**Joulun odottajat** Huhtikuu

Moi!
Tervetuloa Terppari ja mila-80. Laitoin milan iäksi 27v pikaisen laskutoimituksen tuloksena =) Onnea teidänkin odotukseenne!
Monella varmasti vaivaa jos jonkinmoinen pelko, on se sitten jaksamiseen tai keskenmenoon tms liittyvä. Itellä se vaihe et pelkään ihan kaikkea mahdollista ja sitä myöten hermoilen ja mieshän siinä sit joutuu kuuntelemaan puuskiani. Mielialan vaihtelut ja palelu, siinä tän mamman oireet.
Laskureitten mukaan nyt olis 5+2 ellen ihan väärin muista, mutta ens viikolla sit selviää et missä ihan oikeasti mennään. Voihan tosiaan olla että LA siirtyy vielä marraskuunkin puolelle. Se on kyllä hyvin epätodennäköistä.

Tää on kyl niin ihanaa kun on tällainen paikka minne tulla purkamaan mieltään ja jakamaan ajatuksia, kiitos teille kanssa sisaret :flower:

Oikein mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille :wave:
 
Huomenta! Tänään 6vko täynnä. Mila 80 mulla tytöt syntyneet 10/99 ja 5/01 eli ikäeroa 1v 7kk kyllä sitä pyllypesut ja ja esikoisen syliin ryntäykset kesti. En koskaan varonut sillätavalla masua ja kävin jumpassakin nostelemassa painojakn aika viimeisille asti. No hätä, eriasia tietty miten sitä jaksaa noin muuten, onhan lapsi ja lapset erilailla "vaativia".

Kyllä lasten pieni ikäero on ollu aina jälkeenpäin ajateltuna niin hyvä asia kun olla ja voi. Kun on kaksi tyttöä vielä niin jutut ja leikit on samanlaisia.
Vaikka kyllä niitä "kissatappelujakin" on nähty!

Huomasin että tosi monella on aikomus mennä varhaisultraan varmistamaan asioita, samoin myös minulla. Ensi keskiviikkona aika yksityiseltä silloin mulla vko:ja 6+5 näkyyköhän vielä mitään?? :eek:

Nyt koiran kanssa pitkälle lenkille ja sitten sohvalle vilttien alle lehtiä lukemaan.. :heart:
 
Hassua miten nuo laskurit antaa eri aikoja. Meille tulee vauva- sivut kertoi että viikkoja on nyt 5+1. Vaikka eipä se niin tarkkaa oo, viitonen ylitetty, alle kuus silti vielä =) Onkos teillä joku tietty sivu missä seurailette raskauden etenemistä? Ite löysin vasta äskettäin tuon aiemmin mainitsemani ja pampersin sivuilla on kiva laskuri myös. Muitakin tulee katseltua kun vaihtelee aika paljon tyyli yms eri laskureissa.
Taas vaan jämähdin koneelle, kuopus nukkuu ja ruokaa tarttis laittaa.
Näkyillään :wave:
 
Tervehdys taas ja paljon onnea uusille :flower:

Tänään on ollu hyvin lievä huono olo koko päivän ,vaik ei mulla kauheeta oloo aiemmissakaan oo ollu,mut huono kuitenkin, jospa se sieltä tulee. Se on täysin totta et kun ekaa ootti niin ei osannu yhtään jännittää eikä pelätä mitään kun ei mistään mitään tiennykkään, mut toinen olikin jo tosi jänskää, synnytyskin pelotti oikeen, mut hyvinhän se meni. Saa nähdä kuin nyt siä loppuvaihees jännittää kun ensin selviää näistä alkupeloista.
Meilläkin mies on ihan niillä fiiliksillä et tuttuahan tää jo on ja samalla vauhdilla menee ku muutkin, kai niil on vähän helpompaa, näin henkisestikin. =)

Soitin eilen neuvolaan ja sain ihme kyllä ajan jo vähän päälle viikon päästa, viikkoja olis sit 7+1 täytyy kysyä et pääsiskö pian ultraan ku tääl on ennen päässy montakin kertaa, mut en usko et enää kun vuoden alusta siitä tuli maksullista, ikävä kyllä, no täytyy jokatapauksessa kysyä. Ei malttais 12 viikolle oottaa...

jaaha kai sitä pitäs taas jotain hommia jatkaa, hauskaa pääsiäistä kaikille :)
 
Terppari: Kiva kuulla et jollakin muullakin työhuolia, vaikkain vauvauutinen iloinen asia itelle onkin. Mä olen äitiysloman sijainen, ja tiedän ettei mun raskausuutinen ole työpaikalla toivottu. Yritän kans sinnitellä kertomista ainakin sinne viikolle 12 saakka jos en sitten pahoinvoinnin vuoksi joudu kertoa aikasemmin. Aattelin kertoa pomolle (joka onneksi nainen) ensin, ja muulle työryhmälle sitten kuukausipalaverissa myöhemmin...onko hyvä toimintasuunnitelma..?

