tasaantua pojan haluamalle asteelle... ainoa vaan että olen nyt sitten huomannut että noista tisseistä maito suorastaan valuu ulos ja mietinkin voisiko tuo olla syynä että poika ei välillä meinaa tissistä alkaa syömään ollenkaan.
Eilenkin sitten lopulta päädyttiin antamaan pullosta maitoa ja sen seurauksena miun tissini oli aivan ylitäydet ja sain yöllä kahteen kertaan nousta niitä tyhjentämään (vaikka poika heräsi ihan normaalisti syömään) ja tänään on ollut toinen tissi pikkasen kipeäkin :/ Kunhan ei mitään rintatulehdusta enää pääle iskisi, on tässä näitä tissi ongelmia ollut ihan omiski tarpeiksi asti muutenkin.

Me ollaan pikkusen koitettu alkaa opettamaan Pyryä nukahtamaan illalla omatoimisesti ettei tarvitsisi sylissä hyssytellä tai tissillä pitää kamalan pitkiä aikoja että toinen nukahtaisi. Eilen iltaruokailun jälkeen mies laittoi Pyryn omaan sänkyynsä ja kärsivällisesti laittoi tuttia suuhun tutin tiputtua ja rauhotteli poikaa nukahtamaan. Noh, pitkällisen tutin nostamis ja rauhottamis prosessin jälkeen poika nukahtikin ja nukkui 4 tunnin pätkän :D Saas nähdä jääpikö tuo nukuttamis puuha miehen harteille vai kelpaankohan minäkin maidon hajuisena siihen puuhaan =)

Ja Lassille onnea hienosta nimestä :flower:


tinde ja Pyry
 
Onnea Pyrylle, Eemelille ja Lassille hienoista nimistä :flower: :flower:

Jospas minäkin saisin rustattua sen synnytys-kertomuksen:

Elikkäs, torstai iltana meni vedet kotia, pikku hiljaa valuttelemalla. Varttia vaille kymmenen oltiin sitten sairaalassa. Supistuksia ei kuitenkaan tullut hirveästi ja ne ei vielä ollut kovin kipeitä. Paikat oli auki vain kahdelle sormelle. No nehän pani minut osastolle odottelemaan ja ukko kullan piti lähteä vielä kotia. Osastolla ei nukkumisesta tullu mitään kun niitä supistuksia kuitenkin tuli ja ne kuitenkin oli sen verran kipeitä. Otin siellä nukahtamis lääkkeen, mutta ei ollu apua ku tunniksi. Kolmesta neljään sitten seisoin suihkussa ja se helpotti oloa. Kuuden aikaan sain agua-rakkuloita neljä kappaletta selkään ja lämpögeelipusseja kaveriksi. Ne auttoivat sen verran että sain taas nukuttua vähän reippaan tunnin. Kymmenen aikaan painelin taas suihkuun ja seisoin siellä taas tunnin, mutta supistukset olivat jo niin kipeitä että vesikään ei juuri enään auttanut. Sitten ne otti vauvan sydänkäyrää yli tunnin kun vauva ei oikein liikkunut. Lopuksi laitettiin sellainen radiotyyny mahan päälle niin johan vauva heräs :D Oli kyllä yhtä tuskaa maata siinä mahdollisimman liikkumatta. Puoli yhden aikaan sitten katsottiin kohdun suun tilannetta ja sehän oli 5cm auki. Sain siinä samalla peräruiskeen ja sitten hoitaja lähti kyselemään onko synnytyssaleja vapaana. Hälytin miehen paikalle. Puoli kahdelta sitten päästiin synnytys-saliin.

Siellä ruvettiin taas ottamaan sydänkäyrää, sain onneksi istua kiikkutuolissa. Siinä pysty hieman rentoutumaan. Kätilöillä oli vuoronvaihto niin meilläkin vaihtui kätilö heti aluksi. Pyysin saada epiduraalin, ja sitäodotellas naukkailin ilokaasua ja siitä oli apu ja mies hieroi samalla selkää kun tuli supistuksia. Vähän ennen puolta kolmea sain sitten epiduraalin, ja sen jälkeen olo helpottui melkein heti. Nukahdin samoin tein ja nukuin johonkin neljään asti. Sitten alkoi ponnistuttaa jo kauheasti. Kaksikymmentä yli neljä sain luvan alkaa ponnistaa, kätilö sanoi että ennen viittä vauva on maailmassa ja niinhän se tyttö syntyi 16.50. Ponnistus vaihe oli helppo, se ei oikeastaan käynyt yhtään kipeää, välilihan kätilö leikkasi ihan varmuuden vuoksi, ettei tule repeämiä. Mies oli aivan ihana, kannusti kovasti ja oli koko ajan tukena. :heart: Mies leikkasi napanuoran ja kylvetti vauvan. Vaikka kotona vannoi ettei hän saata leikata, eikä varmaan kylvetä vauvaa ku se on limanen ja kaikkea!! Kummasti mieli muuttui kun vauva oli siinä :LOL: Synnytyksen kestoksi laitettiin 8 tuntia ja jotain en nyt muista tarkkaan. Ponnistus vaihe kesti 18 min ja jotain.
Olo oli synnytyksen jälkeen onnellinen ja hyvä. Illalla tuntu että voiskait sitä lähtä jo kotia :D Et semmonen synnytys täällä. Voisin lähtä ihan milloin vain uudestaan:D Niin ja meillä oli aivan ihana kätilö, ja synnytyksen jälkeen huomattiin vielä että meillä on yhteinen tuttu. Se oli mun entisen luokkakaverin äiti :LOL:


