* JOULUNTÄHDET 2006 *

Viivuska
Meillä neiti nukkui pitkästä aikaa melko hyvin. Ensin ne iltaraivarit mihin ei auta muu kuin sitteri vähäksi aikaa et pääsee katselee maailmaa :D

Sitten nukkui 00.00-05.00, söi nopeasti toisen rinnan, jatkoi unia ja klo 7 söi toisen rinnan ja nukkui tuonne yli aamukymmeneen, äiskäkin sai vähän levähtää, ihanaa :)

Hyvää lauantaipäivää teille mammat!!!!
 
Heippa!

Ihanaa lauantaita äideille!
Meidän tyttö on kokoajan nukkunut yöt hyvin, taas viime yönä 5,5 tuntia ensin ja lyhyillä syötöillä ilman mitään kitinää mentiin 22.30-9.00. Eilen päästiin pitkästä aikaa ulos ja päikkärit onnistu, tänään lupas kylmempää, mut olikin -10, joten käytiin tänäänkin puolen tunnin lenkki ja nyt neiti nukkuu ulkona päikkäreitä. Meillä oli nää päikkärit tosi ongelma, ku neiti huusi mahaansa aamusta iltaan, mut nyt on ilmeisesti mahavaivat helpottanu ku on hereillä ollessaan niin iloinen enkeli ja nukkuu hyvin kahdetkin pitemmät päikkärit. Ihanaa katsoa ku toinen kasvaa ja seurustelee päivä päivältä enemmän..

Painon lähdöstä sen verran et laitokselle jäi kaikki 8 kiloo mitkä lähti ja 1kk aikana kaikenkaikkiaan on kiloja lähteny 14 kiloo.. Eli raskaus sopii myös mulle, ku on kiloja alunperinki ollu liikaa, niin imetyksellä ja vauvaarjella ollaan 6 kiloo "laihempia" ku ennen raskautta.

Tapaaminen sopii myös meille, riippuen paikasta, et pääseekö menemään.. Tapaaminen vois hyvä olla keväällä tai kesällä et muksut ois isompia. Mites, oisko tarkoitus koko perheen tapaamista vai jätetäänkö isännät kotiin?? :LOL:

Leenu ja nyytti

p.s. Joko teillä on ollu jälkitarkastuksia, ku täällä ei taho neuvolasta löytää lääkäriaikoja ollenkaan ja tiistaina tulee jo 8 viikkoo täyteen??
 
Illalla oli tappelua nukkumaanmeno, mutts kun tuossa 23.30 tietämillä nukahti tisulle,seuraava syöttö oli vasta klo7 ja unia jatkettiin vielä reiluun yhdeksään...meillä eivain nukuta kunnon päiväunia,ei sisällä eikä ulkona..:(

Mulla on jälkitarkastus ja vauvan lääkäritarkastus 22.2. silloin on neidillä ikää 8viikkoa. Mitä ehkäisyä muut on miettineet? mie ajattelin ottaa minipillerit imetyksen ajaksi, tai sen reseptin pyydän niihin,voi kyllä olla että kondomillakin pelataan..

pauliina + neiti 31.12.
 
Hei vaan taas kaikki :attn: :wave:

Hedykin liittyi nyt vihdoin joukkoonne. Olen kyllä lueskellut teidän juttuja mutta oma kirjottaminen on vaan jäänyt. Nyt tytteli makoilee jaloillani ja ajattelin jonkun rivin aikaiseksi saada. Tuntuu että kaikilla on enemmän ja vähemmän samoja ongelmia kuin itsellä ja lohduttaa ainakin lukea niitä.

Itsellä on tuo mökkihöperyys nyt pahasti päällä. Mies vaan menee ja tulee ja piipahtaa tässä viisi minuuttia. Okei, hän vie isompaa ensin tänäänkin harrastuksiin ja sitten kun oli näin upea keli niín nyt kelkkamäkeen (se ei taas vaavin syöttöaikautauluun sopinut meille). Mutta joka tapauksessa itse sitä vaan nyhjöttää yksikseen vauvan kanssa koko ajan. Ajattelin kyllä lähteä ulos tämän raapustamisen jälkeen, mutta yksin siis...olisi kiva kun perhe voisi tehdä yhdessä jotain näin viikonloppuna..noh, jonain päivänä sitten......

Meillä tytteli oli kuukauden ikäisenä 4kg ja 54cm eli aika kevyt tuo on vielä kannettavaksi.
Ristiäisetkin sain buukattua ja ne on 11.2. Nyt sitten väsäilen kutsukortteja ja löysinkin kaikkea IIIHANAA vaaleanpunaista hömppää ja rekvisiittaa juhliin. Kyllä se pojan jälkeen on ihana laittaa jotain vaaleanpunaista. Tosin onhan tässä enemmän vaivaa kun ei voi samoja juttuja käyttää. Kastemekkoonkin pitää ommella uusi sisus kun entinen on sininen.

