JOULUNODOTTAJAT HEINÄKUUSSA!

Neukku takana, ja mieli vähän matala... Ei saatu sydänääniä kuulumaan, vaikka viikkoja pitäis nyt olla 14+1... Mulla istukka takana, joten kuuluvuus siis pitäis olla hyvä... :( Ultralla ei saatu oikein minkäännäköistä kuvaa aikaiseksi. Terkkari vaan jossain vaiheessa sanoi, että ei yritetä enää kun ei kerran mitään saada näkyviin. Ei se tyyppi nyt oo voinu mihinkään hävitäkään! :eek:

Vähäsen lohduttaa, että np-ultrassa pari viikkoa sitten näkyi toukka tosi hyvin, ja sydänäänet kuului ihan selkeästi. Jospa vika sitte on noissa neuvolan vanhoissa laitteissa. Tekis mieli mennä varmistamaan tilanne yksityiselle, mutta kun se maksaa niin perhanasti! Seuraava neuvolakin on vasta elokuun alussa, joten ehdin repimään pelihousuni moneen kertaan. Voivoivoivoi sentään. Terkkari sanoi dobbleria pyöritellessään, että siellä se pieni viuhtoo ympäriinsä niin kovin, ettei ehdi mukana. En itse kyllä erottanut yhtään mitään siitä huminasta. Toivottavasti kaikki on hyvin. Mä oon niin tunneihminen tätä nykyä, että tekis mieli parkua tätäkin asiaa. Onneksi on työpäivä! Ei ihan viiisis täällä töissä vollottaa. Löytyy vielä itsekuria... :p

Omaan napaan vielä sen verran, että vatsa on alkanut kasvamaan suoraan tuosta rinnan alta. Ei sitä muuten huomaa, mutta kumartuessa rinnan alle tulee sellanen "ryppy", jota ei oo ennen ollut. Mielenkiintoisia havaintoja... :whistle:

tivoli on miettinyt nimiasioita. Me kanssa ollaan siitä jo hiukan juteltu. Etunimissä ei meillä tuu mitään ristiriitoja, mutta se sukunimi! Jos ja kun ehditään naimisiiin, aion pitää oman sukunimeni. Se on melko harvinainen, enkä halua siitä luopua. Olen myös ajat sitten päättänyt, että lapseni kastetaan sillä nimellä. Mies ei oo oikeastaan kommentoinut tätä mitenkään. Välttää koko keskustelunaihetta, eikä haluais siitä puhella. Luulen, että anoppi on iso vaikuttaja tässä asiassa... Tulee varmaan pettymään/ suuttumaan, kun kuulee ettei lasta kasteta "heidän sukuunsa"... Miehelläni on lapsi entisestä liitostaan, jolla on mieheni sukunimi. Ajattelen nyt varmaan tosi itsekkäästi, mutta onhan heillä siinä jo "suvunjatkaja". Olenko mielestänne täysi tyranni? :/

tivoli vois lahjoittaa osan pesänrakennusvimmastaan tänne. Me muutettiin fyysisesti eilen, ja uusi kämppä on ihan hillitön kaaos. Tehtävää olis niin paljon, etten enää tiedä mistä alottaisi! Toivottavasti saan energiapiikin viikonloppuna.

 
Heippa mammat! Viikko vierähti niin että humpsahti. Mä oon nauttinu
niin paljon olla lomalla, nukkunu ja käyny alennusmyynneissä.
Kampissa shoppailin Bebes liikkeestä ihania vaatteita itelleni, ja Guessin liikkeestä löyty kans muutama siisti mekko! Mä päätin et oon nää ansainnu ja oonhan mä vuoden taas tehny töitä niin et kesälomarahat
on juuri minua varten :kieh:

Neuvolassa maanantaina sydän jumpsutti 149 ja pissa, hemppa ja verenpaine ok. Neuvolatäti kehui että pikkusen sydänäänet oli tosi vahvat. Vatsa mulla on kyllä kasvanu tosi iisisti, liitoskivut kyllä
öisin sattuu aika rankasti.

Jossakin vaiheessa oli täällä puhetta siitä että miten monta lasta aikoo. Mulla oli ihan nuorena sellainen visio että haluan kolme lasta ja nyt se siis on toteutumassa! Kahden lähekkäin syntyneen tytön jälkeen en kyllä pystyny enää kuvitella kolmatta. Nyt tilanne on aivan eri kun likat on koulussa ja sen verran itsenäisiä ettei helmoissa roiku koko aikaa. Ja mikäs tässä näitä geenejä pistää eteenpäin :LOL: kauniita ja fiksuja lapsia olen saanut, mikäs sen parempaa!

Nyt mä otan kupposen kahvia ja lähden kattelee mitäs sitä tänään pistäis päälle, ja lähden mun kahden tyttäreni kanssa moikkaamaan mun isää jota en ole nähnyt yli vuoteen! :wave:

Porsche ja poika 17+1
 
En minäkään ole tuntenut vielä liikkeitä, mut ei niitä vielä kai pitäisi tunteakaan näillä viikoilla (14+3)