Maanantaina käytiin neuvolassa. Vauva voi erittäin hyvin. Painoi jo 3770g eli 350g enemmän kuin syntymäpaino ja neiti ei ollu 1vko ja 3 pv:n ikänen :LOL: On ainaki eväs maistunu.
Tänään käytiin ensimmäisen kerran ulkona kävelyllä. Autolla ollaan käyty ajelemassa jo pari kertaa kotiin tulon jälkeen.

Me pidetään ristiäiset ens kuun lopulla, niin pääsee myös miun mummi ja ukki Ruotsista ristiäisiin.

No tulipa kirjotettua.

Maria ja Typy 1vko 5pv
 
Heippa!

Ollaanpa tiputtu alas pinossa..

Meille sellasta et toissa yönä nukuttiin 7 tunnin pätkä ja oltiin makkarissa 21.30-10.00.. Viime yönä taas nukuttiin 6 tunnin pätkä ja taas kymmeneen asti sit lyhyemmillä pätkillä.. Et hyvin on yöt nukuttu.. Eilen vaan ilmes ongelma päiväunien kanssa.. Ei nukuttu eilen päivällä ku yx puolen tunnin pätkä ja sit mitä sylissä torkuttiin, ulos ei päästä ku on montapäivää ollu jo oikeet myrskytuulet, autolla en halua opettaa nukuttamaan, sitteri, tutti tai vaunu ei kelpaa.. Nukahta vaan tissiin ja syliin, mut heti ku laittaa vaunuun tai sänkyyn sylistä nukkumaan, niin säpsähtää alle 10 minuutissa hereille ja vaatii syliä/tissiä. Tutti siis ei enää neidille kelpaa ollenkaan!! Mites muilla?? Nukahtaako teidän vauvat päivällä hyvin? Mikä avuksi, ku meillä on täällä tällainen sylivauva?? Tänään on nimittäin aivan samanlainen päivä, ollaan mummolassa ja nukkuu vain sylissä ja heti taas hereille..

Leenu
 
täällä ei olla vielä viety vaavia kauppaan vaikka täyttää lauantaina 1kk. ku on ollut paljo flunssaa ja vatsatautia liikkeellä.. parempi se on käydä jomman kumman ettei pikkunen tule kipeeksi.. minkäslaisia vakuutuksia olisi hyvä ottaa vauvalle?? te jotka ootte pumppaillu niin mihkä aikaan olisi hyvä pumpata et tulis kunnolla ja sais helposti pumpattua?? ja vielä et minkäverran pitäis laittaa tuttipulloon maitoon.. 100ml? riittäiskö syöttökerralla??

Pia & Neiti melkein 1kk
 
Meillä yöt on olleet melkoisen risasia nyt toista viikkoa, kun vatsanväänteet on ajottuneet yölle :( Tänään koitetaan ekan kerran olisiko vyöhyketarapiasta apua? Voikun auttaisi! Muuten meillä ainakin tällä hetkellä jonkun näköinen rytmi tuntuu löytyneen, aamupäivällä puolentunnin - tunnin torkut, iltaäivästä pidemmät unet ulkona(n 14-17) ja iltasella pienet torkut, yöunille kymmenen maissa..
Meidän pojun pisin unipätkä yöllä on 4 tuntia, ja nyt kun mahavaivat kiusana niin 3 tuntia pisin..Meilläkään ei huolita tuttia, vaikka kovasti olen tarjonnut, toivon että oppisi, yölläkin olisi helpompaa, ettei aina tarvisi tissiä tarjota.
Kauhealla vauhdilla poika kasvaa, vaatteissa sen huomaa, kun monet on jo jääneet pieniksi..
Nyt lähdettävä kokeilemaan vyöhyketerapiaa!
 
Iltaa kaikille!

