JouluLahjat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindimandi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja karamelli83:
29.11.08/Merivellamo/ 43v/KYS/ensimmäinen

Ja tosiaan, mä ainakin olen jo nyt huomannut karhuemo-tyyppisiä vivahteita itsessäni: Puolustelen omia kantojani ja etenkin lasta hölmöissäkin asioissa ja mulla särähtää korvaan heti kun esim anoppi ja oma äiti neuvovat "vaivihkaa" etukäteen..

Meillä anoppi eilen varoitteli, että kun vanhempi lapsi on jo 5v niin täytyy olla todella varovainen, että ei mustasukkaisuudessaan tee vauvalle pahaa!!!!???? Siis meidän 5v neiti, joka odottaa kovasti vauvaa ja on muutenkin jo iso tyttö. Osaan kyllä varautua siihen, että jotain mustasukkaisuuskohtauksia tulee, mutta olen kyllä jotenkin ajatellut, että ei varmaan pelkoa, että neiti alkaisi kirveitä kaivelemaan, vaan ehkä sitten selvitään kiukuttelemalla ja puhumalla, kuten muistakin konflikteista.

Mutta.... kasvatan muutenkin anopin mielestä lapseni niin väärin, että ehkä tämä nyt taas annetaan mennä toisesta korvasta sisään ja siitä toisesta kiireellä ulos! ;-)

Tättähäärä 34+0

Heipparallaa…
viime yö taas kärvistelty panadolin ja jyväpussin kanssa. Supisteluja ihan satunnaisesti mutta kovemmat menkkamaiset säryt kuin perjantaina. Sainpahan sitten vähän nukuttuakin aamuyöllä. Särkee edelleen, mutta lievemmästi. Mielenkiintoista… ajatukset kyllä pyörii tasan yhden asian ympärillä tällä hetkellä!

Tättähäärälle halaukset ja lämpimästi tervetuloa!

Minä olen muuten huomannut myös tuon ärsytyksen raskausaikana, oikeastaan ihan alusta lähtien. Yleensä en ihan pikkuasioista nitise mutta ihan alusta asti on ollut semmoista pientä sanomista monesta asiasta, ja jos ei sano niin ainakin ajattelee… tuli jotenkin elävästi mieleen eilinen tilanne kun istuin tässä koneella ja mies pohti ääneen vieressä mistä kirjoittaisi yhden opiskelutehtävän, minä kiristelin hampaita kun teki kamalasti mieli sanoa että ei tartte ajatella ääneen, en halua kuulla kun haluan vaan katella omiani… tämmösiä pieniä juttuja on ollut pitkin matkaa.

Viime yönä pohdin, että itse asiassahan minulla on jonkinlainen aavistus siitä miltä synnytyskivut ehkä tuntuvat. Silloin kun minulla oli se keskeytynyt keskenmeno, sikiö poistettiin kemiallisesti eli otin kotona Cytotecia (jota ymmärtääkseni käytetään myös synnytyksen käynnistyspuuhissa) joka käynnisti sitten poltot ja sikiö tuli muutaman tunnin kuluttua ulos. Melkoisen kivuliasta oli sekin, mutta ei varmaan synnytyskipuun verrattavaa kumminkaan. Ehkä kumminkin vähän osviittaa siihen, miltä ne kivut sitten tuntuvat noin muuten kuin voimakkuudeltaan.

Äh, osanotot ja tsempitykset kaikille teille, joiden sukulaiset/ystävät lahjoittavat viehkoja kommenttejaan… onneksi omat ja miehen sukulaiset asuvat sen verran kaukana ettei noita tarvitse juuri kuunnella… anoppi joskus on niin järkähtämättömän positiivinen että ”kyllä kaikki menee hyvin” että on muutaman kerran tehnyt mieli kivahtaa että vaan kun ei vain aina mene. Sen enempää hän kuin suurin osa muistakin sukulaisista eivät tiedä keskenmenostani mitään mutta muutaman kerran on tehnyt mieli lipsauttaa kun on oikein pänninyt tuo ”hyvinpyyhkii-asenne”. Turha tietysti maalata piruja seinille ja ilmeisesti tuonkin kommentin tarkoitus on rauhoitella minua mutta ei voi mitään kun se ärsyttää!

Äiti muuten eilen paljasti että mulla on oma laskettu aika ollut aikanaan 15.11. mutta olen siis päättänyt saapua pari viikkoa etuajassa. Naureskeli että jospa se vauva päättää valita sitten omaksi synttärikseen sen minun alkuperäisen lasketun ajan. Hauska yhteensattuma jos näin kävisi. Jotenkin vain oli viime yönä sellainen fiilis, että parin päivän sisällä nähdään, pikkuiseni. Saa nähdä kuinka käy.

Jaha, näyttää siis jutut pyörivän oman navan ympärillä oikein erityisen tehostetusti. Amélielle ja Mellille ultratsempit, käyn varmasti tänään vielä uutisia lukemassa. Améliella näkyy olevankin aika just ihan kohta, joten väännän peukut yläasentoon! Tsemppiä myös kaikille muille raskauskolotusten ja ärsytysten lomassa, kyllä me hyvä palkkio näistä kärvistelyistä vielä saadaan!
Haleja kaikille,
Merivellamo 37+2

Harmaa päivä ja harmaa mieli... Alkaa olla varmaan niin kypsää kauraa jo että masentaa miettiä että tänään on tasan kuukausi laskettuun, niin paljon!!! Neljä viikkoa ja rapiat tuntuu paljon vähemmälle.. Mut tuosta ärsytyksestä vielä, mulla se on ilmeisesti kaikissa raskauksissa kun mies totesi tämän viimeisen plussan tehtyäni että hän kyllä ehdottomasti haluaa vauvan mutta ei mun 9 kuukauden kiukuttelua..

Sormetkin on taas tänään niin turvoksissa ettei oikein edes taivu, maha tuntuu ratkeavan liitoksistaan ihan just ja vaavikin muksii kipeästi. Mikään ei ole tänään hyvin... Jos palaisi huomenna paremmalla onnella.. ; )

Tsemppiä lääkärissäkävijöille tänään!!!