Meillä illat on tosi rasittavia kun n. klo 21 syötön j'lkeen alkaa huudot ja valvomiset/seurustelut ja niitä jatkuu tonne 1-3. Sitten voikin nukkua 5h kun on ensin tankkaillut koko illan. Jotenkin sitä iltasella kun esikon saa nukkumaan kaipaisi hetken retkotusta soffalla, mutta ei auta, pitää vaan hyssytellä ja syötellä ja kädet ja niskat on ihan jumissa. Sitten sitä nukahtaa ihan mihin tahansa jos mies vähän kanssa kantelee ja saa itsensä vaakatasoon. Päiväll'ä neiti sitten nukkuukin tosi hyvin ja ainakin nyt kun olen vähän nukutellut mahallaan lattialla ja valvottuna. Kait se helpottaa tuohon mahan pahaan oloon.

No juu, nyt siis suunnistan ulos kun on vielä valosaa.

Koittakaahan muut mammat jaksaa !!!

Hedy ja tytteli 6vk :heart:
 
Heips! Enpäs ole hetkeen mitään kirjoittanut. Päivät vaan tuntuu menevän nopeasti. Tyttö on kiltti ja syö rintaa halulla. Meilläkin on niin että neiti nukkuu päivällä pidempiä pätkiä kun yöllä. Yöllä pisin pätkä on varmaan 4 tuntia, sekin toosi harvoin. Sen verran on edistystä, että suostuu jäämään pinnikseen vaikka ei olisi vielä nukahtanut kun ennen piti aina nukuttaa syliin tai viereen.

Mulla ei ole hajuakaan onko paino noussut tarpeeksi kun neuvola on vasta 5.2 jolloin tuttö on sen 1kk.

Täällä on jälkivuotoa edelleen muuten alapää on jo parempi. Seksiä ei kyllä olla vielä kokeiltu, aika pelottava ajatus. Muutenkin tarvis alkaa reenata noita lantiopohjan lihaksia, kun välistä meinaa pissakin karkailla tosin on se nyt jo vähenemään päin.

Omasta olosta vielä sen verran että välillä on niin onnellinen ja välillä itkettää ja masentaa. Hieman mökkihöperö olo kielttämättä on. Välillä hermostun pikkuasioista esim. eilen kun mies ei ollut laittanut omia astioitaan koneeseen vaan jättänyt ne pöydälle kuivettumaan.

Onko kukaan lypsänyt äidinmaitoa ja antanut esim yhden syötön miehelle pullolla annettavaksi? Me ei olla vielä kokeiltu, mutta ajattelin että jos joskus on itse vaikka hetken pois kotoa niin mies voisi hoitaa vauvaa. Onko totta että kun kerran pullosta antaa imeminen rinnasta huonontuu? Se hörpyttäminen mukista vaan kuulostaa aika hankalalta.

Täällä kanssa on varattu ristiäispäivä, ois 25.2. Nimi on vielä mysteeri vanhemmillekin. Meillä annetaa isän sukunimi vaikka ei olla naimisissa, kuinkas muilla?

Painosta oli puhetta. Mulle ei jääny ylimääräisä raskaudesta kun kilo. Vyötärö on kyllä hävinnyt jonnekin ja vatsalla on löllykkää nahkaa.

Tälläisiä tälläkertaa.
t.tähtityttönen+vaapukka 3vk+1pv.
 
Miula jälkitarkastus on ensi keskiviikkona jolloin synnytyksestä on reilu 9 vko. En ole ihan varma onko tuo vuoto ylipäätä loppunut vai ei... Reilun viikon oli ettei tullut oikeastaan ollenkaan veristä vuotoa, mutta sitten taas tänään on verta valunut :/ Ota nyt tuosta selvää onko tuo vielä jäkivuotoa vai ei.

Me ollaan annettu pojalle maitoa pullostakin, niin miun omaa kun korviketta. Ei tuolla ukolla pullosta syöminen ole huonontanut tissistä syömistä mitenkään. Samalla lailla tissi maistuu ja osaa syödä oikealla otteella. Tosin meidän pojalle on kelvannut eväs ihan millaisesta välineestä tahansa, niin pullosta, tissistä kun rintakumistakin =) Osannut hienosti kaikesta mahdollisesta syödä.


tinde ja Pyry
 
Tähtityttönen:Meillä vähän sama homma, että kahden tunnin välein syödään päivällä ja yöllä.Päivällä tosin saattaa olla välillä pidempiäkin välejä ja yölläkin joskus, mutta harvemmin.Ja maximi on tosiaan tuo neljä tuntia.Omat unet on tosiaan jääneet vähiin.Yhden kerran ollaan nyt tehty niin, että illalla olen lypsänyt pulloon maitoa ja mies on syöttänyt ekan syötön pullosta ja lopuille olen taas itse herännyt.Kannattaa ehkä kokeilla vaikka ensin päivällä huoliiko vauva edes pulloa, kun kaikki eivät huoli.Ja luulen, että kun vauva on oppinut kunnolla imemään ja imuote on kunnossa tissin kanssa niin satunnainen pullottelu ei sitä häiritse, vaikka pullosta sitä maitoa helpommin tuleekin.Mutta huvitutin kanssa huomasin kyllä(aika aikasin sitä tarjottiin, noin viikon ikäisenä), että aluksi vauva meni "sekaisin" miten tissiä ja tuttia imettiin eli tissistä ei meinannut saada otetta, kun yritti samalla tavalla kuin tuttia imeä.