Joku kyseli millaiset vaunut ostin... Ostin omaksikin yllätykseskseni Brion duo vaunut heittoaisalla, karkeilla ilmakumipyörillä. Edellinen vaunu kokemukseni on Emmaljungista, joten menin niitä ostamaan, mutta toiveeni oli heittoaisa, metallinen alakori (että saa kaikki kauppatavarat mahtumaan ja vaipat kans samalla kertaa) Vaunukoppa ja ratasistuin erikseen. Niin Emmaljungissa ei ollut tälläistä yhdistelmää. Joten päädyin Brion duon ja sain kaikki mitä olin toivonut. Ale oli iso 250e!!! Kun väri on 2006 vuoden väri. Mulle se on yks hailee minkä vuoden väri on, kun on kuitenkin väri jonka halusin. Kauan mietin kyllä, et ostanko jo nyt, mutta 250e on iso raha! Sillä saa sit turvakaukalon ja sälää... Ja on nekin sit hankittu. =)

Snoopy hassua, et neuvolan tätisi oli niin kiireinen, ettei ehtinyt etsiä ääniä, kun kuitenkin se on iso asia meille äideille. Minun neuvolatäti etsi ääniä ekakerralla 20min. alko jo itelläkin kyllästyttää se suhinan kuuleminen, mutta voi sitä kiven pyörähtämistä sydämeltä kun ne kuului!

Millaisia kokemuksia neuvolasta teillä on? Onko mukava täti?
Mulla on nyt tosi mukava, kuuntelee ja siltä kehtaa kysyä kaikki mitä mielessä on. Poikaa odottaessa tunsin itseni jokaisen neuvolakäynnin jälkeen ahdistuneeksi ja huonoksi äidiksi. Se oli kamalaa!

Tivoli En tiedä minkä kokoisia äitiyspakkauksen vaatteet nyt on mutta 8 vuotta sitte kaikki oli niin isoja, että poikani piti pakkauksen potkuhousuja 1½-2v yöpukuna, kun oli silloin vasta sopivia.
Elloksella yms.. postimyyntikuvastoissa on välillä tosi hyviä aloituspakkauksia vauvalle siinä tulee kaikki potkuhousuja, kietasupuseroita, puolipotkareita jne... mutta ne on usein kaikki saman värisiä. Kirpparilta löytää tosi hyviä vauvan vaatteita, kun ne jää niin äkkiä pieneksi.

Päivän jatkoa kaikille!

Pinkeiju
 
tervehdys kaikki, uudet ja vanhat, pitkästä aikaa. lukenut olen kyllä säännöllisesti, ei vaan saa itse suutaan auki tai sormiaan töihin..

olipas snoopylla todella tökerö neuvolantäti, :headwall: eihän noin saa jättää äitiä miettimään tärkeitä asioita!!! itse vaatisin kyllä päästä uudelleen.

olen muutes menossa tänään neuvolaan ja odotan just sitä että sydänäänet kuunnellaan, jännittää!!! kuopuksella ei kuultu rv 14 että saa nähdä, täälläkin kyllä ultrataan jos ei saa kuuluviin.

kinka 15+4 (uä14+4) siis kauhee että tuo aikaa menee pian!!!
 
En oo piiiitkiin aikoihin kirjoittanut. Lukenut oon kyllä koko ajan, mutta ei oikein oo ollut mitään kirjoitettavaa tai sitten ku on saanut luettua, ei oo enää jaksanut. Nyt sitten jätän suosiolla vastaamatta suurimpaan osaan, kun tästä tulis kauhian pitkä pätkä.

Snoopy mä en kyllä ois suostunut lähtemään pois neuvolasta ilman ääniä/ultrakuvaa. Mun mielestä vähän tökeröä. Mä varmaan menisin uudelleen ennen seuraavaa neuvola-aikaa.

Joku kyseli vaatehankinnoista. Mä oon ostellu muutaman kietaisubodyn ja just noita pieniä 56 senttisiä. Esikoiselta on paljon vaatetta, mutta noi kietaisubodyt on niin ihania oikein pikkuiselle pukea. Ja noita pieniä ostin siksi, että niitä olis tarvinnut esikoiselta. Kaikki silloin sanoi, ettei niitä kannata ostaa. Uskoin sitten ja ostelin isompia kokoja. Esikoinen päätti tulla etuajassa maailmaan ja kaikki vaatteet oli ihan liian isoja. Muita hankintoja varmaan on pieni toppapuku. Ainakin 2005 pakkauksen puku (ja talvipipo) oli ihan liian isoja. Pitäis vielä jostain selvittää ensin, josko tämä uusi puku olis vähän sopivampi vastasyntyneelle.

Vaatemääräkin riippuu tietysti vauvasta. Kuvittelin ensimmäisen kanssa, etteihän noita vaatteita paljoa mene. Mutta mun vauvani päästikin sellaisia satseja molemmista päistä, että meni monet vaatteet päivässä. Paidat varsinkin meinasi loppua kesken. Meillä siis oli kova pulauttelija ja jos ei tullut pulautusta, tuli sellaiset plöröt housuun, että oli niskaan asti sitä itteään.

Nimiä en vielä oo kun omassa päässäni miettinyt. Kunhan neuvolasta saa sen hätäkastelapun, niin sitten mietitään enempi. Mutta eipä meillä esikoiselle meinattukaan laittaa sitä nimeä, mikä hätäkastelappuun laitettiin. Niin se mieli muuttui kuitenkin.