Titti 35+5

Heipat myös täältä kaikille! Tervetuloa mukaan Tättähäärä:)

Onkos mitään ultra kuulumisia??

Olo on kyllä tällä hetkellä kuin nukka ja pieru!!! Yöt alkaa olla jo niin ärsyttäviä,että aamukin menee jo itselleen kiukutellessa. Niin kovasti kun yritän olla positiivinen ja iloinen,niin kyllä alkaa olemaan jo aika valmista kauraa. Onneksi ei enää mitään älyttömiä aikoja vauvan tuloon.

Sormuksen jouduin jättämään hyllylle perjantaina, ei enää mahtunut sormeen. Mies vähän mietti,että mahtaako mammaa uskaltaa päästää launtaina pikkujouluihin ilman sormusta,mutta jotenkin sain hänet vakuuttuneeksi etten lähde toisen miehen matkaan:)Niin hehkeä kuin nyt olenkin:)

Supistelee pitkin yötä ja päivää,mutta ei vielä kivuliaasti. Menkkamaiset kivut tosin ilmenstyvät vähän väliä ja limaista vuotoakin on alkanut tulemaan enemmän. Toivottavasti merkkejä lähenevästä synnytyksestä.

Hormonit mylläävät myös täällä,tulee itkettyä ja tiuskittua paljon normaalia enemmän. Miehelle kiitos älyttömästä pitkästä pinnasta.

Onko teille muille tullut jotakin energia piikkiä tai pesänrakennus vimmaa? Niistähän kaikissa lehdissä aina puhutaan. Itse olen niin vähän energinen,että en millään meinaa saada kaikkia niitä asioita tehtyä mitä olin suunnitellut tekeväni ennen vauvan syntymää.

Vointeja kaikille!

Re Nu 36+3

Pikkujoulut! Kivaa, olispa mullakin tiedossa sellaisia. Mahdetaanko täällä Ruotsissa edes harrastaa sellaisia, mutta en ainakaan kuulu täällä mihinkään porukkaan, joka järjestäisi pikkujouluja. Tosin... Tässäpä idea... Voisi itse järjestää pikkujoulut täällä kotona ennen kuin vauva syntyy! Glögiä, joulutorttuja. Luumutortut ei muuten kuulu ruotsalaiseen jouluperinteeseen ilmeisesti.

Pesänrakennusvietti my ass, eipä ole energiapiikkiä täällä päin näkynyt. Lapsen isä saa patistella minua kaikkiin tarpeellisiin puuhiin, vaikka ne olisivat kivojakin. Eilen hän sai minut patistettua vihdoin yhteiseen sairaalakassin pakkaamiseen, onneksi. Nyt se on noin puoliksi pakattu (ja tuli melkein täyteen). Omat vaatteeni yms. laitan vasta viime tingassa, koska niille harvoille päälle sopiville mukaville vaatteille on käyttöä varmasti synnytykseen asti. Soittolista mp3-soittimeen pitäisi vielä laatia ja etsiä loput biisit, niin saisi synnytykseen mieluisan soundtrackin. :-)

Pesänrakennusta kipeämmin tarvitsisin energiaa opintoihini - aikamoista kirimistä saa tehdä, että saan lopputyön valmiiksi lähiviikkoina (ja siis ennen kuin uusi tulokas alkaa ilmoitella itsestään konkreettisemmin). Mutta yritän olla ottamatta kovin paljon stressiä, pääasia on että saisi levättyä nyt "varastoon" ja että kroppa pysyy suht kasassa synnytykseen asti.

Tuleva isukki on edelleen omasta puolestaan hoidellut pesänrakentamista, hän kävi lauantaina ostamassa hoitotason (päätyi kevytrakenteiseen metalliseen, joka nostetaan kylpyammeen laitoihin kiinni silloin, kun sitä käytetään) ja perjantaina meille ilmestyi tiskikone. :-)

Tänään on muuten eräänlainen virstanpylväs, olen luultavasti saanut tänään ruotsalaisen henkilönumeron, koska tänään on virallinen muuttopäiväni tänne. Se piti laittaa näin myöhäiseen, koska äitiysrahakausi alkoi lauantaina ja muutto piti varmuuden vuoksi ajoittaa muodollisesti vasta sen jälkeen, ettei Kela keksi ottaa pois äitiysrahaani. Odotan kärsimättömänä, että posti toisi todisteen siitä, että olen nyt oikeasti Ruotsin asukas ja oikeutettu mm. julkiseen terveydenhuoltoon täällä.

Eilen kokeilin eka kertaa lämmintä jyväpussia selän kolotukseen. Hyvin tuntui auttavan!

Ultra- yms. kuulumisianne odotellen,

Taikatuu 35+0

Ultrakuulumisia:

Tyttö yhä raivotarjonnassa ja menee painoarvion mukaan täsmällisesti kasvukäyrän mukaan, oli tänään siis 2380g ja arvio vastasi täsmälleen tätä päivää, rv33+4.:)
Istukan virtaukset katsottiin ja sanoi että ei paremmat voisi olla.
Kohdunkaulan pituus pysynyt samana, mutta jo pehmennyt ja kiinni.

Sitten..synnytystapa-arvio tehdäänkin vasta 1.12 eli 3 viikkoa saan nyt jännittää. Luultavasti saan synnyttää alateitse, mutta on hyvin mahdollista että synnytys käynnistetään ennen 38 viikkoa..ja vielä toisessa jorvissa tai naistenklinikalla, ei täällä omassa. Yritin anella vinkkejä että miksi ja olisko aavistusta että onko tää nyt vaan pieni mahdollisuus vai mitä, mutta lekuri sanoi että nyt ihan turha arvioida vielä, että katsotaan sitten 3 viikon päästä. Mulla siis ylipainon ja välilevynpullistuman vuoksi tällaista.
Nyt sitten jännitän jo himona tuota arviointia. Lekurikin totesi, että niin,olisihan se mukavampi ja ei yhtä kivulias jos ei käynnistetä mutta lapsen ja mun parasta siinä arvioinnissa sit ajatellaan, toki.