Paino nousi raskausaikana vähän vajaa kymmenen kiloa ja nyt on varmaan muutama kilo vähemmänkin kuin ennen odotusta.Mutta löysäähän tuossa mahan kohdalla on :whistle: Mutta en jaksa stressata siitä, kyllä niitä ehtii sitten sulatella ja jumppailla...

Meillä annettiin myös lapselle isän sukunimi, kun naimisissa ei olla, mutta ehkä jonain päivänä minäkin siihen nimeen vaihdan ;)

Joku kyseli rota-rokotteesta ja me ollaan ajateltu se ottaa, vaikka onkin tosi kallis.

Kuinka moni teistä kestoilee ja minkälaisia systeemejä käytätte?Me ajateltiin ainakin osittain alkaa käyttämään kestoja.Yhtä vaippaa jo testasinkin(AIO) ja hyvinhän se toimi ja piti tavarat sisällä ja illalla pesin pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa niin aamulla oli kuiva.Että ei kait tuo niin vaivalloista olisi, kun vähän perehtyisi.Kone pyörii muutenkin aika usein.

Eipä muuta tällä erää.

Niin lisäisin vielä tuosta maidon pumppaamisesta tai sen vähyydestä.Esikolla yritin muutaman kerran pumpata maitoa, mutta se tuntui jotenkin tosi vaivalloiselta ja tuntui ettei maitoa yksinkertaisesti tullut pumppaamalla kuin 20-30 ml.Nyt olen useammin kokeillut pumppaamista ja sellaisen havaitsin, että joskus 30 ml kohdalla sitä maitoa alkaa kunnolla vasta herua ja kun kerran irroitin pumpun tissistä niin maitoa ihan suihkusi siitä itsekseen.Ja pumppaamalla olenkin välillä saanut jopa 120 ml maitoa pulloon, toisinaan jäänyt 60 ml.Ja kauratyynyllä olen hautonut rintaa, kun eikö lämmön pitäisi auttaa herumiseen?Mutta tuli sitten vain mieleen, että ehkä en esikolla ollut tarpeeksi sitkeä tuon pummppaus-jutun kanssa ja vain kuvittelin ettei sieltä tule paljon mitään tai sitten sitä ei tosiaan silloin tullutkaan samalla tavalla.

Mulperi ja "Uuno" 2kk.<br><br>
 
Huh, meillä mies alkoi tänään puhelemaan että tottahan me tehdään Pyrylle pikku sisaruksiakin =) Ettei enää yhtään aikaisemmin viitsinyt alkaa moista miettimään :LOL:
Vaikka hyvähän se on ettei mies ole kokenut tätä vauvan tuloa liian raskaana asiana ja olisi valmis kestämään useampiakin pikku taaperoita meillä, mutta ei kiitos ihan vielä kumminkaan :D

tinde ja Pyry (ja vauvakuumeinen mies :saint: )
 
\|O viime yönä huudettiin sitte vissiin mahakipuja.....

ja sama jatku aamulla , nyt ukko nukkuu onneks tossa ukon mahan päällä,edes hetken.
vaikka meillä aamut kyl alkaa aina huudolla. kun on saatumaha täyteen niin kitinä ja kätinä alkaa heti. luulis olevan tyytyväinen kun on massu täysi mut ei niin ei. sanoinki jo ukolle ett varsinainen päivänsäde :saint:

tissiä oon viel antanu mut tosiaan tunnostaa ett yhtä tyhjän kanssa alkaa olla kun nannii menee vuorokaudessa 700-800ml joka päivä ja ukko on tosiaan 3 viikkoo ja 4 päivää. kerralla syö jopa 160ml. onks toi teitä normaali määrä. minusta tuntuu tosi isolta määrältä ton ikäselle...

ukko palaa huomenna töihin ja mä oon jo täällä ett apua mitenhän sitä pärjääpi!! ei siinä muuten mut tosiaan ton pikku miehen hereillä olo ajat se kitisee ja märisee vaan niin mitenhän sitä saa päivään järjestystä kun on toi vilkas pari vuotiaskin tuossa :whistle: eiköhän se painollaan lähde menemään mut nyt ajateltuna kauhistuttaa.....

isommat likat on jo toinen koulussa ja toinen eskarissa ett ei niissä mitään mut täytyy jonkinmoinen päivärytmi saada kehiteltyy....

oliks muita äitejä muuten täältä hyvinkään suunnalta??? ois kiva treffata ja kahvitella.... :kieh: =) :flower: B)
 
Huomenta! Kiitos kommenteista, ehkä sitä pullon antamista voisi tässä joskus kokeilla. Neiti on tosiaan ahne imemään joten tuskin pullon antaminen silloin tällöin sitä muuksi muuttaa. Täytyy vaan kokeilla sitä pumppaamista. Yks päivä ihan pikkasen kokeilin pumppaamista tolla käsikäyttöisellä ainulla niin aika helposti tuli 50ml parissa minuutissa jonka jlk sitten lopetin.

Viime yönä taas syötiin kahden tunnin välein ja juuri kun pääsin kehumasta että neiti osaa yksinkin pinnasänkyyn nukahtaa niin johan piti toista tuntia viereen nukuttaa. Onneksi ei ollut vatsanpurua. Kovaäänisiä pieruja kyllä pienestä ihmisestä lähtee.