Täällä menee sitten deetipat vaihtoon :( Ukkelille tullut niin hirmuiset masuvaivat niistä, että mammakin oli jo ihan ihmeissään. Aamulla ei meinannut toisesta syötöstä tulla mitään, kun koko ukko oli ihan jäykkänä ja huusi vaan naama punaisena :'( Olkapäälle aina rauhottu hetkeks ja sitten alko taas huuto. Loppujen lopuksi annoin sitten korviketta, kun meillä oli menoja aamulla ja piti päästä jo lähtemään enkä sitten ihan heti päässyt ukkelia uudelleen syöttämään. Sitten kun oltiin kolme tuntia liikenteessä, niin nukku aina välillä ja sitten taas känisi ja kotiin tultaessa alkoi taas huutokonsertti. syliin nukahti, mutta heti kun nostin sänkyyn, niin sai kauhean raivarin. Sitten vihdoin ja viimein tuossa viiden aikaan nukahti ja nukkuu edelleen. Vähän jo pelottaa, että miten menee ensiyö, kun päiväkin on mennyt ihan reisille. No onneks viime yö nukuttiin melko hyvin.

Kertokaas muuten, millon olette alkaneet käyttämään saippuaa alapään pesussa? Lähinnä siis te, joilla on tikkejä alapäässä. Mulle sanoi kätilö, että korkeintaan nivusiin saa saippuaa levittää. muuten pitäisi vaan suihkuttaa vedellä. en vaan sillähetkellä tajunnut siltä kysyä,että kuinka kauan tätä pitäis noudattaa :/

Nelly ja "Jaakko" huomenna 3vko :heart:
 
Perjantaita!

Tänään jo olen ehtinyt saada kahdet puklut päälle, ja poikseutta joka päivä ainakin kerran neiti puklaa.. Tuo tunti sitten tapahtunu oli vaan yliveto,kun oli tissillä ja sitten maito alko lentää neidin suusta ja mun tissistä, ja mä olin ihan läpimärkä.Eilen maitoa suihkus neidin nenästäkin. Aamuisin on tätä ongelmaa, ja sitten jos nukkuu pidemmän pätkän ja maito tulee vauhdilla tisuista. Meinas ihan itku päästä ja mieli matalalla, että miten sitä jossain kylässä tai ostosreissulla uskaltaa enää imettää,jos on itse ja vauvakin märkänä.. Korvikkeelle en kuitenkaan halua sen takia siirtyä kun niin hienosti tuo imetys on sujunut, vaikka illalla annan sen 40-60ml maitoa tuossa 21:n aikaan.

Ompas kurjaa, kun on jo monta päivää tuullut kovasti.Ei pääse ulos ollenkaan pienen kanssa. Itsekin ois virkeempi kun ulos pääsis...

 
Ajattelin että minulla ainakin voisi olla pari vinkkiä noihin nukahtamisongelmiin. Ite ole käyttänyt seuraavia:

* kääri vauveli tiukkaan kapaloon tai jos kapalo kuulostaa liian vaikealta niin tiukkaan peittokääröön. Meillä ainakin tepsii aikas hyvin kun vauva ei pääse huitomaan käsillään.

*pistä sisällä ollessa vauvalle ohkanen kypärämyssy ja töppöset käsiin. Nekin tuo turvaa

*pistä mahalleen nukkumaan (kaikki ei suosittele mutta omilla kokemuksilla 7 kpl tämä on huippukeino saada vauvalta ylimääräset ilmat pihalle

*nukuta kantoliinassa ja laita sänkyyn vasta kun vauva on nukahtanut kunnolla.

Suosittelen tuota kantoliinaa myös semmoisten vauvojen äideille jotka ei kerkee päivällä muuta tehdä kun hoidella ja sylitellä vauvaa. Koin kuudennen lapsen syntyessä ahaa-elämyksen kun sain lainaan kyseisen liinan ja totesin että haa, kaksi kättä vapaana ja vauva tyytyväinen tiukassa liinassa lähellä äitiä.

Meillä Éemeli nukkuu aikas hyvin paitsi nyt on ollu vähän lyhkäsempiä unia kun on räkätauti ja sopivasti yskittää. Mahallaan ollessa onneksi ei ihan niin unet häiriinny kun lima ei valu kurkkuun. Muuten eri tyytyväinen poika ja ite kans olen ihan hyvissä voinneissa kun saa nukkua jopa päikkäreitä kun on se hoitaja noilla muilla lapsilla :p

Joku kyseli millon voi saippuaa alkaa käyttämään alapään pesuissa. luulisin että niin kauan kun on tikkejä jotka tuntuu siellä niin ei kannate käyttää mutta luulisimpa että tuossa vaiheessa tikit on jo sulanut ja haavat parantunut. Ei kai siinä saippuan käytössä ikinä mitään vaaraa ole mutta sitä ei vaan suositella kun pelkkä vesipesukin riittää. Ite olen käyttänyt saippuaa alusta lähtien, koska tällä kertaa ei tullut tikin tikkiä. Alkaa olla vissiin sen verta venyneet reitit :whistle:

Perjantaisin kerkeen aina hetken istahtaa koneelle kun on taas mentävä. Neitosilla on tänään kerhopäivä ja kohta on riennettävä hakemaan. Onneksi kaksi nuorinta nukkuu!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Terveisin juusto ja eemeli
 

Yhteistyössä