Sit toiseksi mulla oli pissassa proteiini koholla.. Ensi viikon ke on neuvola joten siihen asti saan nyt sit jännittää myös sitä. Mun äidillä kun on ollut raskausmyrkytys ja sehän lisää mulle riskiä saada se. ja viikonloppunahan mulla oli se ihan hirveä olo...sanoivat vaan että ens kerralla mitauttamaan verenpaine kun sama olotila.

Että äh..olen jotenkin maassa ja jännityksessä nyt näistä tiedoista.
Pitää vaan nyt hakea kovasti tietoa tuosta käynnistyksestä, haluan tietää mitä siinä tapahtuu jne jotta voisin "valmistautua" henkisesti, samaan tapaan kuin olen tavalliseen synnytykseen ja sektioonkin tutustunut..
Eli sinänsä, jos käynnistetään ennen 38 viikkoa, se tapahtuu viimeistään 11.12..hui!

No, nyt tuli vaan omaa napaa..sori..jotenkin tää juuri saatu tieto nyt pyörii ihan ykkösaiheena päässä.

Melli rv33+4

Voi kiitos kaunis kaikille kannustuksesta ja tsempistä! :) Tervetuloa Tättähäärä! Tämä on mahtava ryhmä. Hienoa, että liityit mukaan. Olen pahoillani kokemastasi, mutta onneksi nyt raskaus on näin pitkällä, loppusuoralla.

Mellille ihan ekaksi isot halitukset. Oliko protskua paljonkin pissassa? Yhdellä plussalla vai kahdella vai enemmänkin? Mullahan oli kanssa yhdellä plussalla viime viikon neuvolassa, ja perjantaina oli aika kamala olo mullakin (päänsärkyä, vatsakipua, heikotusta). Nyt olo kuitenkin tosiaan oikein todella hyvä pitkästä aikaa. Voisin sanoa, että olen jopa energinen. Jostain luin, että pissassa voi proteiini olla plussalla, jos esim. on juuri aiemmin pissinyt rakon tyhjäksi, ja sitten näytettä varten tiristää viimeiset tipat. Myös valkovuoto sekoittuneena pissaan voi näkyä proteiiniplussana. Toivotaan nyt vain parasta. Onneksi on tämä parjattu seuranta.

Ja vielä Mellille: Aika pian olisi sinulla tulossa tuo käynnistys. Mutta toisaalta onhan sulla vielä kuukausi aikaa valmistautua henkisesti ja fyysisesti.

Taikatuu: Toivotaan, että saat henkilönumeron ja sitä kautta asiat kuntoon. Voisitko kuitenkin synnyttää Ruotsissa ilman henkilönumeroa?

Omaa napaa: Mun istukkani oli noussut - 3 millimetriä. ;) Se ei nyt siis valitettavasti ihan riitä. Marginaali-istukka siis edelleen kyseessä, ja se sijaitsee nyt 1,8 mm kohdunsuulta. Lääkäri oli edelleen sama ihana, turvallinen henkilö, ja hän sanoi samaa kuin viimeksi: alatiesynnytys on mahdollinen, jos vain se käynnistyy itsestään. Ja käynnistyskin on mahdollinen, jos tarjoutuva osa on hyvin matalalla tulossa. Muuten tulee sektio. Tämä ei siis vielä ollut mikään virallinen synnytystapa-arvio, vaan menen Taysin äitiyspoliklinikalle kahden, kolmen viikon päästä siihen. Todennäköisesti synnytystapaa ei kuitenkaan sielläkään vielä päätetä. Seurataan varmaankin ihan loppuun asti tilannetta. Lääkäri kuitenkin sanoi, että istukka tuskin enää nousee. Sitä ei nyt enää tarvitse jännittää. Nyt vain jännitetään sitä, että synnytys alkaisi luonnollisesti, jotta saisin sen alatiesynnytyksen. Mutta jännittäminen ei taida auttaa siinä asiassa yhtään, päinvastoin.

Tyttö oli vähän pienempi kuin Mellillä. Eli 2218 g on tänään meidän tärriäisellä painoa. Kivasti oli kuitenkin kasvanut, kun viimeksi kolmisen viikkoa sitten painoa oli 800 g vähemmän. Keskikokoinen vauva on lääkärin mukaan tulossa, n. 3500 g.

Mä olen kuunnellut nyt muutamaan kertaan sitä Synnytä rentoutuneena -cd:tä. Telee kyllä tosi hyvää tuo rentoutus. Kannattaa ihmeessä kokeilla. Siitä ei ainakaan ole haittaa. Sitten aloin tänään lukea Luonnollinen syntymä -kirjaa (Miettinen-Jaakkola). Siitä saa paljon ajattelemisen aihetta, mutta toisaalta on paljon sellaistakin, minkä kyllä suodattaa saman tien pois. Sitten sitä synnytykseen valmentautumisöljyä mies on mulle pari kertaa laittanut ja on samalla venytellyt välilihaani. Ah, ihana mies mulla! :)

Melli aiemmin harmitteli, ettei ole aloittanut tuota öljyämistä/hierontaa. Tällä viikolla (rv 34) se kuuluukin vasta aloittaa. Laita mies ostamaan apteekista Weledan synnytykseen valmentautumisöljyä (n. 15 e) tai sitten Ceridal Intimeä (n. 5e). Netistä saa molempia varmaankin.

Nyt pitää lopettaa, kun mies huutelee iltapalalle. Tais tulla aika sepustukset taas... Ja kiitos anoppiempatiasta, olette ihania! :)

Kiitos Amélie ja halit sullekin! Toivottavasti sun synnytys lähtee itsestään käyntiin, pidän peukut pystyssä sulle!bdbd

Mulla oli vain yhdellä plussalla toi proteiini, ja viime viikolla sitä ei vielä näkynyt.Onneksi tosiaan ensi ke jo seuraava neuvola. Mä kyllä "säästelin" sen pari tuntia ennen näytteen antoa, sillä halusin tietää oliko sokerit yhä koholla. Ja mielestäni pesinkin ihan oikeaoppisesti (;D) mutta toki toivon kovasti että kyse olisi jostakin ihan muun aiheuttamasta plussan näkymisestä.