Vaapukka tykkää jumppailla öisin. Käsien ja jalkojen vatkaus on ihan mahdotonta. Helposti onnistuu myös kyljeltä selälleen kääntyminen ja pään kääntäminen. Peitot myöskin potkii päältään.

Taas kuuluu äninää, no johan viime syönnistä on tunti aikaa

=) . Jos lähtis sen jälkeen vaikka ulkona käymään.

t.tähtityttönen+vaapukka 3vk+2päivää.
 
Heippa!

Meidän päivänsäde tajus eilen et sitterissä vois olla ihan yksikseenki ja ainakin jos äiti seurustelee niin sehän on kivaa!! Tossa on jokellellu kohta puol tuntia. On muuten vauva muuttunu tällä viikolla oikeeks päivänsäteeks, jokeltelee ja hymyilee ku massua ei enää tarvii huutaa pitkin päivää.

Nukuttiin koko perhe puol yhteentoista tänään ku isäntä tuli aamunavetan jälkeenmyös takas petiin. =)

Vauvakuumeesta.. isännällä on kova kuume ja niin on mullakin. mut ei tuu toista varmaan heti perään ku ajattelin käydä yliopiston loppuun ja katellaan sit. Vauvakuume alko heti laitoksella, et heti noita mulle monta ja ei oo paljon laantunu täällä kotonakaan, tarvii vaan vilkasta ihanasti jokeltelevaa ja hymyilevää nyyttiä niin kaipailis jo uudestaan raskaaks. No, sit ne itkut on sit pistäny uudelleen miettimään. Sektiollahan prinsessa maailmaan tuli, joten sekin antaa omat rajoitteet seuraavalle raskaudelle. Ehkäisystä joku kyseli, niin mulla on tarkotus ottaa minipillerit, mut saattaa olla et mennään silti kortsulla.

Eipä nyt muuta.

Leenu
 
Ai, niin nyytti on parina iltana ite nukahtanu pinnasänkyyn =) Aiemmin siis ollaan aina nukutettu syliin. Oli ihanaa illalla ku jäi aikaa meille miehen kanssa ku neiti pistettiin sänkyyn puol kymmenen ja siellä se jutteli sängyssä puol tuntia ja nukahti itse. Mies sit hiero niskat ja selän ja harjas hiukset.. Autuus =)

Pullon antaminen ei meillä ainakaan imetystä haitannut. Hyvin kelpaa tissi vaikka joka päivä menee korviketta 1-2 desiä, yleensä illalla. Meillä meni ekan kuulkauden aikaan kerralla 60-80 milliä korviketta ja nyt saattaa mennä sellanen 130 milliä illalla tissittelyn päätteeks. Kuuloistaa toi 160 milliä kolmeviikkoiselle aika paljolta, mut eiks pojat syö enemmän ja kasva nopeemmin :\| Siis yleensä.. Korjatkaa jos oon väärässä. =)
 
Kolmen viikon iässä vauvoilla muistaakseni on ensimmäinen kasvupyrähdys, että voisiko olla että sen takia Miilukkan vauva söisi noin mahdottoman kuuloisia määriä maitoa?
Vaikka meiläkin poika kuukausi sitten saattoi vetää kerralla 150 ml pullosta... tosin sen jälkeen poika oli niin täynnä että pikkuisen kun liikahti niin maitoa tuli takaisinkin päin.

Tavallaan inhottaa kun tuli nyt näitä vähän kovempia pakkasia, kun tässä jo kerkesi tottua ettei talvea tule laisinkaan ja pojan kanssa pääsee ulos juuri sillonkun haluaa. Me ei viitsitä lähteä tuonne urheilemaan jos pakkanen kipuaa yli 10 asteeseen kun juuri ollaan onnistuttu oikeastaan siitä nuhasta eroon pääsemään, niin en halua että poika vilustuisi uudelleen heti.
Eilen kyllä käytiin reilun tunnin kävelyllä kirjastossa ja kaupassa ja sen jälkeen poika nukkui vielä vajaa 2 tuntia parvekkeella =) Pyrylle maistuu uni ulkona selvästi päivällä paremmin kun sisällä.

Mitäs, puhetta oli ehkäisystä. Me varmaan mennään ihan vaan kondoomeilla vaikka niitä inhoankin. Mutta kun imetän, niin oikeastaan ainoa muu vaihtoehto olisi nuo minipillerit, mutta mie oolen sellainen lahopää etten ikinä muistaisi ottaa niitä ajallaan (e-pilleritkin saattoi unohtua aina ja jäi muutoman päivän taukoja keskellä laattaa). Kierukoita en missään tapauksessa halua ja ehkäisykapseli on pikkusen liian kallis, enkä tiedä haluaisinko ihan noin monen vuoden ehkäisyä kuitenkaan kerralla... Pitänee katsella ehkäisy asiat sitten uudelleen jahka meidän imetys joskus loppuu.