Oma napa: Oon tässä viikon sisällä alkanut toisinaan oksennella aamuisin. Että tällainen 15 viikolla alkanut oksentelu. Ehdin jo ajatellakin, ettei tässä raskaudessa tartte oksentaa. Ei olis vielä pitänyt huokaista. Ihan mun tuuria, että nyt on ihan yhtä kauhea olo, kun esikoiselta 21 viikoille asti. Muuten ei ihmeempiä. Rintoja aristaa, mutta muuten ei läheskään niin kipeä olo kun esikoiselta. Silloin liitoskivut (tai mitä lie), oli ihan kauheita. Ehkä noi paikat on kerran jo venyneet jotenkin, tai sitten en vaan ehdi kaikkia jomotuksia miettimään. Vähän toki esikoiselta tullut issias nukkuessa säteilee jalkaan ja joutuu tyynyjä pinota jalan alle.

No lähdenpä tästä syömään ja laiskottelemaan sohvalle. Yritän taas ehtiä kirjoittaa joskus. Voikaa paksusti!

Mrs Nobody ja ööö... 15+2... ehkä...


 
en osaa korjata tuonne ylös.. mutta siis nyt on 14+4 (uä13+4)

mutta neuvolassa kaikki hyvin. ja sydänäänet kuuluivat :heart: ja pääsen sinne sokerirasitukseen sitten viikolla 26? täällä ei oltu kuultukaan kahdesta sokerirasituksesta..

kuinkas saparolla olo?

mutta nyt syömään. :wave: voikaa hyvin.
 
Moikka!
Ihania masukuvia kaikilla lähettäneillä... =) Täälläkin tää vatsa alkaa olemaan jo aikamoinen viikkoihin nähden ja siitä olenkin saanut töissäkin jopa kuulla... Mulla on kuulemma samanlainen vatsa kuin työkaverini sukulaisella, jolla on laskettu aika kolmen viikon päästä... =) Ensin pahoitin mieleni, mutta nyt asia jo naurattaa. :LOL:
Muuten ei ihmeempiä... Noita "lisälyöntejä" tulee edelleen etenkin levossa, mutta puhun niistä neuvolassa ensi viikolla, jos ne ei ihan mahdottomiksi kerkiä äityä...
Joku kyseli, että onko jo nimi valmiina. Kovasti ollaan mietitty sekä tytön että pojan nimiä, mutta ei oikein päästä miehen kanssa yhteisymmärrykseen, kuten ei edelliselläkään kerralla aluksi, mutta kun vauva syntyi niin nimi jota olin ehdottanut kävi tytölle kuulemma kuin nakutettu... =) Saas nähdä miten nyt käy...
Hirveä himo tullut maapähkinöihin ja rasvaiseen ruokaan... Eilenkin piti miehelle illalla soittaa, ett tulee hesen kautta... Hyi minua! Onko muilla jotain tämmöisiä mielitekoja?
Yhdessä vaiheessa piti joka päivä saada kiiviä ja punajuurisalaattia leivän päälle... Nää himot vaihtelee sitä mukaan, kun näen kaupassa taas jonkun himoittavan uuden ruuan... Mut kertokaa ihmeessä, etten ole ainut...Meinaa se vasta kauheaa olisi... =)
Pikkuinen vipeltää masussa varsinkin iltaisin ja taitaa tehdä mahdottomia voltteja, sillä välillä oikein tuntuu niin jännälle masussa, ettei sitä voi oikein sanoin kuvailla...
Kaikilla kuitenkin ihania vointeja :)

Riikkuli 16+4
 
Moikka pitkästä aikaa...vaikka olenkin joka päivä teidän juttuja lukenut en ole itse jaksanut kirjoitella kun ei oikeestaan ole mitään asiaakaan....

No omaa napaa kuiteski; neuvola oli maanantaina ja kaikki oli hyvin, sydänäänet kuuluivat hyvin pienen etsimisen jälkeen, mulla istukka etuseinässä ja se sitten ilmeisesti vaikeuttaa tuota etsintää kuten edellisissäkin raskauksissa, ja kohtu taaksepäin kallellaan. Yritin sopia seuraavaa neuvolaa vastan ultran jälkeen elokuulle mutta täti halus mut käymään 4vkon päästäkin kun ekassa raskaudessa oli verenpaineen nousua ja tokassa raskausajan diabetes. No samahan tuo on käydä ku ukkokin silloin lomalla niin pääsee yksin,on meinaan aika rulianssi mennä sinne yksin 3n lapsen kanssa :kieh: Ja ainahan sitä sydämen jumputusta on kiva kuunnella =)
Mullakin on yksi sokerirasitus tässä raskaudessa, olen siinä raja-arvoilla kun painoindeksi 25 ja täällä se rajana mutta kun oli tuon keskimmäisen kanssa se diabetes niin joudun taas käymään. Mutta onneksi vain yhesti,kuopuksen kanssa joudun kahdesti ja silloin arvot olivat hyvät.

Mulla on ollut viime aikoina tosi inhottavia unia, esim. vauva on syntynyt ennenaikaisena tai sairaana ym :/ Johtunee varmaan siitä että olen lukenut kauheesti nuita ikäviä tarinoita tuolta muilta sivuilta :(

Nimet meillä ois valmiina sekä tytölle että pojalle jos vauva vaan näyttää sen nimiseltä ;)

Liikkeitä en ole varmuudella vielä tuntenut,muutama epäilys on vasta ollut. Kuopukselta tunsin juuri näillä vkoilla eli 15+4 millä nyt olen eli kohta vois oikeestikin tuntua. Neuvolassa sanoi että viikon sisällä vois tuntua.