Joo, ehtii tässä vähän siihen käynnistämiseenkin valmistautua, mutta silti se arviointi kyllä jännittää tosi kovin.Etenkin, en todella haluaisi lähteä "kotisairaalasta" toiseen sairaalaan...:/ Mutta, ei auta kuin odottaa mitä tuleman pitää.:)

Ihana mies sulla Amélie, kun auttaa öljyämisessäkin.:)

Ainiin, olihan tuolla ultrassa muutakin positiivista: viikkoja jo sen verran kasassa,että omien jaksamusten ja tuntemusten mukaan saan elellä ihan normaalisti! Eli yhdyntäkieltokin on täten kumottu!:)
Tänään kyllä taitaa toi jännitys painaa sen verran miestä, että ton saharaisen luolaston uudelleen löytö taitaa jäädä huomiseen..;D

Mistä muuten tulikin mieleen tällainen ällötysgalluppi: Onko teillä ollut paljonkin tuota valkkaria? Siitä kun tunnutaan joka puolellapuhuttavan että hirmu yleistä että raskauden aikana sitä esiintyy kovasti..ja synnytysvalmennuksessakin sanottiin ja puhuttiin siitä ihan hirmuisesti ettäsitä voi luulla limatulpaksi ja voi luulla et on tulehdus ja jotkut jopa luulevat lapsivedeksijne.
Kun mulla on tosiaan ihan saharaiset olosuhteet..tai siis mun mielestä mulla ei valkkaria ole.
Anteeksi nyt tää ällötys-aihe..mut jossainhan tästäkin kai voi puhua?:D

Melli rv33+4

heh tuli kirotushäirä,etenkin tähän lauseeseen:

"Tänään kyllä taitaa toi jännitys painaa sen verran miestä, että ton saharaisen luolaston uudelleen löytö taitaa jäädä huomiseen..;D "

siis piti kirjoittaa että painaa mieltä..en usko meinaan että se niin kovasti miehen mieltä painaa...:D

Perätilassa edelleen.Arvioitiin tuo pituus sen verran pitkäksi,ettei ole paljoakaan mahdollista kääntyä itsekseen.Vaikka olen niin monelta kuullut,että viikko ennen synnytystä on vauva itse kääntynyt.Uskon kyllä luonnon voimaan tässä,että kai sillä on merkitys,että kääntyy,jos kääntyy.Mieli kuitenkin on edelleen täysin maassa mahdollise-tulevan-section takia.Se ei minusta ole luonnollista.Synnytyksen pitää tuntua ja saada hormoonit luonnollisesti liikkeelle.Mutta minkäs teet.
Vaikkakin ei niin kivaa ole,ne synnytyspoltot.Muistan niin elävästi,kun kuopusta odotin.Supisteli niin hirveästi ja tasaisesti,että päätin sairaalaan lähtä.En tiennyt mitä synnytys-supistukset oikeasti on,kun esikoinen syntyi sectiolla.
Noh...sairaalassa sitten ottivat käyrää ja sanoivat,ettei tämä ole ihan 100% käynnissä vielä.Minä että mitäh!!!!! Ai ei ole vai.No,siitä muutama tunti eteenpäin pääsin kotiin,mutta sanoivat,että on käynnistymässä,etten paria päivää kauempaa odota kotona enää.Tuli seuraava ilta,kello 22.30 eikä supistele sen kummemmin ku edellisenä päivänäkään.Ajattelin,ett koitan nukkua vähän.Kuin salama kirkkaalta taivaalta iski SE supistus.Videoitten kello näytti 23:00 (muistan :))
Eikä niistä supistuksista voinut enää erehtyä.Kahden tunnin päästä olin jo sairaalassa,kun ei voinut juuri edes hengittää supistuksen aikana.Siksi ne niitä hengitysharjoituksia valmennuksessa tekeekin.Mutta tarkotus oli just vaan sanoa,että sairaalaan sitten,kun ei oikeasti voi olla enää kotona.Supistusten aikana en tajunnut mitään...väliä oli sen 7min ja yhden kestokin oli 45sek luokkaa.Melkeen minuutti on pitkä aika,kun ei voi liikkua,muttei voinut olla paikallakaan.
Enkä nyt taastätä kirjottaessani ymmärrä,miksi sitä haluan uudelleen?!?!

Tulipas asioiden vierestä nyt "omaa napaa" täältäkin.Anteeksi.

Tättähäärälle tervetuloa ja iloiset onnittelut hyvin menneestä raskaudesta.

Isänpäivä meni meillä tyypillisesti.Iskä päästiin herättämään vasta klo 12.Olikin hankalaa saada pojat pidettyä irti kakusta.Ja voi sitä jatkuvaa selittelyä,että kohta mennään herättämään eikä kakkua aloiteta ennen isiä.
Vaikka mulla oli se maaginen 30v päivä samana päivänä.Ei mitään kummempia juhlia.Vaan ajattelin repaistä sitten keväällä kunnon pippalot,kunhan vauva vähän kasvaa ja "uskallan" jättää yksin isän kanssa.Olen nimittäin ehdoton tuttipullon kanssa,etten halua edes tarjota,ellei ole aivan pakko.Imetinkin täysillä 10kk kuopusta.Tuttipullo otettiin eka kertaa käyttöön,kun jouduin napatyräleikkaukseen pojan ollessa 5kk.Mutta,josko sitä olis höllempi.En nimittäin muistele tuota aikaa kovin kauniisti.Poika oli aivan liikaa minussa kiinni.
Mutta niinhän sitä sanotaan,että "virheistä oppii" :)

Nyt pitää päästää jalat pinteestä ja päästä nostamaan ne tyynylle.En muuten tiennytkään,ettei saa kovin korkealle nostaa enää tässä vaiheessa.Saattaa aiheuttaa istukalle jotain??? Ei terkka sen enempää selitellyt.Mutta uutta oli.