Pyry on tänään tasan 2 kk vanha :D Ja tuntuu että tuo pikku ukko olisi asunut meillä Aina :heart:


tinde ja Pyry
 
minä oon aatellu kokeilla EHKÄISYLAASTARIA :kieh:
jälkitarkastus on mulla ens kuun 12.päivä. toi laastari on kai aika uus juttu mut aattelin koklata. maksaa suurinpiirtein vuodessa saman verran ku uusimmat pilleritkin.... :\| mut eipästä tiiä kauan noitakaan tarvii pitää... :LOL: mä haluisin lissää,ehkä pari lasta viel mut ukko ei taija enää suostuu.... jos sen joskus sais yli puhuttuu viel. neljähän meil oli nyt mut suurperheestä kun itsekin niin haaveena ollu aina 5 tai 6 lasta :whistle:

sen verran lisään vielä tohon meijän maito määrään ett eilen oli menny hentin päälle litra tota korviketta, huh huh! :eek: tosiaan mitä määrii.... :whistle:
täyttäähän se meijän LENNUKKA jo keskiviikkona tasan kuukauden.jänskättää vähä ett paljo on paino noussu tolla syömisellä pikku miehellä.meil on samaan aikaan neuvolat sillo ku mulla jälkitarkastus!!!

ois kyl ihan jees joku treffin tynkä jossain päin niin näkis vähän muitakin kenen kans täällä on juttuu iskeny sillo tällö,vaikka en nyt ihan aktiivisimmista päästä ole ollutkaan. :ashamed:

itse siis from hyvinge ja jos täältä lähiympäristöstä löytyis äippiä niin lyödään lössi kasaan ja treffataan =)

täytyypi rykästä kampetta niskaan kun pieni mies meni vähän isompien ja ukko kullan kans vähä ulkoilemaan niin nyt sit kerkee heittää vaatetta niskaan. on tää mun touhu vähä tämmöstä että tissiliivit päällä täällä vielä huidellaan vaikka kello on jo vaikka mitä mut kun ei oikeen meinaa keretä tehä itelle mitään....
 
Viivuska
Minä luulen, että täällä aiheuttaa d-vitamiinitipat (jekovit) jonkin asteisia ilmavaivoja kun alkaa itkeskely aina joskus sen jälkeen kun ne annetaan. Toivottavasti johtuu niistä eikä koliikista :/

Käytössä on rela, mutta onko teillä kenelläkään suosituksia oisko jokin muu ehkä parempi? Mietin cuplatonia et oiskohan mistään kotoisin..?
 
Mulla ei tahdo tuo oma maito sitten riittää millään.. viime yönä annoin 80ml semperiä ja aamupäivällä samanverran ja vielä tuossa 16 aikaan 40ml. Muuten neiti on tänään ollu rinnalla n.2tunnin välein,mitä nyt tuossa 17-19.30 nukku, että silloin oli hiukka pidempi väli reilut 3tuntia. Nyt piti taas hakea lisämaitoa kun imee vaan sormia neiti, eikä sitten tietenkään nukahda kun maha on tyhjä. Vasta vajaa tunti sitte imetin ja nyt jo on nälkä..

Meillä on kahdelle ensimmäiselle tullu kaikista d-vitamiinitipoista mahavaivoja. Inhaa, ja sen takia ei olla oikein annettu niitä, ja aina nämä on saaneet jonku verran korviketta ja imetys on kuitenkin loppunu kokonaan viimeistään 4kk iässä,joten ilman vitamiinia eivät oo jääneet. Nyt nuo isommat saavat vitamiinia, ja tuo minisun näyttää sopivan parhaiten ja atoopikon ihokin on parempi!

pauliina ja neiti 4viikkoa
 
Heissaan!!

Täällä on tullut taas uusi mukava ongelma tuon imetysen kanssa.. Nimittäin meidän pikku-ukolle tulee ilmavaivoja rinta maidosta. Oltiin tuossa kaksi päivää kokonaan ilman rintamaitoa ja kaikki ilmavaivat loppu kun seinään ja tänään, kun olen taas antanut tissiä, niin kylkiäisenä tuli ilmavaivatkin :( Täytyypi vissiin rueta läpikäymään tuota omaa ruokavaliota ja raakata sieltä pois kaikki maitotuotteet ihan alkajaisiks. Meillä nuo ilmavaivat ei ole muuten paljoa elämää häirinneet, kun ne ovat aina ajoittuneet aamuun(eli siis ei oo tarvinut yökausia niiden takia valvoa), mutta eihän se tietysti mukavaa ole kun toiseen sattuu :/

Tuosta ehkäisy asiasta... Meillä käytetään kumiukkoja, sitten kun sen aika on(vielä en halua edes ajatella seksiä). Hormooniehkäisyä en tahdo, kun viimeksi pillereiden jälkeen kierto meni ihan sekasin ja sen seurauksena tuota pikku-ukkoakin tehtiin reilu kaksi vuotta ennen kun tärppäsi. eli kumiukkoja käyttään meillä niin pitkään kunnes lapsiluku on täynnä. Sen jälkeen piuhat poikki joko minulta tai ukolta. imetysehkäisyyn en uskalla luottaa, kun täällä palstallakin saa liian paljon lukea näitä "apua lapsi 4kk ja taas raskaana"-aloituksia.