Tällä hetkellä olo on melko oireeton. Repimiskivutkin on hellittäneet alkuviikon jälkeen. Maha on turvonnut, mutta ruoka kyllä maittaa, ainakin kaikki raikas ja hyvä. Liha ei oikein tahdo mennä alas...

Mun äiti on semmonen että se näkee kasvoista, jos joku on raskaana. Pelottaa mennä viikonloppuna kylään, jos se huomaakin heti..? En tiedä miten voisin sitä peittääkään... No, huomaa jos huomaa.

Mitä varhaisultra yksityisellä maksaa, ja miten nopeasti sinne pääsee?
 
Mauahtavaa harmaana
Haaveilija83: Kävin kuopuksenkin aikana yksityisellä kaikki lääkärikäynnit ja muutamat ultratutkailut tehtiin. 15minuutin aika oli siinä 40e paikkeilla ja siinä ajassa ehtii ihan hyvin ultral kattoo ja hetken aikaa jutellakkin :) Samalle lääkärille meinaan nytkin mennä. Suuremmissa lääkärikeskuksissa on varmaan kalliimpaa.
 
Yksityisen hinnoista, kovasti riippuu missä asuu. Pääkaupunkiseudulla ultratutkimuksen hinta 100-150e maksu on vakio olitko paikalla 15-45min.
Onneksi meillä työterveyshuollon kautta on laajempi paketti johon kuuluu nämä erikoislääkäripalvelut.
 
nyt on 5+6. Rinnat sattuu ja turpoo koht pitää men jo ostaa isommat liivit. Tänään maha nipistellyt ilkeesti ja aamulla huono-olo. Pelkään kovin et raskaus menee poikki. Nipisteleekö muiden mahat? Onko tää normaalia?
 
Terppari
Heippa!

Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Ja tervetuloa kaikille muillekin uusille.

Haaveilija: Joo, tuntuu tosi tyhmältä tämä duunitilanne. En ite ajatellut sitä ensin niin (oon kuitenkin sitä mieltä, että näitä vauvoja saadaan kun saadaan eikä mitenkään voi tilata sille päivälle kun se työnantajasta ois sopivaa), mies sanoi vaan, että se on tietyllä tavalla vähän kenkkua työnantajaa kohtaan, että raskaudun heti, kun olen aloittanut työt... Ymmärrän tonkin pointin, mutta mä olen käynnistämässä toimintaa (ollut ennen mua ihan retuperällä) ja tulenhan mä takaisinkin sitten mammaloman jälkeen... Mä meinaan koittaa pitkittää töissä kertomista ehkä tonne kesäkuun lopulle-heinäkuulle, jos vaan mahdollista. Ei tuntuis sitten, että uutinen kerrotaan heti, kun koeaika on ohi.. Lain mukaan pitäis kertoa viim. 2kk ennen lomalle jäämistä. Mäkin tosin pelkään jääväni pienessä työyhteisössä kiinni varsin pian, jos pahoinvointi yllättää... Kesällä kertoessa on kuitenkin hyvin aikaa vielä hankkia sijainen ja perehdyttää se.

Tänne ei mitään erikoista kuulu noin muuten. Tänään oon palellu ihan älyttömästi ja päivällä väsytti. Mä kukun öisin, siis herään n. klo 4 eikä uni enää meinaa tulla millään. Ärsyttävää. Masua välillä nippailee, muttei mitenkään kovin.

Hauskaa Pääsiäisen aikaa kaikille! Ja tarrasukkiaaaaaa!