Mutta oli meidän odotus harmaata tai pinkkiä,niin koitetaan nauttia viimeisistä hetkistä.Ihan kohtä tätä odotus on muisto vaan ja saattelette lapset koulutielle.Niin äkkiä se aika menee.

Pöksy 36+0

Ultrakuulumisia:

Pitää vaan nyt hakea kovasti tietoa tuosta käynnistyksestä, haluan tietää mitä siinä tapahtuu jne jotta voisin "valmistautua" henkisesti, samaan tapaan kuin olen tavalliseen synnytykseen ja sektioonkin tutustunut..
Eli sinänsä, jos käynnistetään ennen 38 viikkoa, se tapahtuu viimeistään 11.12..hui!

Melli rv33+4

Moikkis,

Mulla käynnistettiin eka synnytys vkolla 42+2. Aamulla annettiin emättimeen ensimmäinen pehmetys tabu noin klo 10 ja seuraava sitten about klo 12. Kolmen aikaan alkoi pikkuhilkaa suppailemaan ja kovemmat kivut tulivat vasta joskus klo 20:00. Ei minusta ollut kovin kivulias tuo käynnistys. Joskus klo 21:00 siirryin synnärille ja sitten vaan odoteltiin.
Joskus 00:00 alkoi kivut olemaan vasta todella pahat ja senkin jälkeen sinnittelin klo 02:00 saakka ennen kuin otin epiduraalin.

Eli, minä en kokenut käynnistystä mitenkään kovin kivuliaaksi, tosin eihän minulla muusta ole kokemusta.

Hyvin se menee jos siihen joudut päätymään ;-)

Tsemppiä!

Heip!

Kiitos kun kerroit kokemuksestasi.:)
Eilen lueskelin paljon noita käynnistyskokemuksia, aika vaihtelevastihan ne toki menee, kuten synnytykset ylipäätään. Mut ilmeisesti käynnistys tehdään yleensä joko suun kautta tai kohdunsuulle laitettavilla pillereillä tai tipalla. Ja joissain synnytyksissäkäytetään molempia ja kalvojen puhkaisujakin.
No, kyllähän mulle sit toki kerrotaan jokäynnistämään lähdetään.
Ehkä mun valmistautuminen on enemmänkin sitä, että valmistaudun siihen että synnytys tapahtuukin "suunnitellusti", eikä yht'äkkiä keskellä yötä kun olen kotona tai jotain..
Ei auta kuin odottaa sitä arviota. Musta tuntuu et nää 3 viikkoa menee toooodella hitaasti.....

Aikamoinen tuulimyräkkä ollut taas, ja illaksi luvataan uutta tänne päin suomea..Hui.

Melli rv33+5

Ainiin, mun piti kysyä vielä..
Että kun mulla nyt tarkkaillaan sit tota proteiinia pissassa ja verenpaineita jne. Että jos nyt sit esim ens keskiviikkona mulla arvot viittaavat raskausmyrkytykseen (siis todellakaan en toivo ja täähän on todellakin jossittelua..) mutta jos, niin tiedättekö laitetaanko siitä sit heti äippäpolille ja mitä sit tapahtuu? tietääkö kukaan?

Ainiin, mun piti kysyä vielä..
Että kun mulla nyt tarkkaillaan sit tota proteiinia pissassa ja verenpaineita jne. Että jos nyt sit esim ens keskiviikkona mulla arvot viittaavat raskausmyrkytykseen (siis todellakaan en toivo ja täähän on todellakin jossittelua..) mutta jos, niin tiedättekö laitetaanko siitä sit heti äippäpolille ja mitä sit tapahtuu? tietääkö kukaan?

Kyl se vaan niin on että silloin jos raskausmyrkytys iskee niin loma kutsuu. Ainakin näin on ollut mun kaverilla. Sen kanssa kun ei ole leikkimistä. Kaverillani tehtiin kiireellinen sektio viikolla 36 raskausmyrkytyksen takia kun ei ollut tajunnut mennä aikaisin lekuriin....

Hyvä, että seurailevat sun arvoja!

Huominen ja pe enää töitä.... JEEEEEE!!!!!

Kun olin sairaalassa munuaiskivien takia, huonekaverilla oli r-myrkytys. Hän sanoi, ettei hänellä ollut oikeastaan mitään oireita. Ehkä hän näytti vähän turvonneelta, mutta oli kyllä muuten hyvävointisen ja energisen oloinen. Hän oli välillä ollut kotona ja sitten aina välillä sairaalassa. Mutta vastatkoon joku viisaampi, mä en tiedä vastausta tuohon. Olen kyllä kanssa kuullut monisynnyttäjiltä, kuinka toisten mielestä käynnistetty synnytys on kivuliaampi, kun taas toisten mielestä ei ole eroa luonnollisesti käynnistyneeseen synnytykseen. Silloin kun itse synnyin, niin äidille oli laitettu oksitosiinitippa ilmeisesti aika isolle, ja se oli ollut todella tuskainen (ja kai melko nopea) synnytys.

Oli kiva lukea tuo Pöksyn synnytyskertomus. Se oli koskettava! Mun äiti on kanssa kertonut, että kun odotti veljeäni (esikoistaan), niin hän oli mennyt pari päivää ennen synnytystä sairaalaan, kun oli luullut, että oli tosi kyseessä. Luulen, että mulle käy kanssa niin, jos nyt saan synnyttää alakautta. (Ärsyttää tämä jossittelu. To be or not to be? Siinäpä meillä pulma!)

Onko täällä kenelläkään todettu streptokokkia raskauden aikana. Enkä nyt tarkoita suun Mutans Streptokokkia, vaan sitä toista. Multa otettiin eilen varmuuden vuoksi streptokokkinäyte, kun on ollut välillä supistelua kovasti. Kohdunsuu oli kiinni, mutta kohdunkaula oli lyhentynyt kuusi milliä. Ja kaipa tuohon kohdunkaulan mittaustulokseen voi luottaa, kun kerran ultralla katsottiin?