Jaahas, ukkeli taisi nukahtaa, joten painumpa minäkin sänkyyn :wave:

Nelly ja "Jaakko" huomenna 1kk :heart:
 
Me taas vaihteeksi hereillä :D

Tai no, Lassi on pinnasängyssä kun yritän saada sitä nukkumaan ja eipä tässä ole vielä järkeä painua itse sänkyyn kun täytyy käydä jatkuvasti laittamassa tuttia suuhun... Lassilla on iltatankkaus vähän väärässä paikassa kun tänäiltanakin on syönyt klo. 20, 23 ja 00. Tuon kahdeksan syötön jälkeen nukahti jopa puoleksi tunniksi mutta sen jälkeen heräsi ja oli kyllä yksi päivänsäde kun jutteli ja naureskeli meille melkein kaksi tuntia niin että leffaakin tuli seurattua vain toisella silmällä :)
Nuha alkaa onneksi helpottaa mutta välillä kertyy nenuun vielä tavaraa. Keittosuolatippoja ei oo tarvinnu antaa tänään niin paljon kun eilen ja toissapäivänä.

Viime yönä Lassi päätti taas yllättää... Syötin pojun kahdentoista paikkeilla ja sain nukahtamaan yhden aikoihin. Itse laitoin nukkumaan kahdelta ja heräsinkin sitten yhdeksältä :eek: Silloinkaan Lassi ei ollut vielä herännyt vaan heräsi siihen kun molemmat tissit oli hiivatin kipeänä. Herätin pojun mutta eihän se jaksanut syödä kuin kymmenisen minuuttia ja nukahti. Vasta yhdentoista jälkeen jaksoi syödä kunnolla ja silloin söikin melkein tunnin :)

Hmm... Jotain muutakin mulla oli, mutta muisti pätkii taas...

Memmulle ainakin piti heittää onnittelut kun vaavi on vihdoin syntynyt :heart: Aika hyvin viihtyi masussa, mutta eihän ne siellä voi loputtomiin asustella :)

Mulla ois jo ikävä raskausaikaa :eek: Kaipaan hirveesti sitä masua ja oli kiva makoilla iltaisin sohvalla ja kuulostella potkuja :) Eilen kävin kaupassa ja kun näin erään raskaana olevan naisen niin huomasin että olin MUSTIS!! :whistle:
Ihan viimeisiä viikkoja en kyllä ikävöi ja synnytyksen voisin jättää väliin, mutta eiköhän Lassi saa vielä muutaman pikkusisaruksenkin - kunhan äippä uskaltautuu taas noihin petipuuhiin :)

Voisko joku muuten kertoa että minkälainen se jälkitarkastus on? Mulla ois se tuossa parin viikon päästä ja vieläkin pelottaa aika lailla kun ei tuo alapää tunnu vieläkään normaalilta... Kuinka perusteellisesti se lääkäri tutkii paikat ja voiko se käydä kipeää jos haava ei olekaan parantunut täysin?

No nyt tuolta makkarista kuuluu pienen miehen juttelua eli mun nukuttamistaktiikka "tutti suuhun ja valot pois" ei toiminu :)
 
Huomenta!
Meillä oli eilen unipäivä, tyttö nukku aamupäivästä aika paljon. Illemmalla se jaksa olla hereillä enemmän, ja me jumpattiin. Ihanaa, kun oma olo on jo sen verran parempi et pystyy pikkasen jumppaamaan. Hirveitä treenejä en viel uskalla vetää, pelkään et vatsalihastreenissä repee alakerta tai jotain...
Tossa toissailtana vessassa käydessäni pyyhin, ja mulla tarttu paperiin pätkä tikkilankaa. Vetäsin sen irti, ja nyt on paljon parempi olo. Outoo ettei se ollu sulanu, mut ei ihme etten ollu parantunu...
Jälkivuoto alkaa vetää viimesiään. Ihanaa. Mä inhoon kun koko ajan lorisee, nyt ei oo sitä huolta enää.
Ronya on aika tukkonen vieläkin, tosin ne keittosuolatipat auttaa tosi hyvin. Typy saattaa herätä siihen että on huono hengittää, sit ku laittaa tipat niin johan nukkuu taas.
Mä oon aatellu kokeilla ehkäsyks pillereitä. Aikasemmin ne ei oo sopinut mulle, mutta raskaus muuttaa, ni uskaltaa kokeilla. En haluis että mitään tungetaan tonne mun värkkiin, kun sen kanssa on muutenkin ollu ongelmia. Eli ei kierukkaa, ainakaan ihan heti. Mut kumeja me käytetään sit pilsujen kanssa, mitään riskiä uudesta tulokkaasta ei oteta. Näin sano mies, ja mä oon samaa mieltä. Kolme alle kolmevee on ihan tarpeeks.
Seksiä ei vielä oo harrastettu, mä aattelin et jos edes kerran odottais jälkitarkastukseen. Ja on senverran kipee ollu toi alapää, etten haluu ottaa riskii et se pahenee. Kysyy siltä lääkäriltä ensin sen mielipidettä.
Joku siitä jälkitarkastuksesta kysy, se lekuri tekee ihan normaalin alatutkimuksen. Ja muistat sanoa jos sua sattuu, jo ennenku se alottaa, niin osaa olla hellä.
Eipä kai ollu muuta tälle aamulle...
Mahza ja Ronya
 