Eli tämmöstä omaa napaa :ashamed:

Maikka+nelonen15+4
 
Snoopy: Kylläpäs sulla oli tympeä neuvolatäti. Oisko sun mahollista mennä aiemmin kuunteleen sydänääniä kuin seuraavassa neuvolassa? Täällä ainakin luvattiin, että koska vaan voi tulla kuunteleen jos alkaa epäilyttään.

Tosta sokerirasituksesta oon nyt ihan ymmälläni :whistle: tehdäänkö se siis kaikille vai vaan tarvittaessa?? Kun niin moni on tällä palstalla siitä puhunut!

Entäpä paljonko teillä on paino noussut tähän mennessä? Täällä mennään viikoilla 15+0 ja painoo tullu n. 3 kiloa. Yritin neuvolatätiltä kysellä, että mikä on normaalia painonnousua näin alkuvaiheilla ja vastauksena oli, että kovin on yksilöllistä, mutta antavat kyllä tehtäväksi pitää ruokapäiväkirjaa jos liikaa nousee... Ei ihan kauheen selkee vastaus :kieh:
 
Lapsivesipunktio on tehty ja itse toimenpide oli aika pieni ja lähes kivuton. Ensin kätilö katsoi ultaralla että kaikki hyvin ja vauveli oli kasvanut normaalisti ja vastas viikkoja. Sitten ultraohjauksessa lääkäri pisti neulan mahan läpi ja lapsivettä saatiin tarvittava määrä. Sitten makoilin vajaan tunnin ja vielä ennen kotiin lähtöä katsottiin ultralla että vauvalla kaikki hyvin ja hyvinhän tuo porskutteli siellä. Toimenpiteen jälkeen piti pienet itkut tirauttaa, varmaan jännitys purkaantui. Nyt sitten odotellaan n. kolme viikkoa vastauksia.

Liplap mulla kans sokerirasitus tulossa 24? vko tienoilla. Enemminkin olis laitettu toiseen mutta onneks mun "leposokeri" ei pissa testissa hälyttänytkään. Ekassa raskaudessa mulla oli kans sokerien kans häikkää ja ruokavaliolla sitten saatiin kuriin ettei tarttenut pistoksia ottaa.

Onks muilla häikkää sykkeen kanssa? Mulla nousee syke vaikka mitään en tee ja rupee pyörryttään ja heikottaan. Sitten pitää istua/maata n. 15min ja menee ohi. Tätä oli edellisessä raskaudessa kans mutta mistään testeistä ei mitään häikkää löytynyt ja kun vauva syntyi niin loppui siihen. Nyt taas edessä EKG:t ja kilpirauhaskokeet yms. mitä verestä katsovat mutta tuskin taaskaan syytä löytävät.

Snoopy: Oman mielenrauhasi takia soita neuvolaan ja sano että haluat pikaisesti uuden ajan. Mun mielenrauha ei kestäis odottaa...

Vaatehankinnoista joku kyseli niin ainakin vuoden 2003 äippäpakkauksessa toppapuku oli niin iso että oli meillä sopiva n. 1 1/2 vuotiaana. Jostain kyllä luin että tämän vuoden pakkauksessa olis pienempi puku mutta katsotaan kun se tulee. Ja se talvipipo ei meillä ollut koskaan sopiva ja ihan kumman mallinenkin. Mä suosittelen muutamien 56cm ja 62cm vaatteiden hankintaa. On niitä mukavampi pitää kun ovat sopivat.

Nyt täytyy lähteä laittamaan pyykkikonettä pyörimään jotta tulis tälle päivälle jotain tehtyä. Otin sitten kätilön neuvoista olla tänään rauhassa oikein kirjaimellisesti, syömässä käytiin "ulkona", päiväunet on otettu ja sohvalla löhötty :kieh: Ja enään huominen töitä ja sitten alkaa kahden viikon kesäloma =)

Saparo 14+5
 
Mulla noussu saman 3kg,kun neuvola oli rv15+1. Ainakin jostain luin et tässä vaiheessa paino noussut yleensä 2,5-3,5kg. Mutta sehän on tosi yksilöllistä, joillakin alussa laskee ja joillakin nousee. Meillä puututaan jos nousee enemmän kuin 500g vkossa.

Niin ja tuo sokerirasitus tehdään täälläpäin jos painoindeksi yli 25 tai ollut aikaisemmissa raskauksissa ongelmia sokereitten kanssa. Tai kun pissaan on tullut sokeria jonka se neuvolassa katsoo joka käynnillä.
 
Ymmärrän todellakin miltä nuo kommentit tuntuu!!!!Pitäs olla uskonto syynä et tekee enempi ku 3 mukulaa niin ei ihmeteltäs.

No niinku sanoit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka kyllä mua silti masentaa ja loukkaa nuo kommentit, ei tulis itelle mieleen kommentoida tommosia!Yritetään kestää :/
 
Kylläpä on tänään turvottanut ja henkkamaukan sovituskopissa maha näytti kyllä jo siltä itseltään :eek: . Kuvissa on reilun viikon väli (anteeksi kotiasu:ashamed: ) , eka oli jotain 13+6 ja tuo toinen tänä iltana ennen safkaamista 15+2. Ostin mammafarkut ja mama-t-paidan, koska tätä vauhtia kun maha turpoaa, niin mulla alkaa olla vaikeuksia keksiä työvaatteita. Viikko vielä ja sitten jään kuukauden lomalle, jonka jälkeen maha saakin näkyä.





Ei sitten enää isommalla tullut nuo kuvat. Taidan poistaa ne huomenissa.