Sitten sellainen kysymys, että onko täällä kellään rhesus negatiivinen veri? Onko teillä muodostunut veressä vasta-aineita? Mulla siis ab-, ja vielä yksi verinäyte pitäisi parin viikon päästä antaa. Miehellä on muistaakseni a-, mutten ole varma. Mietin ja muistelen tässä, että vaikka meillä molemmilla onkin rhesus negatiivinen veri, niin tärriäisellä voi silti olla rhesus positiivinen veri. Jos meillä miehen kanssa on tuo rhesus negatiivisuus heterotsygoottista, niin eikös vauvalla saata olla rhesus positiivinen veri? Voi hitsi, kun en näistä oikein mitään ymmärrä. Muistelen saaneeni vitosen lukion risteytyskurssissa. Mutta jos joku tästä jotain tietää, niin olisi kiva kuulla. :) Olisi kyllä aika ankeaa, jos nyt vielä loppumetreillä tulisi noiden vasta-aineidenkin kanssa jotain ongelmia. Vasta-aineet on tsekattu nyt kahteen kertaan, ja tähän asti ei ole ollut ongelmaa.

Re Nu: Mulla oli tosi vimmakas pesänrakennusvaihe puolivälissä raskautta. Ostin vaatteita, pesin ja silitin. Laitoin vauvan huoneen kuntoon. Ostettiin vaunut, turvakaukalo, sänky jne. Välillä touhusin kotona kuin tuulispää pyörtymisen rajoilla, jopa sairaslomapäivinä. Se oli hullua! Mutta enää siitä ei ole tietoakaan... ;)

amélie rv 33+5

ps. Tänään sairaalaan synnytysvalmennukseen. (En kyllä paljoa odota siltä...)

Kotiarestissa eli ns."lomalla" olen ollut lääkärin määräyksestä jo elokuun alusta, joten lepäillen tää raskaus muutenkin etenee.:) Mietin vain, että millaisilla arvoilla seurataan vielä kotona ja millaisilla laittavat sairaalaan valvontaan..
Nyt vielä enemmän miettii tota myrkytyksen mahdollisuutta kun ollut la se hirveä pahoinvointi ja huimasu koko päivän ja nyt sit ollut pahoinvointia aina päivän mittaan ja sormet turvoksissa. Olispa oma verenpainemittari niin osaisi olla enemmän rauhassa. Vai pitäisikö ostaa apteekista niitä mittatikkuja kotiin..Ääh..mä taidan ajaa itseni tällä asialla hulluksi vaikka voi olla hyvinkin että mitään myrkytystä ei tulekaan! Tai käynnistystäkään! voi mua mielipuolta ja voi teitä parkoja kun täällä koko ajan jahkailen samoista asioista..tekstin saa skipata!!

Tättähäärällä alkaa ihan pian lomailu, hienoa!:)

Melli rv33+5

ps.missäs kaikki ovat? vai olenko jahkailullani häätänyt kaikki koneiltaan?

Melli, silloin sairaalareissultani opin, että r-myrkytyspotilaan on hyvä levätä mielellään hämärässä tai pimeässä ja hiljaisuudessa. Huonekaveri tätä mulle tilitti, kun meidän huoneessa ei ollut telkkaria. Ei kannata ainakaan rasittaa itseään.

Tän päiväisessä Ilta-sanomissa oli joku kauhujuttu raskausmyrkytyksestä. Luin jutun ja siinäkään ei juuri oireita ollut...???
Suhtaudun näihin kuitenkin aina varauksella. Jos kaikkia kauhujuttuja alkaa pelkäämään menee järki ;-)
Eikö ole muutenkin ihme, että ylipäätänsä yhtään lasta syntyy hengissä ja selviytyy aikuisikään? Niin paljon voi mennä pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Tän päiväisessä Ilta-sanomissa oli joku kauhujuttu raskausmyrkytyksestä. Luin jutun ja siinäkään ei juuri oireita ollut...???
Suhtaudun näihin kuitenkin aina varauksella. Jos kaikkia kauhujuttuja alkaa pelkäämään menee järki ;-)
Eikö ole muutenkin ihme, että ylipäätänsä yhtään lasta syntyy hengissä ja selviytyy aikuisikään? Niin paljon voi mennä pieleen.

Niin siitä painon noususta unohtui.... HÖRÖAIVO olen.

Onko Teille tullut reilusti kiloja... Tiedän ällö aihe ;-)

Mulla ylipainoa oli jo pikkuisen ennen raskautta ja olen yrittänyt olla tarkka mitä syön. Tällä hetkellä saldo +4kg.... Nyt vaan pelottaa että kun jään äippälomalle tää ryöstäytyy käsistä :(

Päivää!!

Täälläpä ollut taas paljon tarinaa ja vakaviakin aiheita...

Aloitetaanko raskausmyrkytyksestä. Mulla todettiin esikoisen kanssa laskettuna päivänä verenpaineet pilvissä ja proteiinit plussalla. Polille siitä heti, ultrattiin ja katsottiin että vauvan keuhkot on valmiit ja seuraavana aamuna napilla alapäähän käynnistykseen. Käynnistystapa riippuu vähän siitä missä kunnossa kohdunsuu on, jos ei ole yhtään valmis niin on eri keinot kun jo hieman auenneelle kohdunsuulle. Mutta käsittääkseni yleensä raskausmyrkytystä seurataan tarkasti, verenpainelääkkeitä tarvittaessa ja istukan tilaa seurataan ultralla (näin yhdellä tutulla), riippuu aina vähän missä vaiheessa raskautta mennään. Äärimmäisessä tapauksessa sitten käynnistetään synnytys koska lopulta se on ainoa asia mikä siihen auttaa. Mutta tarkalla seurannalla ei pitäisi huolta olla.