Meillä oli eilen ristiäiset ja poju sai nimeksi Miko Cristian. Poika senkun kasvaa kovaa vauhtia, saa nähä kui iso on 5.2, kun on 2kk tarkastus. 1kk tarkastuksessa kun oli jo 59.5cm ja 6,085kg. Olihan sitä kokoa jo syntyessäkin! :LOL: Ensimmäinen nuhakin on jo koettu ja mahanpuruja ollaan nyt hoideltu cuplatonilla, kun disfatyl ei tuntunut auttavan.
Onnea kaikille nimen jo saaneille sekä nimen piakkoin saaville! :flower: <br><br>
 
No niin pääsenhän minäkin tänne hieman kirjoittelemaan,olen kyllä käynyt teidän juttuja lukemassa mutta aikaa ei ole riittänyt kirjoittamiseen :)

Meillä poju on tänään 4vk vanha ja kovasti kasvaa,huomena neuvolaan!!!
Rintamaidolla ollaan pääasiassa menty eteenpäin ,mutta nyt on pari iltaa ollut todella vaikeita... Jossain vaiheessa iltaa alkaa tyytymättömyys ja kutakuinki koko ajan jatkuva huuto (alkaa klo:20-21.30 välillä ja jatkuu puolille öin) mikään ei ole hyvä,tissillä vain raivoaa ja jos hetken maltaa imeä ja on hiljaa niin ei tarvitse kuin huokaista niin johan taas alkaa hirmuinen huuto,alkaa usko loppua omiin taitoihin kun kolmekin tuntia pyörittelee lasta kaikin mahdollisin tavoin ja mikään ei auta,mahtavia pieruja päästää ja yleensä alkuillasta kakkaakin että vatsa toimii mutta silti tuntuu että vatsanväänteistä hän huutaa,tai sitten ei tule maitoa tarpeeksi,ja tosiaan kun tätä on ollut vain kahtena iltana,onko muilla vastaavaa? Mitä voisin vielä kokeilla?Ei tämä nyt välttämättä koliikiltakaan vaikuta kun on ollut vain kahtena iltana,nyt jo valmiiksi jännitän tätä iltaa,että mitä tuleman pitää...

Muuten on kyllä seurusteleva ja tyytyväinen lapsi ja nukkuu ihan hyvin,pari kolme kertaa syö yöllä!!!

Ristiäiset meillä 11.2,pidetään nimi salassa siihen asti... Me olemme naimisissa joten sukunimi on meillä kaikilla yhteinen!!!

Esikoisella (2,9vee) on aikamoinen uhma tällä hetkellä ja taisi vauvan tulo jollain tavalla sitä vielä pahentaa,tykkää kyllä vauvasta ja auttaa hoitamisessa,mutta muuten kun pitäisi jotain tehdä (syödä,pukea tms.) hän juoksee karkuun ja homma on yhtä taistelua,kokeilee rajojaan ihan tosissaan... tätä on oman aikansa,eiköhän se helpota kun pikku veikka kasvaa ja alkaa hieman leikkimään niin on seuraa toisilleen,kai! Miten muilla on menny isompien sisarusten kanssa?

Nyt täytyy lopettaa,pojun tuleva kummitäti on tulossa kylään!!!

Tuulenviemää&"ossi" 4vk
 
Heippa! Meilläkin on huudettu massuvaivoja torstaista lauantaihin. meillä on kokeiltu sekä Cuplatonia että Rela-tippoja. Taisin jossain vaiheessa täälläkin sanoa että Cuplaton auttaa, mutta nyt tuntuu ettei sitten niin mikään. To-pe välinen yö oli yhtä h....ttiä, kun ukko nukkui illalla 3,5 tuntia ja sit yöllä semmosia puolesta tunnista tuntiin pätkiä kamalan huudon välillä. Tytär lähti perjantaina kouluun ihan "pönttö" sekaisin unen puutteesta kun pikkuveli tietysti valvotti koko huushollia ja varmaan naapureitakin... :D Perjantai-iltana ukko rauhoittui kun kylvetettiin. Poika rakastaa lämmintä kylpyä ja rentoutui, loppuilta kuunneltiin pärinää ja vaihdettiin vaippoja tyytyväiselle pojalle. Lauantai alkoi hyvin. Ukkeli oli hyvällä tuulella ja käytiin ulkona kävelyllä, mut sen jälkeen huuto oli taas mitä mahtavin. Illalla kun poika oli huutanut koko muun ajan paitsi syötöt, laitoin taas pojan kylpyyn ja se helpotti. Sanoin miehelle, että mä vaikka joka ilta kylvetän pojan jos sillä massuvaivat helpottaa. Eilinen menikin paremmin ja oltiin ulkona kävelyllä. Toin pojan vainuissa sisälle ja poika jatkoi unia sisällä, päikkärit oli semmoiset 4 tuntia. Tänään ollaan oltu taas kävelemässä ja poika on tähän mennessä uinunut jo pari tuntia. Uni ja kylvetys on nyt meillä ne jutut joilla päästään pitkälle.

Niin, tuosta ehkäisystä. Meillä käytettiin eka kerralla kumia ja mies tunsi olonsa niin kummalliseks joten päätin että taidan ottaa ne minipillerit. Mä olen varmaan joku kummajainen, mutta olen parantunut niin hyvin synnytyksestä ja jälkivuotokin on loppunut, joten harrastetaan jo seksiä niin kun ennenkin.