-Terppari 4+5
 
Hei naikkoset.. ja hyvää pääsiäistä kailille! Onko teistä kukaan vielä kertonut raskaudesta kelleen. Me ei olla kerrottu. Jotenki ei uskalla kertoa, kun on pelko kokoajan että käy samoin kun viimeksi.(keskenmeno viikolla 12.) ja kun silloin kerrottiin heti alusta kaikille.. niin oli se aika raskasta sit kertoa jokaiselle keskenmenosta kaiken sen surun keskellä..
Nyt tuntuu jotenki niin uskomattomalta että siellä kasvaa jo uus elämä. =)
En varmaan uskokkaan ennen kun kuulen ne pienet ihanat sydämen sykkeet. :heart:
 
Heippa akat!

Täällä mitään uutta.Etoo jos ei syö aamulla heti ja tissit on kipeet. Väsyttää edelleen mut muuten ei mitään maata mullistavaa olenraskaana-oloa.

Edelleen kauheesti epäilyttää...

Alamahan nippailukin on jääny pois ja ihan kohtalaisen normaalilta tuntuu.
Vitsi kun raskautuessa muuttuisi tyyliin napa vihreäksi niin ei tarttisi olla tommonen epäluulonen.
Välillä kyttään testiä ja joo, on niissä molemmissa edelleen ne viivat. Mä oon oikeesti ihan friikki.
Me lähdetään kesällä espanjaan, kun mulla on rv 22 jotain. Mimmostakohan on olla siellä kuumassa raskaana. Luulis ett tossa vaiheessa on kuitenkin jo isohko maha.

Onks kellään muulla muuten mitään kohtu "tuntemuksia" vielä. Eihän se oo vielä voinut nousta minnekkään. Musta kun tuntuu että tossa häpyluun päällä en ruvennu tuntuu semmonen kova alue?

Olis jo syksy.

Mä ootan niin kovasti että pääsen pois töistä ja saan möllötellä ennen vauvan syntymää. Sitä ennen ootan kun kuuta nousevaa ultraa että pääsisin toivottavasti vainoharhoistani.Sit kyllä voi jo päästää ilon irti!

Ultrien hinnoista kyseltiin. Mä ite oon ollu lapsettomuus-klinikan asikkaana, just kerettiin mennä tutkimuksiin kun raskauduin luomusti ja meen ultraan sinne. Hinta siellä on jotain reilu 100 e kela korvauksen jälkeen. Ja ihan sika hyvä palvelu. Lääkärit on hyviä ja tosi ystävällisiä.Alkuraskauden ultrankin saa kuulemma levyllekkin jos haluaa!

Tui rv 5+5


 
Heipatihei,

uskaltaudun vihdoin tänne teidän joukkoon, kun vihdoin haamut muuttui kunnon plussaksi tänään kp 33/28. Huh, miten epätodellinen ja ristiriitainen olo, mutta eiköhän se tästä hiljakseen...

Eli tosiaan la olis jonku nettilaskurin mukaan 11.12. ja esikoista tässä odotellaan. Ikää itsellä vielä hetken 23 ja mies 30. Synnyttämään mennään sitten joskus K-PKS:aan, jos salamatkustaja pysyy kyytillä sinne asti.

Hätähousu ja masukki 4+4
 
Hellurei!

Uusille jälleen tervetulotoivotus ja onnea!
Oireettomus jatkuu täällä ja ultrailupäivä lähestyy.. hui kuinka jännittää!
Tuitsu tuolla jutteli kohtutuntemuksista. Muuta en ole huomannut kuin jonkin sorttista turvotusta alavatsalla, ei siis mitään kasvamista ole tapahtunut vaan alamaha vaan pömpöttää (ihan kuin ennen menkkoja tapaa käydä niin) ja sit on se tunne/vaisto et tuossa kohdin on jotain uutta ja "ylimääräistä". Ekassa raskaudessa maha kasvoi hitaasti ja omat vaatteet mahtui yli puolen välin reilusti, toisessa odotuksessa viikkoja ei tainnut olla kuin 9 kun maha pömpötti jo huomattavasti. Mieskin tunsi silloin potkut päälle päin jo viikolla 19-20. Saas nähdä kuinka nyt käy.. =)

Taidan olla aika nimifriikki kun tuossa jo vähäsen vain katselin joitain kivoja nimiä..
Iskiaskipu vaivaa kovasti ja harmittaa kun rajoittaa tosi paljon normaaleita tekemisiä. Pelkästään aivastaminen saa jo jalat lähtemään alta. Elokuviin ukkokullan kanssa ajateltiin tänään mennä mutta taitaa jäädä väliin kun en varmaan pysty istumaan teatterin epämukavissa penkeissä valittamatta :(
Nyt on pakko mennä kerjäämään pojalta suklaanpalanen, sai mukavan kasan herkkuja eilen trullituskiertueelta ja tää äitee verottaa juuri nyt jonkun pikku mässyn :D