Saparolle :hug:
 
Iltaa!

kiekura toi painon nousu on niin yksilöllistä, toisilla nousee herkästi ja esim. mulla paino on laskenut 3 kiloa. Runsaan oksentelun takia, siitä olivat huolissaan neuvolassa ja uä. Olisivat halunneet laittaa mut päiväksi tiputukseen, että saan varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit yms. Vauva kuulema saa/ottaa kaiken tarpeellisen, mutta äiti jää ilman... ja sit ei jaksa. Mielummin ottaisin 3 ylimääräistä kiloa.

Mielihaluja mulla ei ole ollut, kun tietää, että kohta saa uudelleen katsella syömänsä. Kaikki raikas pysyy parhaiten alhaalla, omena, appelsiini, tuoreet herneet, mehujäätelö jne... Mut ei ole mitään sellaista mitä olis PAKKO saada. Kaikki makee karkit, suklaa keksit on ihan yök :p

Moni on puhunut tuosta mahan näkymisestä. Musta on ihanaa, kun maha alkaa näkymään ja kohta en aijo enää sitä peitelläkään... Jänskättää vaan miten töissä asiakkaat suhtautuu, kun olen kolmas tälle vuodelle joka jää meidän pienestä työyhteisöstä äippälomalle... ei kahta ilman kolmatta...

Musta on myös ihanaa, kun saa kohta olla kotona, kun olin jo totuttanut itseni siihen ajatukseen, että tässä sitä puurretaan eläkeikään asti, ei ole enää mitään taukoja, normaalit lomat vaan. Ja nyt saankin olla kotona ja esikoinenkin on vielä sen ikäinen, että nauttii, kun saa tulla suoraa koulusta kotiin ja äidin kanssa vietetty aika on kivaa. Pari vuotta eteenpäin ei ehkä äiti ole niin in juttu...

Voikaa hyvin ja nauttikaa mahoista, möyrivistä ja ei vielä möyrivistä.

Pinkeiju
 
Aurinkoista Huomenta!

En olekaan taas pitkilleen kirjoitellut, kun ei ole oikein ollut aikaakaan. Jotenkin kamala hässäkkä päällä koko ajan varsinkin täällä töissä, kun pitäis saada vielä miljoona asiaa tehtyä ennen viikon päästä alkavaa kesälomaa.

Painon noususta oli ainakin puhetta, minun paino ei oikeastaan ole muuttunut sitten raskausviikon 5 jälkeen, johon mennessä olin turvonnut pari kiloa normaalista. Nyt paino vaihtelee plus miinus kilo aina päivästä riippuen. Painoindeksin puolesta en tuohon sokerirasitukseen joudu, kun se oli aluksi 23, mutta asia muuttuu sitten tietysti, jos virtsasta löytyy neuvolassa sokeria.

Seuraava neuvola meillä on ens viikon torstaina ja rakenneultra sitten 23.7. Ens perjantaina alkaakin sitten kolmen viikon kesäloma, josta kyllä on lomailu kaukana. Ohjelmassa on muutto, koska saatiin eilen tosi kiva rivitalon päätykolmio vuokralle. Onhan se vähän mukavampi kuin tuollainen 50 neliön kerrostalokaksio. Lisäksi ohjelmassa on vanhempieni talon maalaus. Tietääkö muuten joku onkohan liuotinohenteisella maalilla maalaaminen pahasta raskaanaollessa ulkotiloissa? Sisällähän se ainakin on pannassa. Sit lomalla pitäis vielä pestä matot ja poimia marjat. Mut on se ainakin vaihtelua tähän normaaliin työrytmiin.

Pomolle en ole vieläkään raskaudesta kertonut, mutta kai se pitäis kertoa varmaan vielä ennen lomaa, koska alkaa muuten olla vaarana, että se kuulee asiasta jostain muualta.

Ai niin, sellaistakin minun piti vielä kysyä, että vuotavatko muiden rinnat yöllä? Huomasin tänä aamuna, että lakana oli rinnan kohalta ihan märkä, eli ilmeisesti toinen rinta oli vuotanut jotain yöllä. Vatsa kyllä kasvaa jo hyvin lupaavasti ja töihinkin pitää jo vähän katsoa mitä laittaa päälle, ettei vatsa vielä näkyisi. Liikkeitä en vielä selvästi tunne, mutta sellaista outoa kuplintaa kylläkin ja törkeitä kannakkeiden venymiskipua :headwall:

Aurinkoista viikonloppua kaikille. Lähdemme harjoittelemaan muuttamista kavereiden luo Lappeenrantaan =)

Riinuska 16+4
 
Heiba.

Flunssa vaivaa edelleen. Niistäessä/ aivastaessa tuntuu välillä vatsassa ihan mielettöimiä viiltokipuja. Kuulunee asiaan, koska kipuja ei muutoin ole. Lienee niitä venymis- tai kasvukipuja. Nenä on niiiin tukossa, että nukkumisesta ei oikein tahdo tulla mitään, ja tänään myöhästyin töistä kun unta riitti herätyskellosta huolimatta. Luojan kiitos on viikon vipa päivä ja viikonloppu edessä!

Mietin tässä, että soittaako sinne neuvolaan uusintaultraa varten. Sisareni tosin rauhoitteli, että se sydänäänten hakeminen voi toisinaan olla vaikeaa vaikka raskaus olisi pidemmälläkin. Luulen, että en pysy järjissäni elokuuhun saakka, vaan vaadin ultrarevanssin ennen sitä. Mies ei millään tavalla ollut huolestunut tästä sydänäänten kuulumattomuudesta, vaan on ihan varma että kaikki on ihan ok. Sekös minua ärsyttää :/ Toisaalta jos mies vaipusi totaaliseen epätoivoon, olisin ihan raunio. Koskaan ei ole mikään kohden (varsinkaan raskaanaollessa!). Miesparkaa...