Mulla on ens viikolla jälkitarkastus ja samalla lääkäri kattoo tuon pojankin. Silloin poika on vähän yli 6 viikkoo. Aika ajoissa mun mielestä on tuo tarkastus kun muistelen että tytön kanssa käytiin paljon myöhemmin, tai sit muisti tekee tepposet.

Mutta nyt taidan itekin ottaa pienet unet ennenkun tyttö tulee koulusta.
 
eka päivä yksin neljän mukelon kanssa. aamu alkoi perinteisesti kitinällä ja huudolla vaikka pikku ukkeli oli syönyt mahansa täyteen juuri. meillä ei viihdytä kanssa sitterissä eikä koliikkikeinussa. sylissä liikkeessä on hiljasena mutta ei edes siinäkään aina. paikoillaan jos sylissä pitää niin ei ole hyvä sekään. vaipan vaihdot ym. märistään. kylvyssä on sitte hiljaa ja rattaissa,ainakin yleensä. illalla alottaa kunnon huutamiset,kävellään ympäri taloa ja hyssytellään. tunnostaa että ei viihdy oikein missään ja tosiaan hereillä oloajan kitisee ja huutaa.ja jos heti huudon alettua ei ole ottamassa kanteluun niin huuto valtautuu heti aivan kauheaksi. autossakaan ei pikku ukko viihdy jos sattuu olemaan hereillä kun sinne mennään. samoin kauppareissut yleensä menee juosten kusten kaupan läpi kiireesti sillä ukko yleensä herää kauppakärryssä ja huutohan siinä alkaa. ja tosiaan vaikka maha olisi juuri syöty täyteen. ja tää mies sit kans syö... ikää keskiviikkona tasan kuukausi ja lipasee kerralla 160ml ja saattaa olla jo tunnin päästä vailla lisää.... kauhee syöppö. tissiäki annan lisäksi mutta sieltä ei kyl tuu sit mitään isommin ku tollasii määrii litkii korviketta. juo kaikki mitä annetaan,tunnostaa ett pohjaton maha miehellä. jois varmaan enemmänkin kerralla ku ton 160ml mut ei uskalla antaa ku sit oksentaa ryöppynä...

tosiaan sais ruveta viihtymään sitterissä katsellen kun on 2vee poika toisena kiukuttelemassa ja pahuutta tekemässä kun äiti ei pääse irtautumaan koko ajan perään. tytöt meillä onneksi jo toinen ekalla ja toinen eskarissa.

tytöt olikin meillä vauvana aivan super ylihelppoja.eivät itkeneet turhasta ja olivat sitterissä hiljaa.nukkuivat kellon ympäri ja puolen päivän aikaan vasta aina heräiltiin. toi pari vuotias oli kyl kans sitten sellanen rutku ett meinasin olla kusessa sen kans...en tienny lastenhoideosta kyl mitään ennen näitä poikia
 
Meillä ollaan nyt sitten yskässä \|O eli vauva siis.Yksi nuhahan jo oli.Isosisko ollut molemmilla kerroilla myös kipee niin ei oo vauvakaan säästynyt :'( Itsellä koko ajan hirvee huoli ja stressi, kun näin pienenä jo saa kaikki flunssat ym.
Kuinka paljon teidän pienet valvoo päivällä?Musta tuntuu, että tää nukkuu aika paljon.Tunnin jaksaa olla hereillä ja sitten on taas ihan valmis nukkumaan.Tosin joskus on valveilla pidempiäkin aikoja, mut useesti ton tunnin.Ja sitten nukkuu pienet tirsat tai joskus ulkona 2-3 tuntia.
Meillä tuo isosisko 3.5-v. ei ole ollut juurikaan mustasukkainen.Ennen pojun syntymää oli joku uhma, mutta se meni ohi.Enemmän käy suukottelemassa ja halailemassa ja suunnittelee mitä kaikkea aikoo veikan kanssa tehdä kun poju on kasvanut.Ja auttelee mua hoitamisessa ja kotihommissakin.
Sitterissä ja lattialla meillä viihdytään vähän vaihdellen.Paremmin viihtyy kuitenkin sitterissä.Ja sen olen huomannut, että kun tyttö haluaa kuunnella lasten musiikkia niin pojukin kuuntelee ja rauhoittuu niihin lauluihin ja välillä äitikin laulaa loilottaa mukana :whistle:
 
Täällä valvotaan pirteänä, tai poika valvoo pirteänä ja äiti sitten vähemmän pirteänä... :wave: \|O
Poju nukku hyvin illan ja alkuyön ja nyt sit heräs tuossa 2h sitten syömään ja valvomaan.
Minkäikäisenä teidän lapset on alkanu tietoisesti hymyilemään ja yrittämään juttelua?
Minusta tämä meidän pikku-ukko jo hymyilee tietoisesti ja yrittää myös "jutella", ja ikää tulee keskiviikkona 1kk.
Mekin oltiin nyt ensimmäistä kertaa vauvan kanssa yökylässä mummolassa. Hyvin meni ja eikä edes mummolan väkeä pojun yöitkut ja valvomiset haitannu :D

Olipas kiva lukea teidän kuulumisia! :wave: Kommentoin niitä myöhemmin...nyt lähdetään yrittään uudelleen unta :wave:

Lumiina
 

Yhteistyössä