:wave:


Muoks. Saralialle piti viel huudella et meillähän on saman ikäiset lapset. Meidänkin kuopus on nyt 11kk :) <br><br>
 
Aamulla meinasi lentää eka laatta.
Tyyliin" hui kun yrjöttää-meni ohi", "huiiiiii kun yrjöttää-meni ohi."

Ja kokoajan väsyttää!
Söttekö muuten mitään vitamiineja?
Ite syön multivitan raskaus vitskuja ja oon miettinyt että onkohan e-epan syöminen sallittua tai jonkun muun kalaöljyn?
Kun toivoisi ton pään toimivan vähän paremmin ja pitäisi väsymykseenkin auttaa.

Ei, on se vaan töihin lähettävä nuutumaan...
 
Ei ole aamupahoinvointia ei.. kahvi maistuu vanhaan tapaan. Mulla paha olo painottuu enemmän iltaan ja hullunlainen väsymys alkaa alkuillasta.

Mua niin naurattaa kun Tuitsu kuvailee tota yrjöömisen- ja ei yrjöömisen välimaastoa, se on raivostuttavaa!! :kieh: Vitamiineista, mä syön Möllerin sydämelle kapseleita joka ei sisällä a-vitamiinia, mutta e-epaa, foolihappoa ja b-ryhmän vitskuja.. aloitin tabut jo itseasiassa pari kk ennen kun plussasin. Ei tietääkseni e-epasta haittaa ole?? kait?

Mauahtavaa koska sulla on ultra, paljonko vko:ja silloin täynnä? Mulla kanssa "totuuden" hetki lähestyy ensi viikolla..

Katsoitteko kukaan muuten eilen kakkoselta sen ohjelman missä käsiteltiin näitä hedelmällisyyden tekijöitä ja raskaaksi tulemista? Oli ihan omituisia pariskuntia, ja sitten vielä se nainen joka kokeili niitä poppakonsteja saada poikavauva.. ja vielä onnistuikin!! :whistle:

Meinaatteko ottaa selvää sukupuolesta? Mites aikaisempien raskauksien kanssa saitteko tietää sukuouolen ennakkoon?
Mulla esikoisesta sanottiin että on poika ja yllätys tyttö tuli.. 4d ultrassa saa kaiketi selville tarkemmin tämän asian. Mä ajattelin että tälläkertaa haluan tietää etukäteen.

 
Moiks!
Ekat kamalat unet nähty... Siis KM uni. tais yöllä olla vähän jotain vatsakipuja kun noin kamalia unia näkyi. BYÄÄ! Mutta oli se helpotus herätä aamulla omasta sängysta normaaliolossa! HUOH!

Täällä samat oireet jatkuilee, just niin kun Tuitsu sano, se on niin ärsyttävää kun miettii jo mielessä että mihin puskaan sitä päänsä esim. kaupungilla työntää, päässä vilisee ja sitten se meneekin ohi kuin ihmeen kaupalla nieleskellen. URB!

Henk. koht. en halua tietää sukupuolta. Tykkään mietiskellä sitä laitokselle asti :) Ekasta tiesin koko ajan että tyttö tulee, ja niin se sitten tulikin. (vaikka yks kätilö jankkas että mulla olis ollu muka poikamaha) ja mää sanoin että ei oo, tyttö siä on :D

Pari viikkoo neuvolaan.. Sitä odotellessa.. :whistle:
 
möhkö
Hyvää pääsiäistä! =) Perjantaina tuli rv5 ja samana päivänä alkoi tämä etova olo. :$ Se alkaa heti aamusta ja kestää iltaan ja väsymys on tullut nyt mukaan.Me otettiin selvää kolmesta muusta lapsukaisesta et kumpi on.olen aika varma pojasta nytkin.Tytöllä alkoi pahat olot rv8 ja pojista rv5.Mulla ois kans 2viikon päästä eka neuvola.menis aika vaan pian =) Taidan lähteä pötköttelemään.
 