Ja toinen asia, kakkosesta mulla oli Streptokokki-B emättimessä. Se ei aiheuttanut mulla supisteluja sen kummemmin mutta lapsivedet menivät 37+3 ja tyttö syntyi seuraavana päivänä. Sille ei oikein mitään voi eivätkä ne yleensä siihen edes lääkettä anna etukäteen kun se tod näk tulee heti uudestaan. Ainoastaan synnytyksen yhteydessä pitää antaa antibiootti 6 tuntia ennen lapsen syntymää ettei se siirry lapselle. Näin oli ainakin 9 vuotta sitten ja mitä olen nyt lukenut siitä niin ei ole asia paljoakaan muuttunut.

Valkkarista sen verran että mulla ainakin joka raskaudessa se lisääntyy potenssiin sata!! Libresse saisi sponssata mua jo tässä kun niin ahkeraan joudun suojia käyttämään.. Monesti tuntuu että sitä ihan lorisee, ihan alusta asti ja sekös aina paniikkia aiheuttaa... : )

Mellillä asiat aikas hyvin, tsemppiä illan koitoksiin!! Toivottavasti Amelielläkin synnytys sitten sujuu hyvin lopulta, eipä oikein auta muuta kuin odottaa siihen asti ja katsoa mitä tuleman pitää.

Täällä kiloja on tullut nyt jotain 11, näin paljoa ei ole yhdenkään aiemman kanssa tullut. Laitokselle on jäänyt noin 5-6 kiloa ja loput 2-4 kg ovat sitten olleet todella tiukassa, imetys ei mulla ikinä kuluta grammaakaan!! Sen takia nyt aika pottuuntunut tästä painosta kun tiedän kuinka monta sataa kilometriä ensi vuonna saa ravata että kilot sulaa... Mutta minkäs teet kun ei pysty nyt liikkumaan niin ei pysty.

Mitäs muuta olikaan... Eiköhän siinä jo riittävästi taas tälle kertaa, lähden kohta tapaamaan esikon uutta opea...

Titti 35+6

Teretulemas Tättähäärä minunkin puolestani!

Ällögallupeja kannattaa viljellä, sillä ainakin näin ekakertalainen saa niistä mukavasti käytännön tietoutta. Siispä painonnousuun sanoisin omalta osaltani, että vajaa 13 kiloa on nyt tullut. Oon ollut sellainen pienikokoinen alunpitäen ja myönnettäköön, että tulleet kilot vievät voimat välistä ihan kokonaan. Mulla ei niinkään kilot näy muualla kuin vatsan alueella, joten jännä nähdä, mitä tuosta jää sairaalaan ja kuinka monta kiloa pitää raastaa hikipäässä pois sitten joskus. En voi myöntää, että kovin epäterveellisesti söisin, mutta myönnettäköön, että helpommin annan mielihaluilleni periksi kuin ennen. Sokerit ja verenpaineet ovat olleet ihan kunnossa, joten toistaiseksi en ole jaksanut dieeteille alkaa. Kylläpä sitä ehtii sitten ensi vuoden puolella :)

Valkovuotoa on ollut läpi raskauden. Joskus sitä oikein lorahtelee housuihin, jolloin paniikki on välillä iskenyt, että mitäs tämä nyt meinaa. Onneksi multa on tutkittu, että kyseessä ei ole lapsiveden tihkuminen, joten tuo on normivalkovuotoilua. Jostain luin, että tuollainen valkovuoto on merkki kohdunsuun pehmenemisestä. Olihan se mullakin vkolla 30 jo vähän pehmentynyt, vaikka kiinni reilu 3 cm. Toivottavasti siellä on tapahtunut jotain edistystä tässä kuluneen kuukauden aikana. Ei nimittäin jaksais odotella sinne jouluun :)

Oli tullut niin paljon tekstiä teiltä kaikilta, ettei oikein muista enää, mitä piti kommentoida. Siispä jaksoa kaikille tasapuolisesti :) Itsellänikään ei ole mitään uusia oireita ilmentynyt, joten oma taipaleeni on tasaisen tavallista tällä hetkellä. Torstaina olisi neuvolakäynti, sielläkään ei varmaan mitään erikoista tapahdu.

Syyspimeyden ja tihkusateen keskeltä,
AinuLiinu 33+6

Hei,

Pöksylle paljon synttärionnea!

Tänään oli aika kiva päivä: kävin reippaassa vesijumpassa ja sen jälkeen merenrantakävelyllä tihkusateessa. Muuta en sitten ole jaksanutkaan, paitsi tyhjensin ensimmäistä kertaa tiskikoneen, muuten olen vain surffannut ja lukenut kirjaa. Puolisko tuli juuri kotiin ja alkoi heti leipoa sämpylöitä :-)

Uimahallin vaaka näytti alasti n. 12,5 kg painonlisäystä alkuperäisestä. Ei se minullakaan omasta mielestä ihan hirveästi näy muualla kuin vatsassa. Saa nähdä, mitä käy synnytyksen jälkeen.

Uimahallissa oli taas kommentaattoreita: vesijumpassa ollut mummu arveli ensin, että jumppa oli minulle liian raskas, sitten hän sanoi mahaani pieneksi (siihen nähden, että 1 kk päästä pitäisi synnyttää), sitten hän ilmoitti kantanaan, että saan pojan, koska vatsa on eteenpäin työntyvä... Toinen jumppamummu taas kiisti tämän, koska hänen kahdessa omassa raskaudessaan maha oli ollut molemmilla kerroilla samanlainen ja toisella kerralla tuli tyttö, toisella poika... Vatsa avaa kyllä kaikenlaisia keskusteluja nykyisin. Varmaan lapsikin sitten, kun se on maailmassa. Tavallaan ihan kivaa, muutenhan tuntemattomat ihmiset harvoin käyvät juttusille.