Saparo79lle voimia ja jaksamista näille viikoille. Nyt on tutkimukset takana, onhan se jo vähän eteenpäin. En voi edes kuvitella, mitä tuntemuksia olet käynyt/ tulet käymään läpi. Tsemppiä :hug:

Jajepoo voipi jättää nuo kommentit ihan omaan arvoonsa. Käsittämätöntä, kun ihmiset ei kertakaikkiaan osaa käyttäytyä. Osoittaa mun mielestä kyseisen henkilön tilannetajun ja käytöstapojen puutetta, kun noin laukoo. Voi olla ihan ajattelemattomuutta, mutta olis kannattanut pitää omana tietona. Hienoa, että vielä tänä päivänä löytyy ihmisiä, jotka tietoisesti valitsevat ison perheen! Oma lapsiluku jäänee kahteen tai kork. kolmeen, mutta arvostan sinua ja miestäsi todella paljon.

Riinuska81, sinuna en menisi ulkomaaleilla(kaan) maalailemaan. Näistä on vähän eri mielipiteitä itse kullakin (jopa terveydenhuollon ammattilaisilla). Nyrkkisääntönä olen itse pitänyt, että liuotinohenteisien maalien, lakkojen ja petsien kanssa ei kannata nyt olla missään tekemisissä. Koeta hurjasta aikataulustasi huolimatta myös nauttia vähän lomailusta! :D
 
Sue
Heips

Vika päivä töissä ja sitten neljä viikkoa lomaa! Meidän pojatkin on laskenut aamuja ja veivät tänään vohveleita päiväkotiin loman alkamisen juhlistamiseksi.

Pakko kertoa hauska juttu. Aamulla juttelin esikon (4v) kanssa vauvoista ja hän ihmetteli miksi miesten ja poikien masuissa ei kasva vauvoja. Minä sitten sanoin että ensinnäkin vain aikuiset voi saada vauvoja. Ja homma menee niin että miehillä on vauvan siemenet ja naiset voivat sitten niistä kasvattaa masuissaa vauvoja. Sen jälkeen poika kysyi että nielläänkö ne siemenet? :LOL: Voitte arvata että oli pokassa pitämistä, taisin vaan jatkaa jostain muusta aiheesta ja jättää vastaamatta.... mutta jälkeen päin nauratti! Meidän pojat selittää usein että äitin masussa kasvaa vauva ja isillä kasvaa vaan kaljamaha! Voitte uskoa miehen ilmeen kun kommentoi että on tainnut äiti taas opettaa juttuja. On elämä vaan niin ihanaa noitten miesten kanssa, ison ja pienten. Kun vaan sen jaksaisi aina muistaa eikä suotta hermostuisi.

Uuden äippäpakkauksen talvihaalarista olen kuullut että olisi kokoa 68 eli aika pieni. Kevätvauva ei sillä tee kyllä mitään, mutta loppusyksyn vauvoilla varmaan hyvä. Vauvahankintoja en kauheasti tee, muutaman pienen vaatteen hankin ja luultavasti kantoliinan ja kesäksi kantorepun. Tiedän jo mitä haluan mutta aloitan metsästyksen syksymmällä. Vkon 30 jälkeen uskaltaa jo hankkia kun tietää että vauva selviäisi vaikka syntyisi aikaisemmin. Käytettynä aion hankkia suurimman osan, isommat hankinnat ostin esikolle uutena ja ne palvelee vielä loistavasti.

Ja sokerirasitukseen joutumiseen piti vielä lisätä että jos on synnyttänyt 4,5kg tai isomman niin joutuu rasitukseen. Meinasin toista odottaessa joutua kun esikko oli 4.4 kg. En kuitenkaan mennyt, tiesin että meidän sukuun syntyy vaan isoja vauvoja.

Autokuume riivaa ankarasti, mieli tekis sellaista voyageria... sitä pienempää kuitenkin. Ehkäpä lomalla laitan nykyisen myyntiin.

Rentouttavaa lomaa kaikille kellä se alkaa ja nautitaan kesästä ja masuista kaikki! Olen tänään kyllä aivan liian hyvällä tuulella... tän täytyy olla ohimenevää

Sue ja myllertäjä huomenna rv tasan 18 :)
 
Saparolle voimia :hug: mulla on mielestäni nyt korkeampi syke kuin normaalisti ja hengästyin ensimmäisinä viikkoinan paljon helpommin. Hormonit tekevät temppujaan...

tivoli alkaahan se sieltä pullottaa vaikka hoikka oletkin :) Mua ollaan pälyilty töissä jonkin verran mutta annan asian tulla julki vasta elokuussa lomien jälkeen.

jajepoo tuollaisten kommenttien heittäjät ovat vain kateellisia, haistakoot minun puolestani (no hyi hyi olenpas taas ärhäkkä)