Hyvää pääsiäistä täältäkin! Täälläkin alkanu etova olo. Söin just aamupalaksi kirun kirun yhden leivän ja mustikkakeittoa. Enempää ei ois menny. Kun otin vitamiineja, en meinannut saada niitä nielastua olleskaan kun niin yökötti. Olis ihan jees jos tää olo ei tästä koskaan pahentuisi.

Mä syön vain tavallista multivitaa, kun niitä kerran on tullut koko talvi popsittua, pitäiskö siirtyä raskausvitamiiniin?? Onko ne apteekissa ihan sillä nimellä, raskaus-multivita..?

Pitäs kirjottaa yksi 10-sivuinen essee tänään :whistle: Sisällysluettelo on onneks valmis.. Mies ei ole koko päivänä kotona joten omaa aikaa pitäs ainakin olla.

Hyvää pääsiäisen jatkoa kaikille! :heart:
 
Hyvää pääsiäistä kaikille! =)

Nyt menossa rv 5+1 ja pahoinvointi on alkanut. Vielä en ole oksentanut, mutta läheltäpiti-tilanteita on kyllä muutamia ollut :x
Ruokaa ei tee ollenkaan mieli, ei sitten millään, mutta pakko vaan pakottaa itsensä syömään :\|
Mulla on vielä melkei 3viikkoa ensimmäiseen neuvolakäyntiin, silloin siis rv 7+6..Muistelen että viimeksi kuuntelivat ensimmäisellä käynnillä jo sydänääniä, mutta tuntuisi aika varhaiselta jo tuolloin yrittää niitä bongata..mitenköhän on? :)
Masuni on ihan turvonnut hormooneista ja innolla odotan koska se oikeasti kasvaa ihanaksi pyörykäksi :D

Onkos muuten HYAS ja HYKS sama sairaala?
 
Pääsiäistä
Heippa kaikille!

Täällä viikot 5+0 ja illalla alkoi etova olo, joka pysyy vielä kurissa nukkumisella. Ja kyllä väsyttääkin! Esikko nukkuu enkä mä meinaa millään jaksaa olla hereillä, oli pakko nousta sohvalta, kun nukahdin jo pariin otteeseen. Meillä oli eilen vieraita yömyöhään ja kun lähtivät alkoi etoa, kun olin niin väsynyt. Masussa välillä nippailee menkkamaisesti, mutta musta vähemmän suhteessa kuin esikon kanssa, -sillon välillä mahakivut oli melkoisia. Mullahan oli alkuraskaudessa (rv 9) silloin vähän veristä vuotoakin, joka onneksi meni itsekseen ohi. Oli pelottavaa, toivottavasti ei tartte kokea uudemman kerran.

Me kysyttiin esikosta sukupuoli, tätä ei olla vielä edes mietitty. Ollaan varmoja, että tämäkin on poika. En osaa sanoa miksi. Tuntuu vaan siltä. Esikostakaan ei kertaakaan ajateltu edes, että voisi olla tyttö. Jännä homma. Vaikka mäkin kieltämättä toki tyttöä hartaasti toivoisin. Mutta poika on toki ihan yhtä tervetullut.

Meillä eka ultra yksityisesti 7+3 viikoilla. Esikosta käytiin 6 viikolla ja sydämensyke näkyi silloin jo. Masusta ei kuitenkaan kuulunut neuvolan vehkeillä ennen kuin rv 12 sydänäänet, nykyisin harvemmin enää kuunnellaankaan ennen tuota viikkoa ettei vanhemmat turhaan huolestu. On yksilöllistä miten kuuluu, mm. ylipaino, kohdun asento jne. voi vaikuttaa. Itse olin silloin hyvinkin hoikassa kunnossa, mutta kohtu taaksepäin kallellaan, niin ei kuulunut vielä viikolla 10 nuo äänet. Mä käyn tossa yksityisessä ultrassa rauhoittamassa mieltäni, että näkee onko siellä elämää. Viimeksi gyne sanoi, että kun sydänäänet näkyy ultrassa, on raskaudella 900% todennäköisyys jatkua normaalisti. Se tuntui mukavalta. :)

Hitaasti menee odottavan aika. Onneksi on kuitenkin pitkä pääsiäisloma ja huomenna vielä vapaata. Saa levätä sen minkä tuolta hulivili -esikolta ehtii ;)

Hyvävointista Pääsiäistä kaikille!

-Terppari 5+0
 

Yhteistyössä