Mellille käynnistämisestä: Jos käynnistäminen jännittää, niin sen lähestyessä kannattaa varmaan yrittää joitain kikkoja, joilla synnytyksen saisi käynnistymään itsestään? Suojaamatonta yhdyntäseksiä, liikuntaa, alkoholia, vyöhyketerapiaa/akupunktiota... Nyt kun olet päässyt arestista! :-)

Minulle on tullut jostain palstoilta sellainen kuva, että käynnistettäessä tai synnytyksen aikana suoneen annettavan oksitosiinin antamat fiilikset on ihan erilaiset (vähemmän miellyttävät) kuin kehon oman mielihyvä-oksitosiinin, en tiedä mihin perustuu. Mutta ei se käynnistäminen varmasti välttämättä ole mitään dramaattista. Ja koko touhusta voi tosiaan päästä nopeammin.

Minulla on ollut valkovuotoa varmaan jonkin verran enemmän raskauden aikana kuin yleensä. Mutta on sitä yleensäkin. Pikkuhousunsuojia käytän nykyisin muutenkin lähes aina, vaikka ne hautovatkin vähän epäterveellisesti, mutta raskauden aikana olen käyttänyt niitä ennen kaikkea virtsankarkailun takia. Minun on varmasti tosi vaikeaa erottaa milloin lapsivesi menee, kun olen jo niin tottunut jatkuviin pissalirahduksiin...

Veriryhmäni on 0+ eli ei tarvitse miettiä rhesustekijää tämän tai seuraavankaan lapsen kannalta (ymmärtääkseni). Mitään kokkeja ei ole havaittu (poskiontelotulehdusbakteeria lukuunottamatta). Nyt luin sen sijaan nettilehdestä, että Suomessa on jotain enterorokkoa (?) joka on epämiellyttävää ja jopa vaarallista. Suunnittelemme ensi viikolle viikonloppumatkaa Turkuun laivalla, mutta ehkä pitää jättää se väliin, jos siellä on joku epidemia... No se voi olla hätävarjelun liioittelua tietysti. Ehkä sitä on täälläkin.

"tärriäinen" on tosi kiva sana.

Ensi viikolla menemme vielä yhteen synnytyspaikkaan tutustumaan ja joulukuun alussa mahdollisesti vielä yhteen, jos vauva on vielä silloin masussa. Täällä on näköjään kaikilla synnytyssairaaloilla n. kerran kuussa esittelyluennot ja eräässä pehmeisiin synnytyksiin erikoistuneessa paikassa, josta olemme kiinnostuneita, edellinen luento oli juuri mennyt ennen kuin tajusimme ilmoittautua. Olimme jotenkin käsittäneet, että siihen sairaalaan ei pääse muutakuin hankalan hakuprosessin kautta, joten emme olleet ottaneet siitä selvää. Mutta sinne pääseekin synnyttämään ihan kuten muihinkin sairaaloihin, jos siellä sattuu olemaan tilaa sinä päivänä, kun lähtö tulee. Tietysti jos synnytystapa-arvio antaa vastaukseksi keisarileikkauksen niin sairaala pitää valita jo aikaisemmin kuin tuo joulukuun alku. Tai siis, se valitaan varmaan sitten käytännössä jo siinä vaiheessa, kun mennään kääntöyritykseen/synnytystapa-arvioon.

Vielä ei ole käännösmolskahdusta tapahtunut, ainakaan en ole huomannut. Pää tuntuisi jököttävän ihan samassa paikassa navan yläpuolella. Supistuksia (kivuttomia) sen sijaan on tuntunut vaihteeksi hiukan enemmän kuin "tavallisesti".

Ai niin, sain sen henkilönumeron jo tänään! Nyt pitää vielä saada aikaiseksi käydä ottamassa passikuvat ja mennä pankkiin hakemaan henkilöllisyystodistusta. Sitä ei siis haeta viranomaisilta vaan pankista, hämärää. Siinä kestää varmaan muutama viikko, mutta onneksi nyt on edes se numero, joten tästä eteenpäin neuvolassa käynti on sitten ilmaista ja synnytys tulee huomattavasti halvemmaksi kuin jos sinne olisi mennyt pelkällä Kela-kortilla varustettuna. Oli muuten tosi vaikeaa saada tarkkaa tietoa siitä, miten nuo terveyspalveluoikeudet menevät (mm. synnytys) jos ei olisi täällä virallisesti kirjoilla. Neuvolan suhteen ratkaisimme asian alunperin niin, että kävimme yksinkertaisesti yksityisessä neuvolassa ja maksoimme siitä.

Valoa syys(talvi?)pimeyteen,

taas romaanikirjailijana

Taikatuu 35 + 1

Tervehdys kaikille!

Ihananan paljon tekstiä taas! Mulla on ollut tänään mukavampi päivä kun olen saanut kunnolla nukuttua viime yön. Tosin normaalit 5 vessareissua,mutta joka välissä tuli uni tosi hyvin ja nukuinkin pitkään aamulla.

Tänään on kanssa tullut jotakin kummallista limaa pitkin päivää,ei kuitenkaan mitään mitä sanoisin limatulpaksi. Mietin välillä,että onko lapsivettä,mutta luulisin ettei ole. Huomenna on neuvola ja taidan vielä ottaa asian siellä puheeksi.

Olen ollut niin väsynyt ja saamaton viime päivinä,että oikein harmittaa. JOka ilta lupaan itselleni,että huomenna teen pitkän lenkin koirien kanssa tai teen jotakin kotona.Mutta tänäänkin meni päivä lukiessa ja koneella ja telkkaria katsellessa. Illalla oli jooga eli tuli sentään poistuttua kotoa. Mutta toisaalta jos kroppa kaipaa lepoa niin ehkä sitten on järkevintä levätä,vai mitä?

Oletteko huomanneet,että päivisin tulee aika paljon kaikkia vauva ohjelmia. Tänäänkin tuli neloselta joku yhden aikaan. Oletteko katsoneet niitä?

Tosi kiva kuulla,että Taikakuun paperiasiat alkavat hoitua ja muillakin asiat pikku hiljaa järjestyy. Eikähän me ehjinä maaliin asti päästä!

Hyvää yötä kaikille ja rauhallista unta

Re Nu 36+4