Snoopy VAADI päästä kuuntelemaan sydänääniä, ei ne voi olettaa, että sä olet epävarmuudessa elokuuhun saakka vaikka kaikki varmasti onkin ok, multakin kesti hyvä tovi ennenkuin äänet löytyivät, th etsi niitä aluksi aivan liian korkealta ja väärästä ilmansuunnasta. Vaavi oli sillä kuuntelukerralla siirtynyt äärioikealle (selvä kokoomuslainen mutta tästä keskustellaan sitten vaavin synnyttyä) ja luikerteli kyllä dopplerin alta pois hyvinkin pian. Jos sinun(kin) neuvolassasi on noin epämääräinen palvelu, Turusta ainakin löytyy VL (Turun seudultahan sä olit) ja väestöliittojen hintojen ei luulis paljon eroavan paikkakuntakohtaisesti, sieltä löytyy yksityinen neuvola (saattavat olla muuten heinäkuussa lomilla) ja käynnin hinta on joku 30 euroa. Mutta periaatteessa sun KUULUU saada nuo palvelut ilmaiseksi, kumman tympeä palvelu.

Muinaisen eläkeläispuolueen sanoin: ei oikeuttaa maassa saa, jollei sitä itse hanki! :xmas:

Sen olen päättänyt että kun seuraava gynetarkastus tulee viikkojen puolesta menen kyllä yksityiselle...jännittää nuo tulehduskokeitten vastaukset mutta on mulla se Starogyn-kuuri nyt päällä ja en ainakaan nyt tiputtele. Voi kun uskaltaisi ostaa vaavin vaatteita, Stockalla pitäisi nyt olla alennuksessa...

Riinuska81 jätä maalaamiset suosiolla muille, kyllä se maali käryää tosi paljon ulkonakin. Marjanpoiminta voi olla rentouttavaa. vitsit kun tekisi mieli punaisia viinimarjoja ja karviaisia, koskahan niitäkin saa...
 
Moi!
Nyt on mökkeilyt mökkeilty ja parissa kohteessakin käyty.
Luin teidän juttunne läpi mutta mitään ei jäänyt mieleen, menee varmaan hetki taas ennen ku pääsee keskustelusta jyvälle vaikken montaa päivää poissa ollutkaan :)

Suelle pakko kommata et samanlaisia juttuja meillä pojan kanssa läpi käytiin kuopusta odottaessa ja nyt taas herää uusia kysymyksiä tätä kolmosta oottaessa. Hauskoja tilanteita =)

Omaa napaa sen verran että jostain syystä tällä viikolla ei liikkeitä ole tuntunut. Viikonlopun yli odotan ja sitten käyn maanantaina pyytämässä että kuuntelisivat dopplerilla neuvolassa että onko kaikki ok. Toki voi olla että vauva on kääntynyt silleen ettei muun mahan möyrinnän seasta liikkeet tunnu mutta.. silti. Oon kuitenki jo parisen viikkoa sitten ekat liikkeet tuntenut. Paniikkia meinaa olla ilmassa.. :whistle:

Nyt luen juttunne uusista ja koitan päästä jyvälle tän hetken tilanteesta


Maukkis ja minimii 17+6
 
Riikkuli todellakin tekee mieli kaikkea suolaista ja varmasti turvottavaa. Voi kun sais Rollsin hampurilaisia syödä joka päivä tai edes joka toinen päivä. Sitten pizzaa välillä. Mitään normaalia ruokaa ei tee mieli. Kaupassa ihan kauhea ostaa mitään, kun kaikki ruoat on jotenkin töks-töks-ei tee mieli. Tee siinä sitten ruokaostoksia.

Kiekura sokerirasitukseen joutuu, jos painoindeksi yli sallitun, aiemmin synnyttänyt ison vauvan tai sitten on suvussa diabetesta. Itse joudun (tai no eihän sinne ketään pakoteta) taas juomaan sitä ällöä litkua sukurasituksen takia. Ekassa raskaudessa ne oli ihan hyvissä lukemissa, nyt taas vähän pelottaa etukäteen. Painostakin kysyit. Mulla oli ekan ja tokan neuvolan välillä (viikot 8-14)tullut vain 800 g. Pelkäsin jo vaikka mitä, kun oon todellakin syönyt ihan liikaa. Ennen ekaa neuvolaa tuota ehti vähän tulemaan, mutta sitähän ei lasketa ;).

Oma napa Maha on todella iso edelliseen raskauteen verrattuna. Mun vanhemmat kävi kylässä ja ihan suu auki kattoivat mun kumpua. Totesivat, ettei esikoiselta ollut tuollaista kyllä ainakaan näin alussa. Juu, eipä ollut ei. Odotan miehen lomaa ja lomareissua, että pääsen jonnekin isoon kaupunkiin ostamana vaatteita. Mitkään vaatteet ei enää mahdu päälle. Tarttis saada jotain mammavaatetta lisää, ettei tarvi ihan alaosa paljaana kulkea.

Nyt vähän mietityttää lisäksi toi mun Streptokokki. Välillä tuntuu, että vatsa kovettuis, mutta en oo varma. En tiedä odotanko ton Streptokokki-kokeen kanssa seuraavaan neuvolana, vai pitäiskö varmuuden vuoksi käydä otattamassa se näyte ennemmin. En oikein osaa sanoa, onko noi jotain mini-supistuksia vai ei.

Seinäjoelle rakenne-uä-menijät hoi saikos siellä kysyä sukupuolta. Esikoiselta kysyin, mutta se täti oli jotenkin vaikeena silloin ja sanoi vaan, ettei nähnyt. Myöhemminhän toi neuvolan ultralla selvis, että saanhan mä siellä sen tälläkin kertaa selville. Oon vaan niin malttamaton. En tiedä olisko pitänyt heti alussa sanoa, että sukupuoltakin saa tutkia vai eikö siellä haluta sanoa.

No nyt poistun pyykkien pariin.

Mrs Nobody ja 15+3 ehkä...





 
Älä huoli Maukkis, mä en ole tuntenut liikkeitä vielä juuri ollenkaan!
Neuvolassa pyysin heti että kuunnellaan dopplerilla että ei turhaa
jutella ensin muusta ja siellä se sydän jyskytti menemään, luojan kiitos.
Luin vanhoista merkinnöistä edellisistä raskauksista että ekan raskauden
aikana tunsin potkut/liikket 20+2 ja toisessa 18+5.
Painokin on noussut maltillisesti +50g per vko, eli vajaat kaksi kg.
Olo on niin hyvä että luulisi ettei olisi raskaana ollenkaan.
Neuvolassakin sanoi että nauti nyt äläkä huoli. :D :D :D

Suen pojalla oli hauska kommentti asiaan, kielimiehiä selvästi ;)

Täälläkään ei ole pomolle kerrottu eikä kerrota vielä ennen elokuuta.
Mulla edessä vielä sellasia haasteita töissä ennen sitä että haluun hoitaa
ne ennen kun muut saa tietää.

Mun piti kertoo niille ketkä kysy niistä mun luomenpoistoista että ne meni hyvin, tänään poistettiin tikit ja haavat on tosi siistit. Ei liittynyt
MITÄÄN riskejä raskausaikaan poistettaessa.

Mutta palaillaan taas..
 
Snoopy soita vain neuvolaan ja sanot että tuut kuunteleen sydänääniä jos nyt kuuluis,kyllä meillä on se oikeus että saadaan omaa oloa helpottaa sillä.
Minusta tuntuu että nyt kesä aikana joka paikassa on niin hirvee kiire että kaikki asiat hoidetaan niin ja näin.Itse tänään yritin soittaa terveysasemalle kysyäkseni kun neidillä on vesirokko että voinko ataraxia sille antaa niin huomasin että kesä aikana kun meidän oma terveysasema muuttaa niin perjantaisin ei voi soittaa mihinkään.

Täällä oli niistä rytmihäiriöistä ollu puhetta,mulla on nyt ollu jonkun aikaa jotain semmosta,en varmasti osaa sanoa mitä tämä on,mutta iltasin aina tulee ja muutaman kerran tuntuu siltä kuin happi loppuisi ja tämä kestää aina vain sekunnin jos sitäkään.

Mulla oliki papa ihan puhdas eli ei mitään emätintulehdusta ollutkaan,no onpa nyt kuiten lääkitty.

Tänään kauhuistuin kun huomasin että on tää mun maha sittenkin ihan hirmunen se on suurinpiirtein samaa luokkaa kun viime raskaudes 20 viikol,nyt ollaan taas sukulaisissa kylästelemässä pari viikkoa,saa nähä huomaako kukaan,vaikka ei nuista kukaan varmaan mitään uskalla sanoa.

Äitiyspakkauksesta sen verran että mie sain sen 05 niin siinä ainakin oli vaatteet tosi isoja ja toppapuku oli niiin iso ettei sitä voinut pitää kun marraskuus tyttö synty,vaikka kaikki sano että hyvin voi pitää kun laittaa hihan suut tumpuksi,no kokeilin näin kun sairaalasta kotiuduttiin niin tyttöhän hukku siihen ja sen jälkeen en sitä pitänyt kun taas seuraavana talvena se oli liian pieni.
Olisi hyvä jos sielä olisi erin kokoisia ja niitä lajiteltaisiin sen mukaan mitä syntyy,vaikka tiedän että hullun hommaa se on kun näitä pakkauksia menee niin paljon,mutta haaveillahan aina saa.

Maukkis mun muutama ystävä on sanonut just nuilla viikon tietämillä että liikkeet on loppunu ku seinään vaikka aikasemmin ne ovatkin tunteneet ja vauvalla on ollut kaikki hyvin,joten en usko että sun tarvii huolehtia,mutta toki kannattee sydänäänet käydä kuunteleen jos mahdollista niin saa rauhan ja mikä sen ihanemman kuuloista kun oman pienen sydämmen sykkeet.

Sanokaahan nyt vielä joku että raskaana ollessa vesirokosta ei ole haittaa kunhan sen on itse sairastanu?

Minttuliina ja joulutähti 14+4
 
Minäkin menen seinäjoelle rakenneultraan mutta eipä ole kokemusta kerrotaanko sukupuolta. Ainakin aion heti kättelyssä sanoa että haluan tietää!

Minä kyllä olen maalaillut ja hionut huonekaluja kärysi tai ei.

Mauahtavaa: Mullakaan liikkeet ei oo tuntunu vajaaseen viikkoon, mut katellaan....
 
loma virallisesti alkanut. mut ei taida tulla mukava loma. oltiin aloittamassa keittiöön remppaa ja kuinkas ollakkaan sieltä löytyi vesivahinko. nyt sit elellään ilman keittiötä ja toivotaan että kuivatus ei veisi kauan aikaa.

en minäkään ole liikkeitä vielä tuntenut. ja seuraavana vasta rakenneultra 17.7. selkä vaivaa ku on saanut kyykkiä ja kantaa.

mut nyt nauttimaan hiljaisuudesta kun saha on hiljaa ja lapset nukkuu.
 

Yhteistyössä